اگه در حال مطالعه این مقاله هستین، حتماً این سوال ذهنتون رو درگیر کرده که تفاوت بین 404 سخت و 404 نرم چیه؟ با ما همراه باشین تا تفاوت بین این دو خطا رو به شما بگیم. همچنین در این مقاله چگونگی رفع هر کدوم رو به شما آموزش می‌دیم.

این پست تفاوت خطای 404 با خطای 404 نرم و همچنین چگونگی رفع مشکل SEO رو که می‌تونه با این خطا بروز پیدا کنه رو به شما نشون میده.

هر صفحه‌ای که در یه مرورگر بارگیری میشه، دارای یه کد پاسخ در عناوین HTTP هست که ممکنه در صفحه وب قابل مشاهده باشه یا نباشه. کدهای پاسخ مختلفی وجود داره که سرور برای برقراری ارتباط با بارگذاری صفحه ارائه میده. یکی از معروف‌ترین کدها، کد پاسخ 404 هست. اگه به طور کلی بخوایم بگیم، هر کدی در فاصله 400 تا 499 نشون میده که صفحه بارگیری نشده. نکته در این جاست که کد پاسخ 404 تنها کدیه که معنای خاصی داره. اون هم اینه که صفحه مورد نظر از بین رفته و احتمالاً به این زودی‌ها برنمی‌گرده. احتمالاً سوالی که براتون پیش اومده اینه که:

پرسش
خطای 404 نرم چیه؟

با ما باشین تا در ادامه به شکل کاملی برای شما تفاوت بین 404 سخت و 404 نرم رو توضیح بدیم.

خطای 404 نرم چیه؟

 

خطای نرم 404، کد پاسخ رسمی ارسال شده به یه مرورگر وب نیست. این فقط برچسبیه که گوگل به صفحه درونی ایندکس خود اضافه می‌کنه. همونطور که گوگل صفحات رو کرال می‌کنه، منابعی رو با دقت اختصاص میده تا اطمینان حاصل شه که با کرال صفحات از دست رفته که نیازی به ایندکس شدن ندارن، هیچ زمانی تلف نمیشه. با همه اینها برخی سرورها پیکربندی ضعیفی دارن و صفحه گمشده اونها وقتی 200 کد پاسخ 404 رو نشون میدن، کد 200 رو بارگیری می‌کنه. اگه هدر HTTP نامرئی یه کد 200 رو نشون بده حتی اگه در صفحه وب به وضوح گفته بشه که صفحه پیدا نشده، صفحه ممکنه ایندکس شده باشه. این مسئله اتلاف منابع برای گوگل محسوب میشه. شاید تفاوت خطای 404 نرم و سخت در همین باشه.

برای مقابله با این مسئله، گوگل ویژگی‌های 404 صفحه رو یادداشت می‌کنه و سعی می‌کنه تشخیص بده که آیا صفحه 404 واقعاً یه صفحه 404؟ به عبارت دیگه گوگل یاد گرفته که اگه به نظر 404 می‌رسه، بوی 404 رو میده و مثل 404 عمل می‌کنه؛ احتمالاً صفحه 404 اصلیه. پس این می‌تونه تفاوت بین 404 سخت و 404 نرم باشه.

صفحه ای که بالقوه 404 نرم نیست

در این قسمت یه سری موارد خاص رو با شما بررسی می‌کنیم. در این موارد خاص تفاوت بین 404 سخت و 404 نرم بهتر مشخص میشه. مواردی وجود داره که در اون صفحه واقعاً گم نشده اما بعضی ویژگی‌ها باعث شده تا گوگل اون رو به عنوان یه صفحه گمشده طبقه بندی کنه. بعضی از این ویژگی‌ها شامل کم بودن یا کمبود محتوا در صفحه و وجود بیش از حد صفحات مشابه در سایته. این ویژگی‌ها همچنین مشابه عواملیه که الگوریتم پاندا با اونها سروکار داره. آپدیت پاندا، محتوای کم و تکراری رو از عوامل منفی رتبه بندی می‌دونه.

در نتیجه صحبت‌هایی که شد، رفع این مسائل به شما کمک می‌کنه هم از مشکلات خطای نرم 404 و هم از مشکلات پاندا جلوگیری کنین. خطاهای 404 دو دلیل اصلی دارن:

  • خطایی در پیوند، هدایت کاربران به صفحه‌ای که وجود نداره.
  • پیوندی به صفحه‌ای که قبلاً وجود داشته و ناگهان ناپدید می‌شه.

