چندی پیش گوگل از داشتن 200+ فاکتور رتبه بندی خبر داد. اگرچه در واقع، این اتفاق در سال 2009 رخ داده است ولی اکنون ما به سمت 2020 حرکت می کنیم. گوگل طی ده سال گذشته به طرز چشمگیری تکامل یافته است. امروز، تطابق عصبی – یک روش مبتنی بر هوش مصنوعی – حدود 30٪ از کل جستجوها را پردازش می کند و گوگل می تواند مفاهیم موجود در کلمات کلیدی را تشخیص دهد. آنها الگوریتم RankBrain، فهرست بندی اول موبایل و HTTPS را معرفی کرده اند. از آنجا که ما باید با تغییرات سازگار شویم و راه هایی برای رسیدن به سمت SERP ها پیدا کنیم، موضوع فاکتورهای رتبه بندی مثل همیشه تازه می ماند. بنابراین این فاکتورهای را در یک لیست جمع آوری کرده و هر کدام را در مقاله ای جداگانه مورد بررسی قرار دادیم. در این مقاله به بررسی فاکتور رتبه بندی دامنه خواهیم پرداخت.
فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سال 2020 : فاکتور رتبه بندی دامنه
سن دامنه و ثبت نام دراز مدت (مدت زمان تمدید دامنه)
آنچه مردم می گویند:
سن دامنه برای مدت زمان طولانی یک عامل رتبه بندی در نظر گرفته شده است. این نظر باعث شد که وبمسترها به امید بهره مند شدن از امتیاز فاکتور رتبه بندی دامنه، دامنه های قدیمی را شکار کنند. علاوه بر این، اعتقاد بر این بود که نام دامنه با مدت طولانی تر ثبت نام از نظر گوگل قانونی تر به نظر می رسد. این اعتقاد احتمالاً به لطف یکی از اختراعات ثبت شده قدیمی Google ظهور کرده است، به ویژه که می گوید: دامنه های معتبر برای چند سال تمدید می شوند در حالیکه دامنه های غیر معتبر معمولا یکساله تمدید می شوند.
آنچه گوگل گفته:
گوگل، با این حال، انکار کرده است که سن دامنه تاثیری در رتبه بندی دارد. در سال 2010، مت کاتس به وضوح اظهار داشت که هیچ تفاوتی برای گوگل “بین دامنه ای که شش ماهه تمدید شده اند در مقابل دامنه های یکساله” وجود ندارد. جان مولر حتی دقیق تر گفت: سن و مدت زمان تمدید دامنه جزو فاکتورهای رتبه بندی گوگل نیستند.
خلاصه
نمونه های زیادی از دامنه های جدید وجود دارد که برای سایت های با کیفیت و با ارزش استفاده می شود و تعداد زیادی دامنه قدیمی که اسپم شده است. سن دامنه و مدت زمان تمدید آن منحصراً بعید است که به طور جدی بر رتبه بندی تأثیر بگذارند. احتمالاً دامنه های قدیمی ممکن است از فاکتورهای دیگری مانند بک لینک ها و غیره بهره مند شوند. اما اگر دامنه، سابقه بدی در افت رتبه ها یا مجازات های اسپم داشته باشد، ممکن است گوگل بک لینک های آن را نادیده بگیرد.
دومین فاکتور رتبه بندی دامنه : کلمه کلیدی
آنچه مردم می گویند:
دامنه هایی هستند که یا در نام های خود کلمات کلیدی را دارند یا کاملاً از کلمات کلیدی تشکیل شده. اعتقاد بر این است که آنها بهتر و سریعتر از دامنه های معمولی رتبه بندی می شوند، زیرا نام آنها به عنوان سیگنال ارتباطی عمل می کند. مت کاتس در سال 2011 در ویدئویی در پاسخ به کاربرانی که به گوگل درباره ” دادن امتیازی برای رتبه بندی به دامنه هایی که شامل کلمه کلیدی بودند” این موضوع را تایید کرد.
گوگل می گوید:
در حدود یک سال قبل در یکی از جلسات Hangout ، جان مولر به سؤالی درباره دامنه هایی که کلمه کلیدی داند، پاسخ داد:
“فقط به این دلیل که کلمه کلیدی در نام دامنه موجود باشد، گوگل به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه بندی به آن امتیاز بیشتری نخواهد داد. بلکه یک رابطه غیرمستقیم بین آن ها وجود دارد. زیرا دامنه های مطابق با کلمه کلیدی زیادی داریم که توسط گوگل اسپم شده اند.”
خلاصه
داشتن کلمه کلیدی به عنوان نام دامنه ارتباط چندانی با افزایش رتبه و دریافت امتیاز فاکتور رتبه بندی دامنه ندارد. بسیاری از مشاغل بیش از حد موفق وجود دارند که دامنه هایی با نام تجاری و غیر کلمه کلیدی دارند. به عنوان مثال همه Amazon.com را می شناسند، اما چیزی مانند buythingsonline.com را نمی شناسند. به فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و غیره فکر کنید کیفیت و ارزش کاربر بسیار مهم تر هستند.
سومین فاکتور رتبه بندی دامنه : استفاده از کلمه کلیدی در URL صفحه
مردم می گویند:
استفاده از کلمه کلیدی هدف به عنوان بخشی از URL صفحه می تواند به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه بندی مرتبط عمل کند. علاوه بر این، چنین URL هایی ممکن است به عنوان بخشی مشترک برای اتصال صفحات داخلی استفاده شود، با این حال، تأثیر رتبه بندی بسیار اندک است.
گوگل می گوید:
جان مولر تأیید کرده بود که یک کلمه کلیدی در URL صفحه یکی از فاکتورهای رتبه بندی است. اما وی تأکید کرد که این مقایسه در مقایسه با سایر عوامل رتبه بندی ناچیز است و توصیه کرد که به دلیل داشتن کلمات کلیدی در URL، از تغییر URL کنونی خودداری کنید.
“من معتقدم که این یک فاکتور رتبه بندی دامنه بسیار ناچیز است. بنابراین این چیزی نیست که از شما بخواهم تا آدرس صفحات سایت خود را به خاطر داشتن کلمه کلیدی تغییر دهید”
خلاصه
آدرس های اینترنتی حاوی کلمات کلیدی در نتایج جستجو برجسته می شوند، که ممکن است نرخ کلیک یا CTR سایت را تحت تأثیر قرار دهند، زیرا آن ها به محتوای صفحه اشاره می کنند. گوگل چنین URL هایی را به عنوان فاکتورهای رتبه بندی جزئی مشاهده می کند. با این وجود برای کسب امتیاز رتبه بندی این موضوع ارزش تلاش را دارد.