اگه ما فقط یه بستر رسانه اجتماعی در اینترنت داشتیم، قطعاً مدیریت زندگی دیجیتالیمون خیلی ساده و سریعتر بود. اما خب متاسفانه اینطور نیست و ما کلی شبکه اجتماعی داریم که هر پلتفرمی قوانین خاص خودش رو برای تولید محتوا داره تا کاربران و طراحان با استفاده از اون قوانین بتونن با مخاطب ارتباط بهتری داشته باشند. یکی از مهمترین قوانین که وجود داره، سایز عکس بهینه برای شبکه های اجتماعی است که اتفاقاً امروز هم موضوع اصلی بحث ما مربوط به این سایز بهینه!
حواستون هست که ما قرار نیست در مورد چیزهایی مثل آواتار، کاور، آگهیها و عناوین صحبت کنیم، ما قراره روی داستانها، فیلمها، تبلیغات و تصاویر کوچیک بحث کنیم.
پس امروز با کلی توصیه درباره شبکه های اجتماعی مختلف روبرو هستین تا زندگی کاری شما کمی سادهتر بشه. این راهنما نگاهی به 7 سیستم عامل رایج در رسانه های اجتماعی مثل اینستاگرام، فیس بوک، TikTok ،LinkedIn، توییتر، Pinterest و YouTube میندازه و همه اندازههای مهم و توصیه شده تصویر رو که باید از اونها آگاه باشین به شما میده.
سایز عکس بهینه برای شبکه های اجتماعی
1. اینستاگرام
در تولید محتوای اینستاگرام چندین قالب تصویری تخصصی وجود داره که ما برای اینستاگرام در نظر داریم:
- اولیش هم داستان یا همون استوری معروف اینستاگرام است که به اشتراک گذرا تصاویر و فیلمها مربوط میشه.
- دومیش هایلایت ها هستن که به معنی بهترین پست های اینستاگرام هستن که شما اونها رو در پیج خودتون به حالت پین در آوردین.
- کاروسل تبلیغات یا Carousel ads مورد بعدیه که اجازه میده تا چندین عکس در هر تبلیغ، مثلاً برای گالریهای چند محصول قرار بگیره.
- و مورد آخر هم IGTV محبوبه که یک برنامه ویدیویی مستقل و پرطرفدار برای ارائه فیلمهای طولانیتره.
سایز عکس بهینه برای شبکه های اجتماعی مختلف متفاوته مثلاً تو این مورد اندازهها و ابعاد توصیه شده عبارتند از:
عکس پروفایل اینستاگرام:
- 320 320 320 پیکسل.
پست های اینستاگرام و تبلیغات تصویری:
- لنداسکیپ 1080 * 566 پیکسل،
- پرتره 1080 * 1350 پیکسل،
- مربع 1080 * 1080 پیکسل،
- نسبت ابعاد 1.91:1—4:5،
- عرض پیشنهادی 1080px و
- ارتفاع پیشنهادی 566—1350 پیکسل است.
عکسهای Thumbnail دومین موردی هستن که برای سایز عکس بهینه برای شبکه اجتماعی اینستا بررسی میشن:
- اندازه صفحه نمایش 161 در 161 پیکسل و
- عرض پیشنهادی 1080px (بارگذاری تصاویر تا حد ممکن بزرگتر) است.
استوری های اینستاگرام و تبلیغات استوری ها:
- اندازه پیشنهادی 1080 * 1920px،
- نسبت ابعاد 9:16،
- حداکثر اندازه پرونده 30mb… اما یادتون باشه که هرچه تصویر بزرگتر باشه، بافر کندتر میشه!
- طبق دستورالعملهای رسمی در سایز عکس بهینه برای شبکه اجتماعی ، تقریباً به 14٪ (250 پیکسل) از بالا و پایین تصویر بدون متن، آرم یا سایر عناصر اصلی خلاق برای جلوگیری از پوشوندن اونها با نماد نمایه یا CTA حواستون باشه.
کاروسل اینستاگرام:
- لنداسکیپ 1080 * 566 پیکسل،
- پرتره 1080 * 1350 پیکسل،
- مربع 1080 * 1080 پیکسل،
- لنداسکیپ نسبت ابعاد 1.91:1، مربع 1:1، عمودی 4:5.
