اگه شما هم مثل ما هستین که تو سیستم خودتون همزمان ۲۰ تا مرورگر، چهارتا ژورنال، یکی دوتا صفحه حقوقی زرد و یه عالمه صفحههای پستی در حال یادداشت وجود داره، باید به شما بگیم که وقتشه دست به تهیه تقویم محتوا بزنین.
چون از نظر یه ناظر و مخاطب همه این موارد نشون دهنده هرج و مرج، بینظمی و فقدان تقویم محتوا در سیستم شماست.
وقتی شما شروع به کار با یه تیم میکنین، متوجه میشین که چه قدر نظم و ترتیب داشتن بین اعضا مهم و حیاتیه. از طرفی شما بعد از مدیریت وبلاگ باید ساز و کار تیم رو هم درک کنین تا بتونین بهتر به کارهای خودتون برسین.
پس برای ایجاد نظم و ترتیب لازم بین کارها و اعضا، نیاز به تهیه تقویم محتوا دارین. چون در صورت نداشتن این تقویم، شما برنامه ریزی هفتگی برای تحویل کارها به مشتریهای خودتون ندارین و در آخر هفته با یه مشت کار عقب مونده و مهلت های تموم شده و استرس و تنش بین اعضای تیم مواجه میشین.
پس اگه میخواین به تمام این استرسها پایان بدین و برنامه تحویل کارهای خودتون رو بدونین با ما همراه باشین.
تقویم محتوایی چیه؟
ما قبلاً توی مقاله تقویم محتوایی راجع به خود تقویم محتوا و فواید و موارد دیگه اون برای شما به طور مفصل توضیح دادیم اما اگه بخوایم اینجا یه توضیح دوباره بگیم باید یادآور بشیم که تهیه تقویم محتوا به یه تیم تولیدکننده محتوا کمک میکنه تا برای کارهای خودشون رو به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه برنامهریزی کنه و این نوع تقویم در شناسایی انواع محتوا، معرفی کانالهای تبلیغاتی، نویسندهها و از همه مهمتر تاریخ انتشار محتوا به شما کمک میکنه.
حواستون به این نکته باشه که برای شما و تیمتون هیچ چیزی بهتر از تهیه تقویم محتوای خوب نیس که البته انجام این امر بستگی به نیازهای تیم هم داره.
اما شما قبل از این که دست به تهیه تقویم محتوا بزنین باید یه سری سوال از خودتون و تیم بپرسین تا بفهمین که تقویم محتوای شما شبیه چه مدلیه.
1. هر چند وقت یک بار محتوا منتشر میکنین؟
آیا کارمندهایی هم دارین که به طور مستقیم و زنده کار کنن؟ یه بار در هفته انتشار دارین یا روزی چند دفعه؟
وقتی شما بدونین که تعداد دفعات انتشار محتوای تیم خودتون در روز و هفته و ماه چه قدره خیلی راحتتر میتونین دست به تهیه Editorial Calendar بزنین.
2. بیشتر از یه نوع محتوا تولید میکنین؟
اگه به تعداد ویدئوهایی که تو یوتیوب منتشر میکنین همون اندازه مقاله و محتوا تو وبلاگ خودتون تولید میکنین باید حواستون باشه که تو این مورد بعد از تهیه تقویم محتوا، تقویم شما بین این دو نوع محتوای ایجاد شده تمایز قائل بشه.
3. چه تعداد از مردم به Editorial Calendar دسترسی دارن؟
بهترین تقویمهای محتوایی به مردم اجازه میدن که مستقیم از طریق همین تقویم Brain Storm یا اصطلاحاً بارش ذهنی، مشارکت و ایجاد بازخورد روی محتواهای ایجاد شده، داشته باشن.
4. یه محتوا تا قبل از منتشر شدن چه مراحلی رو طی میکنه؟
این مراحل تا چه اندازه پیچیده ان؟ آیا محتوای شما قبل از انتطار از روند بررسی یا تایید خاصی عبور میکنه یا نه؟ مطمئن بشین که بعد از تهیه تقویم محتوا، تقویم شما بتونه بین دو تا محتوایی که مشابه هم هستن ولی روند تولید اونها فرق داشته، تمایز ایجاد کنه.
5. و سوال آخر این که شما برای تهیه تقویم محتوای خودتون از چه فرمتی استفاده میکنین؟
شما نیاز دارین سیستمی رو ایجاد کنین که به بهترین نحو ممکن با اهداف و جریان کاری شما مطابقت داشته باشه.
بنابراین حتماً حتماً عنوان بعدی ما رو درباره انواع فرمتهای تهیه تقویم محتواست مطالعه کنین.
