مفید بود؟

سئو تکنیکال یکی از انواع سئو است که به بهینه سازی سایت از نقطه نظر فنی می پردازد.

در تکنیکال سئو یا سئو فنی بیشتر به مواردی مانند زیر ساخت سایت، بهینه سازی کدها، نقشه سایت و … پرداخته می شود.

سئو تکنیکال یکی از موارد بسیار مهم است که باید به درستی انجام شود.

در این مقاله به مفهوم سئو تکنیکال، اهمیت آن و موارد مهم در آن می پردازیم.

همراه ما باشید.

فهرست مطالب

  • سئو تکنیکال (Technical Seo) چیست؟
  • دلیل اهمیت سئو تکنیکال
  • موارد مهم در سئو تکنیکال (چک لیست تکنیکال سئو)
    • ۱٫ استفاده از SSL
    • روش های فعال سازی SSL
    • 2. ریسپانسیو کردن سایت
    • ۳٫ افزایش سرعت
    • ۴٫ جلوگیری از Duplicate Content
    • 5. استفاده و بهینه سازی نقشه سایت
    • ۶٫ فعال کردن AMP
    • 7. استفاده از داده های ساختار یافته
    • ۸٫ به کارگیری Robot.txt
    • 9. ثبت سایت در ابزارهای مختلف سئو
    • ۱۰٫ بهینه صفحات ۴۰۴
    • ۱۱٫ ساده کردن پیمایش صفحه
    • ۱۲٫ استفاده سایت های بین المللی از تگ Hreflang
    • 13. بررسی URL
    • 14. بررسی خطاهای احتمالی در ابزارهایی مانند سرچ کنسول و اسکریمینگ فراگ
    • ۱۵٫ استفاده از Bread Crumb
  • جمع بندی

سئو تکنیکال (Technical Seo) چیست؟

به طور کل می توان سئو را به سه دسته سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی تقسیم کرد.

همه انواع سئو در کنار هم به بهینه سازی سایت کمک می کنند و وجود هریک ضروری است.

در این میان سئو تکنیکال به بهینه سازی سایت از لحاظ فنی می پردازد و به همین دلیل است که نام تکنیکال سئو یا سئو فنی را بر آن نهاده اند.

بر خلاف سئو داخلی که به مواردی مانند محتوا می پردازد، در تکنیکال سئو بیشتر مسائل فنی، ربات ها، کدها و مواردی از این دست بررسی می شود.

هدف اصلی در سئو تکنیکال، آماده کردن سایت به نحوی است که برای ربات های گوگل قابل درک و بررسی باشد.

همچنین راحتی کاربران در سایت و دسترسی آسان به بخش های مختلف آن، از دیگر اهداف تکنیکال سئو است.

در شرکت ها و پروژه های بزرگ، یک تیم جهت سئو فنی در نظر می گیرند.

دلیل اهمیت سئو تکنیکال

چرا تکنیکال سئو به این اندازه اهمیت دارد؟

  1. روی رتبه سایت شما تاثیر گذار خواهد بود.
  2. بر تجربه کاربری موثر است.
  3. موثر بر نرخ تبدیل و فروش سایت
  4. سرعت بخشیدن بر روند اجرای استراتژی بازاریابی دیجیتال
  5. موثر بر سرعت لود سایت
  6. افزایش امنیت
  7. و موارد بسیار دیگر

موارد مهم در سئو تکنیکال (چک لیست تکنیکال سئو)

۱٫ استفاده از SSL

گوگل بر فعال کردن ssl تاکید بسیاری دارد.

زمانی که ssl سایت شما فعال نباشد، گوگل به کاربران در هنگام ورود سایت، پیام ناامن بودن وب سایت را می دهد.

ساخت فهرست یا منو در وردپرس
>>

Ssl به معنای تغییر پروتکل سایتتان ازHTTP  به HTTPS است و به شدت بر سئو سایتتان تاثیر گذار است.

این مفهوم ساده و عین حال بسیار مهم است و بهتر است که در همان ابتدای کار نسبت به آن اقدام کنید.

روش های فعال سازی SSL

  • به صورت رایگان
  • به صورت پولی که دارای پشتیبانی از طرف شرکت ارائه دهنده است.
  • نوع Wild Card SSL که امکان HTTPS کردن ساب دامین ها نیز در آن وجود دارد.

توجه کنید که گوگل سایت شما را با HTTPS به عنوان یک سایت جدا در نظر می گیرد.

پس مشخص کنید که کدام یک آدرس اصلی سایت شماست.

