مقالات آموزشی

تاثیر مخفی کردن کلمات کلیدی ازدید کاربران بر سئو

یکی از بدترین روش های سئو مخفی کردن کلمات کلیدی (Cloaking) از دید کاربران است. پیش از پیشرفت الگوریتم های گوگل شما به عنوان وبمستر می توانستید کلمات کلیدی نامرتبط با سایت خود را در بخشی از صفحه مخفی کنید. البته این واژه ها برای موتورهای جستجو قابل شناسایی بودند و برای رتبه بندی استفاده می شدند. در این روش حتی امکان پنهان کردن بک لینک از سایت های نامرتبط نیز وجود دارد.
به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد یک کلمه یا عبارت در متن های کوتاه تاثیرات منفی دارد. بنابراین بسیاری از مدیران سایت ها عبارات اضافی را با تکنیک های مختلفی از دید کاربران مخفی می کنند. امروزه تکنیک پنهان سازی عبارات کلیدی به عنوان یکی از تکنیک سئو کلاه سیاه شناخته می شوند و اثرات منفی روی سئوی سایت دارند. در این مقاله از پونه مدیا به بررسی این روش کاربردی اما خطرناک می پردازیم.

 

راهنمای مطالعه متن
  • روش صحیح استفاده از کلمات کلیدی مخفی
  • چه طور متن های مخفی را در صفحات مختلف شناسایی کنیم؟
  • نحوه مقابله و گزارش متن های مخفی در سایت های رقیب

 

 

تکنیک مخفی کردن کلمات کلیدی چیست؟

افرادی که به تازگی به مطالعه تکنیک های سئو می پردازند، این سوال به ذهنشان خطور می کند که چرا باید از Cloaking استفاده کرد؟ این تکنیک چه مزایا و نتایج زود بازدهی را نسبت به ترفندهای کلاه سفید سئو برای سایت به همراه دارد؟
به طور کلی سایت هایی که از تکنیک مخفی سازی برای بهبود رتبه سایت خود استفاده می کنند، از کلیدواژه هایی نامرتبط با حوزه کسب و کار خود بهره می برند. همچنین در برخی موارد این کلمات کلیدی با رویکردهای تعیین شده توسط گوگل نیز همخوانی ندارند. حتی گاهی اوقات در این زمینه از کلماتی با ساختار املایی غلط استفاده می شود که در حالت عادی نتیجه عکس برای سایت به همراه دارد.
همچنین در گذشته فکر می کردند که وجود تعداد زیادی کلمه کلیدی در صفحه باعث کسب رتبه برتر در صفحه اول گوگل می شود. به همین دلیل سایت های بسیاری کلمات کلیدی را به صورت مکرر و اسپم در صفحات مختلف خود بکار می بردند. اما امروزه با توجه به پیدایش الگوریتم های مختلف این موضوع منتفی اعلام شده است و استفاده بیش از حد از کلیدواژه ها تاثیر منفی بر سئو سایت دارد. در نتیجه بسیاری از سایت ها به استفاده از تکنیک های مخفی کردن کلمات کلیدی و عبارات روی آورده اند.
لینک سازی یکی از اصول مهم سئو و راهی موثر برای بدست آوردن رتبه بهتر در گوگل محسوب می شود. سایت هایی که از متن های مخفی کلاه سیاه استفاده می کنند، بک لینک های بدست آمده از سایت های دیگر را مخفی می سازند. دلیل این امر نامرتبط بودن این لینک ها به مطالب سایت و غیر قانونی بودن آن از دید ربات های گوگل است.
گوگل این استراتژی ها را در سئو قبول ندارد؛ زیرا این شیوه رنکینگ به دلیل کیفیت و کاربرپسند بودن مطالب سایت بدست نمی آید. بلکه سایت هایی که از این روش ها برای بهبود سئو سایت خود استفاده می کنند، با دور زدن الگوریتم های گوگل به صفحه نخست نتایج جستجوی گوگل می رسند.

 

روش صحیح استفاده از کلمات کلیدی مخفی

به طور کلی مخفی کردن کلمات کلیدی یا عبارات در سایت به روش های مختلفی انجام می شود که در ادامه شرح داده شده است:

  • اعمال رنگ یکسان با بک گراند سایت برای متن مورد نظر.
  • پنهان سازی کلمه یا عبارت کلیدی پشت یک تصویر.
  • قرار دادن متن بیرون از کادر صفحه نمایش با استفاده از کدهای CSS.
  • اعمال سایز فونت متن روی صفر برای متون و عبارات مورد نظر.
  • پنهان کردن لینک بین متون با قرار دادن لینک روی یک کاراکتر و با سایز بسیار کوچک.

 

ممکن است که شما هر یک از این موارد را بدون آگاهی انجام داده باشید. بنابراین صفحات سایت خود را به صورت کامل بررسی کنید که حاوی متن های مخفی نباشند. هر مورد موجود در کدهای صفحه که قابل دیدن توسط کاربران سایت نباشد، احتمال دارد که از نظر ربات های گوگل به عنوان تکنیک مخفی سازی کلمات شناسایی شوند. این امر موجب جریمه شدن توسط این ربات ها می گردد.
البته لازم به ذکر است که بکار بردن متون و کلمات مخفی همیشه کار اشتباهی نیست. شما می توانید از کدها یا تکنیک های خاصی مانند جاوا اسکریپت، تصاویر و فلش در سایت خود استفاده کنید. این موارد برای موتورهای جستجو قابل تشخیص نیستند. به یاد داشته باشید که استفاده از متن جایگزین و عبارات مخفی برای درک بهتر موضوع توسط ربات های گوگل نیز بسیار موثر هستند.

