اگه الان توی این صفحه هستین و تصمیم گرفتین در مورد روش های خلاقانه پیدا کردن مشتری اطلاعات کسب کنین، حتماً میدونین که مشتری مثل خونی میمونه که توی رگهای یک کسب و کار باید جاری باشه تا اون آدم زنده و سرپا باشه. این مشتری هست که تصمیم میگیره یک کسب و کار همچنان فعال بمونه یا نه، چون این پول اونهاست که برای اداره یک تجارت استفاده میشه دیگه … درسته؟ و طبق گفتههای عامه مردم همیشه حق با مشتریه.
همون طور که قبلتر گفتم، حتماً شما اینها رو میدونین که الان توی این صفحه هستین. پس بریم سر اصل مطلب: چطور میشه با استفاده از خلاقیت به پیدا کردن مشتری بیشتر برای کسب و کار رسید؟
شما کسب و کار خودتون رو راه اندازی کردین و قطعاً یه تعداد مشتری پر و پا قرص (هرچند کم) هم دارین. البته که شروع کوچیک هم فواید خودش رو داره؛ به هرحال این فرصت رو به شما میده تا با مشتریهای خودتون رابطه نزدیکتر و وفادارانهای برقرار کنین. تا اینجا وقت داشتین که هر مشکلی رو حل کنین و مطمئن بودین محصول یا خدمات شما بهترین بوده و هر کاری که از دستش بر میاومده رو انجام میداده. الان به فکر توسعه تجارت خودتون هستین و میدونین که وقتی حرف از پیدا کردن مشتری میشه، فقط گفتنش آسونه و انجام دادنش کار آسونی نیست. ما تو این مقاله سعی کردیم روش های خلاقانه پیدا کردن مشتری رو که میتونه در این راستا به شما کمک کنه معرفی کنیم.
۱. به موقع از منطقه امن خودتون خارج بشین
اگه در گسترش دایره مشتریان خودتون مشکلی داشته باشین، ممکنه ناخواسته تمرکزتون از بین بره و با این کار مشتریان بالقوه خودتون رو از دست بدین. اگه میخواین کسب و کارتون رو به شکلی که همیشه اداره میکردین پیش ببرین، تعجبی نداره که مشتری جدید پیدا نکنین.
وسلی ماتیوز میگه: «برخلاف انتظارات پیش برین و انتظارات رو نادیده بگیرین». فروش یعنی انتقال اعتماد، بنابراین به جای این که تمرکز خودتون رو بذارین روی فروش که منطقه امن شماست، اول روی ایجاد رابطه با مشتری بالقوه تمرکز کنین.
ماتیوز میگه ایجاد اعتماد یکی از راههای اصلی و روش های خلاقانه برای پیدا کردن مشتری است. وقتی که اعتماد مشتری رو به دست بیارین، گوش و هوش اونها رو هم به دست آوردین. اینجاست که میتونین به راحتی توی گوش اونها بخونین که محصولات و خدمات شما برتر از دیگر محصولات هستن.
۲. مشتریان فعلی خودتون رو راضی نگه دارین
یکی از روش های خلاقانه پیدا کردن مشتری (که میشه گفت خیلی هم هوشمندانه س) میتونه این باشه که مشتریان فعلی که دارین رو از خودتون راضی نگه دارین. تقریباً هیچ تبلیغی وجود نداره که سریعتر از استراتژی دهان به دهان پخش بشه. بازاریابی دهان به دهان مثل یک آتیش وحشی همینطور زبونه میکشه، میره جلو و یک دامنه گستردهای داره که هیچ نوع تبلیغ دیگری نمیتونه حریف اون بشه و اون رو شکست بده.
البته این موضوع رو نباید فراموش کنین که استراتژی دهان به دهان میتونه برای شما به عنوان یک صاحب کسب و کار حکم یک شمشیر دولبه رو داشته باشه. این یعنی چی؟
یعنی این که اگه شما اگه نتونین مشتری رو از خودتون راضی نگه دارین، حرفهای ناخوشایند منفی راجع به تجارت شما پخش میشه و مشتریان فعلی و حتی مشتریان بالقوه خودتون رو از دست میدین؛ اما در عین حال اگر برعکس این ماجرا اتفاق بیافته و بتونین مشتریان رو از خودتون راضی نگه دارین، بدون این که بخواین سهمی به اونها پرداخت کنین، در مورد چگونگی کسب و کار شما و مزایای اون با بقیه صحبت میکنن و اونها رو از کسب و کار شما مطلع میسازن. این امر طبیعتاً باعث جذب مشتری بیشتر میشه، چه در وبسایت و چه در فروشگاه شما.
