اجزای مورد نیاز تولید محتوا در بازاریابی امروزی نقش بسیار پر رنگی در تولید محتوا و تبلیغات دارد. امروزه با توجه به گسترش تبلیغات از طریق وب و اینترنت، بسیاری از کارفرمایان یا صاحبین مشاغل و حتی کسانی که برای فروش، تبلیغات انجام نمی دهند و تنها برای برآورده کردن نیاز کاربران شان، برای اطلاع از نوع خدمتی که ارائه می دهند و توضیح جزئیات خدمات شان، دست به تبلیغات به روش های گوناگون از قرار دادن چند عکس و هایلایت کردن آن گرفته تا تولید مدرن ترین انواع محتوا برای دستیابی به رتبه ای بالا در موتورهای جستجو مانند گوگل و یا شناساندن خدمات و نوع و جزییات فروش محصولات شان در وب سایت، به انواع و انحاء مختلف تبلیغات انجام می دهند.
امروز، ما 4 مولفه حیاتی از یک فرآیند تولید محتوای اثبات شده را به اشتراک میگذاریم که فراتر از دانش معمول نوشتن معمول است. این موارد برای همه اشکال محتوا، حتی پستهای رسانههای اجتماعی، ایمیلها، ویدیوها یا وبینارها اعمال میشود.
داستان ها قدرت فروش دارند. تبلیغکنندگان از داستانها برای کمک به مشتریان در ارتباط با محصولات استفاده میکنند. به همین ترتیب، بازاریابان از داستانها برای ایجاد روابط و به اشتراک گذاشتن ایدهها به بهترین نحو ممکن استفاده میکنند. با این حال، داستان سرایی فقط اتفاق نمی افتد.
ابتدا باید مخاطبان و دلیل حضور آنها در وب سایت خود را درک کنید.
*آنها به دنبال چه اطلاعاتی هستند؟
*آنها اطلاعات را برای چه کسانی پیدا می کنند؟
*چه چیزی است که آنها امیدوارند به دست آورند؟
*داستانی که کسب و کار شما می تواند بگوید که به خواننده شما کمک می کند چیست؟
*مطالبی که در وبسایت شما میخوانند یا تماشا میکنند چگونه میتوانند خود را در موقعیت مشتری قرار دهند که قبلاً به آن کمک کردهاید؟
قصه گویی به معنای بیرون آمدن از منطقه راحتی است. به جای محتوای «بازاریابی» یا برند در مورد چیزی آموزشی بنویسید. بر ارائه ارزش تمرکز کنید. درک کنید که آنچه می نویسید بازتابی از برند شماست. آیا می خواهید به عنوان فردی آگاه و مفید دیده شوید یا زورگو؟
اما تقریبا همه ی کارشناسان، معتقدند که تولید محتوا، در مورد محصولات یا خدمات بهترین نوع تبلیغات مستقیم یا غیر مستقیم در محیط اینترنت و فضای مجازی می باشد. به گونه ای که تا نام تبلیغات می آید گروه کثیری از مردم، به فکر تولید محتوای متنی می افتند و در پی آن به اجزای مورد نیاز تولید محتوا می اندیشند. ما نیز مانند شما، این اعتقاد را داریم که نگارش یک متن و تولید محتوا یکی از کارآمد ترین و شاید بهترین طریقه های تبلیغات کالاها یا خدمات می باشد. در این مطلب بر اساس مقدمه ای که آورده شد، تلاش ما بر این خواهد بود تا اجزای مورد نیاز تولید محتوا را به صورت اجمالی اما کارآمد در اختیار شما قرار دهیم. پس تا پایان این مقاله با ما در مورد اجزای مورد نیاز تولید محتوای بسیار تاثیر گذار بر تولید محتوا بمانید.
