مقالات آموزشی

تعریف اینفوگرافیک و راهکاری برای جذب مخاطب هدفمند

مفید بود؟

چرا اینفوگرافیک ؟

اینفوگرافیک به یکی از المان‌های اصلی محتوا در بسیاری از کانال‌های آنلاین تبدیل شده است و دلایل آن هم کاملا واضح و مشخص‌ هستند. شما نمی‌توانید کارکرد معجزه‌آسا و جذب‌کننده‌ی آن را انکار کنید. هم محتوای دیداری و بصری جذابی دارند و هم اطلاعات مفیدی را در مدت زمان کمتری انتقال می‌دهند. در ضمن اینفوگرافیک جذاب بیشتر از متن خشک و خالی در ذهن می‌ماند.

همه‌ی دیجیتال مارکترها با این موافقند که اینفوگرافیک یکی از منابع دریافت ترافیک ارگانیک است و کاربر را کاملا درگیر محتوا می‌کند. اما شواهدی هم وجود دارد که اینفوگرافیک برای جذب مخاطب یا Lead Generation کمتر از حد انتظار عمل می‌کند و نمی‌تواند جای ویدیو و حتی متن را در جذب مخاطب بگیرد. در منابع مختلف هم کمتر در مورد جذب مخاطب از طریق اینفوگرافیک نوشته شده است. اما باید گفت که این کار شدنی است و می‌توان از تولید محتوا و اینفوگرافیک برای جذب مخاطب حداکثری استفاده کرد.

آمارها نشان می‌دهد که اینفوگرافیک ۳ برابر بیشتر از سایر انواع محتوا در شبکه‌های اجتماعی لایک می‌شود و به اشتراک گذاشته می‌شود و علاوه بر آن ترافیک سایت را تا ۱۲ درصد بهبود می‌بخشد. اما همچنان در جذب مخاطب ضعیف عمل کرده است و تلاش‌هایی که در این زمینه توسط برخی وبسایت‌ها و کسب‌وکارها انجام شده چندان به نتیجه نرسیده است.

شکی وجود ندارد که اولین هدف ایجاد اینفوگرافیک جذاب بالا بردن تاثیرگذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی و جذب ترافیک است. اما اگر المان جذب مخاطب هم به آن اضافه شود تبدیل به یک ابزار قدرتمند بازاریابی محتوا می‌شود. در نظر داشته باشید که استفاده از محتوای بصری مانند تصویر و فیلم و اینفوگرافیک و جداول، نرخ تبدیل را تا ۷ برابر افزایش می‌دهد و در سئو نیز تاثیر قدرتمندی از خود به جا می‌گذارد.

 

آمارها و مستندات اینفوگرافیک

۹۶ درصد از افرادی که از وبسایت شما بازدید می‌کنند در همان ابتدا قصد خرید ندارند. حتی در فروشگاه‌های آنلاین و تا زمانی که شما نتوانید آن‌ها را با محتوای ارزشمند و تصاویر و المان‌های مختلف ترغیب کنید خریدی اتفاق نمی‌افتد. نکته‌ی بعدی این است که اگر محتوای ارزشمند و قانع‌کننده‌ای هم به آن‌ها ارائه نکنید احتمال اینکه کاربران اطلاعات تماس خود مانند ایمیل یا شماره‌تلفن خود را در اختیار شما قرار دهند بسیار کمتر است. پس عملیات جذب مخاطب از طریق محتوا به نتیجه نمی‌رسد.

محتوای شما باید:

۱) ارزشمند باشد تا بتواند تاثیر اولیه‌ی خوبی روی مخاطب بگذارد.

۲) توجه مخاطب را جلب کند و آن‌ها را درگیر کند.

۳) مخاطبین را قانع کند که عضویت در خبرنامه و یا دادن اطلاعات تماس‌شان می‌تواند برای آن‌ها سودمند باشد.

این آمارها را هم در نظر داشته باشید:

– ۵۰ میلی‌ثانیه طول می‌کشد تا یک بازدید‌کننده اولین تاثیر را از سایت شما دریافت کند.

– ۶ ثانیه طول می‌کشد تا کاربر در مرحله‌ی اولیه تشخیص دهد که سایت شما خوب است یا بد.

– ۹۴ درصد از تاثیر اولیه بر روی طراحی سایت متمرکز است.

– ۸۴ درصد از یادگیری انسان توسط چشم و المان‌های دیداری انجام می‌شود.

– مغز انسان تصاویر را ۶۰۰۰۰ بار سریع‌تر از متن پردازش می‌کند.

– محتوای بصری یا ویژوال ۹۴ درصد بیشتر کلیک دریافت می‌کند و ۳۰ برابر بیشتر خوانده می‌شود.

 

نکته‌ی حائز اهمیت این است که First Impression یا اولین تاثیر که در همان ۵۰ میلی‌ثانیه‌ی اول شکل می‌گیرد تاثیر بسیار زیادی روی کاهش نرخ پرش سایت و افزایش مدت زمان حضور افراد در سایت دارد. اگر این اثربخشی به صورت مستمر انجام شود میزان تبدیل بازدیدکننده به مخاطب و یا مشتری افزایش پیدا می‌کند و عملیات بازاریابی شما با موفقیت طی می‌شود.

