همگی ما مسلماً با گوگل آشنایی داریم و قطعاً این موتور جستجو گوگل بوده که در دنیای اینترنت و وب، انقلابی بزرگ و تحولی عظیم ایجاد کرده. در واقع شرکت گوگل ادعا کرده که اگه میزان قابل توجهی زمان، هزینه و تلاش برای توسعه فناوری هایی مانند Artificial Intelligence (هوش مصنوعی)، Deep Learning یا یادگیری عمیق و Machine Learning (یادگیری ماشین) صرف نکرده بود، هرگز پیشرفت در موتور جستجوی گوگل و سایر خدماتش امکان پذیر نمیشد. امروز ما قصد داریم در این مقاله به اهمیت Artificial Intelligence در گوگل بپردازیم.
گوگل به عنوان یک شرکت چند منظوره که با نرم افزار و سخت افزار در چندین حوزه فعالیت میکنه، به درستی به این نکته پی برده که ایجاد محصولات و خدمات مجهز به هوش مصنوعی که گوگل رو به سمت عصر جدید و پیشرفته ای از تکنولوژی هوشمند میبره، حائز اهمیت هست.
چرا گوگل به هوش مصنوعی اهمیت میده؟
طی چند سال اخیر به وضوح نشون داده شده که google به ساخت و ایجاد تکنولوژی هوشمندانه تر برای کاربران خودش علاقه خاصی داره. متکی بودن موتور جستجوی پراستفاده گوگل و بسیاری از محصولات دیگه اون به فناوری هایی مانند هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence، یادگیری عمیق و یادگیری ماشین کاملاً گواه بر این مسئله هست. هدف اصلی گوگل همواره اینه که بفهمه در واقع کاربرانش چه جوری از خدمات گوگل بهره مند میشن و استفاده میکنن و زمان، مکان و نحوه استفاده از این خدمات به چه صورتی هست.
تلاش گوگل در جهت توسعه، به کارگیری و دستیابی به فناوری های بهتر به منظور فهم و درک الگوهای استفاده از محصولات گوگل بسیار مهم است. علاوه بر این، گوگل به زیربنا و مجموعه ای از الگوریتم های خودش متکی هست که به طور مداوم تجزیه و تحلیل می کنن و راه هایی برای بهبود خدمات و محصولات گوگل پیدا می کنن، بنابراین جدیدترین پیشرفت ها به کاربرانش این امکان رو میده تا کارهای بیشتری رو با کلیک کمتری انجام بدن.
همونطور که گفته شد گوگل طی 22 سال گذشته، پیشرفت چشمگیری داشته و همواره تلاش میکنه تا موتور جستجوش هر روز بهتر از روز قبل برای کاربران عمل کنه. با پیشرفت های اخیر در زمینه هوش مصنوعی، پیشرفت های گوگل نسبت به دهه گذشته جهش های بزرگتری داشته و بنابراین این به کاربر کمک میکنه تا خیلی راحت تر چیزی که دنبالش میگرده رو پیدا کنه. هدف google اینه که بتونه با استفاده کردن از پیشرفته ترین هوش مصنوعی (AI)، وظیفه خودش رو در سازماندهی اطلاعات جهانی به بهترین نحو انجام بده و این اطلاعات در همه جای دنیا قابل دسترس و سودمند باشه.
کاربردهای Artificial Intelligence در گوگل
خب تا اینجا تا حدودی با اهمیت هوش مصنوعی در خدمات گوگل آشنا شدیم و متوجه شدیم که گوگل توجه ویژه ای به استفاده از AI داره تا بتونه همواره همه چیز رو به بهترین نحو برای کاربران خودش فراهم کنه. اکنون در ادامه قصد داریم به این موضوع بپردازیم که هوش مصنوعی دقیقاً چه نقشی در گوگل ایفا میکنه و چه کاربردهایی داره. کاربردهای اعجاب انگیز جستجوی صوتی و جستجوی بصری هم در بین این کاربردهاست که میخوایم براتون بگیم، پس با ما همراه باشید.
1. کمک به یافتن دقیق موضوع مورد جستجوی شما
بارزترین و اصلی ترین مشخصه سرچ گوگل اینه که این توانایی رو داره که جستجوی شما رو درک کنه و نتایج مرتبط با اون رو براتون رتبه بندی کنه. برای اینکه موتور جستجوی گوگل بتونه انواع زبان های مختلف دنیا رو تشخیص بده، شرکت google هزینه زیادی رو صرف کرده و سال گذشته موفق شده سیستم های تشخیص زبان بر اساس الگوریتم BERT رو معرفی کنه. این سیستم ها کمک می کنن تا موتور جستجو بتونه نتایج مرتبط بیشتری رو برای کاربر فراهم کنه. امروزه الگوریتم BERT تقریباً برای تمامی جستجوها که به زبان انگلیسی هستن، مورد استفاده قرار میگیره و کمک میکنه نتایج باکیفیت تری برای موضوع مورد جستجوی خودتون بدست بیارین. گوگل همچنین پیشرفت های جدیدی در زمینه رتبه بندی جستجو داشته. تمامی این دستاوردها، حاصل به کارگیری Artificial Intelligence هست.