اجزای مورد نیاز تولید محتوا در یک محتوای کارآمد:
بسیاری از نکات و عوامل وجود دارند که می توانند، به فراخور کاربرد و کارایی یک محتوا به، بهبود و سرآمدی آن مطلب و محتوا یاری رسانند. در این میان کارآمد ترین نکات که می توان برای اجزای مورد نیاز تولید محتوا، و نقش بسیار موثری آنان بر اجزای مورد نیاز تولید محتوا، به طور جداگانه و به صورت اجمالی و مختصر مورد کاوش قرار می دهیم:
1. جدی گرفتن محتوا :
می بایست در نخستین قدم به یک پرسش بنیادین جواب دهید؛ آیا واقعا تمایل به بالا بردن بازدید کنندگان و رتبه ی سایت تان در موتور های جستجوگر مانند گوگل دارید یا نه؟ اگر پاسخ شما به این پرسش اساسی مثبت است، پس می بایست بسیاری از اجزای مورد نیاز تولید محتوا را مورد توجه ویژه قرار دهید.
اهمیتی ندارد که شما به چه علت می خواهید تعداد بازدید کنندگان و رتبه سایت تان را در بروزرها بالا ببرید، این به خودتان مربوط است؛ اما توجه به اجزای مورد نیاز تولید محتوا، به نحو چشمگیری در این امر به شما یاری می رساند. مهم ترین و وسیع ترین وب سایت های دنیا، همواره به دنبال ترفندهای نوینی در اجزای مورد نیاز تولید محتوا هستند که بازدیدکنندگان را تحت الشعاع قرار دهد، به گونه ای که او یا با ناخرسندی وب سایت را ببندد و یا همیشه به دنبال مطالب آن وب سایت باشد. در این میان باید دید چه عواملی باعث می شوند که یک محتوا با اجزای مورد نیاز تولید محتوای کارآمد و بهینه تولید کنیم .
اینترنت به تودهها این امکان را داده است که در یک عرصه آنلاین بسیار عمومی، محقق، قاضی و هیئت منصفه شوند. از نظر روابط عمومی، واداشتن مردم به جدی گرفتن محتوای شما نیاز به یک رویکرد لایهای باورنکردنی دارد. این بسیار بیشتر از جلب توجه نام شما و به نمایش گذاشتن برند در بهترین نور است. برای به دست آوردن حمایت، برندها باید روشن کنند که “انجام دهنده” هستند و نه “گفتگو”.
بیایید در مورد سه راه برای استفاده از محتوای روابط عمومی خود برای ایجاد ادراک مثبت صحبت کنیم:
1. از پیام های خود با بررسی های واقعی نسخه پشتیبان تهیه کنید
بررسی ها یکی از قدرتمندترین اشکال اهرم در دنیای آنلاین هستند. این به این دلیل است که این نکات از طرف اشخاص ثالث معتبری است که نظرات صادقانه ای در مورد تجربه خود با یک برند ارائه می دهند.
این مفهوم در اواخر دهه 1990 شروع شد و در طول چند دهه اخیر تکامل بسیار جالبی داشته است. شاید برجسته ترین دست اندازها در امتداد جاده با کسب و کارهایی برخورد کرده باشد که سعی می کنند با نوشتن نظرات خود یا پرداخت هزینه به دیگران از عامل اصالت چشم پوشی کنند. خوشبختانه مردم به این رویه غیرصادقانه دامن زده اند. برخی از پلتفرم های بررسی آنلاین حتی شرکت هایی را که سعی در انجام این کار دارند جریمه می کنند.
نظرسنجی اخیر انجام شده توسط ReviewTrackers نشان داد که 70 درصد از افراد جستجوهای تجاری خود را حول رتبه بندی آنلاین فیلتر می کنند. همانطور که گفته شد، مهم نیست که در چه کسب و کاری هستید، داشتن نقدهای ضعیف کافی (یا نداشتن نقدهای کلی) در نهایت یک برند را به ابهام می برد. از بسیاری جهات، این امر فشار زیادی را بر شرکت ها برای ارائه تجربیات فوق العاده وارد کرده است که برای همه یک برد است.
