Call To Action یا CTA یکی از روشهای رایج برای تشویق مخاطبان به انجام کاریه که شما میخواین! حالا امروز قراره از انواع Call To Action که برای سایت شما ضروریه و میتونه به جذب مخاطب و افزایش ترافیک سایت خودتون کمک کنه، صحبت کنیم:
Call To Action یا CTA چیه؟
Call To Action یه تصویر یا یه عبارتیه که باعث میشه بازدید کننده ها، Lead ها یا سرنخ ها و مشتری ها رو تشویق به اقدام سریع برای انجام کاری کنه. به طور تحت اللفظی هم CTA یعنی یه Call یا خبری که موجب Take Action یا اقدام سریع به انجام کاری بشه. ، پس یه نوع فراخوان عمل است!
نکته مهم در اینجا اینه که هیچ اندازه و طرح ثابت و یکسانی برای Call To Action وجود نداره. مثلاً نمیشه شما فقط بیاین یه نوع CTA مثل «اینجا رو کلیک کنین» رو روی یه دکمه قرمز قرار بدین و اون دکمه رو تو هر جای سایت خودتون آپلود کنین که باعث بشه بتونین هم برای مشتریها و هم برای سرنخها جلب توجه کنین.
درواقع Call To Action های موثر برای جلب توجه یه کم پیچیدهتر از همین دکمههای قرمز «اینجا رو کلیک کنین» هستن. چون واقعیت اینه که شما میخواین برای سایت خودتون مخاطبهای زیادی اعم از بازدیدکنندهها، مشتریها، سرنخها و بازاریابها رو به دست بیارین و هر گروه رو وادار به انجام کارهای مختلفی کنین؛ بنابراین نیاز به دونستن و استفاده از انواع Call To Action دارین.
به عبارتی چون شما میخواین که بازدیدکنندههای خودتون رو به سرنخ یا Lead و سرنخ ها رو به مشتری و مشتریها رو به بازاریاب تبدیل کنین، نمیتونین برای رسیدن به اهداف هر کدوم از این گروهها یه CTA یکسان تعریف کنین؛ پس CTA ها باید برای هر گروهی فرق داشته باشه.
بنابراین راهحل چیه؟
راهحل اینه که شما باید انواع Call To Action رو برای این مخاطبها و اهداف مختلف مربوط به اونها ایجاد کنین تا بتونین مخاطبهای خودتون رو به سمت قیف فروش جذب کنین.
توجه کنین که شما برای شروع کار کلاً به دونستن ۸ نوع از انواع CTA نیاز دارین.
بعداً هر چه قدر کسب و کار شما گسترش پیدا کنه و سایت شما پیچیدهتر بشه، انواع Call To Action مود استفاده خودتون هم گستردهتر میشن.
ولی به هرحال انواع Call To Action ها نقطه پیشرفت شما در جذب مخاطب و پیشرفت بازاریابی هستن.
انواع Call To Action لازم برای سایت شما
1. Lead Generation CTA یا CTA ایجاد سرنخ
اولین و بهترین نوع از انواع CTA که خیلی هم مهمه، Call To Action ایه که بتونه برای سایت شما Lead یا سرنخ مشتری ایجاد کنه.
چون شما در تلاش هستین که از طریق CTA ها بازدیدکنندههای سایت خودتون رو به Lead ها تبدیل کنین، پس باید این نوع Call To Action یعنی Lead Generation
رو تو هر جای سایت که درصد بالایی از بازدیدکنندگان جدید داره تعبیه کنین.
محبوبترین و مناسبترین جایی که صاحبان سایتها Lead Generation CTA های خودشون رو قرار میدن در وبلاگها است و معمولاً این نوع CTA رو در آخر پستها یا تو نوار کناری صفحه یا به صورت یه بنر متحرک گوشه وبلاگ آپلود میکنن.
این نوع Call To Action شما وقتی موفقه که به اندازه کافی ارتباط چشمگیر و موثری با مخاطبها و بازدیدکنندگان سایت برقرار کنه و به محاطب نشون بده که ارزش کلیک کردن رو داره. در واقع بازدیدکنندهها باید بدونن که وقتی CTA رو کلیک میکنن چه صفحه فرود ی در انتظار اونها خواهد بود.
اینجا برای شما یه نمونه Lead Generation CTA داریم:
2. Form Submission CTA یا CTA ارسال فرم
وقتی بازدیدکنندهها به صفحه فرود شما وارد میشن قبل از این که ثبت نام اونها تکمیل بشه باید دو تا کار رو انجام بدن:
- فرم ثبت نام رو با اطلاعات خودشون پر کنن.
- دکمه ارسال فرم رو کلیک کنن تا فرم به پایگاه داده مخاطبین سایت شما ارسال بشه.
