مقالات آموزشی

مقایسه سئو تکنیکال و بازاریابی محتوا

مفید بود؟

افرادی که به تازگی در زمینه سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو شروع به فعالیت کرده اند، با مباحث گسترده ای درباره بازاریابی محتوایی روبرو هستند. در مقالات مرتبط با بازاریابی محتوایی بیشتر تمرکز بر تکنیک های سئوی داخلی صفحات سایت است. این اشخاص پس از ماه ها مطالعه و تمرین به بحث های سئو تکنیکال می رسند. بسیاری از این افراد سوال می کنند که سئو تکنیکال یا بازاریابی محتوا کدام مهم تر است؟
آیا این دو مبحث با یکدیگر یکی هستند؟ هر یک از آن ها چقدر اهمیت دارند؟ در این مقاله از وبتو به این سوالات و موارد دیگر پاسخ داده می شود، پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

سئوکار استخدام کنم یا تولیدکننده محتوا؟

از آغاز پیدایش موتورهای جستجو و بحث رتبه بندی سایت ها در صفحات نتایج گوگل اصول سئو مباحثی تکنیکال بودند. بنابراین بسیاری از افرادی که در این زمینه فعالیت می کردند، اکثرا دانش برنامه نویسی داشتند. بسیاری از متخصصان سئو تا پیش از سال 2011 از ترفندهای کلاه سیاه برای کسب رتبه های برتر برای سایت های خود استفاده می کردند.
سپس کمپانی گوگل الگوریتم های خود را با هدف بهبود تجربه کاربری موتورهای جستجو با بروزرسانی پیچیده تر نمود. گوگل قصد داشت که سایت هایی با محتوای ضعیف و کپی را تنزل رتبه دهد. انقلاب اصلی پس از ظهور الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن رخ داد. با وجود این دو الگوریتم رتبه سایت ها در صفحات نتایج جستجو به شدت تحت تاثیر قرار گرفتند و سایت های بسیاری جریمه شدند. با کمک این دو الگوریتم رتبه بندی بسیاری از تکنیک های سئو کلاه سیاه از بین رفتند.
از این پس بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو بیشتر به سمت بازاریابی محتوایی و بازاریابی درونگرا حرکت کرد. بنابراین سایت ها برای کسب جایگاه برتر در نتایج جستجو باید محتوایی مفید برای کاربران تولید نمایند. بدین ترتیب سایت ها بر اساس کلمات کلیدی متعددی در صفحات نتایج جستجوی گوگل رتبه دریافت می کنند و ترافیک ورودی خود را افزایش می دهند.
از سال 2011 با ورود بازاریابان به حوزه سئو آن ها سعی کردند که محتوایی تخصصی و جذاب به وجود آورند. آن ها با تعادل بین سئو تکنیکال یا بازاریابی محتوا سعی در ارتقاء رتبه سایت ها داشتند. این افراد که در نویسندگی مهارت بیشتری داشتند، به رقیبانی مهم برای سئوکارهای قدیمی تبدیل شدند.
تعریف سئوکاران قدیمی از سئو مباحث تکنیکال بود، چرا که بیشتر آن ها برنامه نویس بودند. اما پس از مدتی آن ها نیز ارزش تولید محتوا را دریافتند و استراتژی های خود را تغییر دادند.

 

چرا سئو تکنیکال مهم است؟

در پاسخ به پرسش سئو تکنیکال یا بازاریابی محتوا باید به به صورت جداگانه به بررسی اهمیت هر یک از آن ها پرداخت. به طور کلی سئو تکنیکال تاثیر غیر مستقیم بسیاری روی رتبه بندی سایت ها دارد. این اصول شرایطی را فراهم می سازند که سایت شما در صفحه اول نتایج گوگل قرار گیرد.
برای مثال بدون داشتن نقشه سایت یا فایل robots.txt ربات های گوگل وقت خود را برای دسترسی به یک پوشه پر از تصاویر یا فیلم هدر می دهند. همچنین در صورتی که از پیوندهای اینترنتی غیر اصولی استفاده کنید، احتمال وارد نشدن کاربران به صفحات سایت شما افزایش می یابد. در کل استفاده از داده های بدون ساختار موجب ضعیف نشان دادن سایت شما می شوند.

چرا بازاریابی محتوا مهم است؟

بازاریابی محتوا در حقیقت رویکردی مبتنی بر بازاریابی استراتژیک است. این رویکرد بر ایجاد و انتشار محتوای با ارزش و مرتبط تمرکز دارد که هدف آن جذب و حفظ مخاطبان جامعه هدف است. همچنین بازاریابی محتوایی سعی دارد که مخاطبان خود را به به مشتریان سودآور تبدیل کند.
در واقع بازاریابی محتوا ارزش زیادی دارد که موجب کسب رتبه بالاتر در موتورهای جستجوگر و بهینه سازی نرخ تبدیل می شود. برخی از مزایای سئو محتوا به شرح زیر است:
• Linkbait: محتوای با ارزش و جذاب می تواند به عنوان یک Linkbait طبیعی کار کند. افراد تمایل دارند که محتوای با کیفیت را با دیگران به اشتراک بگذارند. در واقع محتوای خوب به ایجاد لینک های مناسب و طبیعی کمک می کند.
• On-page: محتوای با کیفیت امکان استفاده از کلمات کلیدی را به طور مداوم در با ارزش ترین قسمت های صفحه ایجاد می کند.
• محتوای سبز: ایجاد محتوای سبز به جذب کاربران از طریق لینک ها و کسب رتبه برتر در صفحات نتایج جستجو کمک می کند. همچنین این نوع محتوا باعث می شود که برای مدت طولانی تری در صفحه اول گوگل باقی بمانید.

تیم محتوا و سئو در کنار هم می تواند به بهبود رتبه شما در گوگل کمک کند
سئو تکنیکال پایه و اساس صفحات و نقطه شروع کننده کار است. در ابتدا مقدار زیادی از زمان و انرژی خود را روی این اصول صرف کنید.
محتوای خود را پس از بررسی کامل منتشر کنید. از انجام درست و مستمر فرآیندهای بازاریابی محتوا اطمینان یابید. شما باید همواره مطالب جدید، جذاب و مفید را در سایت خود منتشر کرده و آن ها را در رسانه های اجتماعی، ایمیل و راه های دیگر تبلیغ کنید.
به طور کلی در پاسخ به اهمیت سئو تکنیکال یا بازاریابی محتوایی باید گفت که این دو مبحث به یک اندازه مهم هستند. اما گاهی اوقات بسیاری از افراد بیشتر زمان خود را برای بازاریابی محتوایی می گذارند. این امر به یک دلیل ساده اتفاق می افتد، چرا که آن ها توانایی ایجاد محتوای جدید را به صورت روزانه یا هفتگی دارند. در صورتی که اصول سئوی تکنیکال کاری نیست که از عهده هر کسی بر بیاید.

شرکت خدمات تخصصی سئو وبتو با سابقه طولانی در زمینه طراحی سایت، طراحی فروشگاه اینترنتی و طراحی گرافیک به شما کمک می کند. همچنین بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، بازاریابی محتوایی و تبلیغات گوگل نیز گوشه دیگری از فعالیت های این موسسه به شمار می روند.
وبتو با داشتن تیم جوان، متخصص و خلاق در مسیر رشد کسب و کار اینترنتی در کنار شما قرار دارد. این شرکت با داشتن نمونه های بیشماری از پروژه های موفق در زمینه سئو سایت گزینه ای قابل اعتماد برای همراهی شما در مسیر پیشرفت است. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در این مجموعه تماس بگیرید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.