بهینه‌سازی اینفوگرافیک برای جذب مخاطب

دیجیتال مارکترها بر این باورند که در بازاریابی محتوا کیفیت مهم‌تر از کمیت است. اما باید گفت که اصالت حتی از کیفیت هم مهم‌تر است. شما باید خودتان را از جریان معمول و کم‌کارکرد اینفوگرافیک جدا کنید و نوعی اینفوگرافیک جذاب تولید کنید که شما را متمایز کند. تنها در این صورت تلاش‌های شما بیهوده نخواهد بود.

اولین هدف شما این است که اطمینان حاصل کنید که اینفوگرافیک جذاب شما توجه مخاطب را در مرحله‌ی اول جلب می‌کند و سپس او را با این محتوا درگیر کنید. هدف اصلی تولید محتوا و بازاریابی محتوا نیز همین است. برای اینکه نتایج بهتری بگیرید باید آپدیت باشید و از اخبار و ترندهای روز دنیا در تهیه‌ی اینفوگرافیک جذاب خود بهره ببرید و در عین حال همگام با نیازهای مشتریان به تولید محتوا گرافیکی بپردازید.

وقتی از منابع و رسانه‌های مختلف برای تولید اینفوگرافیک جذاب خود استفاده کردید برای افزایش میزان جذب مخاطب باید در انتشار آن نهایت تلاش خود را به کار ببندید. یعنی تا می‌توانید مخاطبان بیشتری برای آن پیدا کنید تا دیده شود. در ضمن شما باید این محتوای اینفوگرافیک را از طریق انواع کانال‌های بازاریابی محتوا به مخاطب هدف خود برسانید. در ادامه روش‌ها و تاکتیک‌هایی را گردآوری کرده‌ایم که به شما کمک می‌کند از اینفوگرافیک برای جذب مخاطب به بهترین شکل ممکن بهره ببرید.

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی اهرم قدرتمندی برای جذب مخاطب‌ هستند. در حقیقت ۶۵ درصد از بازاریاب‌های B2B می‌توانند از طریق لینکدین مخاطب جذب کنند و ۳۹ درصد از فیسبوک و ۳۰ درصد از طریق توییتر این کار را انجام می‌دهند. اگر این کار را از راه درست آن انجام دهید این کانال‌ها فرصت‌های پرسودی برای جذب مخاطب در اختیار شما قرار می‌دهند.

به هر حال استفاده از این پتانسیل‌های شبکه‌های اجتماعی یک ضرورت است. اینفوگرافیک جذاب بسیار بیشتر از سایر انواع محتوا در این شبکه‌ها دیده می‌شود و به اشتراک گذاشته می‌شود و اگر بتوانید از طریق شبکه‌های اجتماعی میزان بازدید و اشتراک‌گذاری آن را را بیشتر کنید مسلما شانس جذب مخاطب را افزایش می‌دهید.

 

 

نکته‌ی مهم: صفحات اینفوگرافیک شما حتما باید دکمه‌های اشتراک‌گذاری مستقیم در شبکه‌های اجتماعی را داشته باشند تا وقتی که افراد این محتوا را در وبلاگ شما دیدند بتوانند به سادگی در شبکه‌های اجتماعی خودشان به اشتراک بگذارند.

 

پروموشن‌های پیشنهاد محتوا

کاملا اثبات شده است که اینفوگرافیک‌هایی که محتوایی را تبلیغ و پروموت می‌کنند مخاطب بیشتری جذب می‌کنند. اما چگونه؟ به طور مثال اینفوگرافیک‌های سریالی و پشت سر هم در جذب مخاطب و دریافت ایمیل و اطلاعات تماس بسیار موثرند. یعنی محتوایی که می‌تواند منبعی مهم برای مخاطبان باشد راحت‌تر آن‌ها را جذب می‌کند. در نظر داشته باشید که محتوای بصری ۸۰ درصد بیشتر از سایر محتواها دیده و خوانده می‌شود.

اینفوگرافیک جذاب یک مدیوم تاثیرگذار برای ترغیب کردن مخاطبان است. چرا که به سادگی توجه مخاطب را جلب می‌کند و به قول معروف عطش ادامه دادن به این نوع محتوا را در مخاطب بیشتر می‌کند. اگر این محتوای پیشنهادی را در شبکه‌های اجتماعی کسب و کار خود به اشتراک بگذارید می‌تواند در جذب مخاطب موثرتر باشد و ترافیک سایت را هم بیش از پیش کند.

اینفوگرافیک در ایمیل مارکتینگ

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که ایمیل مارکتینگ یکی از پربازده‌ترین متدها در استراتژی جذب مخاطب است. برای اینکه اثر اینفوگرافیک در ایمیل مارکتینگ را اثبات کنیم باید گفت که ۶۵ درصد از افراد ترجیح می‌دهند ایمیل با محتوای بصری بخوانند تا یک محتوا با متن‌های طولانی و یا فایل‌های ضمیمه شده‌ی متنی. به دلیل تاثیر اولیه‌ی بارز اینفوگرافیک، ایجاد یک استراتژی فعال بازاریابی محتوا از طریق اینفوگرافیک نتایج فوق‌العاده‌ای را در بر خواهد داشت.

