امروزه ، هر برند تجاری فورا می تواند وایرال شود، این هفت برند اما با روش های اشتباه وایرال شده اند! در عصر مدرن دستگاه های تلفن همراه و رسانه های اجتماعی ، هر برندی می تواند فورا وایرال شود و برای این کار به واقعیت غالبا زمان زیادی لازم نیست و شما می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن وایرال شدن را تجربه کنید!
هدف: ضربه زدن به وایرال شدن
برخی از کمپین ها را می توان با فکر و برنامه ریزی شده ، با هدف ضربه زدن به وایرال شدن به صورت”درست” با تعداد زیادی از مخاطبان نام برد و امیدوارم که برند شما هم به عنوان یکی از جالب ترین ، شوخ ترین یا خلاقانه ترین ها به بازار کارهای تجاری وارد شود. اما اغلب اوقات ، برندها اعتبار خود را به صورت کامل از دست می دهند! در اینجا هفت نام تجاری وجود دارد که به دلایل اشتباه وایرال شده اند.
1. Uber
Uber سال 2017 را به همان شکلی آغاز کرد که سال 2016 را به پایان رساند: خجالت زده بود. پس از اتمام سال 2016 با کمتر از 3 میلیارد دلار ضرر ، اوبر با فرارسیدن سال و روی کار آمدن رئیس جمهور جدید ایالات متحده با مشکلات بیشتری روبرو شد.
دیری نگذشت که دونالد ترامپ مراسم تحلیف خود را ممنوع اعلام کرد و مهاجرت شهروندان کشورهای مسلمان به ایالات متحده از جمله ایران ، عراق ، لیبی ، سومالی ، سودان ، سوریه و یمن را مورد هدف قرار داد. دولت آمریکا همچنین بیش از 100 هزار روادید از خارجیان در سراسر جهان را لغو کرد. بسیاری از رانندگان تاکسی و سواری مهاجر هستند. Uber باز هم با جنسیت زدگی وایرال شدن خود را به شیوه منفی انجام داد.
اشتراک گذاری #DeleteUber
در پاسخ ، اتحادیه کارگران تاکسی نیویورک خواستار اعتصاب موقت برای سوار شدن به فرودگاه جان اف کندی در شهر نیویورک به مدت یک ساعت شد. سپس ، Uber از طریق توییتر اعلام کرد که در جریان اعتراض قیمت های افزایش یافته در JFK را خاموش کرده است. این حرکت ، که نشان می داد اوبر در تلاش برای سود بردن از این اعتصاب نبود ، به زودی به عنوان یک حرکت اعتصابی شکننده شناخته شد که به نفع ممنوعیت سفر ترامپ بود و تحریم اشتراک گذاری #DeleteUber در حال اجرا بود. این هشتگ باعث وایرال شدن ناصحیح Uber شد.
وایرال
کمتر از یک ماه بعد ، یک مهندس سابق در Uber یک پست وبلاگ تند در وب سایت شخصی خود منتشر کرد و مشکلات بزرگی را که Uber در بخش داخلی خود داشت ، به ویژه در مورد جنسیت زدایی و عدم رهبری و مسئولیت پذیری ، توصیف کرد. او توضیح داد که چگونه سرپرستش در گفتگوهای جنسی بسیار صریح عمل کرده است و “سعی می کند من را وادار به رابطه جنسی با او کند.” او توضیح داد که چگونه جنسیت زدگی در Uber بسیار فراتر از داستان او بوده است. این ریشه در فرهنگ Uber داشت و داستان هایی که در این زمینه وجود داشت بسیار فراتر از این حرف ها بود. Uber برای وایرال شدن راه درستی را انتخاب نکرده است.