در رابطه با تلاشهای تولید محتوای شما، راههای مختلفی وجود دارد که میتوانید از بررسیهای واقعی برای پشتیبانی از پیامهای خود استفاده کنید. احساسات نقد خود را بررسی کنید و ببینید آیا تجربهای از برند وجود دارد که بتوان از آن برای ایدههای داستانی استفاده کرد. به عنوان مثال، فرض کنید در حال تولید محتوای روابط عمومی هستید تا در مورد پیشرفت های چشمگیری که در بخش خدمات مشتری خود ایجاد کرده اید صحبت کنید. میتوانید در نظرات خود برای بازخورد مثبت در مورد پشتیبانی مشتری جستجو کنید و یک نقل قول را در محتوای خود بگنجانید.
همچنین میتوانید با پاسخ دادن به نظرات (هم مثبت و هم منفی) در پلتفرمهای اصلی و رسانههای اجتماعی، محتوای روابط عمومی جدیدی ایجاد کنید. اگر واضح است که شما محترم هستید، بیان می کنید و متعهد هستید که مطمئن شوید هر مشتری یک تجربه تجاری عالی دارد، محتوا خودش صحبت خواهد کرد. علاوه بر این، این یک فرصت طلایی برای به نمایش گذاشتن صدا و ارزش های برند شما است.
2. از برند شخصی خود استفاده کنید
برندسازی شخصی امروزه به یکی از بزرگترین کلمات رایج در دنیای تجارت تبدیل شده است. در حالی که دلایل بسیار زیادی برای توسعه یک برند شخصی وجود دارد، یکی از بزرگترین آنها این است که به دنیا نشان دهیم که چهره و صدای انسانی پشت یک سازمان وجود دارد چیزی که مردم می توانند با آن ارتباط برقرار کنند.
به ایلان ماسک نگاه کنید. او شاید بهترین نمونه برندسازی شخصی در جهان امروز باشد. در تمام پیامهایی که به حساب شرکتهای او (تسلا، اسپیس ایکس و غیره) تولید میشود، یکی از عوامل کلیدی که پیامرسانی را تأیید میکند، سابقه و وضعیت ماسک بهعنوان یک فرد رویایی متعهد به تبدیل جهان به مکانی هوشمندتر و کارآمدتر است.
به هر حال، من در واقع یک سوسیالیست هستم. نه آن گونه که منابع را از پربازده ترین به کم بازده تغییر می دهد، وانمود می کند که کار خوبی انجام می دهد، در حالی که در واقع باعث آسیب می شود. سوسیالیسم واقعی به دنبال بهترین خیر برای همه است.
مفهوم برندسازی شخصی برای مدت طولانی وجود داشته است (به هنری فورد، ریچارد برانسون، مایکل جردن و غیره فکر کنید). هدف ایجاد ویژگی های انسانی است که به طور ناخودآگاه به پیام برند تبدیل می شود. بسیاری از مردم پیام های مایکروسافت را خریداری می کنند زیرا به بیل گیتس اعتقاد دارند.
اکنون، رسیدن به وضعیت رهبران صنعت ذکر شده در بالا کار ساده ای نیست. در سطح زمین، با گذاشتن پستهای خود در رسانههای اجتماعی شروع کنید که به شما فرصت زیادی برای چهره میدهد. همچنین میتوانید در وبلاگهای پربازدید مشارکت کنید تا وضعیت خود را به عنوان یک رهبر فکری ارتقا دهید. نکات و توصیه های تخصصی را به بینندگان خود ارائه دهید. در مورد صنعت خود ادعاهای جسورانه داشته باشید. چند پیشبینی بزرگ با پشتوانه تحقیقات ارائه دهید. چیز جدیدی را روی میز بیاورید!