افراد با محتوای جذاب راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کنند و خاصیت کسالت‌بار ایمیل‌های کاری تا حد زیادی از بین می‌رود. در ضمن چون اکثر افراد مدت زمان کمی را برای چک کردن ایمیل‌های خود در نظر می‌گیرند یک اینفوگرافیک جذاب، سریع‌تر و راحت‌تر پیام محتوا را به مخاطب می‌رساند و تاثیر آن به مراتب بیشتر است. نکته‌ی بعدی که در مطالعات حوزه‌ی ایمیل مارکتینگ به آن اشاره شده است این است که تمایل افراد به خواندن مطالب و محتوای دیداری ۶۵ درصد بیشتر از محتوای متنی است و از نظر روانشناسی بازاریابی نیز کاملا بر سایر انواع محتوا غالب است.

نتیجه‌ِ‌ی تحقیقات Vero نشان می‌دهد که CTR یا همان نرخ کلیک با تولید محتوای اینفوگرافیک دو برابر می‌شود و کمپین‌های دارای محتوای تصویری نرخ تبدیل بالاتری دارند. پس به جای چسبیدن به متن‌های خشک و خالی بهتر است اینفوگرافیک را وارد محتوای ایمیل مارکتینگ خود کنید تا تاثیر آن را چندین برابر کنید.

اینفوگرافیک در بازاریابی آفلاین

وقتی کمپانی Demandbase اینفوگرافیک را وارد جریان بازاریابی آفلاین خود کرد، در همان ابتدای کار ۱۷۰۰ مخاطب به جمع مخاطبان آن‌ها اضافه شد و ۱۲۵ نفر نیز به میانگین شرکت‌کنندگان در وبینارهایشان اضافه شد. آن‌ها میانگین بازدیدهایشان را نیز از این طریق افزایش دادند و توانستند میزان درآمد خود را چندین برابر کنند.

 

اینفوگرافیک جذاب صرفا برای مارکتینگ آنلاین نیست. آن‌ها را در بروشورها، کتاب‌ها، مجلات، اسلایدشوها و مواردی از این دست نیز به کار بگیرید تا مخاطبان بیشتری از انواع کانال‌های بازاریابی داشته باشید.

محتوا به شکل اینفوگرافیک

شاید در وبسایت خودتان صفحات یا کتاب‌هایی داشته باشید که چندان به آن‌ها توجه نمی‌شود. نرخ دانلود این محتوا کم‌تر است و بازدید از این صفحات در حد پایینی است. به جای اینکه این محتوا را به همین شکل رها کنید سعی کنید با محتوای بصری و مخصوصا اینفوگرافیک جان تازه‌ای به آن ببخشید.

در حقیقت پیشنهاد می‌شود بخشی از محتوا را به شکل اینفوگرافیک ارائه کنید تا بازده عملکرد آن بالاتر برود. نیازی نیست تمام جزئیات را در اینفوگرافی بیاورید. بهتر است هایلایت‌ها و نکات مهم را به صورت اینفوگرافی منتشر کنید تا اشتیاق کاربر به خواندن مطالب بیشتر شود.

نکته‌ی مهم که در تمام اینفوگرافی‌هایتان باید آن را لحاظ کنید این است که در انتهای اینفوگرافیک از Call-to-Action های قدرتمند استفاده کنید. هر پیشنهاد، نکته‌ی ترغیب‌کننده و یا دستوراتی که در اینفوگرافی استفاده می‌کنید در جذب مخاطب کاربرد دارند. این Call-to-Action کاربر را در مسیر درستی قرار می‌دهد و مهم‌ترین کارکرد اینفوگرافیک برای جذب مخاطب می‌باشد.

سخن پایانی

تولید محتوا و بازاریابی محتوا صرفا تولید متن‌های بلند و طولانی نیست. شما برای جذب مخاطب به چیزی فراتر از این متن‌ها نیاز دارید. برای اینکه بتوانید توجه بازدیدکنندگان را جلب کنید، روی آن‌ها تاثیر بگذارید و آن‌ها را از حالت بازدیدکننده‌ی صرف خارج کنید و به مخاطب و در نهایت مشتری تبدیل کنید.

در دنیای بازاریابی محتوا امروزی از اینفوگرافیک برای جذب مخاطب استفاده‌های گسترده‌ای می‌شود. این ابزار مارکنینگ با اینکه زمان‌بر است و تلاش زیادی نیاز دارد تا پخته و اثرگذار شود اما نتایج آن به مراتب قدرتمندتر هستند و مسیر بازاریابی محتوا را دگرگون می‌کنند. اگر تا به حال از این ابزار قدرتمند در استراتژی بازاریابی محتوا استفاده نمی‌کردید حالا وقت آن رسیده است.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.