مقالات آموزشی

علت مهم بودن آموزش تولید محتوا برای کانال تلگرام

آموزش تولید محتوا برای کانال تلگرام برای کسب و کارها و برند‌ها به نصب هیچ نرم افزار، افزونه و حتی مهارتی نیاز ندارد. شما با داشتن اطلاعات پایه و ابتدایی در مورد نحوه تولید محتوا برای تلگرام می توانید تعداد مشترکین کانال خود را افزایش دهید. سپس نرخ فروش محصولات تان را ارتقا دهید.

 چرا باید آموزش تولید محتوا برای کانال تلگرام را جدی بگیرید؟

اما چرا باید آموزش تولید محتوا برای کانال تلگرام را جدی بگیرید؟ چرا باید به این اپلیکیشن اعتماد کنید؟ چرا باید روی آن سرمایه گذاری کنید؟ چه کانال هایی در تلگرام پرطرفدارتر هستند؟ چگونه می توانید جامعه مخاطبین خود را در تلگرام گسترش دهید؟ و .. پاسخ بسیاری از سوالات شما در زمینه ی آموزش تولید محتوا برای کانال تلگرام در ادامه این مطلب درج شده است. بنابراین پیشنهاد می کنیم ادامه آن‌را مطالعه کنید.

کانال تلگرام چیست؟

تلگرام اجازه می دهد تا متن ها، تصاویر، ویدئوها، فایل های صوتی و … را داخل بستری تحت عنوان ِ«کانال» به شکل عمومی یا خصوصی منتشر کنید. پست هایی که منتشر می کنید یا افرادی که داخلِ کانال‌تان Join شده اند می توانند مشاهده می کنند؛

 

یا اعضای سایر کانال هایی که پستی از کانال ِشما داخل آن‌ها فوروارد شده باشد. امکان فوروارد کردن پست ها برای کانال های خصوصی و عمومی یکسان است؛ با این تفاوت که اگر شخصی با دیدن پست فوروارد شده‌ی شما (در کانال دیگری) بخواهد محتوای کانال تان را مشاهده کند، به او دسترسی داده نخواهد شد.

استراتژی ِخاص مناسب

تعداد کاربرانی که می توانند در کانال شما عضو شوند، نامحدود است. ممبرها (یا همان مشترکین) نمی توانند به هیچ وجه پروفایل یکدیگر را مشاهده کنند.  به همین خاطر حریم خصوصی‌شان حفظ می شود (در مقایسه با امکان مشاهده فالور های اینستاگرام در همه پیج ها). استفاده از کانال تلگرام برای کسب درآمد، کاملاً رایگان است. کانال های تلگرام برای اشتراک گذاری مطالب مفید به طور خلاصه تا اجرای یک استراتژی ِخاص مناسب هستند. این‌ها بخشی از ابتدایی ترین مزایای کانال های تلگرام هستند.

نکات مهم برای راه اندازی کانال تلگرام برای کسب و کار

برخی از اطلاعات کلیدی و ابتدایی که جهت آموزش تولید محتوا برای کانال تلگرام – همین ابتدا – باید بدانید، در ادامه لیست شده‌اند.

1. آیدی کانال پابلیک شما باید حداقل 5 و حداکثر 32 کاراکتر داشته باشد.

2. نام کانال و بیو آن نمی‌تواند بیشتر از 255 کاراکتر باشد.

3. هر کاربر می تواند نهایتا 10 کانال عمومی (یا پابلیک) در تلگرام ایجاد کند.

4. تعداد ممبر ها یا Subscriber های هر کانال نامحدود است.

5. بعد از ساخت یک کانال فقط می توانید 200 نفر به آن اضافه کنید؛ نه بیشتر. مابقی افراد باید به کمک لینک دعوت یا سایر راه ها عضو کانال شما شوند.

6. شما می توانید 20 عدد ربات را داخل کانال تان فعال کنید.

7. هر کانال می تواند تا 50 ادمین داشته باشد.

8. امکان ویرایش متن یا تصویر منتشر شده در کانال تلگرام محدودیت زمانی ندارد و تا همیشه آزاد است.

