5/5 - (1 امتیاز)

سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو Search Engine Optimization یا به اختصار SEO فرایند دریافت و افزایش ترافیک ورودی و بازدید ارگانیک رایگان از موتورهای جستجو است.

موتورهای جستجو که شناخته شده‌ترین آنها گوگل، بینگ و یاهو هستند، صفحات وب را از سرتاسر اینترنت بر اساس عبارات جستجو مرتب کرده و به کاربران نشان می‌دهند. در سئو هدف ارتقای جایگاه سایت در لیست نتایج موتور جستجو است.

در جلسات مشاوره برای مشتریان اغلب با یک مثال کاربردی، مفهوم سئو را به شکلی ساده به آنها معرفی می‌کنم.

به کارگیری سئو SEO در ارتقای وبسایت در نتایج جستجو، خیلی شبیه به شرکت در کلاس کنکور و یادگیری روش‌های تست‌زنی است. قطعا، هستند کسانی که بدون استفاده از کلاس کنکور و روش‌های تست‌زنی و صرفا با مطالعه کتاب‌های درسی، رتبه‌های تک رقمی کسب می‌کنند، ولی صادقانه باید به شما بگویم که این افراد انگشت شمارند. اگر به فکر قبولی در کنکور با رتبه تک رقمی هستید، استفاده از کلاس کنکور و روش‌های تست زنی در کنکور در کنار مطالعه کتب کمک درسی و جزوات اساتید طراح سوال یک راه شناخته شده مطمئن برای حصول نتیجه دلخواه است.

اگر به فکر قرارگیری در بالای نتایج جستجوی گوگل و بهبود رتبه گوگل هستید باید سایت خود را اصطلاحا سئو SEO کنید یا به عبارت دیگر بر روی سایت خود بهینه سازی موتور جستجو Search Engine Optimization انجام دهید.

این مقاله برای کیست؟

اگر شما مالک یا مدیر یا مبلغ هر نوعی از محتوا در بستر رسانه‌های آنلاین هستید یا صاحب کسب و کاری هستید و بخشی از تبلیغات یا خدمات شما آنلاین است و از طریق اینترنت کسب درآمد می‌کنید، این مقاله برای شما نوشته شده است. همچنین اگر دست به آچار هستید و همه کاره وبسایت خودتان و مایلید از آخرین تجربیات برتر Best Practices در مورد سئو مطلع شوید این مقاله برای شما نوشته شده است.

اما اگر به دنبال راهی برای دیده شدن کسب و کار خود در منطقه جغرافیایی خاصی هستین باید وارد مبحث سئو محلی یا Local SEO شوید و اطلاعات لازم را به دست بیاورید، البته ابتدا بهتر است با مفاهیم این پست آشنا شوید و بعد سراغ موضوعات زیر شاخه بروید.

اهمیت سئو SEO در چیست؟

موتورهای جستجو برای محبوب شدن در بین کاربران باید نتایج مفید و به درد بخور را در بالای لیست نتایج جستجو به کاربران نشان دهند. مثلا زمانی که فردی در گوگل سرچ می‌کند بنزین گران یا گران شدن بنزین گوگل باید دقیقا صفحه‌ای را به نمایش بگذارد که تعرفه گرانی بنزین یا قیمت بنزین گران شده در سال ۹۸ را نشان می‌دهد.

آمار و اطلاعات
حدود ۹۲٪ از محتوای تولید شده روی اینترنت ترافیک اورگانیک از موتور جستجو دریافت نمیکنند. این یعنی حجم زیادی از محتوای بیهوده روزانه در حال تولید است.

یک موتور جستجو زمانی در جذب کاربران خود موفق است که مرتبط‌ترین و مفیدترین نتیجه ممکن را در جایگاه اول گوگل به صورت یک لینک به کاربر معرفی کند. کاربر با کلیک بر روی لینک و مرور و استفاده از محتوای معرفی شده، اطمینان حاصل می‌کند که موتور جستجو سوال و خواسته او را به خوبی می‌فهمد و از آن موتور جستجو در آینده بیشتر و گسترده‌تر استفاده خواهد کرد.

