مقالات آموزشی

فرآیند تایید محتوا چیست؟ – بررسی توسط تیم تولید محتوا

مفید بود؟

ممکنه که خیلی‌ها فکر کنن تولید محتوا کار ساده‌ایه. فقط لازمه یک لپ‌تاپ داشته باشین و دسترسی به اینترنت. یک نفر نوشته‌ای رو مینویسه و بعد داخل سایت میذاره و به مرور، مخاطب‌ها هم جذب میشن. اما باید به شما بگیم که چنین چیزی حقیقت نداره. شاید سال‌های پیش همه این طوری پیش میرفتن اما الان اونقدر رقابت بالاست که این روش جواب نمیده. اگر میخواین کاری که شروع میکنین تداوم داشته باشه، نیازمند تشکیل یک تیم قوی تیم تولید محتوا هستین. تیم تولید محتوا وظایف متعددی داره که یکی از اون وظایف بررسی فرآیند تایید محتوا هست.

وقتی که محتوایی نوشته میشه بلافاصله در سایت قرار نمیگیره. اون محتوایی که نوشته شده باید از لحاظ خوانایی و اعتبار علمی بررسی بشه. و بعد از این مرحله و مراحل دیگه هست که در سایت قرار میگیره. یعنی در واقع همه در تیم، حتی نویسنده، طبق یک چک لیست پیش میرن. به همه این مراحل، فرآیند تایید محتوا گفته میشه. در این مقاله قراره به بررسی همین موضوع بپردازیم.

 

اصول فرآیند تایید محتوا

این مواردی که قراره گفته بشن رو به موضوع سایت خودتون بسط بدین. موضوع و محور فعالیت هر سایت متفاوته. بعضی از وبسایت ها درباره آشپزی مینویسن، بعضی‌ها حول تکنولوژی فعالیت دارن و بعضی دیگه اخبار روزانه کشور رو نشر میدن. اما پایه اصلی مراحل تایید محتوا یکی هست. پس میشه اینها که این پایین لیست کردم رو به همه نوع محتوا تعمیم بدیم.

  • پیش از انجام هر کاری باید یک برنامه طولانی مدت برای تک تک مراحلی که قراره انجام بدین، داشته باشین.
  • قبل از شروع به نوشتن، باید یک برنامه و روش برای تایید صحت موضوع‌هایی که قراره روی اونها مانور بدین در نظر بگیرین.
  • تایید کردن یک فرآینده. باید دقت داشته باشین که مسیر تایید هر موضوع با موضوع دیگه‌ای متفاوته.
  • زمانی که قراره روی یک منبع کار کنین، باید منبع و بعد محتوای ارائه شده از اون منبع رو تایید کنین.
  • هرگز محتوایی رو از جایی بدون ذکر منبع برندارین یا بهتره بگیم ندزدینش!
  • به هر منبعی اعتماد نکنین. حتی منابع دسته اول یا لینک‌هایی که در صفحات اول به نمایش درمیان. بهترین منابع هم امکان وجود دستکاری رو دارن یا ممکنه نادرست باشن. چون بعضی مقالات بر اساس احساسات یا دیدگاه‌های محدود شکل میگیرن.
  • در طول مدت زمان پیدا کردن یک منبع مناسب، همیشه این سؤال رو از خودتون بپرسین و منبع رو به چالش بکشین: “از کجا این رو میدونین؟”.
  • اون چیزی که بعضی منابع رو معتبر میکنه، عکس‌ها، فیلم‌ها و مستندات هستن. مستندات هر سایت یا منبع رو بررسی کنین.
  • از خودتون همیشه سؤال بپرسین که “آیا من به اندازه کافی در مورد این مطلب میدونم تا بتونم تاییدش کنم؟” در فرآیند تایید محتوا این پرسش خیلی اهمیت داره. به این دلیل که بعضی مباحث اونقدر پیچیده هستن که هر کسی توانایی تایید اونها رو نداره. یا بعضی از مباحث مربوط به فرهنگ و اخبار منطقه‌ای خاص میشن.
  • هیچوقت تنهایی عمل نکنین. همیشه با تیم پیش برین.

