تفاوت ساب دامین و ساب فولدر : دانستن تفاوتی که این دو با هم دارند در طراحی استراتژی سئو هر سایتی بسیار مهم و ضروری است.
فهرست مطالب
- Subdomain یا Subfolder: کدام یک برای سئو بهتر است و چرا؟
- تفاوت ساب دامین و ساب فولدر
- ساب فولدر چیست
- ساب دامین چیست
- گوگل subdomain را به عنوان سایتی کاملا مستقل در نظر می گیرد
- چه زمانی باید از Subdomain استفاده کرد
- دلایل فنی استفاده از ساب دامین
- دلیل برندینگ استفاده از ساب دامین
- استفاده از ساب دامین و سئو
- تاثیر ساب دامین در سئو
- مزایای استفاده از ساب دامین
- موارد استفاده از Subdirectory
- ساب دایرکتوری یا ساب فولدر ؟
Subdomain یا Subfolder: کدام یک برای سئو بهتر است و چرا؟
استفاده از subfolder و یا subdomain بر روی سئوی سایت، تجربه کاربری (user experience) و دیگر بخش های سایت تاثیر می گذارد.
در این مقاله قصد دارم به بررسی مزایا و معایب استفاده از آنها بپردازم.
گوگل به subdomain ها کمابیش به اندازه subdirectory ها رتبه می دهد. (subdirectory تحت نام subfolder نیز شناخته می شوند)
اما یک تفاوت کلیدی وجود دارد، subdomain ها را می توان به عنوان سایت های جداگانه و مستقل در نظر گرفت. در واقع subdomain ها ارتباطی با سایت اصلی ندارند.
بسیار مهم است قبل از بارگذاری محتوای خود در subdomain و یا subfolder به تاثیری که این کار بر روی بهینه سازی و رتبه سایت شما دارد توجه کنید.
تفاوت ساب دامین و ساب فولدر
ساب فولدر چیست
وب سایت ها معمولا از دسته بندها، بخش ها و صفحات مختلف تشکیل می شوند.
HTML در گذشته بدین صورت استفاده می شد که طراحان سایت، فولدرهایی را ایجاد می کردند و صفات وب را داخل آن ها قرار می دادند.
به همین دلیل به آن ها subfolder و یا subdirectory می گویند.
این کار دقیقا مشابه ذخیره فایل ها داخل کامپیوتر است.
فولدرهای مختلفی ایجاد می شود تا عکس ها و دیگر فایل ها را به صورت طبقه بندی شده داخل آن ها قرار دهند.
Subfolder ها می توانند نام اختصاصی خود را داشته باشند.
در مثال زیر subfolder تحت عنوان /green-widget/ است که تمام صفحات مربوط به آن در این فولدر قرار دارد.
https://www.example.com/widgets/green-widgets/big-green-widget.html
به فولدرهای /widget/ و /green-widget/ در مثال بالا، ساب فولدر و یا ساب دایرکتوری گفته می گویند.
به صورت معمول در سایت های وردپرسی و دیگر سایت ها با زیر سایت PHP، این subdirectory ها به صورت مجازی هستند.
در این نوع از سیستم های مدیریت محتوا subfolder ها به دلایل امنیتی داخل سرور وجود ندارند، تا کاربران نتوانند با استفاده از برنامه های FTP به فولدر های اصلی و محتوایات آنها دسترسی داشته باشند. با اینکه این subfolder ها مجازی هستند اما همچنان جزئی از ساختار فایلی وب سایت ها هستند و همچنان تحت عنوان subdirectory شناخته می شوند.
Subdirectory بخشی از معماری و ساختار سایت است و در دامین سایت قرار دارد.
ساب دامین چیست
ساب دامین ها کاملا متفاوت از subdirectory ها هستند.
subdomain سایت جداگانه و مستقلی است.
ساب دامین در دامنه سایت نیز درج می شود ولی هیچ ارتباطی با سایتی که در دامنه اصلی است ندارد.
به صورت کلی ساب دامین به عنوان یک سایت کاملا مستقل در نظر گرفته می شود که از دامنه اصلی سایت منشعب شده است.
مثالی از subdomain
support.example.com
در مثال زیر subdomain نشان داده شده که دارای یک subfolder نیز می باشد
/support.example.com/faq
گوگل subdomain را به عنوان سایتی کاملا مستقل در نظر می گیرد
گوگل همیشه با ساب دامین به عنوان سایتی کاملا مستقل که ارتباطی با سایت اصلی ندارد رفتار می کند. این رفتار گوگل کاملا از طریق Google Search Console مشخص است.
