مقالات آموزشی

نکاتی در خصوص طراحی کارت ویزیت جالب

مفید بود؟

طراحی کارت ویزیت جالب یکی از آرزوهای مشترک صاحبان کسب و کارها و طراح‌های تبلیغاتی هست. به نظر شما یک طراحی کارت ویزیت جالب چگونه می‌تواند باشد؟ در واقع چه کارت ویزیتی را می‌توانیم کارت ویزیت جالب و جذاب بدانیم؟

جالب از جمله مفاهیمی در دنیای ما محسوب می‌شود که معانی مختلفی دارد. به معنی بهتر “جالب” بسیار کلمه عام محسوب می‌شود و هر کس بر اساس احساس و منطق خود می‌تواند تعریفی درست از جالب داشته باشد. برای این که بتوانیم عملا مفهوم درستی از طراحی کارت ویزیت جالب داشته باشیم باید ابتدا به یک تعریف مشترک از عنوان ” جالب ” برسیم.

اما رسیدن به این عنوان مشترک چندان کار ساده‌ای نیست. زیرا این شما نیستید که در دنیای تبلیغات مفاهیم را تعریف می‌کنید، بلکه این مشتری‌ها و مخاطبان شماست که باعث می‌شود شما بتوانید معنای درست و دقیق مفاهیم را درک کنید. در مورد ” جالب ” نیز همین اتفاق باید رخ بدهد.

در کلام ساده تر همیشه یادتان باشد که تمام کارهای شما در دنیای تبلیغات جز برای جلب رضایت مخاطب و جلب نظر او نخواهد بود. در واقع اگر بخواهیم عام‌تر صحبت کنیم هر کاری که شما در دنیای اقتصاد و تجارت انجام می‌دهید بر اساس نیاز، تفکر و ذهن مخاطب است. شما چیزی جز مخاطب نباید ببیند. دنیای اقتصاد امروز معتقد است که ده فروش با سود ده درصد بسیار ارزشمندتر از یک فروش با سود صد در صد است. زیرا شما ده مشتری دارید و این ده مشتری مادامی که از کسب و کار شما استفاده می‌کنند مسلما می‌توان آینده‌ای را برای کسب و کار شما متصور بود. در ادامه سعی می کنیم بیشتر به این مباحث بپردازیم.

” جالب ” از نظر مخاطبان!

همانطور که گفته شد برای درک طراحی کارت ویزیت جالب باید ابتدا معنی و مفهومی برای عنوان جالب پیدا کنیم و این مفهوم زمانی کارآمد است که از نظر مخاطب به آن نگاه شده باشد. در واقع هر چیزی که شما در مورد جالب فکر کنید تنها تصور شخصی شما خواهد بود. شما نیاز دارید دیدی بزرگ‌تر و کلی‌تر به این موضوعات داشته باشید.

برای این کار باید به ذهن مخاطب نگاه کنید. انسان‌ها از دو بخش اساسی ذهنی استفاده می‌کنند. بخش اول کاملا کند، کم کار و البته بسیار کم حافظه است که آن را ذهن منطقی می نامیم! اما بخش دوم که کاملا هوشمندانه‌تر، دقیق‌تر و بسیار پرکار است و می‌تواند چند کار را همزمان انجام دهد و این را بخش غیر منطقی یا همان ناخودآگاه ذهنی می نامیم.

طراحی کارت ویزیت جالب

بر خلاف تصور ما انسان‌ها بیش از که بخواهیم بر اساس ذهن منطقی خودمان تصمیم بگیریم غالب زندگی خودمان را بر اساس دستورات ذهن منطقی پیش می‌بریم. برای درک این موضوع کافی است برای دقایقی دقیق‌تر به زندگی خودتان نگاه کنید. شما هنگام قدم زدن که یک کار ارادی محسوب می‌شود فکر می‌کنید؟ یا هنگامی که خطری شما را تهدید می‌کند این ذهن منطقی شماست که دستورات را صادر می‌کند؟ در واقع ذهن منطقی زمانی کارایی دارد که شما از مفهومی تحت عنوان تمرکز استفاده کنید و این عملا برای دو کار به صورت همزمان ممکن نیست. بخش بزرگی از زندگی انسان‌ها مدیون تصمیماتی است که به صورت ناخودآگاه گرفته می‌شود. اما نکته جذاب اینجاست که ذهن ناخودآگاه نیز به مرور زمان قابل پرورش و بزرگ شدن است. در واقع در مثال راه رفتن اگر به دقت نگاه کنید، انسان‌ها در ابتدا راه رفتن را بلد نبودند و یک کودک برای راه رفتن تمام نیروی ذهن خود را درگیر می‌کرد. اما رفته رفته با انجام مکرر این داستان، راه رفتن وارد ذهن ناخودآگاه شد. این ویژگی است که انسان را از سایر حیوانات و موجودات تا حد بالایی جدا کرده است. اما ” جالب ” در کجای این داستان قرار دارد؟

 

” جالب ” لغتی که جالب است!

