مبحث لینک سازی که قبلا در مورد آنها صحبت شد مبخثی مهم برای تمامی صاحبان وب سایت است، زیرا با کمک همین لینک سازی است که میتوانند سایت خود را به لینکهای اول در نتایج جستجوی گوگل برسانند. اما نقش انکر تکست چیست؟
انکر تکست در واقع همان کلمه یا عبارتی است که با کمک آن به داخل یا خارج از یک وبسایت لینک میشود. در واقع کلمهای که لینک به آن اتچ میشود را انکر تست یا متن لنگرگاه میگویند. بنابراین باید در هنگام لینک سازی به کلمهای که به عنوان انکر استفاده میشود توجه بسیار نمود. در مورد اهمیت لینک سازی قبلا صحبت شده است. همانطور که میدانید یکی از گامهای اساس در سئو یک مطلب یا بهینه سازی وب سایت لینک سازی و گرفتن بک لینکهای معتبر از سایتهایی با دومین آتوریتی یا همان اعتبار دامنه بالا است.
گرفتن بک لینک از سایتهای معتبر باعث افزایش اعتبار سایت در نزد گوگل شده و این خود باعث کاوش وب سایت توسط خزندههای گوگل میشود. اگر سایت شما سایتی معتبر شناخته شود، خزندههای گوگل در زمانهای کوتاهتری به شما سر میزنند. در نتیجه مطالب شما هم زودتر در موتورهای جستجو ایندکس میشود.
انواع انکر تکست ها
Anchor text عمومی: این نوع متنها در واقع شامل بیشتر بدانید، ادامه مطلب و غیره هستند.
متنهایی منطبق با هدف شما: به فرض در مقالهای کلمه کلیدی شما طراحی مجدد سایت باشد، این کلمه را دقیقا به صفحهای با همین کلمه کلیدی لینک دهید.
انکر تکستهای عریان: همان لینکهایی که بدون متن در یک مقاله قرار میگیرند.
همراه با برند: اگر شما کلمهای را به همراه برند آورید و به صفحه مربوز به آن لینک کنید.
انکر تکست تصاویر: گاهی از تصاویر برای لینک سازی در صفحات استفاده میکنید در این صورت متن جایگزین تصویر با alt همان Anchor text شما محسوب میشود.
استفاده از انکرهای lsi: در واقع زمانی که شما انکر تکستی مترادف کلمه کلیدی صفحه هدف انتخاب میکنید را گویند. این نوع انتخاب بهترین نوع انتخاب انکر برای لینکی خواهد بود. مانند اینکه کلمه کلیدی شما طراحی سایت باشد، در اینصورت میتوانید از Anchor textهایی مانند آموزش طراحی سایت، بهترین طراحی سایت، طراحی سایت ارزان استفاده کنید.
انکر تکستی نزدیک به نام تجاری: این نوع متن لنگرگاهها برای سئو مضر نیستند، مگر اینکه به کلمه کلیدی خیلی نزدیک باشند.
Anchor text نوع غیر منطبق یعنی + کلمات دیگر: به اینصورت که کلمه کلیدی شما امنیت باشد و انکر تکستی که انتخاب میکنید، افزایش امنیت سایت در وردپرس باشد.
استفاده از عبارات طولانی به عنوان Anchor text مانند عنوان صفحه
تاثیر الگوریتم گوگل به نام پنگوئن بر انکر تکست
قبل از این الگوریتم گوگل شما میتوانستید با کمک انکر تکستهایی مطابق با کلمه کلیدی صفحه هدف رتبه خوبی به دست آورید اما با معرفی الگوریتم پنگوئن گوگل از سال ۲۰۱۲ دیگر این امکان وجود ندارد، در حال حاضر اگر کلیه لینکهای صفحه با کلمه کلیدی صفحه هدف باشد، سایت شما جریمه شود. یکی از جریمههای گوگل پنالتی شدن سایت در نتایج جستجوی گوگل است. به اینصورت که دیگر سایت را در ادامه سرچ کلمه کلیدی رد گوگل مشاهده نخواهید کرد و یا رتبه سایت برای آن کلمه کلیدی گرفته میشود.
متن لنگرگاه را چگونه بهینه سازی کنیم؟
برای انتخاب متن لنگر گاه در سایتتان برای لینک سازی توجه کنید و حتما این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر انتخاب هوشمندانه در انتخاب anchor text داشته باشید میتوانید رتبه سایتتان را افزایش دهید و در مقابل با استفاده بیش از حد از انکر تکستهایی مطابق با کلمه کلیدی صفحه هدف هم میتوانید باعث جریمه سایت خود شوید.