تا اینجا یک تفاوت بین خطای 404 با خطای 404 نرم رو به شما گفتیم. با خطای 404 نرم آشنا شدین. دلایل بروز خطای 404 رو هم به شما به شکل خلاصه گفتیم. برای مطالعه بیشتر در خصوص رفع خطای 404 می‌تونین به مقاله پیشنهادی ما سری بزنین.

اگه علت 404، خطای پیونده فقط کافیه که پیوندها رو برطرف کنین. تنها قسمت دشوار این کار پیدا کردن تمام لینک‌های خراب در یه سایته! این مسئله می‌تونه برای سایت‌های بزرگی که هزاران یا میلیون‌ها صفحه دارن، چالش برانگیزتر و پیچیده‌تر باشه. در مواردی از این دست، ابزارهای کرال می‌تونن مفید باشن.شما می‌تونین از نرم افزارهایی مثل Xenu ، Deep Crawl ، Screaming frog یا Botify استفاده کنین. در این بخش شاید به بیان تفاوت خطای 404 سخت و نرم نپرداخته باشیم اما به یاد داشته باشین که شاناسایی علت بروز این خطا و سپس رفع اون هم حائز اهمیته.

صفحه‌ای که دیگه وجود نداره

زمانی که صفحه‌ای دیگه وجود نداره؛ شما دو گزینه روی میز دارین:

  1. اگه صفحه به طور تصادفی برداشته شده اون رو بازیابی کنین.
  2. در صورت حذف عمدی این صفحه، کد 301 اون رو به نزدیک‌ترین صفحه مرتبط هدایت می‌کنه.

شما در ابتدا باید تمام خطاهای پیوند رو در سایت پیدا کنین. برای پیدا کردن همه خطاها در پیوند برای یه وب سایت در مقیاس بزرگ، همونطور که قبلاً گفتیم می‌تونین از ابزارهای کرال استفاده کنین. با همه اینها ابزارهای کرال ممکنه صفحات دور افتاده رو پیدا نکنن. صفحاتی که از جایی پیوند ندارن.

صفحات دورافتاده اگه بخشی از وب سایت باشن، می‌تونن وجود داشته باشن اما بعد از طراحی مجدد وب سایت، پیوند رفتن به این صفحه قدیمی از بین رفته. حالا مشکل کجاست؟ مشکل اینه که پیوندهای خارجی از وب سایت‌های دیگه، ممکنه همچنان به اون لینک بدن. برای بررسی مجدد وجود این نوع صفحات در سایت شما، می‌تونین از ابزارهای مختلفی استفاده کنین. تا اینجا برای شما تفاوت بین 404 سخت و 404 نرم رو تا حدودی توضیح دادیم. علت بروز این خطا و چگونگی رفع اون رو هم گفتیم. با ما باشین تا بیشتر در این باره توضیح بدیم.

کنسول جست و جوی گوگل

در بحث خطای 404 هرگز کنسول جست و جوی گوگل رو فراموش نکنین. کنسول جست و جو می‌تونه صفحه 404 رو گزارش کنه چون کرالر گوگل از طریق تمام صفحاتی که می‌تونه اون رو پیدا می‌کنه. این می‌تونه شامل پیوندهایی از سایت‌های دیگه باشه که به صفحه‌ای که قبلاً در وب سایت شما وجود داشته میره. بنابراین حواس خود رو جمع کنین. این موضوع هم در بحث تفاوت بین خطای 404 با خطای 404 نرم بسیار مهمه.

تجزیه و تحلیل گرافیک گوگل

شما به طور پیش فرض گزارش صفحه گمشده رو در Google Analytics پیدا نخواهید کرد. با این وجود می‌تونین اونها رو به روش‌های مختلف ردیابی کنین. مورد اول اینه که می‌تونین یه گزارش سفارشی ایجاد کنین و صفحاتی رو که دارای عنوان صفحه هستن اما عنوان خطای 404 (صفحه یافت نشد) دارن رو تقسیم بندی کنین. روش دوم برای یافتن صفحات دور افتاده اینه که در Google Analytics ایجاد گروه بندی محتوای سفارشی بکنین و اختصاص کلیه صفحات 404 به یه گروه محتواییه. این هم مسئله مهمی در موضوع تفاوت خظای 404 سخت و نرم هست.