بیایید کمی با کلمات بازی کنیم. همانطور که در بالاتر گفتیم باید سعی کنیم برای درک مفاهیم آن‌ها را از دید مخاطب ببینیم اما در واقعیت هر مخاطب بر اساس زندگی که دارد و بر اساس نوع تفکری که بهره می‌برد می‌تواند معنایی مختلف در مورد تمامی چیزها داشته باشد. ما باید به دنبال یک سری نقاط مشترک در ذهن مخاطب باشیم تا بر اساس آن نقاط مشترک قطعات پازل طراحی کارت ویزیت جالب را کنار یکدیگر بچینیم.

همانطور که گفتیم انسان بیشتر بر اساس ذهن ناخودآگاه خود حرکت می‌کند. برندهای مطرح دنیا این موضوع را به خوبی می‌دانند و همواره در تلاش هستند تا بر اساس همین ویژگی پیش بروند. در واقع این برندها به خوبی می‌دانند که با تسخیر ذهن غیر منطقی انسان‌ها می‌توانند آن‌ها را وادار به کارهایی کنند که به نفع این تجارت‌ها هست.

این اتفاق کاملا منطقی است. شما نمی‌توانید روی بخشی از ذهن سرمایه گذاری کنید که عملا بسیار کند، ساده و کم ظرفیت است. تمام استدلال‌های شما به راحتی ظرف یک ثانیه نابود می‌شود. پس منطقی‌تر این است که بر اساس ذهن غیر منطقی پیش برویم!

اما این موضوع چه ارتباطی با طراحی کارت ویزیت جالب و مفهوم جالب دارد! در واقع جالب از نظر منطق مخاطبان و ذهن غیر منطقی مخاطبان کاملا متفاوت است. جالب از نظر منطقی یک واژه‌ای است که معنایی کاملا مشخص دارد. هر چیزی که بالاتر از حالت روزمره رخ بدهد می‌تواند در زمره اتفاقات جالب باشد. اما از نظر غیر منطقی که ما می‌خواهیم بر اساس آن پیش برویم چه؟

نقاط مشترک ذهن مخاطب!

اگر یک مخاطب بخواهد بر اساس ذهن منطقی خود کلمه و مفهوم جالب را معنی کند، در واقع باید نگاه کنیم و ببینیم که او در زندگی چه اتفاقاتی را دیده است و یا چه چیزهایی را از سر گذرانده است تا بر اساس آن بتوانیم مشخص کنیم که چه اتفاقاتی در حوزه مفهوم جالب قرار می‌گیرد. این اتفاق عملا رخ نمی‌دهد، ما نمی‌توانیم برای طراحی کارت ویزیت جالب سراغ تک‌تک افراد برویم و بر اساس زندگی این افراد اقدام به طراحی کارت ویزیت کنیم!

پیشنهاد میکنیم بخوانید: طراحی کارت ویزیت جواهرات چگونه انجام می‌شود؟

اما اگر بخواهیم از نظر ذهن غیر منطقی یا همان ذهن ناخودآگاه به داستان نگاه کنیم اتفاقاتی دیگر رخ می‌دهد. در بالا ما یک ویژگی جالب ذهن انسان را بیان کردیم. ذهن غیر منطقی بزرگ می‌شود اما به کندی و در صورت بروز تکرارهای پی در پی این ذهن دستخوش تغییر می‌شود. از این رو عملا می‌توانیم با درصد بسیار خوبی ذهن غیر منطقی انسان‌ها را تا حدودی نزدیک هم بدانیم. این ذهن هر چند ممکن است اتفاقات مختلفی را دیده باشد اما چون اصل تکرار در مورد این اتفاقات کمتر رخ داده است، عملا می‌توان گفت که ذهن ناخودآگاه افراد یک منطقه نزدیک به هم خواهد بود.

پس به جای این که بخواهیم برای یافتن مفهوم جالب و برای انجام طراحی کارت ویزیت جالب ذهن تک‌تک افراد را واکاوی کنیم، تنها کافی است که دست به بررسی منطقه‌های مشخص بزنیم. این اتفاق می‌تواند به ما نشان بدهد که چه چیزهایی در این مناطق در ذهن مخاطب تاثیر گذاشته است و چه اتفاقاتی می‌تواند خارج از حالت روزمرگی این مناطق باشد تا بتواند مفهوم جالب در ذهن مخاطب را روشن کند.