از اون جایی که بازدیدکنندههای شما خیلی خیلی نزدیک به سرنخ شدن هستن، باید حواستون باشه که با طراحی یه Form Submission CTA کوچیک و نامشخص که چشمگیر هم نباشه، این مخاطبهای ارزشمند خودتون رو از دست ندین.
به عبارتی دکمه ارسال فرم شما باید بازتابی از یه چیز فعال و خاص برای بازاریابی باشه که بازدیدکنندهها از طریق اون اطلاعات خودشون رو ارسال کنن. در این صورت هست که شما حق انواع CTA رو درست ادا کرده این.
تو نمونه زیر ببینین که چه قدر فرم جذب Lead و دکمه زیر اون جذابتر و چشمگیرتر از دکمه فقط ارسال هست؟
3. دکمه «Read More» یا «اطلاعات بیشتر»
تو هر جا و بخشی که دارین محتوا تولید میکنین مثل وبلاگ خودتون، صفحه مطالعه مشتریها و یا حتی صفحه اخبار، احتمالاً دوست ندارین که کل یه مطلب رو یه جا به مخاطبها و بازدیدکنندههای سایت خودتون نمایش بدین. به عبارتی دیگه ترفندی که استفاده میکنین این میشه که وقتی مخاطب، صفحه شما رو کلیک میکنه با چند تا پاراگراف اول محتوای شما مواجه میشه و بعد از اون که تشویق به ادامه خوندن مطلب شما میشه با کلیک روی Read More CTA که از انواع Call To Action لازم برای سایت شماست، به هدف خودش میرسه. (این جاست که باید به شما گفت دست مریزاد چون تونستین با یه CTA مناسب مخاطبهای خودتون رو فریب بدین:) )
تو عکس زیر به شما نشون داده شده که دکمه اطلاعات بیشتر به چه شکله:
علاوه براین که شما با استفاده از Read More CTA میتونین یه فضای بزرگتری از مطالب صفحه خودتون رو به بازدیدکنندگان نشون بدین، میتونین اطمینان پیدا کنین که پستهای جذاب شما آمار بازدیدی که شایسته اون هستن رو دریافت میکنن.
به این ترتیب افراد برای پیدا کردن پست موردنظر خودشون به جای جستجو تو صفحه اصلی، با یه کلیک روی CTA اطلاعات بیشتر به سمت درست هدایت میشن و این باعث میشه که اون پستهای جذاب به واسطه آمار بازدید خودشون نه اعتبار صفحه اصلی اعتبار پیدا کنن.
4. Product Or Service Discovery Call To Action یا CTA کشف محصولات و خدمات
زمانی که یه نفر تو وبسایت شما دنبال این میگرده که بتونه شرکت شما و محصولاتی که عرضه میکنین رو بهتر بشناسه، شما دوست دارین یه کاری کنین که اون مخاطب تا جای ممکن خیلی راحت بتونه به هدف شناخت خودش از شما و کسب و کاری که دارین، برسه.
در واقع از یه جایی به بعد این محصولات و خدمات شما هستن که کسب و کار و شرکت شما رو سر پا نگه میدارن بنابراین شما برای نمایش اونها به مخاطبها و بازدیدکنندگان باید از یکی دیگه از انواع Call To Action به نام Product Or Service Discovery Call To Action یا CTA کشف محصولات و خدمات استفاده کنین.
همچنین برای این نوع CTA لازم نیست که از تصویرهای خیلی فانتزی استفاده کنین. همین که متن روی Product Or Service Discovery CTA در عین سادگی فریبنده باشه کافیه؛ به شرطی که CTA کشف محصولات و خدمات شما تو پس زمینه سایت به خوبی برجسته شده باشه.
این جا هم مثالی از این نوع Call To Action برای شما داریم که توی همه صفحات سایت اجرا میشه:
5. Social Sharing یا CTA اشتراک اجتماعی
از سادهترین انواع Call To Action میشه CTA اشتراک اجتماعی رو نام برد که مخاطبها رو تشویق به اشتراکگذاری محتوای شما با دوستان و اطرافیان خودشون میکنه. دکمههای Social Sharing یه راه خیلی ساده و کم هزینه برای درگیر شدن بازدیدکنندهها، Lead ها و مشتریها با محصولات و برند شما هستن.
بنابراین Social Sharing CTA ها رو حتماً در جاهایی از وبسایت خودتون قرار بدین که معنی و کاربرد درستی داشته باشن مثل پست های وبلاگ، صفحه های فرود و غیره. در عین حال حواستون باشه که با قرار دادن این نوع Call To Action ها در جاهایی که مخاطب ها دارن اطلاعات شخصی خودشون رو به شما میدن، اعتبار CTA رو خراب نکنبن.