نکات مهم در استفاده صحیح از کلمات کلیدی

موارد مهمی که در استفاده از متن های جایگزین و مخفی کردن کلمات کلیدی باید در نظر داشته باشید، عبارتند از:

  • تصاویر: استفاده از متن جایگزین حاوی کلمه کلیدی راه حل مناسب در این خصوص به شمار می رود. متن جایگزین تصاویر در حالت عادی از دید کاربران پنهان است. مخاطبان تنها در صورتی می توانند این متون را مشاهده کنند که تصاویر بارگذاری نشده باشند. در ضمن بکار بردن توضیحات برای هر تصویر در پایین آن به فهم بهتر کاربران کمک می کند.
  • کدهای جاوا اسکریپت: شما می توانید کدهای جاوا اسکریپت را در یک تک <noscript> قرار دهید. سپس این کدها را به صورتی بنویسید که تنها در صورت عدم نمایش دستورات یا غیر فعال بودن آن ها روی مرورگر برای کاربران قابل مشاهده باشند.
  • ویدیوها: استفاده از متن توضیحی برای ویدیوها یا فایل فلش روی سایت نقش مهمی را برای بهبود سئو سایت و رضایت کاربران بازی می کند.

چه طور متن های مخفی را در صفحات مختلف شناسایی کنیم؟

در بخش قبل با روش های اعمال ترفندهای مخفی کردن کلمات کلیدی از دید کاربران آشنا شدید. با مرور در صفحات سایت خود و توجه به این موارد متن های پنهان شده ناخواسته را شناسایی کرده و مانع از جریمه شدن توسط ربات های گوگل شوید.
استفاده از متن های همرنگ با رنگ پس زمینه یکی از قدیمی ترین شیوه ها در این خصوص است. برای مثال با هایلایت کردن بخش مخفی شده یا استفاده همزمان از کلیدهای CTRL+A می توانید آن ها را مشاهده کنید.
این نکته قابل توجه را در نظر داشته باشید که کاربران وارد شده به سایت شما می توانند به مشتریانتان تبدیل شوند. بنابراین تمام سعی خود را بکنید که با طراحی مناسب سایت خود نیاز مخاطبان را برآورده سازید.
شاید شما هم بدون هدف و خواسته قبلی کلمات مخفی در سایت خود داشته باشید، بنابراین حتما وب سایت خود را بررسی کنید. به یاد داشته باشید که گوگل هر چیز غیر قابل مشاهده توسط کاربران را به عنوان تکنیک سئو کلاه سیاه در نظر می گیرد و آن را جریمه می کند. این اقدامات منفی در قرار گرفتن سایت شما در صفحه اول گوگل تاثیر می گذارد و ممکن است که رتبه و جایگاه خود را از دست بدهید.
موارد استفاده قانونی از متن های مخفی در سئو سایت
در برخی از شرایط خاص استفاده از تکنیک های مخفی کلمات کلیدی از دید کاربران توسط گوگل قانونی قلمداد می شود. به همین دلیل متن های مخفی همیشه به عنوان تکنیک های سئو کلاه سیاه در نظر گرفته نمی شوند. در ادامه با برخی از دلایل این موضوع آشنا می گردید.
المان های ناوبری سایت
منوهای مختلف و برگه های موجود به عنوان بخشی از ناوبری سایت طراحی و چیدمان آن را تشکیل می دهند. وجود تعداد زیادی لینک در این قسمت ها ظاهری نامعقول و زشت را به آن ها می بخشد. در این صورت با پنهان کردن محتوا در صفحه ابتدایی سعی می کنند که سایت ظاهر بهتری داشته باشد.
یکی از اصول اصلی در مخفی کردن متون در صفحه ناوبری این است که کاربر باید از روش آشکار کردن این متون پنهان شده آگاهی داشته باشد. وجود دکمه، فلش یا نشانه لینک دار در صفحه می تواند راهنمای خوبی برای نمایش کامل محتوا به کاربر در نظر گرفته شود.
محتواهای غیر رایگان
سایت هایی که محتوای خود را در ازای دریافت اشتراک ماهانه در اختیار کاربران می گذارند، می توانند متون مورد نظر خود را مخفی کنند. این سایت ها گاهی اوقات محتوا را برای لحظه ای به کاربر نشان می دهند و در صورت اعمال کارهایی روی محتوا آن را پنهان می سازند.
در نهایت در چنین سایت های پیغام خرید اشتراک برای کاربر به نمایش گذاشته می شود. این قبیل امور مخفی کردن کلمات کلیدی و متون در چنین سایت هایی از نظر گوگل بلامانع است.

 

نحوه مقابله و گزارش متن های مخفی در سایت های رقیب

الگوریتم های گوگل نسبت به گذشته پیشرفت های بسیاری کرده اند. اما هنوز هم امکانات و شرایط برای کاربران به طور کامل ایده آل نیست. به صورتی که بسیاری از سایت ها با استفاده از ترفند مخفی کردن کلمات کلیدی و متن های جایگزین رتبه بالایی را در گوگل کسب کرده اند. همچنین سایت های زیادی وجود دارند که با وجود استفاده از تکنیک های سئو کلاه سفید موفقیت چشمگیری بدست نیاورده اند.
کمپانی گوگل برای رفع حداکثری این مشکل صفحه ای را تحت عنوان Google Spam Report برای گزارش اسپم اختصاص داده است. شما می توانید صفحات مشکوک را برای بازبینی توسط گوگل به این صفحه اعلام کنید. به خاطر داشته باشید که این امر به معنای کاهش رتبه سایت از نتایج جستجوی گوگل نیست؛ بلکه این گزارش تنها یادآوری به گوگل برای بررسی بیشتر است.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.