سایت: فرمان جست و جوی اپراتور

با جست و جوی گوگل برای سایت example.com، تمام صفحات این سایت که توسط گوگل ایندکس میشن و سپس لیست میشن. بعد شما می‌تونین به صورت جداگانه بررسی کنین صفحات در حال بارگیری هستن یا آیا خطای 404 دارن؟ برای انجام این کار در مقیاس بزرگ‌تر ما به شما WebCEO رو پیشنهاد می‌کنیم که یه ویژگی برای اجرای سایت داره:

  • اپراتور نه تنها در گوگل بلکه همچنین در Yahoo، Yandex، Naver، Baidu، Seznam هم فعاله.

از اونجا که تمام موتورهای جست و جو فقط یه زیر مجموعه به شما میدن، اجرای اون بر روی چندین موتور جست و جو می‌تونه به شما کمک کنه تا لیست بیشتری از صفحات سایت شما ارائه بشه. ما به سادگی این کار رو انجام میدیم. شما می‌تونین با اضافه کردن تمام URLها به عنوان پیوند در یه فایل HTML و بارگذاری اون در Xenu تمامی خطاهای 404 رو به شکل گسترده بررسی کنین. این مسئله هم در بحث تفاوت بین 404 سخت و 404 نرم و همچنین رفع مشکل 404 می‌تونه خیلی به شما کمک کنه.

در بحث تفاوت خطای 404 سخت و نرم و رفع مشکل اونها، از جمله ابزارهای کاربردی میشه به ابزار تحقیق بک لینک اشاره کرد.

مثال
مثل: Ahrefs، Moz Open Site Explorer، Sistrix، CognitiveSEO

این ابزارهای معرفی شده می‌تونن به شما در این مسئله کمک کنن. اکثر این ابزارها لیستی از لینک‌های برگشتی رو که به دامنه شما لینک میشن، صادر می‌کنن. از اونجا می‌تونین تمام صفحاتی رو که به اون لینک میشن بررسی کرده و به دنبال خطاهای 404 باشین.

چطوری خطای 404 نرم رو برطرف کنیم؟

 

اگه یادتون باشه در بخش تفاوت بین 404 سخت و 404 نرم ، گفتیم که خطای 404 نرم در واقع 404 نیست و فقط یه برچسبه! با توجه به تفاوت خطای 404 سخت و نرم ، ابزارهای کرال نمی‌تونن خطای 404 نرم رو تشخیص بدن. چرا که این در واقع خطای 404 نیست اما شما می‌تونین از ابزارهای کرال برای تشخیص چیزهای دیگه‌ای استفاده کنین. در اینجا چند چیز برای پیدا کردن وجود داره:

  • محتوای کم: برخی از ابزارهای کرال نه تنها صفحاتی که دارای محتوای کم هستن رو گزارش می‌کنن بلکه تعداد کل کلمات رو هم نشون میدن. از اونجا می‌تونین URLها رو بر اساس تعداد کلمات محتوای خود مرتب کنین. شما می‌تونین با صفحاتی شروع کنین که حداقل کلمات رو دارن و بررسی کنین که آیا محتوای صفحه کمه یا نه!
  • محتوای تکراری: بعضی از ابزارهای کرال به اندازه‌ای پیشرفته هستن که می‌تونن چند درصد از صفحه شما رو به عنوان محتوای الگو تشخیص بدن. اگه محتوای اصلی تقریباً مشابه بسیاری از صفحات دیگه است؛ شما باید به این صفحات مراجعه کنین و دلیل وجود محتوای تکراری رو در سایت خود مشخص کنین.

جدا از ابزارهای کرال، می‌تونین از کنسول جست و جوی گوگل استفاده کنین و خطاهای کرالر رو بررسی کنین تا صفحاتی رو که در خطای 404 نرم ذکر شدن، پیدا کنین. کرال در یه سایت برای پیدا کردن مشکلاتی که باعث ایجاد خطای 404 میشه، به شما این امکان رو میده که مشکلات رو قبل از این که گوگل حتی اونها رو شناسایی کنه، شناسایی و اصلاح کنین. شما بعد از شناسایی خطای 404 نرم باید اونها رو اصلاح کنین.

