از بنرها در بین مسیحیان و بیشتر در میان دسته های مذهبی در قرون وسطا در اروپا مورد استفاده بوده است، اما اخیراً از آنها در مساجد و تکایا و بر روی دیوار و ستونهای کلیسا استفاده می شود. بنر پیامی هست که به شکل هنری ارائه میشود و شامل تصاویر و متونی است، که بر روی پارچهها با موادی خاص نگاشته میشود و بر مبنای نیاز سفارش دهنده تهیه میشود.
سفارش بنر تبلیغاتی
بنرها بیشتر استفاده تبلیغاتی دارند و از نوع بیرونیاند. در حقیقت یکی از راه های تبلیغ، بنر ها هستند، در حالیکه بنر تنها راه نیست، اما در شناساندن نام تجاری تان (برند) در پیشبُرد فروش موسسات و شرکتها بسیار اثرگذار است. اغلب افرادی که به سفارش طراحی بنر خلاقانه میپردازند نیازمند آگاهی بیشتری از فرایند طراحی بنرهای تبلیغاتی دارند.
طبق آمارهای سازمان بین المللی تبلیغات که در سال 2000 میلادی ارائه شد، تبلیغ کردن از طریق بنر 47 درصد کل تبلیغات سال را که 2/8 میلیارد دلار بوده، تشکیل میدهد. پس بنرها بسیار حائز اهمیتاند. بنرها، در حقیقت پرچمهایی هستند که لوگو، سمبل و یا پیامی را به مخاطبان خود انتقال میدهند. بنر خلاقانه، بنری است که در آن عناصر بنر با خلاقیت و بینشی نوین طراحی شده باشد.
طراحی بنر تبلیغات خلاقانه
بنرها راهی عالی و قدرتمند برای جلب توجه بیننده و انتقال پیام هستند. ممکن است در یک جشن تولد، بنرهایی به عنوان تابلوهای چاپ شده، یا به عنوان تابلو در بازار کشاورزان آویزان شده و یا به صورت عمودی در کنار غرفه در یک نمایشگاه تجاری چاپ شده باشد. برای طراحی بنر خلاقیت داشته باشید.
https://dribbble.com/tags/creative_banner
بنرها همچنین به طور آنلاین در همه جا حضور دارند، از عکسهای بر روی رسانههای اجتماعی شما گرفته تا تبلیغات برندها در وب سایتها یا حتی به عنوان سرصفحه و پاورقی نشانیهای ایمیل، در همه جا حضور دارند. بنر تبلیغات خلاقانه باید به گونهای طراحی شود که هدف شما از طراحی بنر خلاقانه (Creative banner design) ارائه گردد تا بنرتان چشم نواز باشد. پس از طراحی خلاقانه هدفتان در بنر، برای نشان دادن اهداف تجاری خود تصویری انتخاب کنید.
فقط به مردم نگویید، به آنها نشان دهید!
به جای استفاده از کلمات برای جلب مخاطب خود، نمونهای از آنچه برند یا تجارت شماست را به مخاطبانتان نشان دهید – اگر میخواهید به او طعم تجربه را بدهید! هنگامی که تصویر خود را انتخاب میکنید، حتماً جزئیات دیگری را که برای خواندن بنر شما مهم است، تا با دستیابی به اهداف تجاری خود دنبال کنید. در طراحی بنر خلاقانه برای بنرهای سایت، شما میتوانید دکمه “اینجا را کلیک کنید” به عنوان فراخوان برای اقدام اضافه کنید، یا اطلاعات تماس یا گروههای اجتماعی خود را برای خواندن بیشتر بنر توسط خوانندگانتان ارائه دهید.
