مقالات آموزشی

توضیحاتی درباره طراحی لوگوی اسم، از ساده تا حرفه‌ای

مفید بود؟

طراحی لوگوی اسم، کاربردی ساده یا حرفه‌ای؟

لوگو جزئی از شرایط زندگی و حیات حرفه‌ای هر برندی محسوب می‌شود. آن چیزی که در ذهن مخاطب قرار است بماند دقیقا همین لوگو است. لوگو یک نوع ترفند کوچک ما کاربردی است که با به کارگیری حافظه تصویری مخاطب سعی دارد خودش را در ذهن او ثابت کند. اما مسئله اصلی این است که لوگو به صورت طراحی شکل بهتر است یا طراحی لوگوی اسم کاربرد بیشتری دارد؟
این سوال به نوعی هم سوال درستی می‌تواند باشد و هم یک سوال اشتباه است! به طور کلی لوگو یک نوع شکل است. حال این شکل ممکن است تنها از خطوط و حجم‌های مختلفی ایجاد شده باشد یا این که بر اساس نام برند این شکل طراحی شود. بنابراین عملا لوگو همیشه یک شکل محسوب می‌شود، حتی اگر به صورت نوشتاری طراحی شده باشد.

بنابراین سوال بهتر این است که بپرسیم طراحی شکل لوگو با استفاده از طراحی لوگوی اسم بهتر است یا نه؟
برای پاسخ گفتن به این سوال بهتر است به اصل داستان لوگو و نیاز به طراحی آن نگاه کنیم. به نظر شما چرا ما دست به طراحی لوگو می‌زنیم؟ به معنی بهتر کلمه چه نیازی است که ما بخواهیم لوگو داشته باشیم؟ پاسخ ما به این سوال می‌تواند اهمیت طراحی لوگوی اسم نشان بدهد. بنابراین در ادامه سعی می‌کنیم با بررسی نیاز به طراحی لوگو اهمیت طراحی لوگوی اسم را درک کنیم و در ادامه این داستان روش‌هایی برای این نوع طراحی نیز ارائه دهیم.
اما مسئله دیگر این است که آیا طراحی لوگوی اسم به جز مسئله برندینگ و تجاری، کاربرد دیگری می‌تواند داشته باشد؟ امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی عملا نیاز به یک برند شخصی با استفاده از طراحی لوگوی اسم حس می‌شود. بسیاری از کاربران اینترنتی دوست دارند به هر دلیل برند و لوگوی مخصوص خود را داشته باشند. این افراد حتی علاقه‌مند به تتو کردن این برند روی بدن خود هستند. بنابراین در دوره ای قرار داریم که عملا طراحی لوگوی اسم به یک مورد عمومی در حال تبدیل شدن است که این کار را برای طراحان کمی سخت می‌کند.

نیاز به داشتن لوگو، از تئوری تا واقعیت

اما اولین سوالی که قرار شد به آن پاسخ دهیم این است که چرا باید اصلا ما لوگو داشته باشیم؟ نظر شما چیست؟ این همه طراحی لوگو با اشکال مختلف چرا صورت می‌گیرد؟ مسلما باید به دنبال دلیلی به جز خوشگلی و زیبایی یک برند بگردیم. در کلام بهتر اقتصاد علمی نیست که کاری را انجام دهد و آن را زنده نگه دارد در حالی که هیچ سودی برایش نداشته باشد. بنابراین مسلما و قطعاً طراحی لوگو به هر نحو و شکلی برای تجارت و کسب و کار سودآوری خودش را دارد. اما چگونه؟
همه چیز به ذهن انسان و نوع ساختار آن بر می‌گردد. وقتی می‌گوییم یا می‌شنویم درخت عملا یک درخت با یک شکل ساده و احتمالا یکی از آن اشکال درختی که در کودکی در کلاس‌های مدرسه دیده‌ایم یادمان می‌آید. یا وقتی می‌گوییم لب تاپ شکل کلی یک وسیله الکتریکی تاشو که می‌تواند شباهتی به کامپیوتر داشته باشد در ذهن ما ایجاد می‌شود.  بنابراین عملا ذهن ما مفاهیم و کلمات را به نوعی با اشکال همسان می‌کند و آن‌ها را به هم مرتبط می سازد. در کلام بهتر روش یادگیری ذهن انسان تطابق عکس و کلمه در ذهن است. این برای اقتصاد چه معنی دارد؟
به طور کلی می‌توان گفت شما به عنوان یک برند و یک کسب و کار زمانی در بازار اقتصادی زنده خواهید بود که مخاطبی داشته باشید. اما داشتن مخاطب به چه معنی است؟ این سوال بسیار مهم است. زیرا دید شما به نوع مخاطب می‌تواند ضامن حیات، مرگ یا پیشرفت شما در بازار باشد. عده ای معتقدند که مخاطب همیشه در خیابان و بازار وجود دارد و خود به خود به سمت فروشگاه یا برند شما جذب می‌شود.

