مقالات آموزشی

بررسی تفاوت طراحی و تجربه کاربری

مفید بود؟

بسیاری از افراد در مورد تفاوت طراحی و تجربه کاربری اطلاعاتی ندارند و بر این باور می باشند که هر دوی آنها شبیه یکدیگر هستند. شاید برای شما این مسئله به وجود آمده باشد که در صحبت های افراد بشنوید رابط کاربری خوبی دارند اما تجربه کاربری شان ضعیف است. طرح رابط کاربری و تجربه کاربری هردو برای دستیابی پیدا کردن به محصول نهایی ضروری می باشند و با یکدیگر در ارتباط هستند.

نقش و وظایف هر یک از آنها با یکدیگر فرق می کند. به طور کلی باید به خوبی بدانید که تجربه کاربری یک موضع تحلیلی و تکنیکال به شمار می رود. طراحی رابط کاربری به آن چیزی نزدیک می باشد که آن را به عنوان طراحی گرافیک می نامند. البته که باید بدانید نقش ها و وظایف خاص تری در طرح رابط کاربری وجود دارد.

اگر بخواهیم یک محصول را بر اساس بدن انسان فرض کنیم، کد را به عنوان استخوان بدن معرفی می کنند. اندام ها بر اساس طراحی تجربه کاربری می باشند که برای بهینه سازی و اندازه گیری ورودی های بدن انسان کاربرد دارند. طراحی رابط کاربری شبیه به نمای بیرونی بدن به شمار می رود. برای اینکه در دیجیتال مارکتینگ فعالیت کنید باید تفاوت طراحی و تجربه کاربری را بررسی نمایید.

 

طراحی تجربه در کاربری چیست ؟

طبق تعریفی که در مورد طراحی تجربه کاربری(UX) وجود دارد فرایند مربوط به رضایت مشتری را تجربه کاربری می‌ نامند. وفاداری مشتری و همچنین بهبود قابلیت استفاده از محصولات موجب می گردد که تعامل مشتری و محصول افزایش پیدا کند. در نظر بسیاری از افراد این تعریف تا حدودی مبهم است. در واقع تکنولوژی و مفهوم دیجیتال در تجربه کاربری وجود ندارد. به طور کلی تعریف کردن یک پروسه در قالب چندین کلمه دشوار می باشد.

بسیاری از ابهاماتی که در مورد تعریف تجربه کاربری وجود دارد تازه و نو است. دانشمندان زیادی که در زمینه تجربه کاربری فعالیت می کنند.  دانشمندان اهمیت تجربه کاربری را نسبت به دیگر بحث های دیجیتال مارکتینگ بیشتر می‌ دانند. تجربه کاربری تمامی جنبه‌ های مربوط به تعامل مشتری با محصولات شرکت و خدمات را شامل می گردد.

طراحی تجربه کاربری باید به صورت فعالانه باشد. برای فرآیند ارزیابی، تحقیق، توسعه، نمونه‌ سازی محتوا و غیره باید طراحی تجربه کاربری مشارکت داشته باشد. طراحی تجربه کاربری به عنوان یک مفهوم غیر دیجیتال شناخته می شود و با علوم شناختی ارتباط دارد. اما به طور کلی در حوزه دیجیتال تعریف مربوط به طراحی تجربه کاربری را نام می برند.

طراحی مربوط به رابط کاربری چیست ؟

با اینکه طراحی رابط کاربری یک مفهوم قدیمی دارد و از آن استفاده زیادی می شود بسیاری از افراد آن را با مفاهیم دیگر اشتباه می گیرند. به علت برداشت های غلط که در مورد طراحی رابط کاربری وجود دارد پیدا کردن پاسخی مناسب برای پرسش طراحی رابط کاربری چیست تا حدودی دشوار می گردد. در حالی که تجربه کاربری به عنوان مجموعه‌ای از وظایف متمرکز روی بهینه‌ سازی محصول است.

طراحی رابط کاربری مکمل آن می باشد. شکل و ظاهر محصول بر اساس طراحی رابط کاربری است.  مانند تجربه کاربری باید بدانید که طراحی رابط کاربری نقشی چند وجهی و همچنین چالش ‌برانگیز دارد. طراحی رابط کاربری مسئولیت گسترده‌ ای در مورد تبدیل محتوا بر عهده دارد. طرح و ظاهر هر یک از محصولات بر اساس تجربه کاربران مشخص می‌ شود. ب

رخلاف طراحی رابط کاربری باید بدانید که تجربه کاربری یک مفهوم کاملا دیجیتال به شمار می رود. نقش طراحی رابط کاربری برای هر یک از بخش های دیجیتال مارکتینگ ضروری است. ارتقاء پیدا کردن حس ناشی از اعتماد به برند به صورت خاص وظیفه اصلی طراحی رابط کاربری به شمار نمی‌ رود. اما باید بدانید که طراحی رابط کاربری بر روی این دو موضوع تاثیر زیادی می گذارد.

