مقالات آموزشی

عوامل رتبه بندی گوگل در سال ۲۰۲۰: فاکتور رتبه بندی تعامل کاربر

مفید بود؟

در بحث سئو و بهینه سازی سایت همگی به دنبال جلب نظر گوگل هستیم. همه وبمستران و کارشناسان سئو به دنبال این هستند که با روش هایی بتوانند از زیر ذره بین ماموران گوگلی یا همان خزنده ها رد شده و البته بتوانند بهترین نمره را به دست بیاورند. اما خب بسیاری هم در این بین شیطنت هایی کرده و با استفاده از سئو کلاه سیاه قصد دارند که این ماموران را دور بزنند!! اما خب آنان که بسیار باهوشم هستند این شیطنت ها را تشخیص داده و در برخی مواقع با جریمه هایی که برای وب سایت ها صادر می کنند باعث پنالتی شدن سایت می شوند. اما من با توجه به تجربه های خودم طی سال های اخیر، مقاله هایی را برای شما مدیران وب سایت آماده کردم و شما را با فاکتورهایی که گوگل از آن ها برای رتبه بندی سایت ها استفاده می کند، آشنا می کنم. در این مقاله به فاکتورهای مربوط به تعامل کاربر می پردازیم.

  • برای جلب رضایت کاربران وب سایت چه کار کنیم؟
  • گوگل چه عواملی را در نظر دارد؟
  • و در نهایت چگونه ترافیک وب سایت را افزایش داده و به سود مد نظرم دست پیدا کنیم؟

CTR ، نرخ پرش و زمان ماندگاری در سایت

وبمستران می گویند:

اعتقاد بر این است که گوگل سیگنال های تعاملی کاربران مانند نرخ کلیک یا CTR، زمان ماندگاری و نرخ پرش را در نظر می گیرد. براساس مدت زمانی که کاربر در وب سایت قبل از بازگشت به SERP صرف کرده است، ممکن است گوگل کیفیت صفحه را ارزیابی کند. برخی از مطالعات موردی ارتباطی بین نرخ پرش، CTR  و زمان صرف شده در وب سایت را با رتبه بندی نشان می دهد.

گوگل می گوید:

گری الیلیس با صراحت اظهار داشت که CTR از فاکتورهای رتبه بندی استفاده نشده است.

“زمان ماندگاری، CTR …  این موارد عموماً کاملاً ناخوشایند است. جستجو بسیار ساده تر از آن است که مردم فکر می کنند.”

خلاصه

به نظر می رسد همه چیز رفتار کاربر موضوعی بسیار بحث برانگیز است. از یک طرف، ما چندین بار مدارکی از گوگل داریم که استفاده از آنها را به عنوان فاکتورهای رتبه بندی تعامل کاربر رد می کنند. از طرف دیگر مواردی از همبستگی بین آنها و رتبه بندی وجود دارد. فارغ از رتبه بندی، یک CTR خوب باعث می شود افراد وقت بیشتری را در وب سایت شما بگذرانند و منجر به تبدیل های بیشتر شود. بنابراین نیازی نیست که از ردیابی این معیارها خودداری کنید.

Pogo-sticking

مردم می گویند:

Pogo-sticking نوعی رفتار کاربر است که وقتی کاربر برای یافتن مناسب ترین نتیجه،  “از یک وب سایت به وب سایت دیگر” می رود. اعتقاد بر این است که Pogo-sticking ممکن است بر رتبه بندی تأثیر منفی بگذارد.

گوگل می گوید:

جان مولر در طول جلسه Hangout توضیح داد که Pogo-sticking به عنوان یک سیگنال رتبه بندی تلقی نشده است.

وی گفت: “ما سعی می کنیم در هنگام جستجو از سیگنال هایی مانند آن استفاده نکنیم. بنابراین این چیزی است که دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود کاربران به جلو و عقب برگردند یا چیزهای مختلفی را در نتایج جستجو مشاهده کنند. من فکر می کنم این کار بسیار سختی است برای تصحیح و گفتن، ما می توانیم این موضوع را به یک عامل رتبه بندی تبدیل کنیم.

بنابراین نگران چیزهایی از این دست نخواهم بود. ”

خلاصه

به نظر می رسد گوگل، Pogo-sticking را به عنوان نوعی رفتار و تعامل کاربر تعبیر می کند.

ترافیک مستقیم در اثر تعامل کاربر

وبمستران می گویند:

تأییدی وجود دارد مبنی بر اینکه گوگل از داده های Google Chrome برای ردیابی بازدید کنندگان وب سایت استفاده کرده است. بنابراین اعتقاد بر این است که می تواند میزان ترافیک وب سایت را ارزیابی کرده و از سایت هایی که ترافیک مستقیم زیادی دریافت می کنند، آن را تعیین کرد که چند نفر از سایت بازدید می کنند (و چند بار). در سال 2017، ارتباطی بین ترافیک مستقیم و صفحات وب سایت مشاهده شد.

گوگل می گوید:

در دستورالعمل های گوگل گفته شده که ترافیک مستقیم به نوعی به تعامل کاربر مربوط است، اما هیچ مدرک مشخصی برای استفاده از آن به عنوان سیگنال وجود ندارد.

علاوه بر این، گوگل هرگونه ارتباط بین ترافیک و رتبه بندی را رد می کند.

خلاصه

اگرچه گوگل ممکن است از داده های Chrome برای ارزیابی ارتباط وب سایت یا ترافیک استفاده کند، اما تأیید روشنی از طرف گوگل صورت نگرفته است که نشان دهد ترافیک مستقیم می تواند نقش مهمی در ارائه رتبه های بالاتر برای وب سایت وجود داشته باشد.

نظرات مثبت و منفی کاربران

مدیران سایت می گویند:

منابعی که باعث رتبه بندی گوگل می شوند ممکن است که نظرات کاربران و میزان تعامل کاربر را با وب سایت ها هم بررسی کند.

گوگل می گوید:

از یک سو، در جایی در مورد احساسات مربوط به دامنه ثبت شده که:

“یک طبقه بندی خاص برای ارزیابی نظرات کاربران در مورد احساساتشان نسبت به یک وب سایت وجود دارد.”

با این حال، به احتمال زیاد این فناوری مورد استفاده قرار نگرفته است، زیرا جان مولر با توجه به رتبه بندی ها، بررسی ها و غیره ، تاکنون این مورد را به عنوان عوامل رتبه بندی تعامل کاربر رد کرده است.

خلاصه

گوگل احتمالاً در این فکر است که احساسات مثبت یا منفی را در الگوریتم رتبه بندی مربوط به تعامل کاربر قرار دهد. بررسی های کاربران نقش مهمی در رتبه بندی برای جستجوی محلی (همان چیزهایی که در سئو نقشه گوگل هم گفته شد) دارد. با این حال، در صحبت از رتبه بندی جستجوی ارگانیک، به نظر می رسد گوگل هنوز چنین اقدامی نکرده است.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.