- عرض پیشنهادی 1080px و
- ارتفاع توصیه شده 566—1350 پیکسل (وابسته به جهت تصویر) است.
و مورد آخر هم سایز عکس بهینه شبکه اجتماعی اینستاگرام در IGTV است:
- ابعاد پیشنهادی 1920 * 1080 پیکسل (بالعکس برای لنداسکیپ)،
- ارتفاع تصویر جلد 420px،
- عرض تصویر جلد 654px و
- نسبت ابعاد 1:1.55 است.
2. توییتر
ویژگیهای توییتر شامل توییتر کارت برای اتصال لینکها با تصاویر به توییتها و مومنت Moment است که تقریباً مثل همون هایلایت اینستاگرامه. جدیدترین ویژگیهای بازاریابی توییتر هم شامل فلیت است که البته فقط برای گوشی موبایل فعاله. پس با این حساب تو این قسمت از سایز عکس بهینه برای شبکه های اجتماعی ، قراره که در مورد سایز عکسهای مختلف در توییتر صحبت کنیم:
پروفایل توییتر:
- تصویر نمایه 400 * 400 پیکسل،
- حداکثر اندازه پرونده 2mb،
- بنر 1500 * 500 پیکسل و
- نسبت ابعاد 3:1 است.
توییت ها:
- اندازه پیشنهادی 1024 * 512 پیکسل،
- نسبت ابعاد 16:9 و
- حداکثر اندازه پرونده 5 مگابایت برای عکس یا GIF در تلفن و 15 مگابایت روی دسکتاپ است.
توییتر کارت:
- نسبت ابعاد 1.91:1،
- سامری کارت 120 * 120px،
- سامری کارت با تصویر بزرگ، حداکثر ابعاد 4096 * 4096px،
- پلیر کارت 262 * 262 پیکسل یا 359 * 196 پیکسل با 16:9 و
- وب کارت 800 * 320 پیکسل است.
فلیت توییتر:
- ابعاد پیشنهادی 1080 * 1920px.
مومنت توییتر:
- به خودتون بستگی داره.
تبلیغات توییتر:
- سایز عکس بهینه برای شبکه های اجتماعی در تویت های تک عکس یا چند تصویری با حداقل اندازه 600 * 335 پیکسل،
- اندازه تصویر وب کارت 800 * 418 پیکسل با نسبت ابعاد 1.91:1 یا
- 800 * 800 پیکسل با نسبت ابعاد 1:1، حداکثر اندازه پرونده 20 مگابایت،
- تصویر کارت برنامه 800 * 418px با نسبت ابعاد 1.91:1، حداکثر اندازه پرونده 3mb،
- Carousels 800 * 418px با نسبت ابعاد 1.91:1، حداکثر اندازه پرونده 20mb برای 2 تا 6 کارت تصویر،
- کارت دایرکت مسیج 800 * 418 پیکسل با نسبت ابعاد 1.91:1 و
- کارت مکالمه 800 * 418 پیکسل با نسبت ابعاد 1.91:1،3 مگابایت به عنوان حداکثر اندازه پرونده است.
3. TikTok
مورد بعدی که باید در سایز عکس بهینه برای شبکه های اجتماعی بررسی بشه پلتفرم تیک تاک است. TikTok، آخرین پدیده در رسانه های اجتماعیه و تا حدی به معرفی کسب و کار و کار تولید محتوای ما کمک میکنه. این پلتفرم فقط با ویدئوها، تبلیغات و تصاویر پروفایل کار خودش رو انجام میده پس تنها نگرانی شما همین چندتا مورد ساده است.
عکس پروفایل TikTok:
- 200 * 200 پیکسل.
فیلم TikTok:
- ابعاد پیشنهادی 1080 * 1920px با نسبت ابعاد 1:1 یا 9:16.
تبلیغات TikTok:
- پرتره 720 * 1280px،
- مربع 1200 * 1200 پیکسل و
- لنداسکیپ 1280 * 720 پیکسل است.
4. فیس بوک
به طور مشابه با معیارهای تصویر اینستاگرام، فیس بوک هم برای محتوای تصویری خودش روی پست ها، بنرها و استوریها تمرکز میکنه. طبق قانون خاصی که برای سایز عکس بهینه برای شبکه های اجتماعی وجود داره، صفحات رویداد و تبلیغات بازار به ابعاد خاصی احتیاج دارن. این پلتفرم همچنین دارای تصاویر 360 درجه، معروف به پانوراما است.
