در این قسمت از پرسش و پاسخ سئو، اینجاییم تا به یکی از پرسشهای جالب و کاربردی کاربران در مورد رقابت بر سر کلیدواژهها پاسخ دهیم. این پرسش یکی از پرسشهای پرتکرار کاربران است و به همین خاطر ترجیح دادیم یک قیمت کامل را به آن اختصاص دهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.
پرسش کاربر در حیطه سئو
بهترین روش برای موفقیت در تصاحب یک کلیدواژه سخت و پرمخاطب چیست؟
من در حال کار کردن برای یک کمپانی سازنده فیبر نوری هستم و کلمات کلیدی رقابتی در دایره اهداف کمپین اینترنتی آنها قرار دارند؛ کلماتی مانند (Ethernet Cables) و (Patch Cables).
ابتدا باید در پاسخ به چنین پرسشی، باید پرسید چقدر زمان دارید؟
البته قطعاً در شرایط فعلی نمیتوان برای پاسخ دادن سریع و مفید به یک پرسش وارد نامهنگاری با کاربران شد اما این پرسش را مطرح کردیم تا بدانید زمان یک عنصر تعیینکننده در انتخاب استراتژیهای سئو و تولید محتواست. اما در شرایط فعلی و بدون داشتن یک دید روشن نسبت به زمان، پیشنهاد ما به شما، این است که گوشه(Niche) خود را بیابید!
هدف گوگل این است که انواع مختلفی از نتایج را برای یک کلیدواژه گردآوری و ارائه کند. اجازه دهید موضوع را قدری شفافتر بیان کنیم. یک کلیدواژه مانند (Ethernet Cables)، میتواند در کانون عبارات وسیعتری مانند (Buy Ethernet Cables) یا حتی (How Do Ethernet Cables Work) را نیز شامل شود.
پس ابتدا در هنگام رقابت بر سر یک کلیدواژه، باید زمان مناسبی را برای شناسایی این عبارات و کلیدواژههای مرتبط صرف کنید و به تحلیل درستی از کلیدواژههای شکلگرفته بر مبنای کانون این کلیدواژه، دست یابید. پس از این میتوانید کلیدواژه دقیقتری را به عنوان گوشه(Niche) تمرکز خود بیابید.
دستهبندی کلیدواژههای طولانی و قواعد سئو
معمولاً این کلیدواژهها در چند بخش قابل دستهبندی هستند.
- نتایج خریدگرایانه(با هدف خرید و فروش):
این دسته به طور معمول توسط سایتهای فروشگاهی عظیم و قدرتمند اشباع شده و کاملاً در چنگ آنهاست؛ سایتهایی مانند دیجیکالا یا هر سایت فروش تخصصی دیگری.
- نتایج اطلاعاتگرایانه(با هدف کسب شناخت و دانش):
چیزهایی مانند (What is Ethernet Cable) و (How Ethernet Cable work)، که بیشتر تحت سلطه و اثرگذاری سایتهای اطلاعات عمومی و ویکیپدیا هستند اما با این وجود رقابت در این دسته از کلیدواژهها، سادهتر است.
- نتایج مقایسهای(با هدف مقایسه بین چند نوع محصول):
به طور قابل توجهی با ناقص بودن و شکافهای جدی در پوشش کلمات کلیدی
مواجه است. افراد در این دسته معمولاً به دنبال یافتن پرسشهای خود بر مبنای یک بستر مقایسهای هستند. مثلاً میپرسند که کدام نوع کابل بهتر است یا (Cat5) و (Cat5e) که دو نسل از کابلها هستند، چه تفاوتی دارند.
اگر بتوانید نظرات خود را واقعاً بیطرفانه بیان کنید، کلیدواژههای این بخش محل خوبی برای رقابت هستند؛ در این مورد با کلیدواژههایی مانند (Cat5 vs. Cat5e) یا (difference between Ethernet Cables and fiber Optic Cables).
در نظر داشته باشید که با منابع و تواناییهای اندک، نمیتوانید بر سر کلیدواژههای کانونی و کوتاه با غولهای عظیمالجثه این عرصه رقابت کنید و از نظر سیاست های سئو، باید گوشه مناسب خود را برای رقابت با سایتهای قویتر انتخاب کنید. همانطور که گفته شد میتوانید از دستهبندی بالا به عنوان یک الگو برای یافتن گوشه مورد نظر خود استفاده کنید.
در کنار این ما یک روش دیگر را نیز به شما پیشنهاد میکنیم.
روشی ملموستر برای یافتن گوشه (Niche) مناسب
یکی از روشهای جالب برای یافتن کلیدواژههای طولانی اما پرکاربردتر، این است که از بخش (People Also Ask) صفحه نتایج جستجوی گوگل استفاده کنید.
معمولاً گوگل در کنار نشان دادن نتایج حاصل از یک جستجو، تلاش میکند تا در قالب بخش مذکور، جستجویهای پرمخاطب دیگر یا به عبارتی پرسشهای پرتکرار کاربران را در مورد کلیدواژه شما، نشان دهد. با نگاهی به پرسشهای پرتکرار کاربران قطعه ایده خوبی برای یافتن گوشه(Niche) خود خواهید یافت.
کلام پایانی
در نظر داشته باشید که در تعیین استراتژیهای سئو و تولید محتوا، باید به شکلی واقعبینانه وارد عمل شد. شما با یک بودجه و منابع اندک نمیتوانید با غولهای این عرصه رقابت کنید پس ایده کلی این است که اگر در یک زمین بزرگ و شلوغ نمیتوان رقابت کرد، باید زمین بازی را کوچکتر کرد! یافتن گوشه(Niche) همین کوچکتر کردن زمین بازی است.