خیلی وقت‌ها راه حل این مشکلات ساده حل میشه. این می‌تونه شامل موارد ساده‌ای بشه، مثل گسترش صفحات با محتوای کم یا جایگزینی محتوای تکراری با محتوای جدید و منحصر به فرد. تا اینجا تفاوت بین 404 سخت و 404 نرم رو فهمیدین. علت بروز این خطا رو هم به شکل شفافی برای شما توضیح دادیم. اگه می‌خواید بیشتر در مورد رفع مشکل محتوای تکراری بدونین به مقاله پیشنهادی ما مراجعه کنین.

در طی این فرایند یه سری موضوعات هست که باید به اونها توجه کنین:

تلفیق صفحات

گاهی اوقات محتوای کم به دلیل خاص بودن بیش از حد در مورد موضوع صفحه ایجاد میشن. در صورتی که موضوعات با هم مرتبط باشن، ادغام چندین محتوای کم در یه صفحه می‌تونه مناسب‌تر باشه. این راه حل نه تنها مشکل محتوای کم رو حل می‌کنه بلکه می‌تونه مشکل محتوای تکراری هم تا حدی برطرف کنه.

به عنوان مثال: یه سایت تجارت الکترونیکی که کفش‌هایی رو می‌فروشه که در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف هستن، ممکنه برای هر اندازه و رنگی URL متفاوتی داشته باشه این باعث میشه تعداد زیادی صفحه با محتوای کم و نسبتاً یکسان باقی بمونه. روش موثرتر در این کار اینه که همه رو در یه صفحه قرار بدین و گزینه‌های موجود رو برشمرین. این مورد در بحث تفاوت خطای 404 با خطای 404 نرم و رفع مشکل اونها می‌تونه کاربردی و موثر باشه.

دلایل فنی تکرار محتوا رو پیدا کنین

شما می‌تونین حتی با استفاده از ساده‌ترین ابزار کرال وب مثل Xenu (که به محتوا نگاه نمی‌کنه بلکه فقط به آدرس‌های اینترنتی، کدهای پاسخ و برچسب‌های اینترنتی نگاه می‌کنه) با مشاده URLها همچنان می‌تونین موارد محتوای تکراری رو پیدا کنین. در کل این هم یکی از دلایل بروز خطای 404 هست و همونطور که گفتیم تفاوت بین 404 سخت و 404 نرم مشهود نیست. بنابراین گوگل با هر دو یکسان برخورد می‌کنه.

برخورد گوگل با خطای 404 سخت و خطای 404 نرم

با توجه به مطالب گفته شده خطای 404 نرم، خطای 404 واقعی نیست، اما اگه مشکل این صفحات به سرعت برطرف نشه، گوگل اون رو از بین می‌بره. بهتره به طور منظم سایت خود رو جست و جو کنید تا ببینین آیا خطای 404 سخت یا خطای 404 نرم وجود داره یا نه. به یاد داشته باشین که این مسئله چقدر می‌تونه روی سئو شما تاثیرگذار باشه. پس ابزار کرال باید همیشه یکی از اجزای اصلی انبار مهمات سئو شما باشن.

در انتها باید بگیم که در این مقاله سعی کردیم تفاوت بین 404 سخت و 404 نرم رو به شما بگیم و همچنین چگونگی رخ دادن این خطا رو هم به شما گفتیم. تعریف کاملی از خطای 404 نرم برای شما ارائه دادیم. چگونگی برخورد با این خطا و رفع مشکل اون رو به شما آموزش دادیم. فقط نکته‌ای که می‌مونه اینه که فراموش نکنین چقد خطای 404 روی سئو سایت شما تاثیرگذاره. کاربری که یه بار در سایت شما به دنبال محتوایی بیاد و با این خطا روبرو شه قطعاً سایت شما رو ترک می‌کنه و سایت‌های دیگه رو برای کسب اطلاعات انتخاب می‌کنه. با کسب این اطلاعات می‌تونین تفاوت خطای 404 سخت و نرم رو بهتر درک کنین و اون رو رفع کنین. در نتیجه سئو سایت خودتون رو بهبود بدین.