صفحه فیس بوک:
- ابعاد 170 * 170 پیکسل در دسکتاپ و 128 * 128 پیکسل در تلفن همراه،
- عکس کاور توصیه شده ابعاد 820 * 312 پیکسل در دسکتاپ و 640 * 360 پیکسل در تلفن هوشمند،
- اندازه ایده آل فایل کمتر از 100 کیلوبایت است و
- ویدیوی کاور 820 * 462 پیکسل و 20-90 ثانیه است.
پست های فیس بوک:
- طبق قانون سایز عکس بهینه برای شبکه های اجتماعی اندازه های پیشنهادی 1200 * 630 پیکسل با نسبت ابعاد 1.9:1 – بالاترین وضوح ممکن رو بارگذاری کنین!
- کاروسل از 2 تا 10 تصویر 1200 * 1200 پیکسل با نسبت ابعاد 1:1 است.
عکس کاور ایونت فیسبوک:
- 1200 * 628 پیکسل با نسبت ابعاد 2:1.
عکسهای پانورامای فیس بوک:
- 30،000 پیکسل در هر جهت کمتر از 135،000 پیکسل در اندازه کلی،
- نسبت ابعاد 2:1 و
- حداکثر اندازه تا 30 مگابایت است.
استوری فیس بوک:
- ابعاد پیشنهادی 1080 * 1920px با
- نسبتهای 9:16 و 4:5 تا 1.91:1،
- حداکثر مدت زمان 5 ثانیه،
- حداکثر اندازه پرونده 30mb و
- مثل همون IG استوریها، اگه اینجا هم متن دارین باید از 250 پیکسل در بالا و پایین حاشیه خودداری کنین.
استوری ویدئویی:
- عرض حداقل 500 پیکسل،
- نسبت ابعاد 9:16 تا 1.91:1،
- حداکثر مدت زمان: 15 ثانیه و
- حداکثر اندازه پرونده: 4 گیگابایت است.
تبلیغات فیس بوک:
- تبلیغات فید فیس بوک 1080 * 1080 پیکسل با نسبت ابعاد 1.91:1 به 1:1؛ حداکثر اندازه پرونده 30mb است،
- تبلیغات ستون سمت راست 1080 * 1080px با نسبت ابعاد 1:1؛ این ویژگیها فقط برای روی دسکتاپ است!
- مقالات روزانه 1080 * 1080 پیکسل با نسبت ابعاد 1.91:1 به 1:1؛ حداکثر اندازه پرونده 30mb است.
- تبلیغات بازار 1080 * 1080 پیکسل با نسبت ابعاد 1:1؛ حداکثر اندازه پرونده 30mb است.
- جستجوی فیس بوک 1080 * 1080px با نسبت ابعاد 1.91:1 به 1:1؛ حداکثر اندازه پرونده 30mb است.
- پیامهای پشتیبانی شده 1080 * 1080px با نسبت ابعاد 1.91:1 به 1:1؛ حداکثر اندازه پرونده 30mb است.
- تبلیغات صندوق ورودی مسنجر 1080 * 1080px با نسبت ابعاد 1:1؛ حداکثر اندازه پرونده 30mb است.
- استوری های مسنجر تبلیغات 1080 * 1080 پیکسل با نسبت ابعاد 9:16 است.
5. LinkedIn
LinkedIn بعد از فیس بوک دومین استخر بزرگ بازاریابی B2B رو داره و از دسامبر سال 2020 بیش از 20 میلیون فرصت شغلی رو تبلیغ کرده. با در نظر گرفتن این موارد، باید از نظر ابعاد تصویر و فیلم و کیفیت اون برای تولید محتوای لینکدین خیلی با ارزش باشه و سایز عکس بهینه برای شبکه های اجتماعی در لینکدین فقط چند مورده که در این صورت باید فقط روی پروفایلهای فردی و شرکتی تمرکز کنین.
نمایه LinkedIn:
- عکس پروفایل 400 * 400 پیکسل است؛ اگرچه برای کیفیت بهتر میتونین از تصاویر تا 7680 * 4320 پیکسل استفاده کنین. حداکثر اندازه پرونده 8mb است.