علاوه بر این، حتماً تا حالا براتون پیش اومده که موضوعی رو که قصد داشتین در گوگل سرچ کنین، به هر دلیلی، اشتباه و با غلط املایی تایپ کردین یا یه حرف رو جا انداختین. ولی وقتی لیست نتایج جستجو براتون نمایش داده میشه، متوجه میشین که اون غلط املایی یا حرف جا افتاده توسط گوگل تصحیح شده. در واقع، اینجا هوش مصنوعی به کمک گوگل اومده و باعث تصحیح این خطا شده.
برای مثال، به عکس زیر دقت کنین. اگه ما مثلا قصد داشته باشیم سایت خودمون، سایت pmpr، رو در گوگل سرچ کنیم، ممکنه به هر دلیلی که حالا یا حواسمون نیست، یا سهواً یه حرف رو جا میندازیم، به جای وارد کردن «سایت pmpr» ممکنه بزنیم «سات pmpr»، وقتی صفحه نتایج باز بشه مشاهده میکنین که کلمه «سایت» به صورت بولد توسط گوگل نوشته شده و خطای شما به وسیله گوگل تصحیح شده.
از اونجایی که هر روز از بین هر ده تا سرچ، یکیش غلط املایی داره، گوگل همواره در تلاش بوده تا توانایی خودش رو برای فهم و تشخیص کلمات دارای غلط املایی بهبود ببخشه. امروزه این شرکت یه الگوریتم املایی (Spelling Algorithm) جدید رو معرفی کرده که با استفاده از یه شبکه عصبی (Neural Net) گسترده، توانایی گوگل رو در یافتن غلط های املایی به طرز قابل توجهی بهبود میبخشه و این کار با بهره گیری از AI صورت میگیره.
علاوه بر مشکلات ناشی از spelling و غلط املایی، گاهی وقتا ممکنه جستجو و سرچ شما به شدت جزئی و خاص باشه، مثلا در گوگل سرچ کنین «من چه جوری تشخیص بدم که آیا پنجره های خونه من UV هستن یا نه؟». گوگل اینجا هم کم نمیاره ? بعضی وقتا حتی یه جمله در درون محتوای یه صفحه، میتونه پاسخگوی سوال و سرچ شما باشه و گوگل با بهره گیری از Artificial Intelligence اون صفحه رو پیدا میکنه و براتون میاره. در حال حاضر google در رتبه بندی مطالب پیشرفت های مهمی داشته و نه تنها میتونه صفحات وب رو ایندکس کنه، بلکه قادر هست متن هایی منحصر بفرد از صفحات رو هم ایندکس کنه و در فهرست بندی خودش قرار بده. پس، به جرات میتونیم بگیم که گوگل در ارائه نتایج دقیق و مرتبط با سرچ کاربر، شگفت انگیز و حیرت آور عمل میکنه.
این کار یه جورایی مثل پیدا کردن سوزن تو انبار کاه میمونه، ولی هوش مصنوعی به کمک گوگل میاد و موتور جستجوی گوگل میتونه هم صفحات کلی مرتبط با سرچ رو پیدا کنه و هم متن های ویژه مرتبط با اون. این تکنولوژی که به طور جهانی گسترش یافته میتونه 7 درصد از جستجو در همه زبان ها رو بهبود ببخشه.
2. شناسایی لحظات مهم در ویدئوها
با استفاده از یه رویکرد جدید مبتنی بر هوش مصنوعی (AI)، اکنون گوگل توانسته محتوای اصلی و شاخص ویدئوها رو درک کنه و لحظه ها و دقائق اصلی و مهم رو به طور خودکار شناسایی کنه. سپس این لحظات تگ میشن و به اصطلاح برچسب گذاری میشن، بنابراین لحظه های اصلی ویدئو، مثل فصل های یه کتاب، در اختیار کاربر قرار میگیره. مثلاً ممکنه شما در یه ویدئوی آشپزی، که ممکنه طولانی هم باشه، یه مرحله خاص از دستورالعملش مدنظرتون باشه. اینجاست که Artificial Intelligence وارد عمل میشه و با کمکی که به گوگل میکنه، شما به راحتی می تونین اون دقایقی که موردنظرتون هستن رو پیدا کنین. مالکین گوگل این تکنولوژی رو در اوایل سال 2020 آزمایش کردن و همچنین ادعا کردن که تا پایان 2020، 10 درصد جستجوها از این تکنولوژی جدید استفاده خواهند کرد.