این مهمترین هدف یک موتور جستجو است. دستیابی به رضایت کاربران خود! فراموش نکنید که گوگل بیشترین درآمد خود را از طریق فروش تبلیغات بر بستر موتور جستجوی خود کسب می‌کند.

معیارهای یک سایت خوب از دید موتور جستجو

اینجاست که میان وبسایت‌های مشابه، رقابتی سخت در می‌گیرد. با یک عبارت جستجو Search Query که کاربر آن را وارد می‌کند، موتور جستجو باید کدام سایت را انتخاب و به کاربر نهایی نشان بدهد؟ موتور جستجو سایتی را انتخاب می‌کند که:

  • بر روی افزایش سرعت بارگذاری صفحات خود کار کرده باشد و کاربر نهایی را معطل نکند. این یکی از مهمترین عوامل موثر بر ارتقای سئو سایت است.
  • برای کاربر طراحی شده باشد و نه برای موتورهای جستجو.
  • صفحات سایت قابل خزش Crawlable توسط خزنده موتورهای جستجو باشند.
  • رابط کاربری User Interface ساده و استاندارد و در عین حال جذابی داشته باشد. استفاده از رابط کاربری استاندارد یکی از اصول اولیه در بهینه سازی موتور جستجو است.
  • تجربه کاربری User Experience خوبی را با کاربران به اشتراک بگذارد و کاربر را سردرگم و خسته نکند.
  • نرخ پرش Bounce Rate پایینی داشته و کاربران مایل به ماندن در صفحات مختلف سایت باشند و بلافاصله پس از ورود خارج نشوند. چنین سایتی جذاب و درگیر کننده Engaging مخاطب است. کاهش نرخ پرش، اثر مستقیمی بر سئو سایت دارد.
  • عمر و پیشینه History طولانی داشته باشد که خود نوعی اعتبار است و اصطلاحا تازه به میدان نیامده باشد.
  • نام دامنه اینترنتی Domain Name سایت ارتباط معنایی خوبی با کلمه و عبارت مورد جستجو داشته باشد.
  • محتوای با کیفیت Quality Content با حجم و کمیت قابل قبول به کاربر ارائه دهد.
  • از محتوای مختصر Thin Content و سطحی خودداری کند. سعی کند حجم و کمیت محتوا را در کنار محتوای باکیفیت برای جلب نظر کاربر مد نظر قرار دهد.
  • محتوای ناب و دسته اول و غیر کپی Unique Content داشته باشد و از محتوای کپی دوری کند.
  • محتوای مرتبط Relevant Content با پوشش کافی بر حوزه مورد جستجو ارائه کند. چنین محتوایی از اعتبار موضوعی Topical Authority خوب بر حوزه مورد جستجو برخوردار است.
  • به روز رسانی محتوا Content Update را به صورت یک رویه پایدار در طول زمان مد نظر قرار دهد. محتوای قدیمی و تاریخ مصرف گذشته برای موتورهای جستجو جذابیت کمتری دارد.
  • از محتوای تکراری Duplicate Content پرهیز کند و برای این کار تدابیر ویژه‌ای به کار ببندد. چه محتوای تکراری با سایت‌های دیگر و چه محتوای تکراری بین صفحات مختلف همان سایت.
  • از محتوای تصویری و صوتی و ویدئویی به خوبی در صفحات سایت بهره ببرد.
  • از فشرده سازی تصاویر Image Compression به منظور کاهش ترافیک مصرفی کاربر استفاده کند.
  • از تیترهای ۱ تا ۶ یا همان H1-H6 به خوبی برای دسته بندی اجزای محتوا استفاده کرده باشد. استفاده صحیح و موثر از تیترهای ۱ تا ۶ در سئو صفحه مهم است.
