مقالات آموزشی

تفاوت صفحات و پست های وردپرس چیست؟

مفید بود؟

یه زمانی میرسه که شما تصمیم میگیرین وب‌سایت خودتون رو در وردپرس (WordPress) بسازین. تصمیم عالی‌ایه! اما میدونستین یکی از اولین چیزهایی که باید درک کنین، تفاوت صفحات و پست های وردپرس است؟ کسایی که مبتدی هستن و تازه شروع به فعالیت کردن ممکنه فکر کنن این اصطلاحات و ویژگی‌ها گیج کننده هستن، چون ‌که از یه نظرهایی شبیه همن. ولی خب باید بدونین که کاربردشون باهم زمین تا آسمون تفاوت داره!

توی این مقاله تمام سعیمون رو میکنیم که به خوبی تفاوت بین صفحات و پست های وردپرس رو براتون توضیح بدیم. هم‌چنین میخوایم بهتون نشون بدیم چطوری میتونین اونها رو بسازید.

درک تفاوت صفحات و پست های WordPress

خب اول باید ببینیم که تفاوت صفحات و پست های وردپرس در چه چیزهایی هست. خیلی خلاصه بخوایم بگیم، از صفحات وردپرس (WordPress Pages) برای محتوای ثابت بی‌انتها استفاده میشه که معمولاً تغییری نمیکنن و بیشتر اوقات هم توی فهرست اصلی پیمایش (The Primary Navigation Menu) هستن. برای مثال، بخش های “Contact” و “About” شما باید خیلی راحتی قابل دسترسی باشن و به ندرت نیاز به تغییر داشته باشن، بنابراین منطقیه که اونها رو به عنوان صفحات مجزا طراحی کنین.

از یه طرف دیگه، پست‌ها اولین بار برای ورودی وبلاگ طراحی شدن و به صورت پیش‌فرض با ترتیب زمانی معکوس نمایش داده میشن. شما ممکنه از پست‌ها برای انتشار مقالات، آخرین اخبار و مطالب دیگه که میخواین مرتباً اضافه کنین استفاده کنین. خود این مقاله‌ای که همین الان دارین میخونین نمونه‌ای از یه پست هست. در واقع همین جزئیات ریز تفاوت صفحات و پست های WordPress رو به وجود میاره.

با استفاده از Block Editor برای اضافه کردن متن، تصویر و موارد دیگه میتونین هر دو صفحه و پست رو ایجاد کنین. اگر حس کردین کمک بیشتری نیاز دارین، همیشه میتونین از منبع these resources to learn WordPress استفاده کنین.

4 تفاوت صفحات و پست های وردپرس

خب حالا که فرق صفحات و پست های وردپرس رو به طور کلی درک کردین، وقتشه یه نگاه دقیق‌تر به نحوه کار و نحوه استفاده از اونها بندازیم.

1. سازماندهی پست‌ها با دسته ها و برچسب ها

وقتی یه پستی ایجاد می‌کنین، میتونین اون پست رو به یک دسته خاص اختصاص بدین و بهش برچسب اضافه کنین. بنابراین بازدید‌کننده ها میتونن مطالب رو براساس موضوع مرور کنن، نه به ترتیب زمانی. خب حالا میخوایم خیلی خلاصه نحوه کار هر دو رو توضیح بدیم:

  • دسته‌ها در واقع مثل فهرست وب‌سایت شما هستن. مثلاً اگر دارین یه کالایی مثل لباس رو میفروشین، یکی از دسته‌های شما میتونه »تی شرت» باشه.
  • قضیه برچسب ها یه کمی فرق داره. برچسب ها اصطلاحات مفصل‌تری هستن و مختص به یک قسمت از مطالب هستن. مثلاً اگر میخواین یه پست درباره یک پیرهن جدید منتشر کنین، ممکنه از برچسب هایی مثل «کتان طبیعی» یا برچسبی که مربوط به طرح پیرهن مثل «درخت گرافیکی» باشه استفاده کنین.