3. کمک به فهم عمیق مطالب از طریق داده ها و آمار
گاهی وقتا بهترین نتیجه برای یه جستجو میتونه تنها به صورت آمار و ارقام باشه و همین آمار، اطلاعات کافی و مناسب رو در اختیار کاربر قرار میده. اما اغلب، آمار در دیتا ست های بزرگی قرار دارن که به راحتی به صورت آنلاین، قابل فهم و در دسترس نیستن و پراکندگی زیادی دارن. تا اینکه از سال 2018 گوگل مشغول به کار روی پروژه Data Commons میشه. این پروژه با هدف ایجاد یه دیتابیس دارای دانش عمومی از تمامی داده های آماری طراحی شد و با مشارکت موسساتی مانند سرشماری ایالات متحده، اداره آمار مشاغل، بانک جهانی و بسیاری دیگر آغاز شد. گردآوری مجموعه داده ها اولین قدم بوده، و اکنون گوگل این اطلاعات رو در سرچ خودش کاربردی تر و در دسترس تر کرده. مسلماً نباید از کمک بزرگی که AI در راستای جمع آوری آمار و نظم دهی اونها به گوگل کرده، غافل بشیم.
برای مثال اگه شما از گوگل یه سوال بپرسین، مثلاً بگین که «چه تعدادی از افراد در شیکاگو کار می کنن؟»، گوگل، جستجوی شما رو در یه مجموعه خاص از میلیاردها نقطه داده موجود در Data Commons بررسی میکنه و یه آمار بصری صحیح و مناسب که فرمت اون به راحتی قابل درک و فهم هست رو بهتون ارائه میده. همچنین، می تونین سایر نقاط داده و مفاهیم موجود در این زمینه، مثلا آمار شهرهای دیگه رو هم پیدا کنین که بهتون کمک میکنه تا موضوع رو بهتر و عمیق تر درک کنین.
4. کمک به کیفیت روزنامه نگاری از طریق جستجوی پیشرفته
روزنامه نگاری با کیفیت غالباً از پروژه های تحقیقاتی بلند مدت ناشی میشه که نیاز به زمان داره و از طریق کار بر روی مجموعه های عظیمی از اسناد، تصاویر و صداهای ضبط شده حاصل میشه. گوگل به عنوان بخشی از Journalist Studio، با به کارگیری هوش مصنوعی یه مجموعه جدید از ابزار رو فراهم میکنه که به خبرنگاران و گزارشگران کمک میکنه تا کارشون رو با کارآیی، امنیت و خلاقیت بیشتری انجام بدن. گوگل فناوری Pinpoint رو راه اندازی کرده. ابزار جدیدی که قدرت سرچ گوگل رو برای ژورنالیست ها چندین برابر میکنه و کیفیت کار اونها رو ارتقا میبخشه. Pinpoint به خبرنگاران کمک میکنه تا با شناسایی و سازماندهی خودکار افراد، سازمان ها و مکان هایی که بیشتر از همه ازشون نام برده میشه، به سرعت، به صدها هزار سند دسترسی داشته باشن.
5. ارتقاء جستجو و کشف اطلاعات به صورت سه بعدی
برای درک و فهم بسیاری از موضوعات، «دیدن» کلید اصلی و مهم به حساب میاد. جستجوی بصری در قالب چندین ویژگی جدید در Lens و AR در سرچ گوگل بهتون کمک میکنه تا بتونین مطلبی رو یاد بگیرین، خرید انجام بدین و دنیا رو از راه های جدید کشف کنین. بدون شک طراحی Lens و AR با استفاده از Artificial Intelligence صورت گرفته. بسیاری از ما وقتی قصد داریم درسی رو خودمون توی خونه یاد بگیریم، با چالش های زیادی روبرو میشیم. با استفاده از Lens، شما میتونین مرحله به مرحله تکالیفی رو انجام بدین که در حل مسائل ریاضی، شیمی، زیست شناسی و فیزیک بهتون کمک میکنه.
علاوه بر این، فاصله و مسافت اجتماعی، نحوه خرید ما رو به طرز چشمگیری تغییر داده. گوگل هم تونسته خرید دیداری رو برای اون چیزی که به صورت آنلاین دنبالش میگردیم آسون تر کنه. چه در جستجوی یه تیشرت باشیم، چه قصد داشته باشیم نگاه نزدیک تر و دقیق تری به ماشین جدیدی که میخوایم بخریم بندازیم، اما به دلیل مسافت زیاد نمی تونیم به فروشگاه لباس یا نمایشگاه ماشین بریم.
در کنار همگی 5 مورد ذکر شده از کاربردهای هوش مصنوعی در گوگل، یه مورد بسیار جالب دیگه هم وجود داره. شما قطعاً تجربه اینو داشتین که بعضی وقتا ریتم و ملودی یه موسیقی رو در ذهن خودتون دارین و به اون موسیقی علاقه هم دارین ولی متن موسیقی رو کاملاً فراموش کردین. در این صورت برای پیدا کردن آهنگ، تنها کافیه با فعال سازی جستجوی صوتی در گوگل، ملودی رو در قسمت سرچ زمزمه کنین (hum to search). سپس الگوهای Artificial Intelligence گوگل می تونن ریتم رو با موسیقی صحیح تطابق بدن و به راحتی اون آهنگ در اختیارتون قرار داده میشه.
امیدواریم به خوبی متوجه شده باشین که هوش مصنوعی در راستای پیشرفت و توسعه گوگل، چه سهم بزرگی رو ایفا میکنه و امکانات زیادی رو برای گوگل فراهم میکنه.