2. در طراحی بنر خلاقانه، بنر خود را با تصاویر فریبنده تقویت کنید:
به قول قدیمیها، یک عکس به اندازه هزار کلمه ارزش دارد. در طراحی خود صرفهجویی کنید و یک پیام قدرتمند را با یک عکس قوی ارائه کنید. این مثال، مثالی است که نشان میدهد چگونه یک انتخاب عکس خوب میتواند، تفاوت ایجاد کند. عکس خود را بارگذاری کنید. اگر تصویر شما جزئیات مهمی را به تصویر میکشد، از پر کردن فضا با متن زیاد خودداری کنید و به عکس اجازه دهید با مخاطب صحبت کند. با ساخت عکس تمام صفحه خود، آن را به یک تجربه بصری فراگیر تبدیل کنید.
3. در طراحی بنر خلاقانه، با جلوههای عکس بنرتان را آزمایش کنید:
این روزها روشهای بیشماری برای دستکاری، میکس و افزایش عکس وجود دارد. میتوانید از برنامههای رایگان، آنلاین یا مبتنی بر برنامه، ابزارها و نرمافزارهای حرفهای یا هر چیز دیگری در این میان استفاده کنید! با طور روشنتر، واضحتر یا متمرکزتر نشان دادن تصویر، میتوانید آن را ارتقا دهید. یا میتوانید با ایجاد تغییرات هنری بیشتر مانند افزودن فیلتر، حس اعوجاج یا جلوههای ویژه، با تصاویر بازی کنید. جلوههای عکس، عکسهای معمولی را به چیزی خارق العاده تبدیل کنید. همواره از خود سوال کنید، چگونه میتوانید محتوای تصویر خود را به سطح بعدی برسانید تا به بهترین طراحی بنر رسیده باشید؟
4- در طراحی بنر خلاقانه متن را در بالای تصویر قرار دهید:
گاهی اوقات گذاشتن متن در بالای تصویر آسان است. اما در مواقع دیگر، اگر عکس شلوغ یا متن رنگی روشن داشته باشید، خواندن آن دشوار میشود. یکی از راههای حل این مسئله آن است که با استفاده از گزینه جلوههای نوشتاری یا قرار دادن متن خود در بالای یک نماد رنگی میتوانید به این مهم دست یابید. برای مثال، روش دیگری که طرح بنر برای تأکید بر متن استفاده میکند، استفاده از یک فیلتر همپوشانی کمرنگ روی تصویر است که باعث میشود جزئیات موجود در تصویر نرم و در مقابل متن روشن و واضح قرار گیرد و در نتیجه آن متن به عنوان نقطه کانونی ما باشد.
5- لایههایی با تصاویر، متن و گرافیک ایجاد کنید:
همانطور که بنر خود را درست میکنید، به خود اجازه دهید تا خارج از چارچوب همیشگی فکر کنید و موارد غیرمتعارف را امتحان کنید تا خلاقیت شما توسط مخاطبان شما تحسین شود! یک عکس جذاب و مرتبط پیدا کنید، سپس شکلهای بالای آن را پوشش دهید، برای مثال یک عکس نیمهشفاف بیابید، و روی برخی از متنها لایه لایه کنید. توجه داشته باشید که چگونه رنگهای قهوهای گرم از تصویر در لایههای گرافیکی انعکاس مییابد و یک طراحی منسجم ایجاد میکند.
6. با استفاده از کُلاژ عکس، اطلاعات بیشتری را ارائه دهید:
روش دیگر برای نمایش تصاویر روی طرح بنر، کلاژ عکس است. با استفاده از محتوای عکس اضافی در کلاژ خود ، بینش بیشتری به مخاطبان خود ارائه دهید. این رویکرد برای این طراحی بنر وبلاگ بسیار مفید است، زیرا وبلاگ نویس به احتمال زیاد میخواهد در لحظات متفاوت مقاصدی را تبلیغ کند.