- تصویر کاور 1584 * 396 پیکسل با نسبت ابعاد 4:1 است.
LinkedIn برای صفحات تجاری:
- تصویر پروفایل یا همون آرم 300 * 300 پیکسل،
- اندازه بنر توصیه شده با اندازه 1128 * 191px،
- صفحه اصلی تصویر اصلی ابعاد 1128 * 376 پیکسل،
- ماژولهای سفارشی Tab Life ابعاد 502 * 282px و
- عکسهای لایف تب شرکت 900 * 600 پیکسل است.
پست های LinkedIn:
- تصاویر برای لینکهای پست وبلاگ 1200 * 627px با نسبت ابعاد 1.91:1 و
- پست ویدیویی 256 * 144 پیکسل – 4096 * 2304 پیکسل است.
استوری LinkedIn:
- 1080 * 1920px با نسبت ابعاد 9:16.
تبلیغات LinkedIn:
در مبحث سایز عکس بهینه برای شبکه های اجتماعی ، تبلیغات لینکدین از اهمیت زیادی برخورداره و برای همین هم باید خیلی خیلی به سایز تصاویر تو این زمینه دقت کنین:
- اندازه پیشنهادی برای آرم تبلیغات شرکت، 100 * 100 پیکسل،
- تصویر پس زمینه تبلیغات در اسپات لایت، 300 * 250 پیکسل،
- تصاویر محتوای پشتیبان 1200* 627 پیکسل با نسبت ابعاد 1.91:1 و
- تصاویر کاروسل با محتوای حمایت شده 1080 * 1080px با نسبت ابعاد 1:1 است.
6. یوتیوب
در تولید محتوای یوتوب ویدئوها اولین جایگاه رو دارن، به این معنی که فقط چند مورد عکس بیشتر نیست که شما باید در مورد سایز بهینه اونها بدونین.
صفحه یوتیوب:
- عکس پروفایل 800 * 800 پیکسل،
- تصویر بنر 2560 * 1440px با نسبت ابعاد 16:9؛ حداکثر اندازه پرونده 6mb است.
ویدیوی یوتیوب:
- ویدیوی استاندارد در حداقل اندازه: 1280 * 720 پیکسل،
- محدودیت اندازه پرونده 6mb،
- نسبت تصویر 16:9،
- برای داشتن ویدئوی با کیفیت بهتر، ابعاد پیشنهادی: 1920 * 1080 پیکسل،
- حداکثر حجم فایل ویدیویی 128 گیگابایت و
- حداکثر طول فیلم 12 ساعت است.
تبلیغات یوتیوب:
- تبلیغات با قابلیت رد شدن: 12 ثانیه – 3 دقیقه،
- تبلیغات غیر قابل رد 15 ثانیه، مگه این که در EMEA باشین که 20 ثانیه است،
- طول Bumper ads 6 ثانیه و
- تبلیغات Discovery 16: 9/4:3 با حداکثر اندازه پرونده 1 گیگابایت است.
7. Pinterest
تنها پلتفرم رسانه های اجتماعی که به کاربران امکان جستجوی تصاویر رو میده، پینترست است. این پلتفرم خلاقانه، مشارکتی و کاملاً متمرکز بر محتوای بصریه و مجموعهای ساده از استانداردها برای تمرین و گسترش خلاقیت شماست.
پین استاندارد:
- 1000 * 1500 پیکسل نسبت ابعاد 2:3.
پین مربع:
- 1000 * 1000 پیکسل، نسبت ابعاد 1:1.
سنجاق بلند:
- 1000 * 2100 پیکسل، نسبت ابعاد 1:2.
اینفوگرافیک:
- 1000 * 3000 پیکسل، نسبت ابعاد 1:3.
سایز عکس بهینه برای شبکه های اجتماعی
ایجاد تصاویر هیجان انگیز به طور منظم به اندازه کافی چشمگیره و با این مقاله دیگه اصلاً نگران سایز عکس بهینه برای شبکه اجتماعی مورد نظرتون نباشین و از انعطاف پذیری و خلاقیت خودتون در تولید محتوا برای این شبکهها استفاده کنین.