تایید محتوا تولید شده توسط کاربر

با این فرض شروع کنین که محتوایی که تولید شده ممکنه نادرست، باز نشر شده، متفاوت با متن اصلی، یا کپی شده باشه و یا هر مشکل دیگه‌ای به این صورت. هنگام بررسی فرآیند تأیید محتوا تولید شده توسط کاربر یا همون UGC این مراحل رو دنبال کنین:

  1. منبع اصلی و محتوا رو شناسایی و تایید کنین (از جمله مکان، تاریخ و زمان تقریبی).
  2. منبع رو به چالش بکشین و ارتباط مستندات موجود رو پیدا کنین.
  3. برای استفاده از محتوا (عکس، فیلم، صدا) از نویسنده یا تولید کننده اون محتوا اجازه بگیرین.

همیشه اطلاعات مربوط به آپلود کننده‌ها رو جمع آوری کنین. قبل از تماس و پرسیدن مستقیم از اونها که آیا سازنده محتوا هستن یا نه یا چقدر از صحت محتوا اطلاعات دارن و مطمئن هستن، حتی الامکان ابتدا خود شما مطلب رو تایید کنین.

1. منبع اصلی و محتوا رو شناسایی و تایید کنین

اولین قدم از مراحل تأیید محتوا تولید شده توسط کاربر، شناسایی محتوا اصلیه. مثل تصویر، ویدیو، پیام متنی، حتی توییت و مواردی مثل اینها. بهتره برای شروع با چند سؤال شروع کنیم:

  • آیا میتونین همون پست یا مطلب مشابه‌ رو در جای دیگه‌ای به صورت آنلاین پیدا کنین؟
  • چه زمانی نسخه اول اون محتوا بارگذاری شده یا کی به اشتراک گذاشته شده؟ حتی در مورد عکس و فیلم هم باید پرسید چه زمانی گرفته شدن؟
  • آیا میتونین Location یا مکانی رو شناسایی کنین؟ آیا UGC برچسب گذاری شده؟
  • آیا هیچ وبسایتی از اون محتوا لینک داده شده؟
  • آیا میتونین شخصی که UGC رو به اشتراک گذاشته یا بارگذاری کرده، شناسایی کنین و برای اطلاعات بیشتر با اون تماس بگیرین؟

تأیید منشأ تصاویر

  • برای جستجو عکس و پیدا کردن منبع و منشأ اون از TinEye یا Google Image Search استفاده کنین. وقتی شما در گوگل شروع به جستجو میکنین و در نوار جستجو مطلبی رو مینویسین، گوگل برای شما نتایجی رو میاره. برای جستجو عکس میتونین از قسمت همه نتایج (All) به قسمت عکس‌ها (Images) برین و تمام مطالب مربوط به تصاویر رو اونجا ببینین و حتی همونجا شروع به جستجوی جدید کنین.
  • بررسی کنین که آیا تصویر دارای داده EXIF هست یا نه. از نرم افزارهایی مثل فتوشاپ یا ابزارهای رایگان مثل Fotoforensics.com یا Findexif.com استفاده کنین. این ابزارها مناسب دیدن اطلاعاتی مثل نوع دوربین، برچسب زمانی عکس و ابعاد تصویر اصلی هستن.
هشدار
داده‌ها میتونن به طور پیش فرض مطابق با تنظیمات سازنده قرار بگیرن. حواستون به این موضوع باشه.
  • شبکه‌های اجتماعی مثل Twitter، Facebook و Instagram بیشتر متادیتاها رو از بین میبرن. Flickr یک استثناء است. به جای اینها، Geofeedia و Ban.jo رو امتحان کنین تا داده‌های GPS رو از دستگاه موبایلی که تصویر رو بارگذاری کرده، شناسایی کنین.

تأیید منشأ ویدیو

  • برای جستجوی خوب کلمات کلیدی در پلتفرم‌های اشتراک ویدیو مثل YouTube، Vimeo و Youku، از کلمات اختصاری، نام مکان‌ها و یا سایر ضمایر استفاده کنین.
  • وقتی که با مطالبی به زبان دیگه‌ای سر و کار دارین، باید از ابزارهایی برای ترجمه استفاده کنین. به عنوان مثال برای اینکه عمده مطلب رو متوجه بشین، Google Translate میتونه گزینه خوبی باشه.
  • از فیلتر تاریخ برای پیدا کردن اولین فیلم‌های منطبق با کلمات کلیدی استفاده کنین.
  • در این قسمت هم میتونین از TimEye یا Google Image Search استفاده کنین. هنگام جستجو در گوگل، قسمت جداگونه‌ای برای صرفاً سرچ کردن ویدیوها (Videos) هست.
نویسنده و بنیانگذار