استفاده از مالکیت معنوی
همچنین مسائل حقوقی به شرکت وارد شد ، از جمله شکایت مربوط به استفاده از مالکیت معنوی ، تحقیق فدرال در مورد یک ابزار نرم افزاری که به Uber اجازه می دهد از اجرای قانون جلوگیری کند و ادعا می کند که Uber به طور غیرقانونی در ارگان فعالیت می کرد ، در میان تعدادی دیگر از اتهامات. . بله ، و مدیرعامل نیز در یک ویدئو که به زودی عمومی شد و قطعا تصویر Uber را بیشتر از قبل لکه دار کرد ، با راننده Uber در مورد درآمد مشاجره کرد. دیری نگذشت که مدیرعامل تراویس کالانیک از شرکتی که در ساختن آن کمک کرده بود اخراج شد و یک تغییر کامل از فرهنگ پوسیده شرکت در جریان بود.
هک داده ها
سپس ، اخیرا ، در ماه نوامبر ، علنی شد که Uber در سال 2016 هکرها را ممنوع نکرده بود که در نتیجه آن ها اطلاعات بیش از 57 میلیون نفر ، رانندگان و مسافران سرویس اشتراک سواری را سرقت کرده اند. هکرها نام ، شماره گواهینامه رانندگی ، آدرس ایمیل و شماره تلفن را سرقت کردند. خوشبختانه بدترین قسمت هک داده ها ، از جمله سرپوش گذاشتن ، بر مدیر عامل سابق کالانیک و نه مدیرعامل جدید دارا خسروشاهی است که می گوید هیچ یک از این موارد نباید اتفاق می افتاد اما او “برای آن بهانه نمی آورد”. وایرال شدن بدین طریق هم می تواند مشکل ساز باشد.
2. دپارتمان تحصیلی در U.S
بر اساس سابقه بتسی دی واس-وزیر آموزش و پرورش منصوب دونالد ترامپ که هرگز در مدرسه دولتی شرکت نکرده و فرزندان خود را در مدارس دولتی ثبت نام نکرده است و نحوه مخالفت بسیاری از آمریکایی ها در طول مراحل تایید انتصاب وی ، به نظر می رسید تنها اندک زمانی باقی مانده بود تا این اتفاق بیفتد. کمتر از یک هفته پس از تایید مجلس سنای آمریکا ، وزارت آموزش و پرورش ایالات متحده تصویری از نویسنده آمریکایی و فعال حقوق مدنی W. E. B. Du Bois را در توییتر توییت کرد ، همراه با نقل قولی از وی در مورد اهمیت آموزش.
اشتباه های وایرال
در میان بسیاری از کنایه هایی که وجود داشت و غلط های املایی (به عنوان مثال ، وزارت آموزش و پرورش توییت را منتشر کرد ، این توییت در مورد اهمیت آموزش بود ، نقل قول از یک محقق و نویسنده و غیره) توییت عذرخواهی بود که پس از چند ساعت منتشر شد از انتقادهای زیادی برخوردار شد. در این عذرخواهی که اکنون حذف شده است ، آمده است: “پست به روز شد-بیشترین معذرت خواهی ما برای اشتباه تایپی قبلی است.”
وزارت آموزش و پرورش آن توییت را با یکی دیگر که کلمه عذرخواهی را به درستی نوشته بود ، دنبال کرد: “پست به روز شد – عمیق ترین عذرخواهی ما برای اشتباه تایپی قبلی بپذیرید”. این هم یکی دیگر از اشتباه های وایرال شدن است.
- 7 Times Brands Went Viral for All the Wrong Reasons
3. ایرلاین یونایتد
یکی از بدترین کابوس های روابط عمومی در سالی که گذشت، توسط خطوط هوایی یونایتد از طریق فیلمبرداری تلفن همراه و تصاویری از بیرون کشیدن جسمانی مسافر خونین از هواپیما به دست می آید که در عین دلخراش بودن باعث بروز مشکلات بسیار زیادی بوده است.