یه چیز دیگه‌ای که هست اینه که صفحات از برچسب‌ها و دسته‌ها استفاده نمیکنن. در عوض میتونین اونها رو توی صفحات «والدین» و «کودک» سازماندهی کنین تا به صورت سلسله مراتبی دسته بندی بشن. مثلاً ممکنه یک صفحه والدین تحت عنوان «پوشاک» داشته باشین که خود اون صفحه به صفحات «پوشاک زنان» و «پوشاک مردان» تقسیم بشه.

2. نمایش تاریخ و نویسنده توسط پست

اگر به بالای پست ها یه نگاهی بندازین تاریخ انتشار و اسم نویسنده مقاله رو میبینین. حالا بسته به موضوعی که دارین میتونین دسته هر پست، نظرات و موارد دیگه مربوط به پست رو نمایش بدین و یک سری اطلاعات جانبی بدست بیارین.

یه مطلب دبگه‌ای که باید بدونین اینه که، صفحات چزئیات ریز زیادی ندارن، چون که برای محتوای کلیدی طراحی شدن که باید برای بازدیدکننده ها برجسته باشن، یعنی اصلاً مهم نیست چه زمانی از سایت شما دیدن کنن.

همون طور که قبلاً هم گفتیم صفحات “Contact” و “About”شما نمونه هایی از محتوای استاتیک هستن. علاوه بر اون شما ممکنه صفحاتی رو به نمایش محصولات یا نمونه کارهاتون اختصاص بدین. این خودش از اصلی‌ترین تفاوت های صفحات و پست های وردپرس به حساب میاد.

3. قرار دادن پست ها در RSS Feeds

از اونجایی که پست ‌ها تاریخ انتشار دارن، قابلیت این رو دارن که از طریق فیدهای RSS توزیع بشن. این ویژگی بیشتر برای کسایی که از سرویس‌هایی مثل Feedly برای پیگیری جدیدترین مطالب از چندین منبع استفاده میکنن، جذابه.

از ویژگی های دیگه RSS میتونم به این اشاره کنم که قابلیت استفاده برای ایجاد یک خبرنامه و تحویل از طریق سیستم عامل ایمیل مارکتینگ مثل MailChimp رو داره. مشترکین شما برای دیدن آخرین ارسال‌های سایت شما اعلان دریافت میکنن. ولی باید بگم که از طریق RSS امکان سندیکایی کردن صفحات وجود نداره، اما صفحات جدید به ندرت منتشر میشن.

 

4. پست‌ها میتونن باعث افزایش تعامل بشن

وبلاگ نویسی عالی ترین ابزار برای بازاریابی محتوا ست. به طور پیش فرض این امکان برای خواننده‌های شما فراهم میشه که زیر پست های شما نظر (comment) بذارن، البته این امکان هم برای خود شما فراهم شده که در صورت تمایل میتونین نظرها رو غیرفعال کنین.

خیلی اوقات بسیاری از موضوعات با دکمه های شبکه های اجتماعی ارائه میشن تا بازدیدکننده ها به راحتی محتوا یا پست شما رو توی سیستم عامل مورد علاقه‌شون با دیگران به اشتراک بذارن. همچنین شما میتونین با استفاده از یکی از افزونه های رسانه های اجتماعی (social media plugins) این قابلیت رو اضافه کنین؛ این امر به شما امکان میده ویژگی‌های اشتراک گذاری رو تقریباً در هرجایی از سایت خودتون قرار بدین.

به طور پیش فرض در صفحات وردپرس قسمت نظرات غیرفعال هستن. چون مثلاً شما یا هیچکس دیگه دوست ندارین که بازدیدکننده‌ها توی صفحه «خدمات ما» نظر بدن. با این حال اگر دوست دارین میتونین قسمت نظرات رو در یک صفحه یا همه صفحات فعال کنید.