با شناسایی محتوای اصلی، اطلاعات مربوط به نویسنده و یا بنیانگذار محتوا رو جمع آوری کنین. هدف این مرحله از فرایند تایید محتوا اینه که تصدیق کنین فردی که پشت این محتوا هست قابل اعتماده. با طرح این سؤال‌، ردپای دیجیتالی فرد بارگذار رو بررسی کنین:

  • آیا میتونین هویت اون شخص رو تأیید کنین؟
  • آیا با حساب کاربری نویسنده آشنایی دارین؟ آیا مطالب قبلی نوشته شده این فرد قابل اعتماد بودن؟
  • سابقه فرد بارگذار رو در شبکه اجتماعی بررسی کنین: چقدر در حساب کاربری فعال هستن؟ اونها چه چیزهایی رو به اشتراک میذارن و درباره چه مسائلی حرف میزنن؟ چه اطلاعاتی در حساب کاربری مشهوده؟ آیا به جای دیگه‌ای لینک شده؟ چه نوع محتوایی قبلاً نوشته شده؟
  • با توجه به سابقه حساب کاربری، آپلود کننده در کجا مستقر هست؟
  • بررسی کنین که اونها در شبکه اجتماعی به چه افرادی متصل هستن: دوستان و دنبال کننده‌های اونها چه کسانی هستن؟ اونها خودشون چه کسانی رو دنبال میکنن؟ اونها با چه کسانی تعامل دارن؟
  • برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر سعی کنین سایر حساب‌های مرتبط با همین اسم و نام کاربری رو در سایر شبکه‌های اجتماعی پیدا کنین: اگه نام واقعی رو پیدا کردین، از ابزار جستجو افراد (Spokeo، White Pages، Pipl.com و WebMii) برای پیدا کردن آدرس، ایمیل و شماره تلفن استفاده کنین. سایر شبکه‌های اجتماعی مثل LinkedIn رو بررسی کنین تا از سابقه حرفه‌ای شخص مطلع بشین. بررسی کنین که آیا حساب کاربری در توییتر، فیسبوک یا اینستاگرام تایید شده هست یا نه. حساب‌های تایید شده دارای تیک آبی هستن و یا پنجره‌ای باز میشه که نوشته شده: “Verified Account یا Verified Page”. به این معنی که این صفحه یا حساب کاربری تایید شده.
تصاویر و فیلم‌ها

هنگام برخورد با تصاویر و فیلم‌ها این سؤالات رو درباره منبع از خودتون بپرسین تا اعتبار اونها رو بررسی کنین (طی فرایند تأیید محتوا برای اطلاعات متنی هم این سؤالات جواب میدن).

  • اونها چه کسانی هستن؟
  • اونها کجا هستن؟
  • عکس و فیلم اونها چه چیزی رو نشون میده؟
  • چه تاریخی این اتفاق افتاده؟
  • چرا این اتفاق افتاده؟
حساب‌های آنلاین

با پرسیدن این سؤال‌ها، فعالیت‌های اونها رو به هر حساب آنلاین دیگه‌ای که دارن، متصل کنین:

  • آیا حساب وابسته‌ای وجود داره؟ کد ویدویی رو در توییتر یا فیسبوک جستجو کنین.
  • آیا حساب دیگه‌ای (Google Plus، یک وبلاگ یا وبسایت) در نمایه ویدیو ذکر شده؟
  • حساب‌های وابسته چه اطلاعاتی رو ارائه میدن که نشانگر مکان، فعالیت و قابل اطمینان بودن هستن؟
  • از کِی این حساب‌ها فعال بودن؟ چقدر اونها فعال هستن؟ (هرچی فعال‌تر باشن و حساب کاربری قدیمی‌تر باشه، احتمالاً قابل اعتمادتر هستن.)
  • آیا میتونیم اطلاعاتی رو برای یک وبسایت وابسته پیدا کنیم؟
  • آیا به غیر از انجام کارها به صورت آنلاین، جایی مستقر هستن؟
  • رسانه‌های اجتماعی که با اونها ارتباط برقرار میکنن چه کسانی هستن؟

 

محتوا

تاریخ

یکی دیگه از موارد مهم در بررسی فرآیند تایید محتوا ، چک کردن تاریخ و زمان تقریبی هست، به ویژه در هنگام برخورد با عکس و فیلم.