  • از تمرکز بیش از حد بر کلمات کلیدی Keyword Stuffing پرهیز کرده باشد.
  • کلمات کلیدی را در عنوان، شرح و آدرس اینترنتی صفحاتش به خوبی قرار دهد.
  • با نمایش صفحات متفاوت Page Cloaking به موتورهای جستجو و کاربران، قصد حقه بازی نداشته باشد و همیشه یک نسخه واحد را به کاربران انسانی و خزنده موتورهای جستجو نشان دهد.
  • از لینک داخلی Inbound Link به خوبی برای اتصال صفحات مختلف سایت به هم استفاده کرده باشد. لینک سازی داخلی در بهینه سازی موتور جستجو اثر ویژه‌ای دارد.
  • لینک ورودی یا بک لینک Backlink از صفحات خارجی و سایت‌های مرتبط را به منظور افزایش اعتبار، در دستور کار قرار داده باشد. یکی از تکنیک‌های مهم و رایج برای بهبود رتبه سرچ گوگل، استفاده از بک لینک‌های مرتبط است.
  • لینک‌های با کیفیت Quality Links از منابع معتبر و ارزشمند به صفحات سایت خود داشته باشد و نه لینک‌های غیر مرتبط پولی اسپم.
  • متن لینک Anchor Text در صفحه مبدا لینک، ارتباط و همخوانی زیادی با عنوان صفحه مقصد لینک داشته باشد و لینک‌ها با عناوین نامرتبط به صفحات، لینک نشده باشند.
  • لینک به صفحه اصلی Homepage Linking خوب است؛ ولی نباید بخش قابل توجهی از همه لینک‌های ورودی به صفحه اصلی باشد.
  • امنیت مرور در وب Web Security را به عنوان یک اصل غیر قابل تردید پذیرفته باشد و برای تبادل اطلاعات به مرورگر کاربر از استادنداردها و پروتکل‌های امنیتی به خوبی استفاده کند.
  • انطباق با انواع وسایل Device Compatibility از قبیل موبایل، تبلت و کامپیوتر را رعایت کرده و به درستی با انواع وسایل الکترونیکی سازگار باشد.
  • از داده‌های ساختار یافته Structured Data به درستی در کنار محتوای با کیفیت به منظور ارائه نتایج جستجوی هدفمند، استفاده کرده باشد.
  • با استفاده از صفحات شتاب دهی شده برای موبایل Accelerated Mobile Pages یا به اختصار AMP، سرعت بارگذاری صفحات و در نتیجه تجربه کاربری را برای کاربران موبایل ارتقا دهد.
  • قابلیت دسترسی Accessibility را به خوبی در نظر گرفته باشد و محتوا را به شکلی مناسب به طیف وسیع‌تری از مخاطبان ارائه کند. به منظور بهینه سازی موتور جستجو باید افزایش قابلیت دسترسی به صفحات سایت را مد نظر قرار دهید.
  • ترافیک بالایی داشته باشد و در فضای وب به اندازه کافی اعتبار کسب کرده باشد.
  • سایت‌های بیشتری به آن ارجاع داده باشند و محتوای آن را قابل قبول بدانند.
  • استانداردهای وب را در توسعه کد منبع صفحه به خوبی رعایت کرده باشد. یک سایت با مارک آپ استاندارد شانس بیشتری
  • قابلیت اشتراک گذاری در فضای یکپارچه وب را داشته باشد.
  • با تولید لینک اسپم Span Links در وبلاگ‌ها و انجمن‌های اینترنتی سعی در کسب اعتبار نداشته باشد.
  • با پرداخت پول برای لینک Paid Links قصد کسب اعتبار برای صفحات سایت خود را نداشته باشد.