معلوم شد که یونایتد از همه مسافرانی که برای این بخش پرواز روزو کرده بودند پرسید که آیا چهار نفر از آنها که می خواهند داوطلبانه از پرواز فعلی پیاده شوند ( 800 دلار اعتبار برای مشکلات خود دریافت کنند) و ترتیبات جدیدی اتخاذ کنند تا بتوانند در حال حاضر برای چهار کارمند یونایتد جا باز کنند- پرواز رزرو شده وقتی هیچ کس داوطلب نشد. پس از این اتفاق یونایتد حداقل یکی از مسافران ، دکتر دیوید دائو از کنتاکی را به زور از آنجا خارج کرد. البته باید بدانید که این راه درستی برای وایرال شدن نیست.
وایرال شدن پروازها
تصاویر تلفن همراه نشان می دهد که ماموران امنیتی کت های پلیس و امنیتی پوشیده بودند ، دائو را از صندلی خود بیرون کشید و با خون از دهانش به راهرو پایین رفت و مات و مبهوت به نظر می رسید ، زیرا مسافران تماشاچی وحشت زده فریاد می زدند. اما نتیجه این اقدام چه شد؟ بینی شکسته، دو دندان شکسته شده و ضربه مغزی برای دکتر داو. همانطور که می بینید وایرال شدن این پروازها با دلایل غیر منطقی بوده است.
افت 4 درصدی سهام یونایتد
برای شرکت هواپیمایی که مسئولیت این حادثه را پذیرفت: چهار افسر وزارت هوانوردی شیکاگو بلافاصله در ماه آوریل به مرخصی رفتند که در نهایت تمامی اتفاقاتی که افتاد دو نفر از آنها در نهایت اخراج شدند. به دلیل سوء استفاده از “یک وضعیت غیر تهدید آمیز که منجر به حذف فیزیکی خشونت آمیز و زورگیری شد” و همچنین مشکلات در بخش روابط عمومی با ابعاد حماسی که شامل افت 4 درصدی سهام یونایتد در هفته اول و کاهش 1 میلیارد دلاری ارزش بازار آن بود. وایرال شدن این شرکت به معنای پایان آن ها بود.
نقض قوانین لباس
این سومین مشکل در زمینه روابط عمومی یونایتد در سال 2017 بود. و همه در مدت دو ماه پس از ممنوعیت پرواز دو دختر به دلیل نقض قوانین لباس به دلیل شلوارهایشان ، و یک موقعیت جداگانه در مورد عقرب که سوار شد. یک پرواز به مقصد ایالات متحده انجام شد و قبل از اخراج ، مسافری را گاز گرفت. این مورد شاید در نظر شما مهم نباشد، اما وایرال شدن در واقع در همین بخش اتفاق می افتاد که البته یک نکته منفی است.
به همان اندازه که اوضاع بد به نظر می رسید ، طولی نکشید که یونایتد توانست تلاش خود را بکند که باز هم به صحنه رقابت بازگردد. قیمت سهام نسبت به قبل از این حوادث افزایش یافت و به نظر می رسد یونایتد با دکتر دائو درست صحبت کرد ، او گفت که احتمالا قبل از پرداخت مبلغ نامعلوم در پی این حادثه ، از ایرلاین شکایت خواهد کرد.
4. آدیداس و روش نامتعارف وایرال شدن
به احتمال زیاد با کمک یک اصلاحگر می توان از کابوس آدیداس P.R جلوگیری کرد. با امید به برانگیختن احساسات غرورآفرین موفقیت ، رضایت و فداکاری ، آدیداس پس از مسابقه یک ایمیل تبریک به مشتریان خود از جمله شرکت کنندگان در ماراتن بوستون ارسال کرد.
متأسفانه برای آدیداس ، آن را به بدترین شکل معکوس کرد و وایرال کردن به شکل منفی را انجام داد. در پیام ایمیل آمده بود: “تبریک می گویم ، شما از ماراتن بوستون جان سالم به در بردید!” این بدیهی است که این پیام برای مسابقه ای که در سال 2013 در حمله تروریستی رخ داد و منجر به کشته شدن سه نفر و زخمی شدن بیش از 260 نفر شد ، مناسب نیست.