 

بخش های متنوع طراحی رابط کاربری

اگر می خواهید در مورد تفاوت طراحی و تجربه کاربری اطلاعات بیشتری کسب کنید باید به خوبی بخش های طراحی کاربری را بشناسید. آخرین وظیفه طراحی رابط کاربری پیاده‌ سازی کردن طراحی به کمک یکی از توسعه دهنده ها می باشد. در گذشته تفاوتی بین طراحی کاربردی و همچنین توسعه دهنده قائل نشده اند. اما امروزه به عنوان طراحی رابط کاربری توانایی کد نویسی را امری مهم می‌ شناسند. در حالی که طراحی تجربه کاربری به بهینه سازی کردن سیستم نیازی ندارد.

طراحی رابط کاربری یکی از امکاناتی است که بر پایه ساخت رابط کاربری های جذاب تکمیل و تغییر داده می‌ شود. به طور کلی باید بیان کنیم که طراحی رابط کاربری سه بخش مهم محصول را در بر می‌ گیرد. یکی از بخش ‌های جامعه با واکنش و کنش محصول در مورد رابطه کاربر و محیط نمایش است. بخش دیگر شامل نمایشگر گرافیکی و بصری محصول به شمار می‌ رود. بخش سوم شامل نکات و دستورالعمل هایی است که کمک می کند کاربر بتواند تجربه بهتری کسب نماید.

تفاوت طراحی و تجربه کاربری و مکمل بودن آنها با یکدیگر

به جز تفاوت طراحی و تجربه کاربری باید بدانید که هر دوی آنها به یکدیگر نیاز دارند. طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری برای اینکه یک محصول را دلنشین کنند ضروری می باشند. در واقع هیچ یکی از آنها را نمی توانیم بر دیگری ارجحیت دهیم. اگر شما می خواهید دیجیتال مارکتینگ قوی برای کسب و کار خود داشته باشید باید این دو بخش را از نظر ساختاری که دارند بشناسید.

هر یک از بخش های متنوع طراحی تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری را اگر بشناسید می توانید به درستی از آنها استفاده کنید. اگر شما می خواهید یک محصول را وارد بازار کنید باید به خوبی بخش های ظاهری و همچنین نحوه تبلیغ آن محصول را بررسی نمایید.

هر یک از بخش های طراحی رابط کاربری و طراحی رابط تجربی را از نظر  ویژگی هایی که دارند اگر بشناسید، موفقیت لازم را کسب می کنید. هر یک از بخش بندی های متنوع ساختار طراحی رابط کاربری و تجربی را از نظر الگوریتم هایی که دارند بررسی کنید و سپس آنها را برای کسب و کارتان در نظر بگیرید. هر یک از بخش های متنوع این دو طراحی کاربردی را در این مطلب معرفی کردیم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب نمایید.

 

تعریف تفاوت طراحی و تجربه کاربری

به طور کلی شما باید به خوبی بدانید که طراحی تجربه کاربری روی سفر هریک از مشتریان جهت حل مشکل تمرکز می‌ کند. طراحی رابط کاربری نگاه سطحی به عملکرد و محصول دارد که آن را بعد از مدتی متمرکز می سازد. رابط کاربری به عنوان یک رابط واقعی محصول شناخته می‌ شود.

طراحی بصری بسیاری از صفحاتی که کاربر زمان استفاده کردن از اپلیکیشن موبایل روی آنها کلیک می کند بر اساس طراحی رابط کاربری است. طراحی رابط کاربری بر انواع المان های بصری و همچنین تعاملی تمرکز می‌ کند.  طراحی تجربه کاربری و رابط کاربری با یکدیگر مکمل هستند و تاثیر زیادی روی نتیجه می گذارند. طراحی مربوط به تجربه کاربری در همه جا وجود دارد.

از طراحی سوپرمارکت تا طراحی یک خودرو شما می توانید طراحی مربوط به تجربه کاربری را مشاهده کنید. اصطلاح تجربه کاربری اولین بار در سال ۹۲ میلادی مطرح شد. امروزه به عنوان یکی از مهمترین بخش های دیجیتال مارکتینگ شناخته می ‌شود. تجربه کاربری اصطلاح وسیعی است که بر اساس چهار اصل طراحی تعامل، استراتژی تجربه، معماری و تحقیق کاربری بنیان شده است.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.