سایت هایی که در subdomain قرار دارند باید به صورت جداگانه به گوگل معرفی و verify شوند.
John Muller این مورد را در یک ویدئو بیان کرده است: مشاهده ویدئو
شما باید ساب دامین ها را به صورت جاگانه در Search Console ثبت و verify کنید و تمام تنظیمات لازم را در آن به صورت جداگانه اعمال کنید.گوگل باید یاد بگیرید که سایتی که در ساب دامین قرار دارد چگونه Crawl کند. البته این کار فقط برای چند روز اول راه اندازی است.
چه زمانی باید از Subdomain استفاده کرد
دلایلی که یک وبمستر تصمیم به انتشار محتوای خود در ساب دامین می گیرد:
- دلایل فنی
- برندینگ
- سئو
دلایل فنی استفاده از ساب دامین
توسعه دهندگان وب ممکن است یک نسخه Staging از سایت را در ساب دامین قرار دهند و برای دسترسی به آن هم پسورد قرار دهند.
Staging نسخه ای از سایت فعلی است که به منظور انجام تست و آزمایش بخش های مختلف و یا طراحی یک قالب جدید ایجاد می شود)
ایجاد دیتابیس جدید و نصب نسخه جدیدی از سایت بسیار ساده است. (نسخه ای که بازدیدکنندگان سایت در حال کار با آن هستند)
تا زمانی که به subdomain از سایت اصلی لینک داده نشده باشد به صورت کلی crawler های موتورهای جستجو آن را پیدا نخواهند کرد.
حتی اگر خزنده ها ساب دامین را پیدا کنند به دلیل اینکه سایت staging به وسیله پسورد محافظت می شود نمی توانند آن را بررسی و ایندکس کنند.
البته باید در نظر داشته باشید، در صورتی که Google Search Console برای سایت راه اندازی شود این مورد صدق نخواهد کرد.
از دید فنی، سایت های staging که در subdomain قرار دارند می توانند دقیقا ساختاری مشابه سایت اصلی داشته باشند.
دایرکتوری، URL، پیوندهای یکتا (Permalink) های یکسانی با سایت اصلی داشته باشند.
ایجاد نسخه staging سایت در subfolder پیچیدگی های بیشتری دارد و ممکن است در کارکرد و ساختار لینک های سایت اختلال ایجاد شود.
به دلایل فنی، طراحان وب متوجه شده اند که ایجاد دیتابیس جدید و راه اندازی نسخه staging سایت در ساب دامین بسیار راحت تر است.
با این کار یک سایت کاملا مستقل ایجاد می شود که فایل های مختص خود را دارد و با سایت اصلی هم هیچ تداخلی نخواهد داشت.
جداسازی سایت و قرار دادن در ساب دامین این امکان را به توسعه دهندگان سایت می دهد تا قالب های جداگانه و تکنولوژی های مختلفی را بتوانند مورد استفاده قرار دهند بدون اینکه اختلالی در سایت اصلی به وجود بیاید.
همچنین به یاد داشته باشید که ایجاد ساب دامین رایگان است.
البته موارد استثنایی نیز وجود دارد مثل سایت kissmetrix که ساب دامین وبلاگ خود را فروخته است.
دلیل برندینگ استفاده از ساب دامین
برندسازی دلیل دیگر استفاده از subdomain است.
به عنوان مثال ممکن است صاحبان وب سایت تصمیم بگیرد بخش پشتیبانی خود را در ساب دامین قرار دهند. در بخش پشتیبانی، کاربران می توانند به اسناد دانلود شدنی، سوالات متداول و فروم پرسش و پاسخ دسترسی داشته باشند. به دلایل برندینگ، ممکن است بعضی از کسب و کارها تصمیم بگیرند تا بخش جداگانه ای را در ساب دامین ایجاد کنند تا بخش های پشتیبانی و دیگر بخش ها را از قسمت برند اصلی سایت جدا کنند. مانند جداسازی بخش پشتیبانی و یا بخش آکادمی که ممکن است در ساب دامین راه اندازی شوند.
استفاده از ساب دامین و سئو
استفاده از ساب دامین ممکن است به سئو نیز مربوط باشد.
به عنوان مثال ممکن است تصمیم به انتشار محتوایی در سایت بگیرید که هیج ارتباطی با محتوای سایت اصلی ندارد و کاملا متفاوت است.
در این حالت ناشر محتوا می تواند این نوع از محتوا را در یک ساب دامین قرار دهد تا محتوای جدید از سایت اصلی جدا باشد ولی همچنان در زیر یک دامین و برند باشد.
بسیاری از سایت های خبری بخش دستورات آشپزی خود را در ساب دامنه قرار می دهند.