نحوه ایجاد صفحات وردپرس و پست ها

خب حالا که درمورد فرق صفحات و پست های وردپرس بحث کردیم، میخوایم یه توضیح مختصری هم درمورد نحوه ایجاد اونها براتون بنویسیم و بذارین خیالتون رو راحت کنم، این کار خیلی خیلی راحته!

ایجاد صفحات وردپرس

وقتی برای اولین بار میخواین یک صفحه وردپرس ایجاد کنید باید به قسمت داشبورد وارد بشین و به قسمت صفحه> افزودن جدید ( Pages > Add New) برید:

 

حالا در قسمت Block Editor قرار میگیرین، جایی که میتونین محتوای خودتون رو اضافه کنین. اول باید طرح صفحه‌تون رو انتخاب کنین و بعد از اون هم عنوان اضافه کنین:

بعد باید علامت به اضافه «+» رو برای مرور بلاک‌های موجود انتخاب کنید. شما میتونین چندین عنصر مثل عنوان، پاراگراف، تصویر و غیره رو انتخاب کنید:

 

با انتخاب هرکدوم ازین گزینه‌ها، یک نوار ویرایش سمت راست می‌بینین. در این مثال ما یک بلوک پاراگراف با متن رو اضافه میکنیم، بنابراین میتونیم به اندازه قلم، تنظیمات رنگ و موارد دیگه دسترسی پیدا کنیم. برای دسترسی به گزینه‌های قالب بندی اضافی میتونین روی سه نقطه عمودی بالای بلاک کلیک کنید:

 

بعد از این که پاراگراف شما آماده شد، “Enter” رو بزنین و یک بلوک دیگه اضافه کنید. حالا بیاید این بار یه تصویر اضافه کنیم. بعد از این که بلوک تصویر رو اضافه کردین، میتونین یک تصویر از داخل فایل های کامپیوتر خودتون بارگذاری کنید یا یک تصویر از داخل کتابخانه رسانه انتخاب کنید. توی نوار ویرایش سمت راست گزینه‌ای وجود داره که به وسیله اون میتونین اندازه تصویر رو هم تغییر بدین، متن اضافه کنین یا هر کار دیگه‌ای که امکانش وجود داره رو انجام بدید:

 

علاوه بر اون شما میتونین محتواهای دیگه مثل گالری‌ها، قیمت‌ها و یا دکمه های (Call to Action (CTA رو هم اضافه کنین. بعضی از افزونه‌ها لیست بلوک‌های موجود رو برای عناصر پیشرفته‌تر گسترش میدن. میتونین هر تعداد بلوک که میخواین قرار بدین و هر کدومشون رو به اطراف منتقل کنین تا صفحه رو سازماندهی کنید.

شما هر زمان که بخواید میتونید روی «پیش نمایش» کلیک کنید تا ببنین بازدیدکننده‌ها صفحه رو چطوری میبینن. وقتی که از کلیت صفحه و متن و تصاویر همه چیز راضی بودید، «انتشار» رو فشار بدین ولی اگر لازمه که یه سری تغییراتی اعمال بشه و باید یه بار دیگه هم برگردین و اصلاحات لازم رو انجام بدین، میتونین اون رو به عنوان «پیش نویس» ذخیره کنین:

 

ولی در نهایت اگر تجربه ساختار بصری رو ترجیح میدین، میتونین به جای ویرایشگر پیش فرض، از یک صفحه ساز مثل Divi استفاده کنید. این باعث ایجاد یک وب سایت برای شما میشه.

ایجاد پست وردپرس

خب برای ایجاد اولین پست وبلاگ خودتون به بخش پست ها> افزودن پست جدید (Posts > Add New) برین. این شباهت خیلی زیادی به صفحه Block Editor که توی مورد قبلی باهاش مواجه شدیم داره، بنابراین برای اضافه کردن بلوک‌های محتوا و ایجاد پست همون مراحلی رو که بالاتر بهشون اشاره کردیم باید انجام بدین.