از هر نوع انکر text باید به چه میزان استفاده نمود؟
گوگل آمار دقیقی برای آن در نظر نگرفته است اما آنچه که با کمک مطالعات سایتهای دیگر به دست آمده این است که:
- استفاده از انکر تکستی مطابق با کلمه کلیدی صفحه هدف باید کمتر از ۱٪ باشد.
- میزان استفاده از anchor textهای عمومی میتواند بین ۱ تا ۵ درصد باشد.
- انکر تکستهای طولانی یعنی متن مورد نظر lsi کلمه کلیدی به همراه عبارات دیگر ۲ تا ۴ درصد
- متن لنگرگاه نیمه منطبق تا ۵ درصد
- anchor textهایی به همراه برند حدود ۵ درصد
- انکر تکستهای عریان تا ۱۵ درصد
- انکر تکستهای اختصاصی حدود ۲۵ درصد
- و انکر تکست نام برند تا حدود ۴۰ درصد
و اما نکاتی که باید به هنگام توزیع anchor textها در متن مقالههایتان بدانید
- استفاده از متن لنگرگاههای نوع عریان، عمومی و نام برند میتواند به رتبه گیری سایت شما کمک کند، زیرا این انکرها باعث طبیعی جلوه دادن لینک سازی شما خواهد شد.
- از نوع انکر تکست نیمه منطبق و منطبق بیش از حد در لینک سازی خود استفاده نکنید
- استفاده از نوع طولانی انکر تکستها یعنی همان عنوان صفحه و کلمات مترادف کلمه کلیدی صفحه هدف به عنوان anchor text هم یک امتیاز دیگر برای رتبه گیری سایت شما محسوب میشود.
- سعی کنید انکر تکستهایی اختصاصی یا مطابق با محتوایتان تولید کنید؛
متن لنگرگاهی که برای لینک دهی استفاده میکنید مرتبط با صفحه که به آن لینک میدهید باشد، به فرض اگر انکر شما طراحی سایت است نباید به صفحه که در آن در رابطه با استراتژی و برنامه ریزی برای محتوا صحبت کردهاید لینک بدهید. بلکه باید به صفحهای که در آن در رابطه با طراحی رابط کاربری صحبت شده لینک دهید. زیرا در صورتی که غیرمرتبط باشد کاربر به محض ورود به صفحه آن را ترک خواهد کرد که این خود نه تنها باعث رتبه دهی به سایت شما نخواهد شد بلکه باعث بالا نرخ پرش شده که برای سئو سایت منفی به شمار میرود.
- به هنگام لینک دهی داخلی بسیار توجه داشته باشید که از انکر تکستهایی مطابق با کلمه کلیدی زیاد استفاده نکنید. زیرا باعث اسپم شدن سایتتان خواهد شد.
- از متن لنگرگاه هم معنی و مترادف کلمه کلیدی استفاده کنید: اگر کلمه کلیدی شما در مورد قرار داد طراحی سایت است دقیقا از این کلمه استفاده نکنید به جای آن میتوانید از متن «اصول و قواعد قراردهای مربوط به طراحی وب سایت» استفاده کنید.
- لیستی از انکر تکستهای سایت رقبا تهیه کنید و به هنگام لینک سازی از آنها استفاده کنید که موجب رتبه گیری شما خواهد شد.
- از سایتهای اسپم شده لینک نگیرید و یا به آنها لینک ندهید.
در مقالههای اعتبار صفحات سایت یا دامنه سایت در مورد لینک گرفتن از سایتهای معتبر صحبت شد که باعث افزایش اعتبار سایت شما شده و تاثیر مثبتی بر سئو آن دارد حال برعکس این حالت هم صدق میکند.
از کاربرد انکر تکستهای مختلف با یک url یکسان در یک مقاله خودداری کنید. زیرا گوگل تنها به انکر تکست اولی رتبه میدهد. پس به جای آن سعی کنید از urlهای مختلف برای anchor textهای خود استفاده کنید.
- استفاده از پست مهمان
پست مهمان خود را با توجه به انکر تکست موجود در مقاله در سایتی مرتبط به آن قرار دهید.
افزایش رتبه سایت
با توجه به صحبتهای گفته شده میتوان چنان نتیجه گرفت که با انتخاب هوشمندانه انکر تکستها در یک صفحه و توزیع آنان میتوانید لینکهای وب سایت را برای خزندههای موتورهای جستجو طبیعی جلوه داده و رتبه خوبی بگیرید.