البته واقعا مطمئن نیستم که این کار را به دلایل بهینه سازی سایت انجام می دهند یا خیر. اما این یک مثال خیلی خوب برای جداسازی بخشی از سایت است که هیچ ارتباطی با محتوای اصلی سایت ندارد.
با جدا سازی بخش دستورات آشپزی از الباقی بخش های سایت، می توان کنترل کاملی بر روی بخش مربوطه (به عنوان مثال آشپزی) داشت و همچنین باعث می شود که دیگر بخش های سایت را تحت تاثیر قرار ندهد.
این نکته را در نظر داشته باشید که این استراتژی با هدف سئویی دارد.
تاثیر ساب دامین در سئو
در این استراتژی به ساب دامین ها نیز اجازه داده می شود تا به تنهایی و بدون تاثیر گرفتن از سایت اصلی رتبه کسب کنند.
در مثال زیر به بررسی بخش دستورات آشپزی The New York Times می پردازیم.
زمانی که با عبارت “recipes NYTimes” به جستجو بپردازید گوگل این بخش از سایت را به عنوان یک سایت کاملا جداگانه در صفحه نتایج جستجوی (SERP) نمایش می دهد.
مزایای استفاده از ساب دامین
- مهمترین تفاوت ساب دامین با ساب فولدر در این است که کاملا مستقل است و به سایت اصلی هیچ وابستگی ای ندارد.
- می توان سیاست و استراتژی های خاصی را برای پیاده سازی کرد بدون اینکه سایت اصلی را درگیر کرد
- نیازی به کمک از سایت اصلی ندارد
- می توان برای اهداف تست سیستم هم از آن استفاده کرد
- هیچ تداخلی با سایت اصلی ندارد
موارد استفاده از Subdirectory
سایتی که جامع تر باشد، نسبت به سایتی که فقط بر روی موضوع خاصی تمرکز دارد به نظر سایت معتبرتری می رسد.
البته به این معنی نیست که سایتی که بر روی یک موضوع خاص تمرکز دارد سایت معتبر و مفیدی نباشد.
از سوی دیگر سایتی که کامل و جامع تر باشد لینک های بیشتری را می تواند جذب کند (بک لینک – inbound link- های بیشتری دریافت می کند) و در نتیجه اعتبار بیشتری نیز به دست خواهد آورد.
به دلایلی که بالا به آن ها اشاره کردیم ممکن است تصمیم به استفاده از استراتژی ایجاد subfolder بگیرید. دلیل دیگر استفاده از subdirectory این است که ممکن است بخش های مختلف سایت با یکدیگر همپوشانی داشته باشند.
شخصی به به صورت آنلاین غلات خریداری می کند ممکن است شلوار ورزشی جهت کار در خانه نیز خریداری کند. سایتی که هر دوی این موارد رو پوشش می دهد برای کاربر جذاب تر و کاراتر خواهد بود نسبت به سایتی که تنها یکی از این دو را پوشش می دهد.
ساب دایرکتوری یا ساب فولدر ؟
جواب: هر کدام که برایتان بهترین کارایی را دارد انتخاب کنید
مهمترین نکته در استفاده از subdomain این است که آیا برای کاربران سایت شما مفید است یا خیر؟
اما باید دلایل سئویی، برندینگ و مزایای فنی هر کدام از آن ها را نیز در نظر بگیرید.
به طور کلی، در صورتی که برای کاربران سایت شما مهم باشد که قسمت موجود متعلق به سایر بخش های سایت باشد، بهترین انتخاب برای شما استفاده از subfolder است.
اما اگر به دلایلی فنی، برند سازی و سئویی بهتر باشد که بخشی از سایت به صورت مستقل از دیگر بخش های سایت عمل کند، استفاده از subdomain انتخاب بهتر و موثرتری برای شما خواهد بود.
در این حالت تاثیر ساب دامین در سئو سایت هم افزایش می یابد و باعث افزایش رتبه سایت شما خواهد شد.
مواقعی نیز وجود دارد که امکان دادن جواب قطعی و انتخاب از بین این دو راه میسر نباشد، در چنین شرایطی با در نظر گرفتن سوالاتی به آنها اشاره کردیم می توانید بهترین راه را برای طراحی معماری سایت خود انتخاب کنید.
امیدوارم با خواندن این مطلب به تفاوت ساب دامین و ساب فولدر پی برده باشید و بدانید که چه زمانی باید از آن ها استفاده کنید.
در صورتی که برای انتخاب از بین این دو استراتژی نیاز به خدمات مشاوره سئو داشتید حتما با من تماس بگیرید.