چنین سایتی از دید موتور جستجو احتمالا بهترین گزینه برای درج در رتبه اول لیست نتایج جستجو Search Engine Results Page یا به اختصار SERP است.

به منظور ارتقای سایت در گوگل یا دیگر موتورهای جستجو سایت خود را سئو SEO می‌کنید، یعنی سعی در رعایت تمام موارد مذکور دارید. اگر اطلاعات بیشتری در مورد اینکه سئو چیست میخواهید میتوانید مقاله سئو چیست از یوست را مطالعه کنید.

آمار و اطلاعات
حدود ۱۵٪ از درخواست های جستجوی دریافتی گوگل جدید است. اگر به درستی از این ۱۵٪ استفاده کنی شانس زیادی برای ارتقای رتبه داری.

برخی از این موارد ارزان و برخی گران هستند. برخی راحت و برخی دشوار هستند. برای یک سایت نوپا برخی از این عوامل تا مدتی غیر ممکن هستند و به گذشت زمان نیاز دارند و برخی از آنها جدبداً به دنیای سئو وارد شده و اصطلاحاً استراتژی‌ های سئو مدرن نام دارند و نیاز به امتحان کردن دارند.

دنیای سئو دنیای عجیبی است! با اینکه در این دنیای لعنتی همه چیز با پول قابل دستیابی است، در دنیای سئو همه چیز را با پول نمی‌توان خرید.

انواع بهینه سازی موتور جستجو از نظر نقطه اثرگذاری

سئو یا بهینه سازی موتور جستجو طیف وسیعی از دستورالعمل‌ها را در بر می‌گیرد. برخی از این روش‌ها با تمرکز بر روی صفحه وب و عوامل داخلی صفحه و بعضی دیگر با تمرکز بر عوامل خارج از صفحه به بهبود رتبه در موتور جستجو کمک می‌کنند.

سئو داخلی On-page SEO

سئو صفحه،  سئو داخلی، سئو درون صفحه یا سئو داخلی سایت On-site SEO شامل مجموعه‌ای از روش‌ها و دستورالعمل هاست که تمرکز آن بر عوامل درونی صفحه است.

در این مجموعه عواملی مانند:

سرعت بارگذاری صفحه Page Load Speed

کلمات کلیدی Keywords

محتوا Content

لینک‌های داخل صفحه Page Links

ساختار آدرس صفحه URL Structure سازگار

منطبق با موبایل Mobile Friendliness استفاده از داده‌های ساخت یافته Structured Data با Schema-org، استفاده از صفحات شتابدهی شده برای موبایل Accelerated Mobile Pages یا به اختصار AMP، درج خصیصه Alt برای تصاویر، استفاده صحیح از متادیتای صفحه Page Metadata، تخصیص صحیح عنوان به صفحه و استفاده صحیح از توضیح متا Meta Description برای صفحه، استفاده مناسب از تیترهای ۱ تا ۶ یا همان H1-H6 و از این قبیل است.

در سئو داخلی، تمرکز بر ارتقای صفحه و عملکرد آن است.

نکته
آمارها نشون میدن که بیش از ۴۲ درصد از وبسایت های اینترنتی ساختار صحیحی برای صفحات شون ندارند. و خیلی هاشون حتی هدینگ سطح ۱ یعنی H1 هم ندارن. از پوسته های آماده یا خریداری شده استفاده نکنید و طراحی صفحات تون رو به افراد ماهر و با سابقه بسپارید.

سئو خارجی Off-page SEO

سئو بیرون صفحه یا سئو خارجی یا سئو خارجی سایت Off-site SEO شامل مجموعه‌ای از روش‌ها و دستورالعمل هاست که تمرکز آن بر عوامل خارجی صفحه است. عواملی که اغلب با اعتبار صفحه در ارتباط هستند.

سئو خارجی به لینک ورودی Inbound Link یا بک لینک Backlink و اعتبار صفحه در دنیای اینترنت می‌پردازد. تمرکز سئو خارجی در درجه اول بر لینک است. لینک‌های ورودی به سایت شما از سایت‌های مختلف بسیار مهم هستند.

آمار و اطلاعات
بیش از ۵۰ درصد از کل صفحات اینترنتی هیچ بک لینک خارجی ندارند! برای صفحات سایت تون لینک بگیرید.

در ادامه مباحثی مثل بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی Social Media Marketing و وبلاگ نویسی میهمان Guest Blogging و بازاریابی اینفلوئنسر Infulencer Marketing به سئو خارجی سایت مرتبط هستند.

درج سایت در لیست دایرکتوری Directory Submission و اشتراک ویدئو Video Sharing در اینترنت از جمله موارد دیگری است که مرتبط به این نوع سئو است.

انواع بهینه سازی موتور جستجو از نظر قوانین و مقرارت

موتورهای جستجو سایت و صفحه‌ای را می‌پسندند که کاربر نهایی بپسندد. سئو چیزی جز بهبود صفحه برای کاربر انسانی نهایی نیست. به این منظور موتورهای جستجو قوانین و مقرراتی را برای صاحبان وبسایت‌های اینترنتی وضع کرده و می‌کنند که در صورت رعایت آن‌ها حدس می‌زنند کاربر نهایی به حداکثر رضایت مندی برسد.