سقوط سهام
در نتیجه ، بسیاری از مشتریان به سمت آدیداس شلیک کردند و معمولا تصاویری از ایمیل را در صندوق پستی خود ارائه می کردند و به آنها یادآوری می کردند که پیام آنها به وضوح غیرحرفه ای بوده است. این منجر به سقوط سهام آن نشد و به احتمال زیاد اکثر مشتریان آدیداس را به دلیل اشتباه دردناک بخشیدند ، اما با آمادگی مناسب می توان از همه آنها جلوگیری کرد. این وایرال شدن به هیچ وجه به نفع آدیداس نبود.
5. کندل جندر و پپسی
احتمالا محبوب ترین شکست در زمینه وایرال شدن سال 2017 به قیمت دو از بزرگترین مارک های امروزی ، پپسی و کندال جنر بود.در تلاش برای انتقال “وحدت ، صلح و تفاهم” ، پپسی یک تبلیغ ویدیویی در YouTube منتشر کرد که از چیزی که آمریکا اخیرا بسیار دیده است تقلید می کند: اعتراضات.
بسیاری از منتقدان این ویدئو اعتراضات ایجاد شده توسط پپسی را در این ویدئو با اعتراضات Black Lives Matter که در چند سال گذشته در سراسر کشور در حال وقوع بود ، مقایسه کردند ، به ویژه در واکنش به کشتار تعدادی از اقلیت ها در دستان مجریان قانون که واقعا هم تاسف برانگیز بود.
اعتراض به خشونت پلیس
این تبلیغ شامل مجموعه ای از “معترضان” جوان و جذاب است که از اقوام و نژادهای گوناگون هستند و نشانه هایی درباره صلح و “پیوستن به گفتگو” دارند. بسیاری از حالات چهره معترضان از نوع درد ، شکست یا سرخوردگی نیست ، بلکه لبخندهایی است که با نگرش های خوش بینانه همراه است و بسیاری را بر این باورند که این تبلیغ از نظر اعتراضات واقعی در حال انجام بی حساس و کاملاً دور از ذهن است.
این منتقدان احتمالا درست می گویند. همانطور که نیویورک تایمز اعلام کرد ، همانطور که بسیاری از فعالان می گویند این تبلیغ “دقیقا برعکس تجربه واقعی آنها در اعتراض به خشونت پلیس بود” ، و حتی جنر نمی تواند آن را برطرف کند.
اوج تبلیغ
در اوج تبلیغ بیش از دو و نیم دقیقه ، جنر به یک افسر پلیس یک قوطی پپسی ارائه می دهد که او آن را می پذیرد و می نوشد و معترضان در تأیید تشویق می کنند. همچنین نمی توان نادیده گرفت که با وجود اعتراضات به اعتراضات Black Lives Matter ، جنر یک زن سفید پوست است. این فقط این واقعیت را تایید می کند که این تبلیغات پپسی به طور گسترده ای اعتبار خود را از دست داده است.
پپسی برای عذرخواهی زیاد منتظر نماند. پس از تحمل واکنش های شدید برای تبلیغاتی که برچسب “تن ناشنوا” داشت ، به ویژه در توییتر و دیگر شبکه های اجتماعی ، پپسی علیرغم هزینه میلیون ها دلار برای آن تبلیغات را کنار گذاشت.یکی از مدیران صنعت به مجله People گفت که هزینه ساخت این تبلیغ بین 2 تا 5 میلیون دلار است و به احتمال زیاد بودجه کلی کمپین حدود 100 میلیون دلار بودجه دارد.
