مقالات آموزشی

بررسی تعریف آژانس دیجیتال مارکتینگ و خدماتی که در این راستا ارائه می شود

مفید بود؟

امروزه با توجه به رشد اینترنت و همه‌گیر شدن آن، ابزار و روش‌های جدیدی برای رشد کسب وکار و بازاریابی محصول به وجود آمده است. یکی از این روش‌های جدید استفاده از ابزارهای دیجیتال برای بازاریابی است که به دیجیتال مارکتینگ معروف است.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ تنوع و گستردگی زیادی دارند و اگر که بخواهیم به صورت جداگانه از افراد متخصص استفاده کنیم ممکن است که هزینه زیادی را به دنبال داشته باشد.

از این رو  با گستردگی استفاده از دیجیتال مارکتینگ  و نیاز کسب و کارها به این ابزار مجموعه‌هایی با عنوان آژانس دیجیتال مارکتینگ ایجاد شده‌اند تا به نیاز صاحبان کسب و کار پاسخ دهند.

مخاطبان گرامی با مطالعه مقاله آژانس تبلیغاتی چیست و چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟ اطلاعات مفیدی در زمینه آژانس های تبلیغاتی بدست خواهید آورد

در این مقاله می‌خواهیم درباره این که آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست، چه وظایفی دارد و چه خدماتی را ارائه می‌دهد، صحبت کنیم.

در صورتی که شما هم صاحب کسب و کار هستید و تصمیم دارید که از خدمات یک آژانس دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

با خواندن این مقاله شما با خدمات و وظایف این آژانس آشنا می‌شوید و آگاه خواهید شد که در صورت همکاری با چنین مجموعه‌ای چه انتظاراتی باید داشته باشید و آنها نسبت به شما چه وظایفی دارند و چه خدماتی را باید به شما ارائه دهند.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اگر موافق باشید قبل از تعریف آژانس دیجیتال مارکتینگ، خود عبارت دیجیتال مارکتینگ را تعریف کنیم تا دقیق‌تر بتوانیم مفهوم عبارت آژانس دیجیتال مارکتینگ را درک کنیم.

دیجیتال مارکتینگ یعنی بازاریابی محصول و خدمات از طریق اینترنت و ابزارهای دیجیتال.

 

ابزار اصلی یک دیجیتال مارکتر، اینترنت است. ویژگی اصلی دیجیتال مارکتینگ این است تمام داده‌های آن قابل اندازه گیری است و همین ویژگی به مدیر یک کسب و کار کمک می‌کندکه تا استراتژی‌های بازاریابی را مورد بررسی قرار داده و در صورت نیاز بازبینی کند.

روش‌های دیجیتال مارکتینگ شامل موارد زیر است: بازاریابی محتوا، بهینه سازی موتور جستجو (SEO)، بازاریابی ویدئویی، بازاریابی موبایلی، تبلیغات آنلاین، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

آژانس دیجیتال مارکتینگ شرکتی است که با استفاده از روش‌ها و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به برندینگ و معرفی محصول و خدمات کسب و کارها در فضای آنلاین می‌پردازد.

در واقع این آژانس‌ها شکل به روز شده آژانس‌های تبلیغاتی هستند که تلاش می‌کنند با استفاده از روش‌های خلاقانه، برای نیازهای مشتری راه حل کاربردی پیدا کنند و هدف آنها همان بازاریابی محصول و کمک به فروش بیشتر آن است.

یک آژانس دیجیتال مارکتینگ از استراتژی‌های مختلف به همراه ابزار آنلاین استفاده می‌کند تا از این طریق کسب و کارها بتوانند به اهدافی که در زمینه فروش و بازاریابی محصول و نیز برندینگ برای خود تعیین کرده‌اند، دست پیدا کنند.

اعضای این سازمان عبارتند از مدیر پروژه، اکانت منیجر، کپی رایتر، طراح گرافیک، مدیر شبکه‌های اجتماعی و … . البته بنا به نوع فعالیت‌هایی که آژانس انجام می‌دهد ممکن افراد جدیدی به این سازمان اضافه یا کم شود.

ویژگی‌های آژانس دیجیتال مارکتینگ

بعضی از ویژگی‌های آژانس دیجیتال مارکتینگ بیان می‌کند که این آژانس چیست و برخی بیان می‌کند که این آژانس چه چیزی نیست.