7. با رویکردی مینیمالیستی بنر را ساده، اما چشمگیر کنید:
طراحی بنر خلاقانه برای تأکید بر پیام، از سادگی استفاده میکند. در این حالت، بدون اینکه ایجاد حواس پرتی کنیم، احساس حضور میکنیم، بنابراین سادگی، بسیار عالی عمل میکند! با استفاده از حداقل متن در بنر خود، یا حتی فقط با استفاده از آرم خود، به سادگی دست پیدا کنید. در یک پسزمینه رنگی، یک عکس ساده سبب جلب توجه بیشتر برای مخاطب خواهد شد.
8- در طراحی بنر خلاقانه گزینههای هیجان انگیز تصاویر را کاوش کنید:
تصاویر پررنگ فقط از طریق ارائه عکسها حاصل نمیشود – بلکه میتوانید از گرافیک، تصویر، یا سایر اشکال هنری برای نمایش به عنوان تصاویر خود استفاده کنید. اگر هنرمند هستید، اثری از خودتان را به نمایش بگذارید! یا، کارهای هنری را پیدا کنید که با برند یا پیام شما سازگار باشد. با تطابق تصاویر خود به یک طراحی منسجم برسید، تا با عناصر دیگر مانند متن یا نمادها مطابقت داشته باشد.
9. در طراحی بنر خلاقانه با آرم، یا شعار خود یک بنر مارک دار ایجاد کنید:
ساخت بنر برای یک سازمان یا تجارت؟ برند خود را با طراحی جسورانه به نمایش بگذارید! آرم، رنگهای برند دار، علامتهای کلمهای یا تصاویر برند دار و یا شعار خود را به نمایش بگذارید. از این طرح بنر به صورت یک بنر چاپی درآورید تا با خود به رویدادها و نمایشگاههای شرکت ببرید.
10. با یک سلفی پرتره خود را به مخاطبان خود معرفی کنید:
آیا شما چهره برند یا تجارت خود هستید؟ پس چرا خود را بر روی بنر خود قرار نمیدهید! یک عکس سلفی روی بنر خود به نمایش بگذارید تا مخاطبان شما در آینده شما را بشناسند. میتوانید عکس خود را به صورت تمام صفحه قاب کنید. حتماً یک عکس جدید و مرتبط را انتخاب کنید و مطمئن شوید که عکس همان پیام یا محتوایی را در بنر شما برای پیام رسانی شفاف منتقل میکند که مد نظر شماست.
11. از رنگهای جلب توجه کننده، استفاده کنید:
رنگ، ابزاری عالی برای جلب توجه خواننده شما است. اما قبل از اینکه به طراحی بپردازید، به این فکر کنید که چه رنگهای خاصی با هم ارتباط برقرار میکنند. قرمز قطعاً یکی از جیغ ترین رنگهاست و اغلب برای پیامرسانی صریح مانند موارد ضروری، قدرت یا هشدارها استفاده میشود. رنگ قرمز برای اعلام حضور تازه واردان نیز مورد استفاده است. به هدفی که پشت رنگهای خود ارائه میدهید، آنچه میتوانند در بنر شما با آنها ارتباط برقرار کنند و نحوه دریافت آنها توسط بینندگانتان فکر کنید.
12. در طراحی بنر خلاقانه با رنگهای متضاد بازی کنید:
اگرچه ممکن است رنگهای روشن توجه شما را به خود جلب کنند، اما استفاده از کنتراست به قدرت انتقال پیام در بنرتان میافزاید. کنتراست ابزاری است برای برجسته کردن دو چیز در یک طرح و در برابر یکدیگر. به طور کلی، مواردی که دارای نور هستند با چیزهایی که تاریک هستند، در تضاد هستند. توجه داشته باشید که چگونه رنگ آبی موجود در یک بنر تقریباً در برابر پسزمینه خاکستری براق جلوه میکند.