چطوری یه فرمت خوب برای تهیه تقویم محتوا انتخاب کنین؟
باید بدونین که هیچ فرمت ایدهآلی برای تهیه تقویم محتوا شما وجود نداره ولی به جای اون، فرمتهای مختلفی وجود دارن که شما بر اساس هدف محتوای تیم خودتون بین این فرمتها یه مورد رو انتخاب میکنین.
علاوه بر انتخاب فرمت، شما باید برای چگونگی اجرای فرمت موردنظر هم تصمیم بگیرین. اینکه چه ابزارهایی نیاز دارین تا به هدف خودتون برسین.
حالا اینجا برای شما چند قالب مختلف برای تهیه تقویم محتوا داریم که حتماً به دردتون میخورن:
1. تقویم سنتی یا اپ تقویم
وقتی که شما برنامه محتوای خودتون و مهلتهای تحویل اونها رو توی یه تقویم کاغذی مینویسین و روی میز خودتون میذارین و یا توی یه اپ مثل Google Calendar با جزئیات وارد میکنین، دیگه خیالتون راحته که میدونین وقت تحویل هر محتوایی چه روزیه و چه قدر براش وقت دارین.
اما عیبی که داره اینه که شما از این تهیه تقویم محتوا چیزی بالاتر از مدیریت محتوا و تاریخ تحویل اون نیاز دارین و این تقویم هم همیشه نمیتونه موثر باشه.
2. Spreadsheets
Spreadsheets یا صفحات گسترده برای تهیه تقویم محتوا فرمت محبوبی هستن. چون شما میتونین کل اطلاعات خودتون رو یه جا و در ردیف و ستونهای مرتب و منظم ببینین و از این فرمت تقویم لذت ببرین.
Microsoft Excel و Google Sheets از بهترین نمونههای Spreadsheets هستن که اتفاقاً یادگیری خیلی سختی هم ندارن و خیلی سریع دستتون راه میفته.
3. تابلو Kanban یا سایر ابزار مدیریتی پروژه
Kanban یه سیستم تصویریه که برای مدیریت درست پروژه شامل جابهجایی کارتها در مراحل مختلف پروژه هست.
4. اپهای تهیه تقویم محتوا
در امر تهیه تقویم محتوا اپها و نرمافزارهای مختلفی وجود دارن که برای این کار قوی شدن.
برنامه ریزی برای تهیه تقویم محتوا در ۵ مرحله
مرحله اول: معین کردن اهداف بازاریابی محتوای خودتون
همونطور که قبلاً هم به این نکته اشاره کردیم، اولین مرحله در برنامه ریزی و تهیه تقویم محتوای شما تعیین اهداف بازاریابی و تجارت شماست.
یعنی اول بیاین از اهداف تجاری بازاریابی محتوای خودتون شروع کنین و از خودتون بپرسین که چطوری بازاریابی محتوا میتونه شما رو تو رسیدن به این اهداف کمک کنه؟
وقتی جواب این سوال رو بدونین، میتونین اهداف بازاریابی روشنی رو کنار هم قرار بدین و شروع به تهیه تقویم محتوا کنین.
مرحله دوم: جستجو کردن درباره موضوعات و استراتژیهای مناسب
تو این مرحله، شما نباید به دنبال معرفی یه سری عنوان معمولی باشین، بلکه این مرحله یعنی شما باید اون ایدههای سخت و دشواری که درباره نوع محتوای شما برای رسیدن به اهداف بازاریابی خودتون هست رو ایجاد و ارائه کنین.
- برای این که سرنخ و lead بیشتری داشته باشین، بارگیری محتوای خودتون رو زیاد کنین.
- برای هدایت ترافیک بیشتر به سایت خودتون، محتوایی رو ایجاد کنین که خوانندهها رو بتونه به خودش جذب کنه.
- برای بهبود بهینه سازی موتور جستجو، محتوایی ایجاد کنین که نه تنها ارزش مخاطبها رو بالا ببره، بلکه کلمات کلیدی خاص رو هم تو خودش داشته باشه و مورد هدف قرار بده.
مرحله سوم: تحقیق کردن درباره محتوا
برای این که بتونین استراتژیهای بیشتری رو برای محتوای خودتون ایجاد کنین، باید حتماً در مورد مخاطبها و انواع محتوای مورد نظر خودتون تحقیق کنین.
برای این امر تحقیق، میتونین یه نگاهی به تجزیه و تحلیل های قبلی خودتون، اگه قبلاً بازاریابی محتوا را در وبسایتتون اعمال کردین، بندازین.
همچنین از ابزارهای تحقیق در زمینه محتوا مانند Buzzsumo و Social Animal برای تحلیل محتوای برتر تو امر عملکرد استفاده کنین.
مرحله چهارم: به وقوع پیوستن ایدههای محتوا
شما در حال حاضر اطلاعات زیادی رو در مورد مخاطب هدف خودتون، ترجیحات و علایق اونها و همچنین اهداف بازاریابی محتوای خودتون به دست آوردین.