این قوانین و مقررات به مرور زمان در حال تغییر هستند و موتورهای جستجو در این زمینه سخت مشغول کارند. مثل هر قانون دیگری، ناخواسته، نواقص و نقاط ضعف در این مقرارت وجود دارد. قانونی که با قصد و نگاهی مثبت وضع شده ولی ممکن است مورد سوء استفاده قرار گیرد.

مثلا موتور جستجو ممکن است به صاحبان وبسایت‌های اینترنتی بگوید که برای کمک به انتخاب بهتر کاربر، کلمات کلیدی موضوع صفحه خود را در بخش مشخصی از صفحه قرار دهید تا من نتایج جستجو را بر اساس آن مرتب کنم. یک وبسایت ممکن است از چنین مقرراتی سوء استفاده کند و کلمات کلیدی نامرتبط ولی پر بازدیدی را در بخش مشخص شده صفحه قرار دهد. برای مثال این روزها که همه به دنبال قیمت بنزین هستند، ممکن است که برخی نویسنده‌ها از آن استفاده کرده و در محتوای سایت خود به جای توضیح مسئله اصلی و مرتبط با موضوع، واژه‌های بنزین، گرانی بنزین، بنزین گران و قیمت بنزین در سال ۹۸ را به کار ببرند. هدف آن‌ها تنها جلب توجه خزنده‌های گوگل است و شاید برای مدتی در لیست اول نتایج گوگل باشند، اما بعدا با پی بردن الگوریتم ‌های گوگل به این حقه‌ها و بی‌اهمیتی کاربران نسبت به آن صفحات، این سایت‌ها دچار افت شدیدی شده و در برخی موارد پنالتی نیز می‌شوند.

سئو یا بهینه سازی موتور جستجو از دید نحوه مواجهه و برخورد با قوانین و مقررات به دو نوع سئو کلاه سفید White Hat SEO و سئو کلاه سیاه Black Hat SEO تقسیم می‌شود.

سئو کلاه سفید یا سئو وایت هت White Hat SEO

سئو کلاه سفید یا وایت هت شامل دسته‌ای از تکنیک‌های بهینه سازی صفحه می‌شود که در راستای ضوابط و شرایط موتورهای جستجو مثل گوگل حرکت می‌کنند و دست به اقدام غیر قانونی نمی‌زنند. این تکنیک‌ها به دلیل رعایت مقررات اغلب پیشروی سریع و برق آسا ندارند ولی آهسته و پیوسته سبب بهبود وضعیت صفحه در لیست نتایج موتور جستجو SERP می‌شوند.

سئو کلاه سیاه یا سئو بلک هت Black Hat SEO

سئو کلاه سیاه یا بهینه سازی بلک هت به دسته‌ای از تکنیک‌ها اشاره دارد که به منظور ارتقای جایگاه صفحه در لیست نتایج موتور جستجو شرایط استفاده و قوانین موتور جستجو را نقض می‌کنند. عبارت کلاه سیاه سالها پیش در سینمای وسترن باب شد که در فیلم‌ها «آدم بدها» کلاه سیاه به سر می‌کردند و «آدم خوب ها» کلاه سفید به سر داشتند.

عملکردها و روش‌ها در سئو کلاه سیاه مورد تایید موتورهای جستجو مثل گوگل نیستند. در صورت شناسایی توسط موتورهای جستجو، وبسایت‌هایی که بر روی صفحات خود از این تکنیک‌ها استفاده کرده‌اند جریمه یا اصطلاحا پنالتی Penalty می‌شوند. ساده‌ترین شکل جریمه کاهش رتبه صفحات و یا حذف کامل از لیست نتایج جستجو است.

در مورد هر تکنیک یا سعی در ارتقای جایگاه یک صفحه باید یک سوال ساده از خودتون بپرسید. آیا این کاری که دارم انجام می‌دم قراره به کاربر نهایی کمک کنه یا نه. اگر جواب مثبته و قراره ارزشی به کاربر نهایی منتقل بشه به احتمال زیاد این تکنیک یک روش از سئو کلاه سیاه نیست. در غیر اینصورت در مورد انجامش بیشتر فکر کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.