راه‌های رسیدن به ذهن ناخودآگاه!

همانطور که گفتیم برای این که بتوانیم دست به طراحی کارت ویزیت جالب باید مشتری را بشناسیم  و برای شناخت مخاطب باید منطقه زندگی او را در نظر بگیریم. در واقع هر برند و کسب و کاری بر اساس گستره شغلی و تجارتی که دارد باید گروه‌های مشتری خودش را مشخص کند و بر اساس این گروه‌های مشتری‌های مختلف سعی کند که طراحی کارت ویزیت جالب را برای هر گروه به صورت جداگانه تعریف کند. اما برای شروع این کار به یک سوال و پرسش اساسی باید پاسخ داد و آن این است که چگونه می‌توان دانست که چه اطلاعات و چه ویژگی‌هایی در منطقه روی ذهن مخاطب تاثیر گذاشته است؟

در واقع پاسخ به این سوال می‌تواند هم ارز پاسخ به این سوال باشد که چگونه می‌توانیم وارد ذهن غیر منطقی یا ناخودآگاه مخاطب شویم؟
5 حس انسان یعنی احساس‌های شنوایی، بینایی، بویایی، لامسه و چشایی تنها راه‌های ارتباط ذهن بشر با دنیای بیرون است. پس اگر قرار باشد اطلاعاتی وارد ذهن انسان شود تنها و تنها می‌تواند از طریق همین مجراهای گفته شده باشد. اما این بدین معنی نیست که هر اتفاقی و هر اطلاعاتی که از این راه‌ها عبور می‌کنند عملا بر روی ذهن مخاطب می‌نشیند!

آیا خود شما به تمام اطلاعات اطرافتان حساس هستید؟ ذهن انسان قادر نیست تمام اطلاعات را هر لحظه آنالیز کند و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهد. از این رو سعی می‌کند که بسیاری از این اطلاعات را بدون هیچ بررسی حذف کند. این ذات و طبیعت زندگی انسان است. بسیاری اوقات برخی از اطلاعات و تصاویر جلوی چشم انسان‌ها در طول روز قرار دارد اما مادامی که به آن‌ها توجه نکنیم عملا گویی این تصویر وجود ندارند.

دست به طراحی کارت ویزیت جالب بزنید!

برای این که بتوانیم دست به طراحی کارت ویزیت جالب بزنیم باید مناطق مشتری و مخاطب را مورد بررسی قرار دهیم. یادتان باشد آن چیزی که می‌تواند اطلاعات را وارد ذهن ناخودآگاه کند، تکرار و خلاقیت است. ذهن انسان عاشق خلاقیت است. اگر چیزی فراتر از تمام روزمرگی ببینید جذب آن می‌شود و این جاست که عملا واژه جالب عمل می‌کند.

در کلام ساده تر یک برند می‌تواند از دو طریق وارد ذهن مخاطب شود. یا باید به اندازه ای تبلیغات خود را تکرار کند تا بالاخره ذهن آن را قبول کند و یا این که از خلاقیتی استفاده کند که عملا ذهن مشتاقانه آن را بپذیرد. مسلما مورد دوم برای هر کسب وکاری مناسب است. اما نکته‌ای که وجود دارد نمونه طرح کارت ویزیت کمتری وجود دارد که بر اساس این اتفاق موفق شده باشد. در کلام ساده تر ایجاد یک خلاقیت که بخش بزرگی از مخاطبان و گروه مشتریان آن خلاقیت را قبول کنند، عملا کار سخت و حتی غیر ممکن محسوب می‌شود

اما در طراحی کارت ویزیت جالب چه راه اول را انتخاب کنید و چه بخواهید بر اساس مفهوم خلاقیت پیش بروید بهتر است حتما به این نکته توجه کنید که تنها راه تشخیص این که چگونه دست به طراحی کارت ویزیت جالب بزنید، شناخت مشتری است و این ممکن نیست مگر این که منطقه گروه مخاطبان خودتان را درست و دقیق بشناسید. هر چیزی که در این مناطق حالت قدیمی داشته باشد و مشخص باشد که چندین سال در این منطقه حضور دارد و یا هر اتفاق مشترکی که میان اهالی منطقه بولد و مهم است می‌تواند یک نشانه برای طراحی کارت ویزیت جالب محسوب شود.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.