صفحه 404 احتمالاً متداول‌‎ترین خطای سایتی است که افراد با آن مواجه می‌شوند. اغلب افراد توجه چندانی به صفحه 404 ندارند و به‌سادگی از کنار آن عبور می‌کنند. اگرچه، شرایط برای شما به‌عنوان سئوکار یا مالک سایت فرق می‌کند. یک کاربر ساده اگر هنگام جست‌وجو با این خطا مواجه شود صرفاً صفحه را بسته و به‌سراغ سایت‌های دیگر می‌رود، اما اگر مالک سایت باشد می‌داند که مواجهه مکرر مخاطبان با این خطا به نفع سایت نیست. صفحه 404 یک خطای متداول است، اما خطایی که می‌توانید از آن به نفع خودتان استفاده کنید. با ما در این مطلب از پونه مدیا همراه باشید تا ببینیم اهمیت صفحه 404 در سئو سایت چیست.

راهنمای مطالعه متن
  • صفحه 404 چیست؟
  • مزایای صفحه 404 در سئو سایت
  • اهمیت زبان صفحه 404 در سایت‌های چند زبانه
  • نحوه ایجاد صفحه 404 برای سئو سایت
  • اهمیت لینک‌ها در صفحه خطای 404

صفحه 404 چیست؟

پیش از پرداختن به اهمیت و نکات کلیدی درباره صفحه 404 باید بدانیم این صفحه چیست. زمانی‌که شخص بخواهد به صفحه‌ای که در وب‌سایت وجود ندارد دسترسی پیدا کند با این خطا روبه‌رو می‌شود. در حقیقت، اگر سرور سایت‌تان نتواند آدرس درخواستی را پیدا کند صفحه 404 نشان داده می‌شود.

زمانی‌که می‌خواهید به یک URL مشخص دسترسی پیدا کنید، سرور سایت با استفاده از کدهای وضعیت موفقیت‌آمیز بودن یا نبودن عملیات را نشان می‌دهد. با این پیش‌فرض که اغلب سایت‌ها به‌خوبی کار می‌کنند، متداول‌ترین کد وضعیت 200 است. برای مثال، اگر شما دارید این مطلب را می‌خوانید به این معنا است که توانسته‌اید به سرور ما دسترسی پیدا کنید و سرور توانسته است صفحه‌ی درخواستی شما را بیابد. اگر شخص بتواند به سرور متصل شود؛ ولی سرور نتواند صفحه‌ی خواسته‌شده را پیدا کند خطای 404 نشان داده می‌شود.

 

مزایای صفحه 404 در سئو سایت

احتمالاً با خودتان می‌گویید وجود خطا چه مزیتی می‌تواند داشته باشد؟ برخی از افراد از اهمیت صفحه 404 برای سئو ناآگاهند و همه‌ی این خطاها را به صفحه‌ی اصلی سایت ریدایرکت می‌کنند. شاید ریدایرکت کردن خطای 404 به صفحه‌ی اصلی سایت وسوسه کننده باشد؛ اما این کار دقیقاً برعکس چیزی است که باید برای بهبود سئو سایت انجام دهید. چنین کاری سبب سردرگمی و گمراهی مخاطب می‌شود. به‌علاوه، گوگل متوجه وجود خطا در این صفحه می‌شود و آن را به‌عنوان Soft 404 در نظر می‌گیرد. خلاصه بگوییم، شما به صفحه 404 نیاز دارید.