 

ویژگی اول : این آژانس یک آژانس تبلیغاتی نیست. آژانس‌های تبلیغاتی بیشتر با ابزارهای سنتی کار می‌کنند و استراتژی‌های آن‌ها بر همین اساس است. اما یک آژانس دیجیتال مارکتینگ با ابزارهای دیجیتال و مبتنی بر اینترنت کار می‌کند و از این جهت با آژانس تبلیغاتی متفاوت است.

همچنین عمده درآمد آژانس‌های تبلیغاتی براساس جایگاه‌های تبلیغاتی است که اجاره می‌دهند، اما آژانس‌های جدید درآمد خود را از طریق خدمات فنی که ارائه می‌دهند، به دست می‌آورند.

ویژگی دوم: این آژانس براساس آمار و رقم کار می‌کند. این آژانس استراتژی‌ها و روش‌های مورد استفاده را آزمون می‌کند و براساس آمار و نتایجی که به بار می‌آید، تصمیم می‌گیردکه استراتژی موجود را تغییر دهد یا همین استراتژی مناسب است.

ویژگی سوم: در چنین آژانس‌هایی صرفه جویی در وقت و زمان حرف اول را می‌زند. آژانس دیجیتال مارکتینگ به صورت یک مجموعۀ متشکل از چند متخصص کار می‌کند و هر کدام در یک زمینه متخصص هستند، همین ویژگی باعث صرفه جویی در زمان می‌شود.

اهداف آژانس دیجیتال مارکتینگ

آژانس دیجیتال مارکتینگ بنابر پروژه‌هایی که در دست دارد، اهداف مختلفی را دنبال می‌کند. اما شاید یکی از مهم‌ترین اهداف این آژانس کمک به رشد برند و  بالا رفتن میزان فروش مشتریانش باشد.

همچنین آژانس های معتبر به دنبال دستیابی به موارد زیر نیز می‌باشند:

• استفاده از ابزارهای به روز

• تحلیل مشتری و رقبای او تا بتواند یک مدل مفید با استفاده از این تحلیل ارائه دهد

• تلاش برای کاهش زمان و هزینه

• بالا بردن دانش فنی خود

• اجرای کمپین‌های بازاریابی و تلاش برای موفقیت در این کمپین‌ها

البته موارد دیگری نیز وجود دارد که لازم به ذکر همه آنها نیست

 

مزایای برون سپاری بخش دیجیتال مارکتینگ کسب و کار به آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

• اولین مزیت این است که کسانی که در این مجموعه کار می‌کنند تخصص و تجربه بالایی دارند و هر کدام می‌توانند بخشی از نیاز شما برآورده کنند. بنابراین دیگر نیازی نیست که شما برای هر موضوع دنبال یک متخصص بگردید

• صرفه جویی در زمان و هزینه‌های کسب و کار به این ترتیب که کارمندان شما  به اموری که در آن تخصص دارند می‌پردازند و در زمان لازم برای انجام کارها صرفه جویی می‌شود. از طرفی آژانس‌ها به دلیل اینکه با ناشران مختلف مثل سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و … قرارداد دارند می‌توانند با هزینه کمتر، تبلیغات بیشتری را انجام دهند.

• آژانس دیجیتال مارکتینگ با راه اندازی کمپین‌های تبلیغاتی درست و نیز انجام تحقیقات بازار برای شناسایی مشتری هدف به توسعه و گسترش کسب و کار و نیز برندینگ آن کمک زیادی می‌کند.

• کمپین‌های تبلیغاتی کسب و کار به دلیل تخصص، مهارت و تجربه کارکنان این آژانس‌ها بسیار تخصصی و موفق خواهد بود.

• به علاوه می‌توان به صرفه‌جویی در منابع انسانی، گسترش کمپین تبلیغاتی،نتایج قابل اندازه گیری و امکان کنترل کمپین‌ها در حین اجرای کار اشاره کرد.

ابزارهایی که آژانس دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کند، کدام است؟

این آژانس‌ها به صورت روزانه باید کارهایی مانند مدیریت پروژه‌ها، راه اندازی کمپین‌های تبلیغاتی، ارائه خدمات به مشتریان و … را انجام دهند. از این رو نیاز به نظم زیادی دارند.

بنابراین آژانس‌ها به منظور انجام صحیح امور باید از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند تا فرآیند کار برای آنها ساده‌تر شود. بعضی از این ابزارها عبارتند از :

 

اتوماسیون بازاریابی

ایمیل مارکتینگ

ابزار تجزیه و تحلیل بازاریابی

ابزار دسترسی به داده‌های زنده

ابزار موبایل مارکتینگ

ابزار سئو

ابزار مدیریت پروژه

و موارد دیگر که هر آژانس با توجه به نوع عملکردی که دارد و نیز نیازهای مشتریانش می‌تواند ابزار مناسب را انتخاب کند.