با این وجود باید توجه داشته باشین که نوار کناری سمت راست گزینه های مختلفی توی زیر برگه “Document” داره. یه سری بخش‌های جدید برای دسته ها و برچسب ها میبینین:

 

شما در پست هاتون میتونین یک تصویر شاخص و برجسته قرار بدین. اگر موضوعتون ظرفیت اضافه کردن تصویر رو داشته باشه، این تصویر به عنوان یه ثصویر کوچیک توی صفحه وبلاگ شما و حتی توی پست های رسانه های اجتماعی نشون داده میشه.

دقیقاً مثل روند صفحه ها، شما میتونین یک پیش نمایش از پست خودتون ببنین، پست رو به عنوان پیش نویس ذخیره کنید و یا بعد از آماده شدن روی انتشار کلیک کنید.

خب فکر کنم دیگه شما الان متوجه شدین تفاوت صفحات و پست های وردپرس چیه و یاد گرفتین چطوری میتونین اونها رو بسازین. به همین راحتی!

سوالات متداول

میدونم که الان یه سری سوال به ذهنتون رسیده. پس بیاید قبل از جمع بندی نهایی چند تا از این سوال‌های متداول و پر تکرار درمورد فرق صفحات و پست های وردپرس رو باهم بررسی کنیم.

چند تا صفحه و پست میتونیم توی وردپرس بسازیم؟

هر چند تا که دلتون میخواد! هیچ محدودیتی وجود نداره. شما میتونین بی‌نهایت صفحه و پست برایخودتون بسازید.

اگر اشتباه کنم چی؟ میتونم صفحه رو به پست تبدیل کنم (و برعکس) ؟

بله میتونین! حتی اگر اشتباه کردین و پست شما کامل شد میتونین از یکی از پلاگین های وردپرس برای تغییر نوع پست استفاده کنین.

کدوم بهتره: صفحه یا پست؟

خب این خیلی بستگی داره به محتوایی که شما تولید کردین. اگه قصد دارین که در اصل از سایتتون به عنوان یک وبلاگ استفاده کنید، صفحه برای شما خیلی به درد بخور نیست (اگر چه که با این وجود هم به صفحات اصلی مثل Contact و Aboutاحتیاج دارید). البته بهتره بدونین که خیلی از سایت ‌های تجاری و سایت‌های نمونه کار ( portfolio sites) فقط برای این که چند تا نمونه کار ارائه بدن، از پست استفاده نمیکنن.

آیا میتونیم یک URL سفارشی (Custom URL) برای صفحات و پست هامون ایجاد کنیم؟

بله چرا که نه! فقط کافیه صفحه خودتون رو باز کنین و یا روی قسمت ویرایش پست کلیک کنین و به نوار کناری برید. شما میتونین URL رو توی قسمت Document سفارشی کنید. همچنین میتونین یک ساختار پیوند ثابت به صورت سفارشی برای کل سایت خودتون ایجاد کنین.

جمع بندی

وردپرس محیط خیلی مناسب و آسونی برای مبتدی هاست، ولی در عین حال برای ایجاد یک وب سایت برای اولین بار میتونه ترسناک باشه. مثلاً ممکنه اولش تشخیص تفاوت صفحات و پست های وردپرس سخت باشه.

برای جمع بندی فکر کردم بد نیست یه توضیح مختصر و خلاصه دیگه براتون بیارم:

  1. صفحات مربوط به محتوای استاتیک هستن و لازم نیست مرتباً به روز رسانی بشن. مثل اطلاعات تماس شما.
  2. پست ها برای به اشتراک گذاشتن محتوای منظم با مخاطب‌های شما مثل ورودی های وبلاگ، مقالات و اخبار هستن.

 

خب این بود مقاله ما درباره فرق صفحات و پست های وردپرس ! تمام سعیمون رو کردیم تا اطلاعات جامع و در عین حال مختصر و مفید باشن. مبحث تفاوت صفحات و پست های WordPress مبحث پیچیده‌ای نیست و ما تلاش کردیم به ساده‌ترین حالت ممکن براتون بیانش کنیم. امیدواریم مفید واقع بشه.

موفق باشید!

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.