۲٫ ریسپانسیو کردن سایت

به طور خلاصه می توان گفت که سایت ریسپانسیو سایتی است که در تمامی دستگاه ها به بهترین شکل نمایش داده شود.

نمایش سایت در گوشی موبایل از اهمیت بالاتری برخوردار است.

برای کسب اطلاعات دقیق در رابطه با ریسپانسیو کردن سایت حتما به مقاله طراحی سایت ریسپانسیو به چه معناست مراجعه کنید.

۳٫ افزایش سرعت

تصور کنید وارد یک سایت می شوید که مطالب آن بعد از چند ثانیه هنوز لود نشده اند.

چه حسی نسبت به آن سایت به شما دست می دهد؟

یا از این مهم تر چه عکس العملی نشان می دهید؟

اکثریت کاربران در مواجه شدن با سایت هایی با سرعت پایین، به سرعت، آن سایت را ترک و به یک وب سایت دیگر مراجعه می کنند.

توجه داشته باشید که ترک سایت بدین گونه بر Dwell time و Bounce Rate شما تاثیر منفی می گذارد.

در دنیای امروز هیچکس حوصله و وقت کافی ندارد که برای لود شدن یک سایت صرف کند.

بنابراین افزایش سرعت سایت را به عنوان یکی از موارد سئو تکنیکال بسیار جدی بگیرید.

صحبت در رابطه با راهکارهای افزایش سرعت سایت مبحثی بسیار طولانی است و در این مقاله نمی گنجد؛ اما مجموعه سئو کنسول در رابطه با بهینه سازی سرعت سایت خدماتی را ارائه می دهد.

۴٫ جلوگیری از Duplicate Content

استفاده از محتوای تکراری باعث می شود که گوگل سایت شما را به سرعت جریمه کند.

توجه داشته باشید که علاوه بر این که نباید مطالب سایت های دیگر را در سایت خود کپی کنید، بلکه نباید از دو محتوای مشابه در سایت خود نیز استفاده کنید.

عنوان های صفحات و کلمات کلیدی اصلی صفحات شما نباید یکسان باشند.

این موارد را در سایت خود بررسی و در صورت مشاهده به سرعت رفع کنید.

۵٫ استفاده و بهینه سازی نقشه سایت

نقشه سایت یک فایل است که به موتورهای جستجو کمک می کند ساختار سایت را بهتر درک کنند.

از نقشه سایت برای مواردی مانند مسیریابی صحیح و دقیق، زمان تغییر آخرین صفحه، اولویت بندی صفحات، تعداد به روز رسانی ها و … استفاده می شود.

آشنایی با 7 موتور جستجوی محبوب دنیا
>>

حتما پیش از اقدام به ساخت Site Map اطلاعات لازم را در این زمینه به دست آورید تا یک نقشه صحیح و حرفه ای به گوگل معرفی کنید.

۶٫ فعال کردن AMP

استفاده از AMP به این معنا است که صفحات سایت شما به صورت خالص برای موبایل بهینه شوند.

AMP توسط گوگل پشتیبانی می شود و برای نمایش صفحات شما در موبایل، المان های اضافی را حذف می کند.

این کار باعث می شود که صفحات در موبایل خوانا تر باشند و استفاده کاربر را راحت تر می کنند.

زمانی که المان های اضافی از یک صفحه پاک شوند، سرعت خواندن این صفحات بالاتر می رود؛ در نتیجه سئو سایت شما بهتر می شود.

۷٫ استفاده از داده های ساختار یافته

داده های ساختار یافته کدهایی هستند که در صورت اضافه شدن به سایت، به درک بهتر مطالب توسط گوگل کمک می کنند.

این داده ها باعث می شوند که سایت شما به صورت ویژه ای در نتایج Serp نشان داده شوند.

۸٫ به کارگیری Robot.txt

Robot.txt یک فایل متنی است.

شما به وسیله این فایل می توانید تعیین کنید که کدام صفحات ایندکس بشوند و چه مطالبی نادیده گرفته شوند.

در واقع به کمک Robot.txt می توانید رفتار خزنده های گوگل در سایت خود را بیشتر کنترل کنید.

۹٫ ثبت سایت در ابزارهای مختلف سئو

برای این که سایت خود را از نقطه نظرهای مختلف بررسی کنید، ایرادات احتمالی را برطرف کنید، از جایگاه صفحات و پرفورمنس کلی سایت خود اطلاع داشته باشید و … ، باید از ابزارهای مختلفی در این زمینه استفاده کنید.

برای استفاده از ابزارها مختلف سئو، نیاز به ثبت سایت خود در آن ها دارید.