برای تکرار، اعتماد مصرف کنندگان به پیام های برند در حال کاهش است. مردم به طور کلی به افراد دیگر نسبت به کسب و کار اعتماد دارند. برای حمایت از پیام های روابط عمومی خود، باید یک برند شخصی بسازید که مردم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. نام، چهره و صدای خود را تا آنجا که ممکن است در اختیار داشته باشید. اگر بتوانید به عنوان یک منبع معتبر از تخصص شهرت کسب کنید، این امر ناگزیر به هر چیزی که نام خود را بر روی آن قرار می دهید سرایت می کند
3. داده های مناسب را وارد کنید
در طول چند دهه گذشته، پیچیدگی داده های بزرگ نقش مهمی در استراتژی های روابط عمومی ایفا کرده است. هدف ثابت این است که یک ایده مبتنی بر اعداد به دست آورید که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند، ویژگی های کلیدی آنها چیست، علایق آنها چیست و چگونه می توانید پیام خود را برای برانگیختن واکنش شدید قرار دهید. با این حال، همانطور که بسیاری تأیید می کنند، به طرز شگفت انگیزی آسان است که تحت تأثیر همه مجموعه داده های «مرتبط» قرار بگیرید.
بر کسی پوشیده نیست که حجم عظیم داده های موجود با سرعتی تصاعدی در حال رشد است. برخی ادعا می کنند که هر روز تقریباً 2.5 کوئینتیلیون بایت کلان داده تولید می شود. بخش سخت استفاده از داده های بزرگ این است که بتوانیم تمام اطلاعات را غربال کنیم و آنچه را واقعاً مهم است بیابیم. آخرین چیزی که می خواهید این است که اطلاعات زیادی داشته باشید، اما بینش واقعی نداشته باشید.
بنابراین چه کاری می توانید انجام دهید تا داده های مناسب را در تلاش های روابط عمومی خود بگنجانید؟
از کارها و ایده های کوچک شروع کنید.
امیدواریم که تا به حال، ایده خوبی از جمعیتی که با پیام های خود هدف قرار می دهید، داشته باشید. از اینجا به روندهای مرتبط با صنعت که در سرتاسر وب و رسانه های اجتماعی رخ می دهد، توجه داشته باشید. پلتفرم مانیتورینگ Cision به تیمهای روابط عمومی این امکان را میدهد تا نام برند، رقبا، تأثیرگذاران و کلمات کلیدی خاص را در سراسر صنعت بررسی کنند
این بینشها میتواند به شما ایده خوبی درباره اینکه عموماً چه احساسی در رابطه با موضوع یا دیدگاهی که در مورد محتواهای تولیدی خود دارید، به شما بدهد.
در نهایت، اگر میخواهید پیامهای محتوای شما جدی گرفته شود، باید بدانید که چگونه با علایق مردم بازی کنید. اکنون، این علایق همیشه سیاه و سفید نیستند؛ به همین دلیل است که درک مفاهیم کلان داده در تولید محتوا بسیار مهم است.
تولید محتوا اکنون بیش از هر زمان دیگری در شکل دادن به ادراکات عمومی حیاتی است. این رویکرد فقط این نیست که به دنیا نشان دهید چقدر عالی هستید یا چه چیزی شما را برتر میکند. این در مورد نشان دادن به توده ها است که چگونه تفاوت مثبت ایجاد می کنید و چرا باید شما را جدی گرفت.
