ممکن است در برخی منابع بخوانید که قیف فروش با قیف بازاریابی متفاوت است. اما در واقع هر دو یک مفهوم را دنبال می کنند. از آنجایی که در ابتدای قیف مخاطبان قرار دارند و در انتهای پایینی قیف مشتریان واقعی، به همین دلیل به آن قیف می گوییم. چون تنها تعدادی از مخاطبان در نهایت به مشتریان ما تبدیل می شوند. مراحلی را که این اتفاق رخ می دهد قیف فروش بررسی و تعیین می کند.
مفهوم قیف فروش یا قیف بازاریابی، روند فروش یا پروسه فروش و به دست آوردن مشتری خریدار برای شرکت است. قیف فروش به مراحل مختلفی تقسیم بندی می شود. این مراحل بسته به روش خاص فروش در هر شرکت متفاوت می باشد.
قیف فروش در واقع یک سیستم بازاریابی است. این قیف در واقع مسیر ایده آل شما برای رسیدن به هدف خرید است. راهی که از یک غریبه، یک مخاطب، یک لید، سپس یک مشتری و در نهایت مشتری وفادار و توصیه کننده می سازد. قیف فروش همواره فراتر از بازاریابی اینترنتی بوده است. اما دنیای آنلاین بهترین چیزی است که برای قیف فروش رخ داده است. چون با وجود ایمیل مارکتینگ و وب سایت، کار ساختن قیف فروش ساده تر شده است.
به تصویر نگاه کنید و قیف فروش را همانند یک قیف واقعی تصور کنید. هدف یک قیف این است که چیزها را ساده تر و تمیزتر کند. وقتی قرار است در موتور ماشینتان روغن بریزید، نمی خواهید در سرتاسر موتور روغن بریزد. در این موقع چه می کنید؟ از یک قیف استفاده می کنید تا این احتمال را افزایش دهید که تمامی روغن به طور کامل به داخل موتور ریخته شود و روغن روی موتور و جاهای دیگر نمی ریزد.
شبیه همین کار را قیف فروش یا قیف بازاریابی انجام می دهد. این قیف از هدر رفتن یا از دست دادن مشتریان بالقوه جلوگیری می کند. در واقع هدایت صحیح مخاطبین را بر عهده دارد و همگی را به سمت هدف روانه می کند.
ایده به کار بردن اصطلاح قیف به عنوان استعاره ای از پروسه فروش و بازاریابی، در اصل از مفاهیم بازاریابی سنتی کلاسیک به نام AIDA نشات می گیرد. این عبارت مخفف چهار کلمه Attention, Interest, Desire, Action می باشد. این 4 عبارت به طور عمومی نحوه ساخت ارتباطات با مشتری ها را توصیف می کند. اما همچنان می تواند خیلی چیزهای دیگر را هم بیان کند. (مانند اینکه به راستی چطور ساختاری برای یک فروش خوب یا زمینه های فروش را ایجاد کنیم)