۳. برندینگ و نحوه بسته بندی
به عنوان یکی دیگه از روش های خلاقانه پیدا کردن مشتری میشه به برندینگ و نحوه بسته بندی محصول و خدماتی که ارائه میدین اشاره کرد. این کار بیشتر از چیزی که خودتون راجع به کسب و کارتون به مردم میگین، به اونها اطلاعات و سیگنال میده (یعنی تاثیرش رو مردم خیلی بیشتر از چیزیه که شما مستقیماً بهشون میگین).
تاثیر بسته بندی روی مشتری هدف ، مثل تاثیر طرز پوشش شماست وقتی میخواین برای بار اول به یک قرار مهم برین. بسته بندی منساب و خوب یکی از اصلیترین عوامل در بازاریابی و فروش یک کالا است.
روشهای خیلی زیاد و خلاقانهای برای این کار وجود داره تا از این طریق بتونین مشتری بیشتری پیدا کنین. یک نمونه میتونه کیفهای حمل کالا باشه که به مشتری میدین تا کالای خودش رو به وسیله اون حمل کنه و حتی دفعات بعد هم از اون استفاده کنه.
۴. به مشتری کمک کنین
هدفتون باید کمک به مشتری باشه. هر چیزی که میخواین بفروشین یا تبلیغ کنین و هرخدماتی که میخواین ارائه بدین، باید سعی کنین در راستای کمک به مشتری باشه، وگرنه هیچ کس به اون اهمیتی نمیده. در واقع تا مشتریها نفهمن که شما چقدر به اونها اهمیت میدین، به شما و کسب و کارتون اهمیت نمیدن.
خب پس چیکار باید بکنیم؟ مشتریان بالقوه شما یه سری مشکلات دارن که باید حل بشه، به اونها نشون بدین که میتونین بهشون کمک کنین تا به وسلیه کالا یا خدمات شما مشکلات خودشون رو حل کنن و در نهایت اونها با رضایت و خوشحالی مشتری وفادار شما میشن و از کسب و کار شما به افراد دیگه هم میگن.
۵. ارجاع یا ریفرال
شما میتونین از مشتریها اهرم قدرت بسازین. چجوری؟ این که بیاین مشتری های راضی و خوشحال خودتون رو به نیرویهای خودتون تبدیل کنین (درحالی که چیزی به اونها پرداخت نمیکنین). باز هم چطوری میتونین این کار رو بکنین؟ با دادن تشویق و تخفیف به اونها. پیشنهادی که نمیتونن در مقابلش مقاومت کنن.
این تشویق یا تخفیف مثلاً میتونه یک کوپن خرید رایگان باشه، یک امتیاز رایگان، هدیه یا هر چیز دیگری که مشتری رو خوشحال کنه مثل یه مسابقه. مثلاً فرض کنین شما یک مسابقه توی حساب شبکه اجتماعی یا وبلاگ خودتون برگزار میکنین و به افراد فرصت برنده شدن یکی از محصولات یا خدمات خودتون رو میدین. بعد یه شرکت کنندهها میگین که اگر این مسابقه رو در شبکه های اجتماعی دیگه مثل فیسبوک یا توییتر به اشتراک بزارن شانس بیشتری برای برنده شدن دارن. بعد از این که جوایز رو اعطا کردین میتونین زنگ بزنین و به کسانی هم که به خدمات شما علاقه نشون دادن تخفیف خدمات خودتون رو بدین. من مطمئنم که با این کار اونها پیگیر خدمات و رویدادهای آینده شما میشن. این میتونه یک روش خلاقانه برای پیدا کردن مشتری بیشتر و تولید لیستی از افراد در بازار هدف شماست که به محصول شما علاقه مند هستن.
به روشهای دیگه برای پاداش دادن به مشتریان خودتون فکر کنین، دیگه چی میتونه باشه؟
۶. شراکت با مشاغل مکمل
همراهی با مشاغلی که مشتری هدف مشترکی با شما دارن امام به طور مستقیم رغیب شما نیستن میتونه یکی از روش های خلاقانه پیدا کردن مشتری باشه. این یک روش هوشمندانه است که با استفاده از اون میتونین بدون صرف هزینه زیادی مشتری پیدا کنین. به عنوان مثال اگه شما کالاهای مربوط به کودک رو میفروشین، همکاری با مشاغل فروش لباس بارداری میتونه یک روش خلاقانه پیدا کردن مشتری باشه.
۷. رسانه های اجتماعی
بهینه سازی رسانه های اجتماعی میتونه میزان مشتریهای شما رو به اندازه قابل توجهی افزایش بده. البته فقط داشتن یک حساب در رسانه های اجتماعی کافی نیست، شما باید محتوای مفید ایجاد کنین و به اشتراک بذارین، و این رو مطمئن باشین که شما اول باید مشتری ایده آل خودتون رو بشناسین تا بتونین محتوای منتناسب با اونها ایجاد کنین.