و اما اینجا ببینین که CTA اشتراک اجتماعی درست به چه شکله:
6. Lead Nuteuring یا CTA پرورش سرنخ
بیاین تصور کنین که چه اتفاقی میفته وقتی کسی Lead وبسایت شما میشه ولی حاضر نیست پولی برای خرید محصول یا دریافت خدمات شما پرداخت کنه؟ خب قطعاً میتونه یه ضرر بزرگ برای کسب و کار و وبسایت شما محسوب بشه.
اینجاست که شما باید سرنخها رو با نوع دیگهای از پیشنهادات جذاب خودتون آشنا کنین.
توجه داشته باشین که پیشنهادات شما از نوع پیشنهاداتی برای افزایش فروش محصولات خودتون باشن. برای مثال به نمونه پیشنهادی مثل دموی محصول یا نمونه آزمایشی رایگان فکر کنین. اینها پیشنهاداتی هستن که میتونین با CTA پروش Lead از انواع CTA ها اونها رو گسترش بدین.
علاوه بر این شما نیاز دارین که Lead Nurturing CTA رو در قسمتهایی از سایت خودتون قرار بدین که بازدیدکنندههای زیادی داشته باشه و به چشم بیاد مثل ایجاد یه CTA پرورش سرنخ تو پستهای یه وبلاگ یا مثل یه پیشنهاد در آخر صفحه تشکر پیشنهاد یه بازاریابی دیگه.
اینجا ما یه مثال واضح از این نوع Lead Nurturing CTA داریم:
7. Closing The Sale یا CTA متمرکز بر فروش
وقتی که شما مراحل ایجاد و پرورش لید (ToFU , MoFU و BoFU) های خودتون رو به پایان برسونین وقتشه که به فکر گسترش تجارت خودتون بیفتین و همون سرنخ ها رو به مشتریهای واقعی سایت خودتون تبدیل کنین.
این Closing The Sale CTA از انواع Call To Action ها همونطور که از اسم اون مشخصه کاملاً متمرکز بر فروش محصولات هست. یعنی شما از طریق این نوع Call To Action میتونین مشتریهای بالقوه رو تو همین مکان و همین زمان به سمت خرید محصولات کسب و کار خودتون بکشونین.
مثل CTA های قبلی، شما میتونین CTA بسته شدن فروش رو هم در آخر پستهای وبلاگ خودتون یا حتی تو صفحههای فروش محصولات، جایی که مشتریهای بالقوه آخرین تلاشهای خودشون رو تو پیدا کردن محصول موردنظرشون انجام میدن، قرار بدین.
این هم یه مثال روشن از CTA متمرکز بر فروش:
8. Event Promotion یا CTA تبلیغ رویدادها
شما ممکنه که هر ساله درگیر برگزاری رویدادها یا مراسمات خاصی به صورت آنلاین یا حضوری باشین که مطمئناً دوست دارین راجع به اونها به بقیه هم اطلاع بدین و از اونها بخواین که در مراسمات شما شرکت کنن.
در این موقعیت شما میتونین از یکی از انواع Call To Action به نام CTA تبلیغ رویدادها برای آگاهی رسوندن راجع به زمان برگزاری رویدادها و یا حتی فروش بلیطهای مربوط به اون استفاده کنین.
بهترین بخش CTA تبلیغ رویدادها اینه که شما در هر جایی از سایت که دوست داشته باشین، بسته یه نوع مخاطبی که میخواین توجه اون رو جلب کنین، میتونین CTA تبلیغ رویدادها رو قرار بدین و هیچ محدودیتی برای شما وجود نخواهد داشت.
مثلاً برای مشتریها میتونین این CTA تبلیغ رویدادها رو توی همون صفحه ورود به سیستم یا بخش داشبورد یا صفحه دریافت رسید به مشتری قرار بدین و برای Lead ها میتونین این نوع Call To Action رو تو نوار کناری وبلاگ نمایش بدین؛ به هر حال امکانات و تنوع برای شما بسیار زیاد و نامحدوده.
در آخر برای شما یه مثال ساده از Event Promotion CTA رو داریم:
ما تو این مقاله سعی کردیم یه خلاصهای از انواع Call To Action که شامل 8 مورد بود رو در اختیار شما قرار بدیم تا با ساز و کار طراحی و استفاده CTA در سایت و وبلاگ خودتون آشنا بشین. همونطور که همون اول هم گفتیم Call To Action ها انواع مختلفی دارن اما این 8 نوع از اصلیترین اونها بودن که بعداً حتی میتونین اونها رو گسترش هم بدین.
امیدواریم که از این مقاله نهایت استفاده رو برده باشین.
مثل همیشه منتظر نظرات و پیشنهادات و سوالات شما هستیم.