این یک نوع تفکر قدیمی و سنتی است که عملا امروزه منسوخ شده است و به راحتی می‌توان گفت که به واسطه این نوع تفکر حکم مرگ اقتصادی خودتان را رقم می‌زنید. امروزه در هر صنف و شغلی تعداد رقبا به قدری زیاد است که عملا برای تصاحب مشتری باید جنگی میان آن‌ها اتفاق بیفتد. پس با این وجود به راحتی می‌توان گفت شما باید برند خودتان را به مشتری خودتان یاد بدهید تا او بتواند در این جنگ به عنوان سرباز شما محسوب شود و عملا یک قدم به زنده ماندن نزدیک تر شوید و این ممکن نیست، مگر با استفاده از طراحی لوگو اسم یا طراحی لوگو با استفاده از متدهای دیگر!

 

تفاوت طراحی لوگوی اسم با سایر متدها!

اما سوال مهم دیگر این است که طراحی لوگوی اسم با انواع دیگر نمونه لوگوها چه تفاوتی می‌کند؟ یا روی بهتر این سوال این است که مزیت‌های سودآور طراحی لوگوی اسم چیست؟
برای پاسخ به این سوال به بخش قبلی نگاهی دوباره بیاندازید. ما گفتیم که باید در یک طراحی لوگو این موضوع را در نظر داشته باشیم که در حال یاد دادن یک اسم برند به مخاطب هستیم. حال باید دید که این فرایند یادگیری بر اساس نوع برند ما چگونه می‌تواند ساده تر باشد.
به طور مثال اپل به عنوان یکی از برندهای مطرح دنیا و به عنوان بزرگ‌ترین شرکت ساخت لوازم و تجهیزات نوین آمریکا تنها با استفاده از یک سیب گاز خورده برند خود را در دنیا معرفی می‌کند. این یک طراحی کاملا هوشمندانه است. چرا که عملا اپل به خوبی می‌داند که مفهوم ” اپل” یا همان سیب یک مفهوم کلی در ذهن مخاطب است و وقتی به مخاطب گفته می‌شود ” اپل ” در ذهن او یک سیب نمود پیدا می‌کند. پس می‌توان از این کلی بودن مفهوم استفاده کرد و با استفاده از شکل یک سیب، لوگو برند را با سیب ذهن مخاطب عوض کرد. از طرف دیگر باید کمی هم تفاوت در این بین باشد که رسماً این لوگو در ذهن مخاطب به نام شرکت ” اپل ” ثبت شود و این تفاوت همان گاز خوردگی گوشه برند است!
اما در موردی دیگر، سامسونگ برند مشهور کره‌ای که به واقع رقیب اصلی اپل نیز در زمینه گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود. سامسونگ کاملا روش متفاوتی در مطرح کردن برند خود در دنیا استفاده کرد. سامسونگ با استفاده از طراحی لوگوی اسم سعی کرد که نام برند خودش را در دنیا مطرح کند و موفق هم شد. علت این موضوع را دوباره باید در تیزهوشی نوع طراحی این شرکت پیدا کنیم. چرا که سامسونگ به خوبی می‌دانست که نام این شرکت یک مفهوم عام نیست و کمتر کسی قادر به تلفظ درست این نام برای بار اول خواهند بود. از این رو باید سعی می‌کرد که نام شرکت و برند را در ذهن جایگذاری کند. در واقع سامسونگ مسیری متفاوت و کمی طولانی تر نسبت به اپل برای ماندگاری طی کرد.
پس همانطور که می‌بینید، مزیت طراحی لوگوی اسم بیشتر به خود برند و نوع کسب و کار آن بستگی دارد. در این بین هدف استفاده از طراحی لوگوی اسم یا هر نوع طراحی دیگر را از یاد نبرید. شما می‌خواهید مخاطب نام برند شما را در خاطر داشته باشد نه چیز دیگری. طراحی لوگوی اسم دقیقا شما را به این هدف می‌رساند.