یک پلفرم بهینه سازی شده در رسانه های اجتماعی ،باعث میشه حسابهای شما بیشتر دیده بشن که این امر باعث میشه تجارت شما توسط مشتریان بالقوه بیشتری پیدا بشه. شما میتونین با اضافه کردن نام تجاری، موقعیت مکانی، اطلاعات تماس و حتی شاید یک CTA ، حسابهای رسانه های اجتماعی خودتون رو بهینه کنین.
۸. با مشتریان قدیمی خودتون دوباره ارتباط بگیرین
همهی چیزهایی قدیمی میتونن دوباره جدید بشن، به خصوص مشتریهای قدیمی که مدتی میشه با شما تجارت نکردن و از اونها بیخبر هستین. به طور منظم با مشتریهای خودتون در تماس باشین و بعد ازشیش ماه یا یک سال که با مشتری تعامل نداشتین یا از شما خرید نکردن، با یک پیشنهاد ویژه از طریق ایمیل ، پست الکترونیکی مستقیم یا تلفنی، با مشتریان منفعل خودتون تماس بگیرین و ارتباط برقرار کنین. خیلی طبیعیه که مشتری از این که شما اونها رو فراموش نکردین خوشحال بشه و دوباره بخواد که با شما و کسب و کارتون در ارتباط باشه.
۹. استفاده از چند تبلیغ کوچیک به جای یک تبلیغ بزرگ
سعی کنین به جای این که همه بودجه خودتون رو صرف یک تبلیغ بزرگ بکنین از تبلیغای بیشتر ولی کوچیک استفاده کنین. مثلاً اگر بیشتر افراد در نوع کسب و کار شما برای پیدا کردن مشتری از تبلیغات چاپی استفاده میکنن، شما هم باید همین کار رو انجام بدین. اما جوری برنامه ریزی نکنین که بخواین یک تبلیغ بزرگ و جنجالی ایجاد کنین. یه جوری برنامه ریزی کنین که تبلیغات کوچیکتر رو در مت زمان طولانیتر و در همون انتشاراتی که رقبای شما در اون تبلیغ میکنن پخش کنین.
۱۰ . از استراتژی های مختلف بازاریابی استفاده کنین
یک استراتژی بازاریابی ایجاد کنین که شامل بازاریابی از طریق ایمیل ، بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی و بازاریابی دهان به دهان باشه. یک برنامه ۱۲ ماهه تهیه کنین که دارای نقاط عطف تاکتیکی برای هر ماه و هر ۳ ماه باشه؛ و به اون پایبند باشین. این استراتژی رو تنطیم کنین تا بفهمین کدوم مدیوم بهتر کار میکنه.
۱۱. اتحاد استراتژیک
این نوع اتحاد یکی از گزینههای پیش روی کسب و کارها و شرکت هاست که از طریق اون میتونن مشتری پیدا کنن و کسب و کار خودشون رو گسترش بدن. اتحاد استراتژیک میتونه یکی از روش های خلاقانه پیدا کردن مشتری باشه. با استفاده از اتحاد استراتژیک شما میتونین یه گام جلوتر توی شرکت بردارین. وقتی که دو یا چند کسب و کار برای رسیدن به اهداف مشترک باعم توافق میکنن و قرارداد همکاری میبندن، یک اتحاد استراتژیک شکل میگیره. در حالی که روابط با ذینفع میزبان میتونه به طور کلی ۱ بار یا کوتاه مدت باشه، اتحادهای استراتژیکی گاهی اوقات میتونن سالها ادامه داشته باشن. به عنوان کثال یک طراح وب و یک آژانس تبلیغاتی ممکنه مشتریانی که نیاز به خدمات اضافه دارن رو بهم ارجاع کنن. یا مثلاً روابط تویوتا با تامین کنندههای خودش میتونه نمونهای از اتحاد استراتژیک بلند مذت باشه که به نفع تمام اعضای این مجموعه هستش.
کلام آخر
یکی از سختترین کارها برای صاحبان مشاغل (به خصوص مشاغل و کسب و کارهای نو) پیدا کردن مشتریه. این چالش با این واقعیت همراهه که بسیاری از کارآفرینان باهوش نیستن و فکر «فروش» اونها رو میترسونه. در حقیقت اکثر صاحبان مشاغل گاهی با مشکل نداشتن مشتری کافی دست و پنجه نرم میکنن.
درحالی که تولید مشتری زمانبر به حساب میاد، شما میتونین با یادگیری روش های خلاقانه پیدا کردن مشتری ، روند کار خودتون رو تسریع کنین. امیدوارم نکات بالا که در این راستا بهتون عرضه شد تونسته باشه کمکتون کنه تا راههای بهتری برای پیدا کردن مشتری در پیش بگیرید ?
نظر شما در مورد این روش های خلاقانه پیدا کردن مشتری که بهش اشاره کردیم چیه؟ فکر میکنین چیزی هست که از قلم افتاده باشه و من باید به این لیست اضافه کنم؟ ممنون میشم نظر خودتون رو پایین همین صفحه بنویسین ?