وایرال شدن منفی
این کاملا در برنامه ریزی برای وایرال شدن نقش منفی دارد. اما پپسی نیز (عمدتا) قبل از پایان سال 2017 (اغلب) از این مطبوعات منفی خارج می شود. هرچند این بدان معنا نیست که نام تجاری کاملا مشخص بوده است. این اولین نقطه جوک های تلویزیونی بود که برای اولین بار در ماه آوریل پخش شد ، و هنوز هم تا امروز با شوخی مطرح می شود. پپسی و جنر هر دو دوست دارند این بیزینس را پس بگیرند اما به لطف وایرال شدن منفی نخواهند توانست
6. داو
در تلاش برای تقویت ارتباط خود با تصویر مثبت بدن ، داو یک کمپین تبلیغاتی به نام “بطری های زیبایی واقعی” را راه اندازی کرد که شش بطری مختلف شستشو بدن Dove را بیرون داد و ادعا کرد “زیبایی در هر شکل و اندازه ای به وجود می آید.” هر بطری به گونه ای طراحی شده بود که به نوع بدن یک زن تبدیل شود.
مشتریان فعلی و بالقوه
یک بطری بلند و لاغر ، یک بطری پهن و به شکل ساعت شنی ، یک بطری کوتاه و چاق و غیره وجود داشت. در حالی که سعی می شد این پیام را بیشتر پیش ببرد که تیپ بدنی واقعا اهمیتی ندارد و هرکسی این پتانسیل را دارد که احساس زیبایی کند و زیبا باشد ، این یکی دیگر از اشتباهات مسلم پیام ها بود و بسیاری از مشتریان فعلی و بالقوه به داو اطلاع دادند که این راه درستی برای وایرال شدن نیست. مردم ادعا می کردند که هنگام دوش گرفتن نیازی به یادآوری شکل بدن ندارند ، درست مثل همیشه که در طول سختی های زندگی و مصائب روزمره به آنها یادآوری می شود.
7. پاپا جان
در پاسخ به تعداد پایین فروش ، جان اشناتر ، مدیرعامل پاپ جان ، NFL و اعتراض بازیکنانش را که هنگام سرود ملی زانو می زنند و نحوه برخورد رهبری NFL با اعتراضات را به دلیل عملکرد بد زنجیره پیتزا که یکی از حامیان اصلی آن است ، مقصر دانست.
Schnatter در تماس با رسانه ها گفت: “NFL به ما صدمه زده است.”و همچنین “ما از NFL ناامید شده ایم و رهبری آن این مسئله را حل نکرده است.” دو هفته بعد ، برند پاپا جان با اظهار نظرهای مربوط به درآمد خود با مجموعه ای از توییت ها ادعا کرد که “به حق اعتراض به نابرابری و حمایت از جنبش بازیکنان برای ایجاد بستر جدید برای تغییر” اعتقاد دارد. این راه هم برای وایرال شدن صحیح نبود.
سومین و آخرین توییت
سومین و آخرین توییت این مجموعه می گوید این برند برای ایده های همه باز است تا راهی برای همکاری با NFL بیابند و راهی برای اعتراض به نابرابری و همچنین احترام به سرود ملی ارائه دهند. سپس نئونازی ها را به شیوه ای آشکار و بسیار بد محکوم کرد.با این حال ، برای بسیاری از آمریکایی ها ، ممکن است دیر شود که پاپا جان به سرعت از این ضربه به همان اندازه که خطوط هوایی یونایتد از کابوس خروج مسافران خود نجات یافت ، دیر شود.
طبق گزارش فوربس ، شناتتر در یک روز 70 میلیون دلار ضرر کرده است. این امر پس از دستیابی به بالاترین سطح سهام در دسامبر 2016 و قرار گرفتن Schnatter در فهرست میلیاردرهای Forbes در مارس 2017 انجام شد. دیری نگذشت که او از این لیست خارج شد و پاپا جان یک چهارم سهم بازار خود را در صنعت رستوران پیتزا از دست داد.
سخن آخر!
بین بازاریابی محتوا خوب و جذاب و سایر مباحث بازاریابی که ممکن است برای عده ای از افراد توهین آمیز باشد ، مرزی وجود دارد که بسیار باریک است. بدیهی است بهتر است که به عنوان بازاریاب از این مرز رد نشویم ، به ویژه هنگامی که ما در مورد موضوعات حساس مانند نژاد یا جنسیت صحبت می کنیم و بسیاری از چالش هایی که با موضوعات بحث برانگیز مانند آنها پیش می آید.