وظایف آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اگر شما  به عنوان مدیر یک کسب و کار  از وظایف این آژانس‌ها آگاهی داشته باشید، هنگام سپردن کار به بیرون آژانس درست‌تری را انتخاب خواهید کرد. همچنین در جریان کار، به آسانی می‌توانید روند انجام پروژه را پیگیری کنید.

آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ با توجه به نیاز بازار و نیز ظرفیت‌هایی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ وجود دارد، وظایفی را برای خود تعریف می‌کنند.

هر آژانس با توجه به افراد متخصصی که در آن مشغول کار هستند و توانایی‌هایی که دارند، در بعضی زمینه‌ها تخصص بیشتری دارند، مثلا ممکن است یک آژانس در زمینه تولید محتوا تخصص بیشتری داشته باشد.

در کل شما باید با توجه به نیازی که کسب و کارتان دارد،آژانسی را انتخاب کنید که پاسخگوی نیازهای شما باشد. اما دقت کنید که هرگز کار خود را به طور همزمان به چند آژانس نسپارید، چون مصداق این ضرب المثل است که آشپز که دو تا شد آش یا شور می‌شود یا بی‌نمک.

در این حالت اگر کار شما درست از آب درنیامد هیچ کدام از آژانس‌ها مسئولیت را برعهده نمی‌گیرد و هر کدام تقصیر را به گردن دیگری می‌اندازد.

در ادامه مقاله به تعدادی از وظایف آژانس‌هایی که به طور کامل خدمات دیجیتال مارکتینگ را انجام می‌دهند، خواهیم پرداخت.

 

یک لیست کلی عبارت است از

• مطالعه بازار کسب و کار

• تدوین استراتژی و برنامه

• طراحی و ساخت اپلیکیشن

• بازاریابی محتوا

• سئو

• تبلیغات آنلاین

• بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

مطالعه کسب و کار

یک آژانس دیجیتال مارکتینگ اولین وظیفه‌ای که دارد این است که در باره کسب و کار شما و مشتریان هدف آن مطالعه و تحقیق کند تا بتواند به شناخت کاملی از کسب و کار شما دست پیدا کند.

در صورتی که چنین تحقیقی روی کسب و کارتان انجام شد، حتما نمونه مکتوب آن را دریافت کنید تا در صورتی که با اهداف شما تناقض داشت، آن را رفع نمایید.

تدوین استراتژی و برنامه

سوال‌هایی که باید برای تدوین یک استراتژی و برنامه درست پاسخ داده شود موارد زیر است

اهداف پروژه کدام است؟

روش‌ها و ابزارهایی که  برای رسیدن به این اهداف استفاده می‌شود، کدام است؟

هر متخصصی چه فعالیتی را باید انجام دهد؟

هر یک از اهداف در چه زمانی و با چه هزینه‌ای قابل انجام است؟

خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ

همانطور که گفتیم این آژانس‌ها براساس نیازهای موجود و نیاز مشتریان خدمات متفاوتی را ارائه می‌دهند. بعضی از خدمات این آژانس‌ها عبارتند از :

برنامه نویسی استاندارد سایت و ایجاد زیر ساخت‌های لازم

ایمیل مارکتینگ

اس‌‌ام‌اس مارکتینگ

سوشیال مارکتینگ

تبلیغات بنری آنلاین

تلفن گویا

فرآیند کار در آژانس دیجیتال مارکتینگ

فرآیند کار در آژانس دیجیتال مارکتینگ به این شکل است که شما به آژانس مورد نظر مراجعه کرده و اهداف کلی خود را بیان می‌کنید

سپس آژانس مذکوربه بررسی و تخمین هزینه‌ها و زمان لازم برای اجرای پروژه می‌پردازد.

بعد نتیجه را به صورت یک برنامه اجرایی بر اساس استراتژی‌های موجود، تدوین کرده و در نهایت به معرفی تیم اجرایی می‌پردازد.

 

در صورت توافق نهایی و اجرای پروژه آژانس باید در بازه‌های زمانی مشخص باید گزارشی از عملکرد خود ارائه دهد.

سخن آخر

آژانس‌ دیجیتال مارکتینگ، مجموعه‌ای است که با ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ به صورت یکجا شما را از سردرگمی و صرف هزینه زیاد در این زمینه نجات می‌دهد و باعث رشد کسب و کارتان می‌شود.ش

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.