چگونه کانال تلگرام ایجاد کنیم؟

شما می توانید با کمک تلگرام موبایل یا تلگرام دسکتاپ برای ایجاد و تولید محتوا در تلگرام اقدام کنید. برای شروع کافی است که در:

  • تلگرام دسکتاپ: روی علامت سه خط بالای سمت چپ صفحه کلیک کنید. از منوی باز شده، گزینه‌ی New channel را انتخاب کنید. سپس برای آن نام، تصویر، بیو انتخاب کنید.
  • تلگرام موبایل: روی علامت مداد پایین سمت  چپ صفحه کلیک کنید. از منوی باز شده گزینه‌ی New Channel را انتخاب کنید. این روش برای کسانی که از سیستم عامل اندروید استفاده می کنند کارایی دارد. اما کسانی که از آیفون و سیستم عامل ios استفاده می کنند باید به سراغ تب ِChats بروند. روی علامت نوشتن بالای صفحه سمت راست کلیک کنند. سپس از منوی باز شده گزینه New Channel را انتخاب کنند.

آموزش تولید محتوا برای کانال تلگرام و اهمیت ظاهر کانال

در آموزش تولید محتوا برای کانال تلگرام باید این نکته را در نظر داشته باشید که ظاهر کانال تان می تواند مانند دو روی یک سکه عمل کند؛ برای مخاطب بسیار جذاب یا بسیار خسته کننده باشد. پس، به طراحی فضای کانال توجه ویژه ای داشته باشید. عناصر اصلی که باعث زیبا/ یا زشت به نظر رسیدن کانال تلگرام‌تان می شوند و روی مخاطبان هدف تاثیر می گذارند شامل:

  •  نام
  •  بیو (توضیحات مختصر)
  • آواتار (تصویر کانال)

بیو کانال تان باید:

  • مختصر
  • شفاف
  •  آموزنده

در بیو کانالتان ماهیت کسب و کارتان و خدماتی که ارائه می کنید را به مختصر ترین شکل ِممکن به کاربران توضیح دهید. همچنین راه های ارتباطی را درج کنید. اگر احساس می کنید نمی توانید تک تک جزئیات مورد نیاز را در بیو ذکر کنید، در آن یک لینک که مخاطب را به سایت تان هدایت می کند درج کنید. سپس اطلاعات تماس تان را در بیو قرار دهید. همچنین می توانید لینک های مفیدی که کاربران می توانند با شما ارتباط بهتر برقرار کنند را در این قسمت بگذارید: مثلا لینک محصولات، خدمات و …

احساسات مخاطب

آواتار یا عکس کانال تان هم به نوعی تعیین کننده هویت ِبرند و کسب‌و‌کارتان است. این تصویر کوچک وظیفه دارد تا کاری کند که احساسات مخاطب تحریک شود. همچنین باعث می شود نام کسب و کارتان در ذهن مخاطب نقش ببندد. برای درج آواتار کانال تلگرام، پیشنهاد می کنیم تا از آرم یا لوگو شرکت خود استفاده کنید. تصویر شما می تواند 300 در 300 پیکسل باشد. عناصر اصلی برند شما باید در مرکز این آواتار قرار بگیرند؛ حتما در انتخاب آن وسواس به خرج دهید.

چه نوع کانال هایی در تلگرام محبوب تر از سایرین هستند؟

این بخش از آموزش تولید محتوا برای کانال تلگرام به شما کمک می کند بفهمید که آیا می توانید به تلگرام به عنوان یک اپلیکیشن مناسب برای ساخت کانال و جذب مخاطب بیشتر فکر کنید یا خیر. محبوب ترین کانال های تلگرام که اعضای بسیار زیادی جذبِ آنها می شوند شامل لیست زیر هستند:

  •  کانال های فیلم و سریال های داخلی و خارجی
  •  کانال های خبری
  •  کانال های انتشار موسیقی
  •  کانال های انتشار محتوای طنز (fun)
  • کانال های تجاری
  •  کانال هایی با محوریت آموزش و تحصیل
  • کانال های مخصوص دنیای ارز دیجیتال ترید و اخبار مرتبط
  •  کانال های پروکسی

جالب است بدانید محبوب ترین کانال تلگرام دارای بیشتر از 6 میلیون عضو است! با این حساب، چرا شما یک کانال راه اندازی نکنید؟ و همین تعداد مخاطب را جذب نکنید؟ این اپلیکیشن تا سال 2021 موفق به جذب بیشتر از 500 میلیون کاربر شده است. پس تلگرام بهترین بستر برای جلب توجه تعداد وسیعی از مخاطبان داخلی (و حتی خارجی) است.