طراحی لوگوی اسم به عنوان یک کاربری عمومی

اما همانطور که در ابتدای این مقاله نیز گفتیم، طراحی لوگوی اسم می‌تواند امروزه کاربردی عمومی نیز داشته باشد. در واقع امروزه به واسطه گسترش شبکه‌های مجازی و به طور کلی ایجاد یک دنیای مجازی هر کسی می‌تواند برند شخصی خودش را ایجاد کند و بر اساس این برند شخصی در این دنیا فعالیت کند. اصولا افراد سعی می‌کنند از چند روش این برند را ایجاد کنند.
یا به طور مستقیم از نام خودشان به عنوان برند استفاده می‌کنند. این موضوع بیشتر برای کسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در دنیای واقعی نیز نام آن‌ها اعتبار خاصی دارد. اصولا افراد مشهور یا پزشکان و … که نامشان در دنیای واقعی ضامن کسب و کارشان است، دوست ندارند در صفحات مجازی نیز چیزی غیر از آن داشته باشند.
دسته بعدی که بسیار هم زیاد هستند دوست دارند که از یک لقب یا نام مستعار برای خود استفاده کنند. طراحی لوگوی اسم برای این گونه افراد بسیار مناسب است. زیرا آن‌ها نامی جدید را قصد دارند در این دنیا رواج بدهند و دوست دارند آن را همگام با فعالیت‌های مجازی خودشان کنند.
دسته سومی نیز وجود دارد که از نام خودشان به عنوان یک خلاصه استفاده می‌کنند. یعنی معمولا ابتدای حرف نام و ابتدای حرف نام خانوادگی خود را کنار هم می‌گذارند و آن تبدیل به برند شخصی خود می‌کنند. در هر صورت این افراد نیز بیشتر می‌توانند از همین طراحی لوگوی اسم استفاده کنند.

نکته

به هر حال نکته قابل توجه این است کاربران فضای مجازی امروزه بسیار بهتر می‌دانند که نفوذ به ذهن مخاطب به سادگی نیست و همین موضوع باعث شده است که کم کم کاربرانی که دوست دارند مخاطبان بالاتری داشته باشند اقدام به برند سازی کنند و برای ساخت یک برند نیاز به طراحی یک لوگو است. حال باید نشست و دید که آیا این طراحی لوگو قرار است راهی متفاوت نسبت به طراحی لوگو در دنیای واقعی داشته باشد یا نه؟ اما تا آن لحظه و تا آن موقعیت می‌توان فعلاً گفت که طراحی لوگو یعنی نفوذ به ذهن مخاطب و یکی از ساده‌ترین این نفوذها می‌تواند به واسطه یادآوری نام برند است. این نام برند می‌تواند به راحتی با طراحی یک لوگوی نوشتاری صورت بگیرد. نظر شما چیست؟ به نظر شما از چه راه‌های دیگری می‌توان برای این طراحی لوگو استفاده کرد؟

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.