13. قلمهای پررنگ و تأثیرگذار را انتخاب کنید:
با انتخاب قلم منحصر به فرد مطابق با شخصیت بنر خود داشته باشید. اگر در حال ساخت یک بنر حرفهای هستید، ممکن است یک فونت سنتی یا مدرن داشته باشید. اما اگر برای چیزی سرگرمکننده و خلاقانه بنر درست میکنید، همه احتمالات را کاوش کنید. یک قلم پررنگ را انتخاب کنید و از آن برای سربرگ خود استفاده کنید، رنگ و مکانهای مختلف برای نگارش را کاوش کنید تا جایی که متناسب باشد.
14. در طراحی بنر خلاقانه تغییر اندازه دهید تا محتوای شما بیشتر پیش برود:
دیگر دوران لازم برای به خاطر سپردن اَبعاد تصویر برای هر سیستم عامل گذشته است. پس از دستیابی به طرحی که دوست دارید، میتوانید به راحتی با استفاده از قابلیت تغییر اندازه خودکار، آن را برای هر شبکه اجتماعی تغییر دهید. به سادگی پروژه را کپی کنید، اندازه را تعیین کنید.
نحوه دانلود طرح بنر خلاقانه
طرح بنر خلاقانه بخشی از فرایند تبلیغات و بازاریابی است. طراحان گرافیک مجبورند از خلاقیت خود برای تولید طرحهای بنر چشم نواز استفاده کنند که به جذب مشتری به برندی خاص کمک میکند. از طراحی بنر برای انتقال پیامهای مهم به مردم استفاده میشود یا می تواند برای اهداف تبلیغاتی نیز مورد استفاده قرار گیرد. بر این اساس، طراحان، طرحهای شگفت انگیز بنر را ایجاد میکنند که به طور معمول برای بازدید عموم نمایش داده میشود. طرحهای بنر در اندازههای مختلف هستند، شما میتوانید با سرچ کوچکی در اینترنت این طرحهای عالی را بارگیری کنید و سعی کنید آنها را در کار خود پیاده سازی نمایید.
5 قانون طراحی برای تبلیغات خلاقانه بنر موثر آورده شده است:
1. رعایت استانداردها خوب است
از آنجا که تبلیغات شما به صورت آنلاین نمایش داده میشود، باید کاملاً از دستورالعملهای ارائه شده توسط Google، مشهورترین موتورهای جستجوی مورد استفاده در سراسر جهان پیروی کنید. در گوگل، چهار اندازه تبلیغات بنر به عنوان موفقترین موارد در نظر گرفته شدهاند: 336 × 280 مستطیل بزرگ ، 300 × 250 مستطیل متوسط ، 728 × 90 و 160 × 600. شما در انتخاب یکی از این موارد آزاد هستید.
2. سادگی همیشه زیباست
هیچ طرح تبلیغاتی را پُر از متن و تصویر نکنید. تبلیغات حاوی تمام اطلاعات، تصاویر و سایر عناصر باعث ایجاد سردرگمی بینندگان میشود. مخاطبان نمیتوانند روی یک عنصر تمرکز کنند. این به این معنی است که پیام اصلی شما، در صورت وجود، از بین میرود. این کار، تبلیغ شما را برای مخاطبان خود بی فایده میکند. بنابراین طراحی را تا حد ممکن ساده نگه دارید. بینندگان شما احتمالاً فقط برای یک ثانیه نگاهی اجمالی به آن میاندازند. شما باید بلافاصله روی مخاطبان خود تأثیر بگذارید. این کار فقط در صورت وجود تعداد کمِ رنگ، حروفچینی و سایر موارد منحرف کننده در تبلیغ قابل انجام است.
3. یک راه سادهتر برای ساده نگه داشتن تبلیغات بنری خلاقانه
استفاده از رنگ، نوع متن و سایر عناصر طراحی لوگو است. آرم به طور کلی یک طرح ساده با یک یا دو رنگ و فونت است. چنین بنر تبلیغاتی با سایر مطالب بازاریابی شما نیز سازگار خواهد بود.