پس تو این مرحله وقت طلاییای برای شروع برنامه ریزی عناوین واقعی و ایدههای شما ست.
اگه شما بخشی از یه تیم بزرگتری هستین، ایدههای محتوای طوفان مغزی یا Brain Storm در کنار همدیگه میتونه خیلی مفید باشه چون امکان به وجود اومدن ایدههای بهتری رو میده که شاید همون اول کار به اونها حتی فکر هم نکرده باشین.
خب حالا همونطور که دارین با عناوین و ایدههای موضوعی پیش میرین، قبل از این که اونها رو به تقویم محتوای خودتون اضافه کنین، به این سوال مهم جواب بدین:
از چه راهی این محتوای خاص به من قراره کمک کنه تا به اهداف بازاریابی خودم دست یابم؟
چون اگه این محتوا با فلان ایده به شما کمکی نمیکنه تا به اهداف خودتون برسین، پس شاید بهتر باشه که این ایده رو کنار بذارین و ایدههای مختلف دیگهای رو امتحان کنین.
مرحله پنجم: کنترل و بهینه سازی کردن مداوم استراتژیها
شما باید تو این مرحله بدونین هیچ تقویم محتواییای نباید خیلی خشک و ثابت و بدون تغییر تهیه بشه.
در واقع باید بگیم که یه عمل عالیای که شما میتونین برای تهیه تقویم محتوای خودتون انجام بدین اینه که نظارت و کنترل دقیق روی نتایج محتوای خودتون داشته باشین و اطلاعات به دست اومده ضمن کنترل برای بهینه سازی تقویم و به تبع اون استراتژی بازاریابی محتوا استفاده کنین.
بنابراین شما باید به طور مداوم نتایج سایت خودتون رو رصد و کنترل کنین.
همچنین باید در عین کنترل کردن سایت، اهداف بازاریابی خودتون رو هم تو ذهنتون داشته باشین که بر اساس این موارد در استراتژی و تقویم خود تغییراتی رو ایجاد کنین.
چطوری یه تقویم محتوا بسازین؟
خب و اما رسیدیم به غول مرحله آخر!!!!
برای تهیه تقویم محتوا اول باید یه backlog یا جدول بسازین که توی اون بتونین تمام اون محتواها و ایدههای خودتون رو بنویسین که هم یه وقت گم نشن و هم یادتون نره چون خیلی حیفن!!
پس شما تو این جدول باید تمام ایدههای ذهنتون رو پیاده کنین و اصلاً هم لازم نیس به این فکر کنین که هر چی در جدول نوشتین باید در نهایت به یه مقاله برای سایت یا وبلاگ خودتون تبدیل بشه.
چون اینها فقط یه مشت ایدهان که میتونن بال و پَر بگیرن و به مقاله تبدیل بشن یا این که میتونن پاک بشن و تموم شن!! به عبارت دیگه قدم اول ما فقط حفظ کردن ایدههاست.
حالا شما جدول رو آماده کردین و وقتشه که برای هر کدوم از ستونهای جدول یه اسمی بذارین مثل عنوان، اسم نویسنده، وضعیت مقاله، تاریخ تحویل، رتبه مقاله و جزئیات.
فکر کنیم که همه این اسمها براتون واضح باشن جز رتبه نه؟
رتبه یعنی این که الان مقاله شما در چه مرحلیه. مثلاً رتبه ۱ یعنی هنوز وارد مرحله نوشتن نشده، رتبه ۲ یعنی نیمه کاره است و رتبه ۳ یعنی کامله. اینطوری خیلی راحت متوجه میشین که کدوم ایده تو مرحله انتشاره و کدوم ایدهها هنوز جای کار دارن.
سعی کنین تا جایی که میتونین تقویم محتوا خودتون پر از ایده و عنوان کنین. حتی اگه حس کردین که چیزی هم به ذهنتون نمیرسه برین سراغ پرسوناهای مشتری و ببینین مشتریهاتون از شما چی میخوان.
بعد از تکمیل هم میتونین ایدهها و عنوانها رو بر اساس حروف الفبا مرتب کنین.
فقط حواستون باشه که قبل از انتشار محتوا تقویم اون رو حتماً کامل کنین که تهیه تقویم محتوا شما به اتمام برسه.
خب دفتر این مقاله هم به پایان رسید!!
امیدواریم که مقاله امروز ما کمک بزرگی تو تهیه تقویم محتوا و نمونه تقویم محتوا به شما کرده باشه و مشکلی از مشکلاتتون رو برطرف کنه.
به عنوان حرف آخر باید یادآوری کنیم که تهیه تقویم محتوا برای امر تولید محتوا خیلی ضروریه و از ساختن این تقویم غافل نشین.
مثل روال همیشگی مقالهها، منتظر نظرات، تجربیات و سوالات شما هستیم.