همچنین به این نکته توجه کنید که ثبت سایت در ابزارها برای این که گوگل سایت شما را پیدا کند، ضروری است.

حتما سایت خود را در ابزارهایی مانند سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس ثبت کنید تا گوگل بهتر سایت را شناسایی کند و تحلیل های دقیقی از روند کار شما داشته باشد.

۱۰٫ بهینه صفحات ۴۰۴

صفحات ۴۰۴، صفحاتی هستند که در واقع در سایت وجود ندارند.

تعداد صفحه ۴۰۴ بی نهایت است زیرا هر آدرسی که به اشتباه نوشته شود، یک صفحه ۴۰۴ است؛ بنابراین نمی توانید این صفحات را حذف کنید.

اما بهتر است که آن ها را بهینه کنید.

  • می توانید صفحات ۴۰۴ مخصوص به سایت خود را طراحی کنید تا دید بهتری نسبت به سایت خود ایجاد کنید.
  • این صفحات را به صفحه ای دیگر ریدایرکت ۳۰۱ کنید.

۱۱٫ ساده کردن پیمایش صفحه

زمانی که یک کاربر وارد سایت شما می شود، نباید او را میان صفحات مختلف گم کنید.

معرفی بهترین سایت های کم کردن حجم عکس بدون افت کیفیت
>>

کاربر باید در کمترین زمان ممکن به قصد خود برسد و برای پیدا کردن یک صفحه، به مقدار زیاد وارد صفحات دیگر نشود.

ساده بودن پیمایش در سایت شما برای گوگل نیز بهتر است.

از یک ساختار درختی درست برای سایت خود استفاده کنید.

۱۲٫ استفاده سایت های بین المللی از تگ Hreflang

برخی از سایت ها بین المللی هستند و زبان های مختلفی را هدف قرار می دهند.

باید مشخص کنید که کاربران با چه زبانی هدف اصلی شما هستند؛ یعنی زبان اصلی سایت خود را مشخص کنید.

این کار کمک می کند که گوگل، سایت شما را که به چندین زبان ارائه شده است به عنوان محتوای تکراری تشخیص ندهد.

۱۳٫ بررسی URL

در بهینه سازی URL به این موارد توجه کنید.

  • از عبارت کلیدی خود در آن استفاده کنید.
  • ترجیحا آدرس را کوتاه نگه دارید.
  • از حروف انگلیسی بزرگ، فاصله و نیم فاصله در ساختار آن استفاده نکنید.

۱۴٫ بررسی خطاهای احتمالی در ابزارهایی مانند سرچ کنسول و اسکریمینگ فراگ

دو مورد از بهترین ابزارهای آنالیز سایت Search Console و Screaming Frog هستند.

از این ابزارها استفاده کنید تا بتوانید ریز به ریز ایرادات احتمالی را شناسایی و رفع کنید.

این دو ابزار تمام جزئیات سایت را به شما اطلاع می دهند.

مواردی مانند محتوای تکراری، Alt تصاویر، تعداد صفحات، تعداد عکس ها، حجم عکس های شما، عنوان های صفحات و موارد بیشمار دیگر توسط ابزار اسکریمینگ فراگ قابل تشخیص هستند.

سرچ کنسول جایگاه کلی صفحات سایت خود، عبارات کلیدی ای که رتبه گرفته اند، کلمات مهم در یک صفحه، صفحات ۴۰۴ و موارد بسیار زیاد دیگر را برای شما مشخص می کند.

۱۵٫ استفاده از Bread Crumb

برد کرامب به کاربران نشان می دهد که در کدام بخش از سایت هستند.

این کار دو مزیت دارد.

  • موجب تجربه کاربری بهتر می شود.
  • با این کار لینک های داخلی ایجاد می کنید که باعث می شود گوگل ساختار سایت شما را بهتر درک کند.

جمع بندی

در این مقاله در رابطه با مفهوم سئو تکنیکال توضیح دادیم و چک لیست آن را ارائه کردیم.

برخی از مواردی که در چک لیست سئو تکنیکال وجود دارند، کوچک به نظر می رسند اما برای سئو سایت شما بسیار مهم هستند.

پیشنهاد ما به شما این است که به طور جداگانه در رابطه با مواردی که نام بردیم، اطلاعات کسب کنید تا به درستی آن ها را در سایت خود اعمال کنید.

در نهایت اگر سوالی در زمینه سئو تکنیکال دارید با ما در میان گذارید تا در سریع ترین زمان ممکن به شما پاسخ دهیم.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.