4. از دکمهها استفاده منطقی کنید
من حدس میزنم همه شما باید از این واقعیت آگاه باشید که دکمهها در واقع میتوانند نرخ کلیک (CTR) وب سایت را افزایش دهند. در طراحی بنر خلاقانه برای سایت، بیشتر روی طراحی و قرار دادن دکمه دعوت به عمل تمرکز کنید، داشتن دکمههایی با رنگهای زنده و متنوع، متفاوت از دکمههایی که در پسزمینه استفاده میشوند، خوب است. سپس، چنین دکمههایی میتوانند بلافاصله توجه بیننده را به خود جلب کنند و بسیاری از آنها میتوانند بر روی آن کلیک کنند.
5. وضوح متن باید در اولویت باشد.
این مهم ترین مرحله برای ایجاد یک طرح بنر خلاقانه است. معمولاً متنهای زیادی روی بنرها وجود دارد. اما زیاد متن را درگیر طراحی نکنید. شما باید از خواندن متن توسط خوانندگان، مطمئن شوید. بنابراین، این دو مورد را در نظر بگیرید. البته اول عنوان مهم است.
عنوان روی تبلیغ، باید پُررنگ و بزرگ باشد و باید در اندازه و نوع رنگ فونت متفاوت از بقیه متن باشد. بعد از آن، متن در حال اجرا است. این قسمت از متن باید حداقل 4 اندازه قلم کوچکتر از عنوان باشد. فراموش نکنید که در طراحیهای دیگر نیز همین اصل طراحی متن رعایت شده است.
برای نمونه یک نمونه بنر خلاقانه پلیس در زیر آمده است:
معرفی سایت Visme جهت طراحی بنر خلاقانه
ایجاد بنرهای چشم نواز از هر نوع، از سربرگهای رسانههای اجتماعی و تبلیغات بنر گرفته تا گرافیک وب سایت، با سازنده بنر Visme بیش از هر زمان دیگری آسان است. در پنج مرحله آسان با ساخت یک بنر آشنا شوید.
- وارد Visme شوید و نوع بنر خود را انتخاب کنید، چه قصد طراحی یک رسانه اجتماعی یا بنر وب سایت را داشته باشید.
- تصاویر و گرافیکهای خود را اضافه کنید یا از تصاویر ارائه شده در پنل سمت چپ استفاده کنید.
- فونتها، شکلها و رنگهای زمینه را متناسب با نام تجاری خود تنظیم کنید.
- تمام متن را تصحیح کرده و کیفیت تصاویر را دوباره بررسی کنید.
- برای اشتراکگذاری آنلاین، بنر را به عنوان تصویری با وضوح بالا بارگیری کنید.
- قالبهای بنر زیبا: از میان صدها قالب بنر از پیش طراحی شده انتخاب کنید و تصاویر، گرافیکها و فونتها را متناسب با نام تجاری خود سفارشی کنید. به راحتی طرحهای بنر خود را برای سیستم عاملهای مختلف تغییر اندازه دهید و به عنوان پروندههای JPG یا PNG با وضوح بالا بارگیری کنید.
- بنر خود را بسازید. بنرهای سفارشی را با استفاده از بنرساز آسان Visme و عناصر طراحی داخلی خیره کننده، طراحی کنید. تمام عناصر خود را کاملاً بر روی بوم بنر قرار دهید تا زمانی که بنر مناسبی بسازید.
- هر جنبه از بنر خود را با گرافیک و قلمهای خود سفارشی کنید. برای شخصیسازی فونتها و پالت رنگ از راهنمای سبک نام برند خود استفاده کنید. گرافیک، تصاویر و اطلاعات خود را به سازنده بنر اضافه کنید. تمام متن را تصحیح کرده و کیفیت تصاویر خود را دوباره بررسی کنید. از بین انواع بنرها، از تبلیغات و گرافیک شبکههای اجتماعی گرفته تا گرافیک وبلاگ و هدرها هر اندازه دلخواه، را انتخاب کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقالات رایامارکتینگ را مطالعه فرمایید.