صادقانه بگویم، هیچ فرمول تولید محتوای جادویی وجود ندارد که برای هر پیامی کار کند. علاوه بر این، گرایشها، علایق، کانالها و مجموعه دادههای رایج لحظه به لحظه در حال تغییر هستند. هر پیام تولید محتوا به رویکرد خاصی نیاز دارد تا بتواند در بالاترین ظرفیت طنین انداز شود
2. چگونگی ایجاد یک محتوای ممتاز با داشتن دانش کافی، مهم ترین جزء در اجزای مورد نیاز تولید محتوا :
یکی از نکاتی که در این راه به شما یاری بسیار مفید و کارایی خواهد نمود، وسعت دانش شما در مورد محتوایی است که می خواهید آن را ایجاد کنید و به گونه ای گام اول اجزای مورد نیاز تولید محتوا می باشد. شما در ارائه و پرزنتیشن که مادر تمامی عوامل و اجزای مورد نیاز تولید محتوا می باشد، باید ابتدا دانش وسیعی درباره موضوع محتوا، داشته باشید. چیزی که در توسعه دانش شما، نسبت به محتوای تولیدی شما کمک می کند دانش است، که به نوعی مهم ترین جزء از اجزای مورد نیاز تولید محتوا می باشد. باید به طور مستمر و به روز در مورد آن محتوا تحقیق و تفحص کنید. این جزء از اجزای اجزای مورد نیاز تولید محتوا و تولید آن میسر نخواهد بود مگر با مطالعه ی دقیق و فشرده و نکته برداری های یونیک. فرقی نمی کند که شما در اضافه نمودن دانش تان نسبت به محتوایی که تولید می کنید و از عوامل کلیدی اجزای مورد نیاز تولید محتوا می باشد، از طریق مجازی اقدام می کنید یا با مطالعه کتاب ها، مجلات یا هر نوع عامل حقیقی دیگر. اما این اولین قدم در تولید اجزای مورد نیاز تولید محتوا می باشد و به نوعی نیز اهمیت آن از بقیه ی عوامل بیشتر است. چرا که تا حرفی برای گفتن نداشته باشید، باقی ترفندهایی که برای تولید محتوای خوب به کار می برید، کاملا ً بی معنی جلوه خواهد کرد.
3. جذاب نمودن محتوا :
از نکات دیگر در مورد اجزای مورد نیاز تولید محتوا ، جذاب نمودن محتوا است. برای این کار، اگر شما می خواهید مبادرت، به تولید یک محتوای متنی کنید، تسلط بر نویسندگی، صرف و نحو و گرامر، اشراف به ترفندهای تهییج خواننده محتوای متنی، جذب مخاطب از طریق نوع نوشتار با توجه به نوع محتوا و بسیاری نکات دیگر، در تولید یک محتوای جذاب را باید بسیار جدی بگیرید. گاهی اوقات نیاز است، که لحنی کاملا علمی داشته باشید، همانگونه که در برخی موارد نیاز نیاز به لحنی شوخ طبع و مهیج احساس می شود. اما به هر حال اگر می خواهید متنی فوق العاده و یونیک ایجاد نمایید، جذاب بودن آن، یکی از موارد اجزای مورد نیاز تولید محتوا می باشد که می بایست، آن را در کلمه به کلمه و پاراگراف به پاراگراف اجزای مورد نیاز تولید محتوا، رعایت نمایید تا اجزای مورد نیاز تولید محتوا بتوانند نقش مهم خود، یعنی جذب مخاطب را انجام دهند.
حفظ ثبات و “سبک” برند مهم است. تصادفی نیست که The Harvard Business Review همیشه از علامت “%” برای نشان دادن درصد استفاده می کند، اما واشنگتن پست همیشه از کلمه “درصد” استفاده می کند. پلتفرمهای محتوای با کیفیت بالا از زبان استاندارد و نمادها در هر قسمت از محتوا استفاده میکنند تا حس ثبات و حرفهای بودن را تضمین کنند. پس چگونه ثبات را حفظ می کنید؟ یک راهنمای سبک محتوا ایجاد کنید.
یک راهنمای سبک باید دستورالعمل هایی برای موارد زیر ارائه دهد:
*پیام های کلیدی که با مخاطبان هدف شما طنین انداز می شود
*لحن ترجیحی
*استفاده از گرافیک
*فونت و اندازه فونت تعیین شده، انتخاب کلمه و سبک خط فاصله.
راهنمای سبک مخصوصاً زمانی مفید است که وبلاگ شما چندین مشارکت کننده داشته باشد.
4. برای مخاطب بنویسید ونه برای خودتان :
تفاوت تولید محتوای متنی برای امور تجاری در اجزای مورد نیاز تولید محتوا به این روش با نوشتن و ایجاد محتواهای شخصی است. همواره در قالب اجزای مورد نیاز تولید محتوا، باید این نکته ی زیر پوستی را مد نظر قرار دهید، که محتوای تولیدی شما قرار است طیف وسیعی از افراد را شامل شود و به عنوان مثال؛ مانند وبلاگ نویسی امری شخصی نیست. با تسلط بر موضوع مورد نظر برای تولید محتوا و اجزای مورد نیاز تولید محتوا، همیشه باید در تلاش باشید که هنگام نوشتن یک محتوا این فرض را داشته باشد که دارید برای شخص مهمی لکچر یا متن سخنرانی تهیه می نمایید و او قرار است برای مردم یک استان درباره ی موضوع مورد نظرتان سخنرانی پر طمطراقی، داشته باشد. شخصی کردن محتوا از مهم ترین اجزای مورد نیاز تولید محتوا می باشد، چرا که با تبدیل نمودن نوع نوشتار، به قالب شخصی مثل خاطره نویسی یا نوشته های زائد، در تولید محتوا نه تنها سودی ایجاد نمی کنید، بلکه به احتمال زیاد تولید محتوای شما در این مورد از اجزای مورد نیاز تولید محتوا، سبب پایین آمدن رتبه شما و کمتر شدن بازدید کنندگان تان خواهد بود.
5. شناخت انواع محتوا برای دستیابی به بهترین نحو در اجزای مورد نیاز تولید محتوا :
محتوا نویسان، نویسنده اند. این عبارت مفهوم عمیقی در خود دارد. نویسنده کسی نیست که بتواند بنویسد، نویسنده به این معناست که به فراخور نوع محتوا، نوع محصول، اقلیم و یا جامعه هدف، زبان، گویش یا لهجه ی جامه ی هدف و بسیاری عوامل دیگر این توانایی را داشته باشد که از چند کلمه کلیدی و شاید یک کلمه متنی بسیار فاخر و درخور، برای تولید آن محتوا و شناخت انواع آن که یکی از عوامل مهم در اجزای مورد نیاز تولید محتوا می باشد، ایجاد کند.
6. ترفندهایی برای تولید محتوا از مهم ترین اجزای مورد نیاز تولید محتوا :
لحن شما در نویسندگی یک محتوا بسیار بسیار اهمیت دارد. ما انواع نوشتار را به چند دسته تقسیم می کنیم تا اهمیت این عامل در اجزای اجزای مورد نیاز تولید محتوا برای شما مشخص گردد.
- نوع نوشتار طنازانه یا طنز گونه در اجزای مورد نیاز تولید محتوا : اگر از این متد در نوشتار بهره می برید، باید بدانید که برای تولید محتوایی با این لحن یکی از اصول مقایسه است. یعنی به نوعی محصول یا خدمتی در رسته ی محتوایی شما که دارای المان های مشخص برای مقایسه این دو باهم است را در نظر می گیرید و با طنز ( نه با مسخره کردن) آن دو را باهم مقایسه می نمایید و به صورت غیر مستقیم برتری موضوع محتوای خود را در این جزء از اجزای مورد نیاز تولید محتوا به کرسی می نشانید.
- تصویر ها : شما با استفاده از تصاویر مناسب و مرتبط می توانید، اجزای مورد نیاز تولید محتوا را نحوی بسیار کار آمد، ایجاد کنید .
در اجزای مورد نیاز تولید محتوا بسیاری عوامل دیگر مانند احاطه ی کامل به سئو و فواید آن، توجه به به کلمات کلیدی و به کارگیری صحیح آن یا آنها در اجزای مورد نیاز تولید محتوا، و عدم تولید محتوای نامناسب با رعایت نکردن اصولی اجزای مورد نیاز تولید محتوا دخیل هستند؛ که هر یک در جای خود نیازمند یک مقاله ی خاص می باشند و نمی توان به صورت مختصر، درباره ی آنها توضیح داد.