 

ایده برای تولید محتوا در تلگرام

حال که به این قسمت از آموزش تولید محتوا برای کانال تلگرام رسیدیم، بهتر است به سراغ دو شیوه‌ی مرسوم و مهم تولید محتوا در این اپلیکیشن برویم. تلگرام را به بستری برای دیده شدن محتوای سایت تان تبدیل کنید. یا از آن برای برقراری ارتباط مستقیم با مخاطب و نشان دادن توانایی های تیم خود استفاده کنید. تلگرام به طور خاص، نباید مکانی برای تولید محتوای شما از صفر تا صد باشد.

فارغ از نوع کسب و کار یا برندتان، باید برای تولید محتوا در تلگرام از محتوای کوتاه یا خلاصه استفاده کنید. همچنین می توانید در آن استریم برگزار کنید؛ یا به صورت تصویری یا صوتی.  راه دوری نروید. ایده برای پست تلگرام نباید چندان عجیب غریب و تازه باشد. برای درک بهتر مثال زیر را بخوانید.

چگونه ایده برای پست تلگرام پیدا کنم؟

برای یافتن ایده برای تولید محتوا در تلگرام، تصور کنید که یک فروشگاه اینترنتی کتاب دارید. (شما کسب و کار خود را در نظر بگیرید). در بخش وبلاگ سایت تان هم مطالب مرتبط با کتاب ها و ترویج کتابخوانی، دنیای نویسندگان، ژانر های مختلف، فیلم هایی که با الهام از داستان کتاب ها منتشر شده اند و … منتشر می کنید. شما می توانید در تلگرام کانالی بسازید و از مخاطبان دعوت کنید محتوای وبلاگ تان را بخوانند. برای خرید کتاب با تخفیف سری به محصولات تان بزنند. در فلان مسابقه شرکت کنند. در نظر سنجی شرکت کنند. در لایو استریم صوتی تان در تلگرام مشارکت داشته باشند و غیره. شما می توانید هر ماه یک لایو در کانال تلگرام تان با محوریت یک موضوع مشخص برگزار کنید.

کمک تولید محتوا در تلگرام 

برای اینکه با کمک تولید محتوا در تلگرام مخاطب را ترغیب کنید به محتوای سایت یا محصولات تان مراجعه کند، باید برای او «تله» بگذارید. مثلا فرض می کنیم در وبلاگ سایت فروش کتاب‌تان محتوایی در مورد «آشنایی با نویسندگان ناآشنای ادبیات فرانسه» نوشته‌اید. شما می توانید خلاصه ای از مطلبی که در وبلاگ تان آپلود کرده اید را به همراه یک عکس یا ویدئو، یا اینفوگرافیک یا گیف در کانال تلگرام تان منتشر کنید. سپس یک لینک برای مشترکین بگذارید و به آنها پیشنهاد دهید ادامه مطلب را در سایت تان بخوانند.

  • How to Create a Telegram Channel for Business: The Ultimate Guide.

چرا پست های کوتاه بهترین ایده برای تولید محتوا در تلگرام هستند؟

تولید محتوا در تلگرام به صورت کوتاه و ارجاعی، چند مزیت دارد.

1. مخاطبانی که سایت‌تان را چک نمی‌کنند، سریعا از محتوایی که داخل وبلاگ سایت‌تان قرار می‌دهید، آگاه می شوند. سپس به سراغ وبلاگ سایت تان می روند و آن را مطالعه یا مشاهده می کنند. اگر در لحظه انتشار محتوا در کانال این کار را نکنند، پست شما همیشه در کانال باقی می ماند و شبیه Reminder برای آنها عمل خواهد کرد. آنها بعداً می توانند به واسطه لینکی که در انتهای پست کانال تان قرار می‌دهید، به وبلاگ تان مراجعه کنند و مطلب مورد نظر را بخوانند.

