مفید بود؟

اینکه بتوانید بازاریابی موثری برای کسب و کار خود درست کنید، کاری نسبتا دشوار و سخت است. زیرا شما در این مسیر چالش های بسیار زیادی مانند محدودیت بودجه، تصمیم گیری در مورد این که در چه کانالی می خواهید فعالیت کنید و این که چگونه می توانید از روش های خلاقانه در بازاریابی استفاده کنید مواجه خواهید شد. بازاریابی b2b یک روش نسبتا جدید است که ما در این مقاله به آن خواهیم پرداخت و به سوال بازاریابی b2b چیست پاسخ خواهیم داد.

 

بازاریابی B2B

مهم ترین عامل تاثیر گذار در بازاریابی که تعیین می کند بازاریابی شما چگونه باشد، مشتریان شما هستند. اگر شما نتوانید شخصیت مشتری خود را درک کنید، احتمالا هیچ وقت هم نمی توانید بازاریابی موثری داشته باشید. یکی از روش هایی که می توان شخصیت مشتریان را با آن شناخت، روش جدید B2B است.

برای این که بهتر بدانید بازاریابی B2B چیست، باید گفت که بازاریابی B2B بر روی نیاز مشتری، علایق و اهداف افراد تمرکز دارد و با استفاده از آنها فرآیند بازاریابی شروع می شود.

 

بازاریابی b2b در مقابل b2c

 

یکی از روش هایی که بسیار به بازاریابی B2B شبیه است و ممکن است افراد در اولین برخورد با آن اشتباه کنند، بازاریابی B2C است. شاید این دو از نظر اسمی به هم بسیار شبیه باشند اما این دو استراتژی در عمل از هم دیگر تفاوت های بسیار زیادی دارند.

برای این که بهتر بدانید بازاریابی B2B چیست، باید گفت که این استراتژی به نیاز ها، علایق و هدف های افراد توجه می کند تا با استفاده از آن ها بتوان مشتری را به خود جذب کرد. از این روش معمولا شرکت های نرم افزار بازاریابی که سرنخ و سایر ابزار ها را به دیگر شرکت ها می فروشند استفاده می کنند.

اما در روش B2C بیشتر مشتریانی که برای دیگران یا برای خودشان خرید می کنند هدف مورد نظر هستند و از آن ها برای بازاریابی استفاده می کنند. برای مثال این شرکت ها از این روش استفاده می کنند:

  • فروشگاه های خرده فروشی
  • یک پلتفرم موسیقی که اشتراک استریم های خود را می فروشد مانند اسپاتیفای

در واقع برای این که بهتر بدانید که بازاریابی B2B چیست، باید گفت که این دو بازاریابی هرچقدر هم که باهم دارای تفاوت باشند، دارای یک سری اشتراکات نیز هستند. از روش B2B بیشتر سازمان ها و شرکت های خدماتی و از روش B2C بیشتر برای خرده فروشی ها استفاده می شود. شاید در این دو بازاریابی مشتریان متفاوتی را مورد هدف قرار می گیرند، اما باید بدانید کسانی که در بازاریابی B2B کار می کنند همیشه می توانند چیز های جدیدی از روش B2C یاد بگیرند و بالعکس.

 

کار های مورد نیاز قبل از پیاده سازی استراتژی B2B

برای این که بهتر بدانید بازاریابی B2B چیست و چگونه می توانید آن را در کسب و کار خود پیاده سازی کنید، یک سری پیش نیاز ها لازم است. با مهیا کردن این پیش نیاز ها می توانید درک بهتری از این نوع بازاریابی داشته باشید.

  1. تعیین جایگاه برند شما

برای این که استراتژی بازاریابی موثری را پیاده سازی کنید، در ابتدا نیاز است تا جایگاه برند خود را پیدا کنید. شما می توانید با پرسیدن عباراتی مانند کی، چرا و چگونه نسبت به برند خود، درکی از کسب و کار خود داشته باشید.

برای این که بهتر بدانید بازاریابی B2B چیست، باید گفت که ایجاد یک بیانیه که تیم شما و مشتریان شما به آن باور داشته باشند نیز می تواند در تعیین جایگاه برند شما کمکتان کند.

  1. شناسایی هدف مخاطبان

کار بعدی که باید انجام دهید، این است هدف مخاطبان خود را پیدا کنید. ببنید که آیا آن ها واقعا به دنبال محصولات یا خدمات شما هستند یا خیر. با این کار بهتر می توانید شخصیت خریدار را درک کنید و از ابزار های بازاریابی بهتری استفاده کنید.

  1. رقابتی کار کنید

برای این که بهتر بدانید بازاریابی B2B چیست، کار بعدی که باید انجام دهید این است رقابتی کار کنید. تمام بازار را در نظر بگیرید، تجزیه و تحلیل های مختلفی را انجام دهید تا بتوانید با کسب و کار های مشابه خود رقابت کنید. معیار هایی که بهتر است هنگام تجزیه و تحلیل رقابتی به آن ها توجه کنید عبارتند از:

  • محصولاتی که رقبا ارائه می کنند.
  • تاکتیک هایی که رقبای شما استفاده می کنند.
  • و میزان حضور آن ها در رسانه های اجتماعی

داشتن یک اطلاعات کلی در این زمینه به شما کمک می کند تا نقاط ضعف، قوت و فرصت های که می توانید داشته باشید را پیدا کنید و از آن ها به نفع خود استفاده کنید.

  1. در کانال های مختلف بازاریابی جست و جو کنید.

هنگامی که مشغول تجزیه و تحلیل در مورد رقبای خود هستید، تعدادی از کانال های بازاریابی رقبای خود را که موفق شده اند و بازاریابی آن ها موثر و واقع شده است را بررسی کنید. ببنید آن ها از چه روش های استفاده می کنند. شما نیز از همان ها استفاده کنید تا بتوانید به طور خلاقانه ای بازاریابی B2B را در کسب و کار خود پیاده سازی کنید.

 

جمع بندی

در این مقاله در مورد این که بازاریابی B2B چیست توضیح دادیم. متوجه شدیم که مهمترین چیزی که در بازاریابی B2B به آن توجه می شود، نیاز ها و علایق و شخصیت مشتری است تا بتوان با استفاده از آن ها بازاریابی موثر و سودمندی داشت.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *