درسته که Pinterest اغلب به عنوان یه پلت فرم اصلی برای پین کردن دستور العملها و ایدههای دکوراسیون منزل در نظر گرفته میشه، اما پینترست یه ابزار بازاریابی دیجیتال قدرتمند هم هست. پس اطلاعات داشتن در مورد نحوه بهینه سازی پینترست از مهمترین و جدیدترین نکاتیه که شما باید دنبالش باشین.
بیشتر از 416 میلیون نفر ماهانه از پینترست بازدید میکنن تا ایدههای مورد علاقه خودشون رو بررسی و دسته بندی کنن. ممکنه فکر کنین که جای Pinterest فقط در خانواده رسانه های اجتماعیه، اما خب باید بگیم که یه موتور جستجوی قدرتمند هم است.
Pinterest به منبع اصلی درآمد اجتماعی بسیاری از شرکتها، به ویژه تجارت الکترونیکی تبدیل شده است. باید به حال خودتون غصه بخورین اگه برای گسترش تجارت خودتون و تبدیل طرفداران به مشتری از این پلتفرم بهره نمیگیرین.
پینترست اخیراً از مبتدیان نظرسنجی کرده تا بدونه چطوی اونها از فلان سایت، براساس پینترست، برای خرید استفاده میکنن. نتایج نشون میده که Pinterest روی چیزایی مردم میخرن، مارکهایی که انتخاب میکنن و میزان هزینه اونها تأثیر زیادی میذاره. در قسمت زیر یه آمار قابل توجهی برای شما آماده کردیم:
- 72٪ مردم میگن وقتی به دنبال چیزی هم نیستن، Pinterest اونها رو به خرید کردن تشویق میکنه.
- 70٪ مردم محصولات جدید رو در Pinterest کشف میکنن.
- 90٪ مردم میگن Pinterest به اونها کمک میکنه تا تصمیم بگیرن چه چیزی رو خریداری کنن.
- 78٪ ملت میگن دیدن محتوای مارک در Pinterest مفید است.
- 66٪ ملت با دیدن پایههای مارک تجاری چیزی رو خریداری میکنن.
- 59٪ مردم از Pinterest برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد خریدهای خودشون استفاده میکنن.
البته که این آمار برای ایران نیست و شاید افراد کمتری تو منطقه ما ازش استفاده کنن ولی به تدریج شاهد افزایش استفاده از این محصول خواهیم بود و بهتره که از همین الان به فکر سئو کردن پینترست خودتون باشین!
با در نظر گرفتن این آمار، بیایین به چگونگی جستجوی افراد در Pinterest، نحوه کار الگوریتم جستجوی Pinterest و نحوه استفاده از Pinterest SEO بپردازیم.
الگوریتم جستجوی Pinterest چطوری کار میکنه؟
به عنوان یک کاربر Pinterest، میتونین هر تصویری رو که به صورت آنلاین پیدا میکنین ذخیره یا «پین» کنین. با ایجاد تابلوهای مختلف و دسته بندی مجموعههای خودتون، میتونین موضوعات موردعلاقه خودتون رو جمع آوری کنین. اکثر تصاویر، وقتی پین میشن، به وبسایت های اصلی که از اون هستن پیوند داده میشن.
مثلاً دنبال یه دستور پخت برای فلان مدل پیتزا هستین، به راحتی میتونین اون عبارت رو در Pinterest جستجو کرده و بسیاری از تصاویر و گزینههای دستور پیتزا رو مرتب کنین. هنگامی که مورد دلخواه خودتون رو انتخاب کردین، میتونین اون رو در صفحه خودتون ذخیره کنین تا فالوئرهای شما هم بتونن ببینن!
چطوری Pinterest میدونه موقع جستجوی چیزی باید چه محتوایی رو ارائه بده؟ چهار عامل اصلی وجود داره که بر نتایج جستجوی Pinterest تأثیر میذاره:
- کیفیت دامنه
- کیفیت پین Pin
- کیفیت پینر Pinner
- ارتباط موضوعی
میدونین هر کدوم از این موارد به چه معنین؟ کیفیت دامنه به چیزی که Pinterest به عنوان کیفیت وبسایت شما میدونه اشاره داره. Pinterest میدونه که چند مورد از چیزهایی که در سایت خودتون به اشتراک گذاشتین، پین شدن! مطمئن بشین که به طور مداوم مواردی رو پین میکنین، پین های غنی رو در حساب خودتون فعال کنین و محتوایی باکیفیت بالا ایجاد کنین که باعث تعامل و ارتباط بشه.
Pinterest کیفیت پین رو با توجه به تازگی، محبوبیت و میزان تعاملی که با اون میشه، تعیین میکنه. Pinterest تمام موارد پین شما رو ردیابی میکنه. به عنوان مثال، اگه یه پین روی بورد شما باشه و شخص دیگهای هم اون رو با بقیه به اشتراک بذاره، Pinterest میزان مشارکت رو از هر نمونه پینی اندازه گیری میکنه. با ایجاد گرافیک فریبنده و تحریک محتوایی که افراد میخوان به اشتراک بذارن، کیفیت پین رو بهبود ببخشین.
Pinterest میزان فعالیت شما و این که آیا محتوای شما برای ارزیابی کیفیت کلی شما به عنوان یک محتوا ساز و ارائه دهنده محتوا، به خوبی دریافت شده رو ارزیابی میکنه. با فعال بودن، به اشتراک گذاشتن محتوای پرطرفدار، افزایش ذخیرهها و تعامل با پیروان، کیفیت pinner خودتون رو افزایش بدین.
ارتباط موضوعی هم به کلمات کلیدی اشاره داره. در واقع در پینترست هم کلمات کلیدی همون کاری رو انجام میدن که در گوگل انجام میدادن، یعنی بر ظاهر شدن نتایج جستجو تاثیر میذارن، پس بهینه سازی پینترست از جهت کلمات کلیدی خیلی فاکتور مهمیه!
Pinterest در نقش یه موتور جستجو
شما از موتور جستجوی Pinterest برای هدایت بازدید به وب سایت خودتون استفاده میکنین. Pinterest برای افزایش هدف گذاری در سال 2017 اولین Taste Gragh رو ارائه داد. اونها گفتن:
نمودار Taste Graph با درک سلیقه، ترجیحات و علایق که در حال تکامل هم هست، میلیونها نفر رو در Pinterest به صدها میلیارد ایده تازه متصل میکنه که مناسب اونهاست. این روش نحوهایه که پینترست ایدهها رو به Pinner ارائه میده، به اونها کمک میکنه تا هنگام عبور از مراحل مختلف برنامه ریزی زندگی خودشون، ایدههای تازه و دوستداشتنی رو پیدا کنن.
Pinterest سالهای زیادی رو صرف اصلاح درک خودش از رفتار کاربر و تبدیل اون به یه منبع عملی برای مشاغل کرد.
چندین کسب و کار تونستن از Pinterest برای بازدید وبسایت استفاده کنن. بن سیلبرمن، بنیانگذار و مدیرعامل Pinterest، در مورد چگونگی عملکرد موتور جستجو این حرف رو زده:
ما اغلب در مورد Pinterest مانند ماشین ایندکس کردن انسانی صحبت میکنیم. همونطور که Google خزندههایی که میتونن کراول کنن و الگوریتمهای شگفت انگیزی رو ساخته. ما به مردم ابزاری میدیم که به اونها اجازه میده به گونهای سازماندهی بشن که برای اونها منطقی باشه و با این کار اونها برای دیگران هم منطقی به نظر بیان!
شما باید به Pinterest نشون بدین که پینهای شما مربوط به عباراتی است که کاربران جستجو میکنن. مرتبط بودن به این معنیه که سنجاق شما چقدر با علایق مخاطب، سابقه جستجوی اخیر و جستجوهای مجزا مطابقت داره.
تیم مهندسی Pinterest یه نمای کلی از نحوه استخراج و اختصاص کلمات کلیدی به پین تصاویر رو به اشتراک گذاشتن. Pinterest کلمات کلیدی pin رو به نام annotations اختصاص میده که طول اونها بین یک تا شش کلمه است. سپس اونها ارتباط پین شما با این کلمات کلیدی رو با نمره اطمینان براساس کیفیت اطلاعات استخراج شده (کلمات کلیدی مبتنی بر متن دارای امتیاز بالاتری هستن) و چند بار ظاهر شدن اون کلمه کلیدی، ارزیابی میکنن و شما باید طبق این دستورات، سراغ بهینه کردن Pinterest خودتون برین!
نحوه بهینه سازی پینترست
برای سئو کردن پینترست بوردهای Pinterest استراتژیکی رو ایجاد کنین و محتوای مربوطه رو Pin و Repin کنین تا حسابی تو چشم باشین!
مثلاً وقتی دوتا خودرو رو باهم مقایسه میکنین، پینترست از کجا میدونه شما دارین چی رو با چی مقایسه میکنین؟! بله توسط کلمات کلیدی متوجه میشه!
پس باید کلمات کلیدی رو در نام صفحه، شرح صفحه و در توضیحات هر عکسی که پین میکنین قرار بدین. با این کار به Pinterest میگین که چگونه پین ها و مطالب خودتون رو طبقه بندی کنه. برای بهینه سازی محتوای پینترست خودتون، با تحقیق درباره کلمات کلیدی شروع کنین. اصطلاحاتی رو که با مخاطبان و صنعت شما ارتباط دارن در Pinterest جستجو کنین.
همانطور که تایپ می کنین، Pinterest به صورت خودکار اصطلاحات مختلفی رو برای کمک به شما در محدود کردن جستجو ارائه میده. پس همه این اصطلاحات رو یادداشت کنین.
اونها رو به شرح پین، عنوان صفحه، متن تصویر و نمایههای خودتون اضافه کنین. همچنین باید هشتگهای مربوطه رو با عبارات مربوطه ادغام کنین.
به عنوان مثال، CaféPress دارای تابلوهای Pinterest برای بخشهای مختلف محصول است. با کلیک بر روی پین ماسکهای هایلایت شده برای کودکان، شرح کاملی از اونها که شامل انواع مختلف کلمات کلیدی مرتبطه، نشون داده شده.
توجه داشته باشین که اونها “Kids Face Masks” رو هم در عنوان و هم در توضیحات ادغام کردن. کلماتی که استفاده میکنن شامل صفتهای مختلفی هستن که افراد ممکنه هنگام جستجوی ماسک از اونها استفاده کنن: قابل استفاده مجدد، قابل شستشو و راحت.
این تصویر برای بچهها هم جذابه.
با استفاده از تصاویر پین موثر و بهینه سازی طرحهای پین با ظاهر و احساس ثابت در تمام پینهای صفحه خودتون، محتوای اونها رو مطابق با نحوه جستجو افراد در Pinterest تنظیم کنین.
این روشها برای بهینه سازی پینترست خیلی موثره و واقعاً جواب میده!
Pinterest و تجارت الکترونیکی
Pinterest با سهولت در جستجوی محصولات، تجربه خرید آنلاین رو سادهتر میکنه. اگه هدف شما فروش در Pinterest است، یک حساب کاربری Pinterest راه اندازی کنین که دارای مجموعهای از پشتیبانی شخصی، استراتژیهای خلاقانه و راهنماییهای تبلیغاتیه.
یک حساب تجاری همچنین امکان تجزیه و تحلیل و تبلیغات رو برای شما فراهم میکنه. با افزودن محتوای بیشتر به حساب خودتون، میتونین اطلاعات مربوط به بازدیدها و مشارکت افراد رو جمع آوری کنین.
بهینه سازی وبسایت خودتون برای کاربران Pinterest بسیار مهمه. افرادی رو در نظر بگیرین که ممکنه بخوان مواردی رو از سایت شما به صفحه خودشون بچسبونن.
برای پیگیری تبدیلها، با افزودن برچسب Pinterest به وبسایت خودتون شروع کنین.
همچنین، دکمههای اشتراک گذاری رو به صفحات محصول خودتون اضافه کنین. این کار بازدیدکنندگان رو ترغیب میکنه تا شما رو در Pinterest دنبال کنن و محصولات شما رو با شبکههای خودشون به اشتراک بذارن.
Sellbrite اشاره میکنه که Forever 21، یک برند لباس زنانه، کار بسیار خوبی در این زمینه انجام میده.
با کلیک روی دکمه اشتراک گذاری، بازدیدکنندگان به Pinterest میرن. در اونجا، اونها میتونن محصولی رو که دوست دارن سنجاق کنن.
این کار میتونه تعامل در وبسایت شما رو تشویق کنه و مشتریان شما رو در سراسر فضای دیجیتال با برند خودتون درگیر کنه. بعلاوه، هنگامی که برچسب Pinterest رو در محل خودتون دارین، میتونین از دادهها برای ایجاد کمپینهای تبلیغاتی هدفمند استفاده کنین و پینترست خودتون رو سئو کنین.
از کدوم قالب تبلیغات Pinterest باید استفاده کنین؟
Pinterest گزینههای متنوعی رو برای تبلیغاتِ هر هدف ارائه میده، به موارد زیر نگاه کنین:
- Standard: تصویر عمودی یا مربعی
- Video
- Shopping: پینهای قابل خرید به کاربران امکان خرید فوری رو میدن
- Carousel: کاربران میتونن چندین تصویر رو در یک پین جابجا کنن
- Collections: عکسهای سبک زندگی رو با تصاویر محصول در این قالب تبلیغات مخلوط کنین
قالب آگهی رو انتخاب کنین که بیشتر از بقیه موارد برای برند شما منطقی باشه. به عنوان مثال، اگه محصولی بصری دارین، ممکنه یک تبلیغ ویدئویی یا چرخ فلکی Carousel بهترین گزینه باشه. اگه شرکت شما خدمات یا تجربهای ارائه میده، مجموعهها Collections مناسبترین گزینه هست.
کاربر Pinterest، جس باهر، بورد Pinterest رو از نمونه تبلیغات Pinterest تهیه کرده. این هیئت مدیره دارای تعداد زیادی مشاغل و انواع تبلیغات است.
یکی از داستانهای موفقیتآمیز پینترست داستان BlendJet است. این شرکت برای یک کمپین کاملاً بصری که قابلیت حمل، قابلیت استفاده و طراحی بلندر رو برجسته میکنه، به Pinterest متوسل شد و در نتیجه فروش خودش رو دو برابر کرد.
تبلیغات ویدئویی مثل دموی محصول عمل میکنن و نحوه کارکرد مثلاً مخلوط کن رو نشون میدن. در همین حال، تبلیغات استاندارد سناریوهای استفاده از BlendJet One رو از صفر تا صد نشون میدن. کمپین این شرکت اکنون ROI (نرخ بازگشت سرمایه) رو هشت برابر نشون دادن.
نتیجه
اگرچه Pinterest SEO در ابتدا ترسناک به نظر میرسه، اما وقتی وارد کار بشین و روی دور بیفتین خیلی هم جذاب و خفنه. اگه به دنبال یه روش اثبات شده برای آگاهی از برند و همچنین بازدید از وبسایت خودتون هستین، Pinterest واقعاً ارزش امتحان کردن رو داره. فقط کافیه روشهای بهینه سازی پینترست رو از بر باشین.
به یاد داشته باشین، بیش از 400 میلیون نفر ماهانه از Pinterest بازدید میکنن و 90٪ از این کاربران تصمیم میگیرن از طریق سیستم عامل خرید خودشون رو انجام بدن.