2. تصاویر در کنار متن های کوتاه، احساسات مخاطب را تحریک خواهد کرد.

3. آمار بازدید محتوایتان بالا می رود. (جلب نظر موتور های جستجو و تعداد بیشتری از کاربران)

4. آمار فروش محصولات تان بالا می رود (در مثال: کتاب ها).

5. به طور نامحسوس تبلیغ می کنید.

البته مزایای روش تولید محتوا در تلگرام به شکل کوتاه بیش از 5 مورد ِمذکور است. شما در ذهن خود به دنبال تعداد مزایای بیشتر بگردید؛ قطعا موارد بیشتری پیدا خواهید کرد.

ایده گرفتن از سایر کانال های تلگرامی برای تولید محتوا

برای اینکه کار آموزش تولید محتوا برای کانال تلگرام را در اینجا بسط دهیم، بهتر است به سراغ آموزه هایی برویم که سایر کانال های تلگرامی بزرگ و موفق به ما ارائه می کنند.

 تولید محتوا به سبک کانال تلگرام نیویورک تایمز

به تصویر زیر نگاه کنید. این کانال تلگرام ِبزرگترین سازمان خبری در دنیا، یعنی نیویورک تایمز است. اگر قصد راه اندازی کانال خبری، یا کانال مشابه دارید می توانید از روش تولید محتوای این کانال ایده بگیرید.

 تولید محتوا به سبک کانال تلگرام Meme

همانطور که توضیح داده شد، تعداد بسیاری از کانال های تلگرامی محتوای طنز و کمدی تولید می کنند. یکی از پرطرفدار ترین ِاین کانال ها، Meme است. این کانال دارای بیشتر از 110 هزار عضو است. بنابراین جزء کانال های موفق به حساب می آید. اگر کسب و کار شما مشابه این کانال با محوریت محتوای تصویری است می توانید از آن ایده بگیرید. همه چیز در این کانال در خلاصه ترین شکل ممکن به کاربران ارائه می شود. با توجه به اینکه محتواهای تصویری معمولا طرفداران بیشتری دارند، این کانال جزء محبوب ترین کانال های تلگرام است.

  تولید محتوا به سبک کانال تلگرام Quote

کانال تلگرام Quote یکی دیگر از کانال های موفق و پرطرفدار در اپ تلگرام است. در این کانال صرفا تصاویر و جملات الهام بخش از بزرگان منتشر می شود. شما می توانید فراخور محتوایی که تولید می کنید، از این کانال و روش تولید محتوای آن ایده بگیرید.

  • Biggest Telegram Channels: How to Get 1 mln Telegram Subscribers

  ختم کلام

کلیه‌ی کانال های معرفی شده (و بسیاری دیگر از کانال ها) در مبحث آموزش تولید محتوا برای کانال تلگرام صرفا مُشتی از خروار هستند. شما باید نخست، لحن و شیوه تولید محتوا خود را تعیین کنید سپس برای انتشار متن ها و تصاویر اقدام کنید.

مثلا کسب و کارهایی که در آهنگ ِبرند ِآنها کمی شوخ طبعی و عامیانه بودن جای دارد، علاوه بر تولید محتوای informative  و Formal، اقدام به انتشار محتواهای سرگرم کننده و fun برای مخاطب می کنند. پس باید طبق آهنگ برند‌تان پیش بروید. سپس از کانال های مختلف، رقبا و سایر افراد موفق در تلگرام ایده بگیرید. به یاد داشته باشید که ایده گرفتن با کپی کردن از زمین تا آسمان متفاوت است.

در انتها، پیشنهاد می کنیم که فقط به خواندن این مطلب جهت آموزش تولید محتوا برای کانال تلگرام بسنده نکنید. محتواهای متعددی در وبلاگ رایا مارکتینگ منتشر شده اند. این محتواها به شما کمک می‌کنند تا در مدیریت محتوا و انتشار آن در پلتفرم‌های مختلف مانند تلگرام موفق عمل کنید. پیشنهاد می کنیم آنها را هم مطالعه کنید تا بتوانید وجهه‌ی مجازی کسب و کارتان را به شکلی درست و با پرستیژ به مخاطبان‌تان ارائه کنید.

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.