نخستین مزیت صفحه 404 این است که به شما اجازه می‌دهد مشکل را درست کنید. صفحه 404 به موتور جست‌وجو، مخاطب و مالک سایت می‌گوید که لینک صفحه خراب است یا اصلاً وجود ندارد. وقتی از وجود خطا آگاه باشید می‌توانید آن را برطرف کنید. دیگر مزایای داشتن صفحه 404 شخصی‌سازی شده به شرح زیر است:

  • کاهش bounce rate و نگه‌داشتن کاربر در سایت
  • کمک به افزایش تعامل مخاطب با سایت و به‌طبع، کمک به افزایش فروش
  • تغییر تجربه‌ی ناخوشایند کاربران و ایجاد احساس خوب در مخاطب در عین مواجهه با خطا
  • کمک به برندینگ در تمام صفحات سایت
  • کمک به جلب توجه سایر افراد و حتی دریافت بک لینک

 

اهمیت زبان صفحه 404 در سایت‌های چند زبانه

اما همان‌گونه که پیش از این هم اشاره شد، هدف از توجه به صفحه‌ی 404 تغییر تجربه ناخوشایند کاربران است. اگر سایتی دو یا چند زبانه دارید، یعنی دایره مخاطبان شما بیش از یک کشور را دربر می‌گیرد. خب، به‌نظر خودتان اگر صفحه 404 سایت‌تان تنها برای یک زبان طراحی شده باشد چقدر در کاهش تجربه‌ی بد کاربران‌تان موفق خواهید بود؟ اگر به این موضوع توجه نکنید ممکن است با مشکلاتی مانند از دست دادن مخاطب، افزایش bounce rate و … مواجه شوید.

نحوه ایجاد صفحه 404 برای سئو سایت

نحوه ایجاد صفحه 404 موضوعی گسترده است؛ اما به‌صورت کلی این کار به سایت و نحوه مدیریت شما بستگی دارد. می‌توانید از صفحه 404 پیش‌فرض قالب‌های ووردپرس استفاده کنید و با تغییراتی آن‌ها را شخصی سازی کنید. توصیه می‌شود از پلاگین‌هایی استفاده کنید که اجازه ایجاد تغییرات دلخواه‌تان را به شما می‌دهند.

می‌توان گفت که تقریباً هیچ‌وقت صفحه 404 پیش‌فرض سرور ظاهر زیبایی ندارد، با برند شما هماهنگ نیست و هیچ اطلاعات مفیدی، به‌غیر از بروز خطا، به کاربر ارائه نمی‌کند. نتیجه‌ی همه‌ی این موارد کاهش عملکرد مارکتینگ سایت شما است. طراحی و شخصی‌سازی صفحه 404 دقیقاً همان کاری است که سبب می‌شود از بروز خطا به سود خودتان استفاده کنید.

توصیه ما این است که برای ایجاد صفحه 404 حوصله به خرج دهید و صرفاً سریع‌ترین راه ممکن را انتخاب نکنید. تأثیر صفحه 404 جذاب بر مخاطب بیش از چیزی است که فکر می‌کنید.

 

اهمیت لینک‌ها در صفحه خطای 404

امکان ایجاد لینک یکی از مهم‌ترین مزایای صفحه 404 سایت است که به دلیل اهمیت بالای آن تصمیم گرفتیم جداگانه به آن بپردازیم. لینک‌ها کلید تغییر تجربه منفی کاربران هنگام مواجهه با صفحه خطای 404 هستند. وجود لینک‌ در صفحه 404 مهم‌ است؛ زیرا راهی برای عبور از این خطا به مخاطب نشان می‌دهد.

لینک‌ها سبب می‌شوند مخاطب‌تان به‌جای بستن صفحه و رفتن به سایت رقیب در سایت‌ شما باقی مانده و از دیگر منابع مرتبط موجود در آن استفاده کند. سعی کنید لینک‌های زیر را در صفحه 404 خود بگنجانید.

  • صفحه اصلی سایت
  • محبوب‌ترین پست‌های بلاگ‌تان
  • پرفروش‌ترین یا بهترین محصولات‌تان
  • راهی برای گزارش خطای 404
  • راهنمای سایت
  • اضافه کردن گزینه جست‌وجو در سایت نیز خالی از لطف نیست و به مخاطب کمک می‌کند.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.