مفید بود؟

برای درک بهتر متن جایگزین یا alt tag باید بدانید تگ در زبان‌های برنامه نویسی مخصوصا html به عنوان ابزاری برای تولید یک قسمت جدید در صفحهٔ سایت است. به طور مثال برای اینکه کاربر در صفحهٔ سایت یک عکس مشاهده کند با استفاده از تگ img برنامه نویس یک عکس را اضافه می‌کند. هر تگ دارای مشخصاتی است که محتوای آن را تنظیم می‌کند، مثلا برای تگ img مشخصاتی مثل طول، عرض، ادرس عکس در سیستم و … وجود دارد که به این مشخصات attribute گفته می‌شود. Alt نیز یکی از این  attributeهاست که برای تگ img استفاده می‌شود که در این مطلب می‌خواهیم به کاربرد آن و تاثیرش بر سئو سایت بپزدازیم.

اهمیت سئو

امروزه اهمیت سئوی سایت برای همه واضح است و رسیدن به رنک مناسب در (serp) یا صفحه نتایج موتور جستجو یا کاهش رتبه الکسا به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از مهمترین آن‌ها استفاده ازalt attribute است. اهمیت این موضوع به حدی است که گوگل در صفحهٔ نمایش خود سرویس image را طراحی کرده است.

alt attribute چه کارهایی انجام می‌دهد؟

Alt مخفف کلمهٔ alternative، به معنای جایگزین است. معنی این کلمه توضیح را بسیار ساده می‌کند یعنی شما برای عکس یک متن جایگزین، (قابل خواندن توسط انسان)، قرار می‌دهید که در مواقعی که کاربرمشکل بارگذاری عکس‌ها را داشته باشد یا نتواند عکس را ببیند این متن در محل قرارگیری عکس ظاهر می‌شود و توضیحی مختصر و مفید راجع به آن می‌دهد. پاسخ به این سوال که چرا باید از جای گذاری متن یا alt tag استفاده کنیم بسیار ساده است: زیرا موتورهای جستجو هم دقیقا مشکل یک انسان نابینا را دارند، یعنی متن را می‌توانند بخوانند، اما عکس را نمی‌توانند ببینند، پس ما یک متن برای جایگذاری درون عکس‌ها قرار می‌دهیم که عکس‌ها نیز خوانده شوند.

چرا برای ما مهم است که عکس‌ها نیز دیده شوند؟ پاسخ به این سوال نیز ساده است: علت این است که یک موتور جستجو برای عمل بهینه سازی صفحات وب را براساس محتوا و موضوع انجام می‌دهد و هنگامی که به عکس موجود در صفحه برسد از آن عبور می‌کند پس ضروریست که متن جایگزین وجود داشته باشد تا موتور جستجو آن را ببیند و براساس آن سایت شما رنک خوبی بگیرد.

 

اشتباهات در نوشتن متن جایگزین یا alt tag

بعضی افراد سعی می‌کنند که alt را با کلمات کلیدی پر کنند که از این طریق بتوانند رنک خوبی بگیرند در حالی که نتیجه این کار گرفتن ترافیک و رنکینگ مناسب نیست. بر خلاف تصور، چگالی بیش از حد کلمات کلیدی در بعضی از موتورهای جستجو می‌تواند مورد جریمه قرار بگیرد، به این دلیل که این کارشما استفاده از تاکتیک‌های سئو کلاه سیاه تلقی میشود.

همچنین این روش برای افرادی که از screen readerها استفاده می‌کنند تجربه بسیار بدی خواهد بود. Screen readerها ابزارهایی بر پایه نرم افزار هستند که محتوای یه صفحهٔ وب را برای کاربران می‌خوانند. آن‌ها همچنین متن جایگزین شده در alt attribute را نیز می‌خوانند.

تصور کنید که درحال گوش کردن به یک پاراگراف هستید که دائما در حال تکرار تعداد زیادی از کلمات کلیدی در صفحه است، که در این حالت سایت از نظر شما عملکردی ضغیف دارد و گوش کردن به آن آزار دهنده خواهد بود.

Alt attribute دقیقا چیست؟

Alt attribute نباید یک توضیح یا برچسب برای عکس باشد. از آنجایی که تعداد زیادی از برنامه نویسان از آن به عنوان توضیح عکس استفاده می‌کنند، شاید نوشتن توضیح در متن جایگزین طبیعی به نظر برسد که alternative text برای توضیح است اما اینطور نیست!

کلمات استفاده شده در alt attribute باید معادل با اطلاعاتی باشد که عکس قصد انتقال آن را دارد یا هدفی که عکس دنبال می‌کند را دنبال کند. درواقع هدف این است این متن همان عملکردی را داشته باشد که اگر خود عکس وجود داشت اتفاق می‌افتاد. ممکن است سخت به نظر برسد اما کافیست از خود بپرسید ایا این متن همان اطلاعات پایه در عکس رابیان می‌کند؟ یا همان بازخوردی که خود عکس قرار بود داشته باشد را دارد یا نه؟

چند مثال:

  • اگر کلید سرچ در یک صفحه یک علامت ذره بین است، alt attribute آن نباید عبارت «ذره بین» باشد، باید از کلمه‌ای مانند «جستجو» استفاده کرد
  • اگر هدف عکس انتقال اطلاعات درون عکس می‌باشد، استفاده از توضیحات مناسب است.
  • اگر هدف عکس انتقال داده است استفاده از داده مناسب است.

برخی از دستورالعمل‌های متن جایگزین

  • همیشه از alt attribute استفاده کنید، زیرا برای دسترسی مناسب ضروری است.
  • برای عکس‌هایی که برای زیبایی هستند و نقش دیگری ندارند، alt attribute آن‌ها را خالی بگذارید یا از تصاویر زمینه css استفاده کنید تا کاربران عباراتی چون «spacer image» را مشاهده نکنند.
  • توجه داشته باشید که هدف ما بیان عملکرد عکس می‌باشد. برای عکس‌هایی که به عنوان دکمه استفاده می‌شوند نباید از کلماتی مثل «دکمه» یا «کلید» استفاده شود بلکه تاکید باید بر روی عملکرد آن عکس باشد.
  • Alt text باید متناسب با محتوای کلی باشد، برای عکس‌های یکسان که درمحتوای متفاوتی اورده شده‌اند alt text متفاوت نیز نوشته می‌شود.
  • سعی کنید alt tag را طوری بنویسید که با جریان متن همگام باشد زیرا محتوای شما ممکن است توسط یک screen reader خوانده شود و کسی که از این ابزار استفاده می‌کند باید بداند که در کدام قسمت از متن از عکس استفاده شده است.

نکاتی درباره بهینه سازی عکس در موتورهای جستجو:

  • یک نام منطقی برای فایل انتخاب کنید که به کلمات کلیدی نیز اشاره‌ای داشته باشد.
  • در امتداد فایل برچسب بزنید. بطور مثال اگر موتور جستجو عبارت «jpg.» را ببیند متوجه می‌شود که این فایل یک عکس است. یا اگر عبارت «gif.» را ببیند متوجه می‌شود که یک فایل گرافیکی است.
  • مطمئن شوید که متن‌های اطراف عکس، مربوط به عکس می‌باشد.

نتیجه: استفاده از عکس‌ها و متن جایگزین مناسب فرصتی برای بهبود بخشیدن به رنکینگ سایت در موتورهای جستجو است که می‌توانید با استفاده به جا از راهکارهای گفته شده به رنکینگ مناسب در هر موتور جستجو برسید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.