  • اطلاعات مربوط به آب و هوا رو در روز و محلی که رویداد مورد نظر رخ داده، بررسی کنین. آیا شرایط آب و هوایی در اون روز و لحظه مثل پیش بینی آب و هوایی محلی بوده؟ از Wolfram Alpha برای انجام جستجو استفاده کنین.
مثال
آب و هوا در تهران، ایران، در تاریخ 11 تیر 1391، چی بوده؟
  • منابع اخبار رو برای گزارش‌ها در مورد رویدادها در اون روز جستجو کنین.
  • از برنامه جستجو ویدیو و تصویر (YouTube، Google، TinEye) استفاده کنین.
  • برای تصاویر و عکس‌ها، به دنبال عناصری باشین که تاریخ و زمان و یا هر نکته مهم دیگه‌ای رو نشون میدن.
موقعیت

یکی دیگه از جنبه‌های مهم فرآیند تایید محتوا ، شناسایی محل شکل گیری محتوا است. البته این قسمت، بیشتر برای افرادی که پیرامون اخبار محلی یا کشوری تولید محتوا میکنن، به درد میخوره و اهمیت داره.

  • آیا محتوا شامل اطلاعات جغرافیایی خودکاره؟ یعنی مثل Twitter، Flickr و یا Picasa یک سری اطلاعات رو موقع تولید محتوا به طور خودکار ثبت میکنن.
  • نقاط اصلی و مرجع رو برای مقایسه با تصاویر ماهواره‌ای و عکس‌ها پیدا کنین: نشانی‌ها، علامتی روی ساختمون‌های اطراف، بیلبوردها و موارد شاخص دیگه. برای این کار میتونین از Google Street View یا (Google Maps (Photos استفاده کنین.
  • از Google Earth برای بررسی بیشتر تصاویر و فیلم‌های قدیمی استفاده کنین چون قادر به ارائه تاریخچه تصاویر ماهواره‌ایه.
  • زبان حرف زدن افراد رو در ویدیو بررسی کنین که آیا با موقعیت جغرافیایی اونجا مطابقت داره یا نه. زمانی که میخواین از Google Translate استفاده کنین مراقب باشین. چون بعضی اوقات ترجمه مناسب رو ارائه نمیده.
  • آیا یک لوگو یکسان در تمام مدت ویدیو وجود داره؟ آیا آواتاری که استفاده کردن با آواتار حساب‌هایی که دارن یکی هست یا نه؟
  • آیا ویدیوی موجود پسوندی مثل AVI. یا MP4. داره؟ این پسوندها میتونن نشون بدن که ویدیو به طور مستقیم از یک دستگاه آپلود شده.
  • به توضیحات یوتویوب که در پایین هر ویدیو هست دقت کنین. آیا نوشته ای به این صورت میبینین؟: “Uploaded via YouTube Capture”. این عبارت به این معنی هست که ویدیو از طریق ضبط یوتوب آپلود شده. میتونه نشون دهنده این باشه که ویدیو از طریق گوشی هوشمند فیلمبرداری شده.

2. منبع رو به چالش بکشین و ارتباط مستندات موجود رو پیدا کنین

این سؤال‌ها رو از خودتون بپرسین:

  • آیا تصاویر، فیلم‌ها و محتوا با توجه به زمینه‌ای که شکل گرفتن، منطقی هستن؟
  • آیا فیلم‌ها و تصاویر مشابه دیگه‌ای مثل مستندات ما وجود دارن؟
  • آیا همه چی مرتب و طبق برنامه به نظر میرسه؟ چیزی به طور مشکوکی زیاد از حد خوب و درست نیست؟

هنگام تماس با منبع، سؤالات مستقیم بپرسین و مطمئن شین جواب‌هایی میگیرین که به تحقیقات شما کمک میکنه و با یافته‌های شما مطابقت داره.

عکس‌ها

  • آیا پاسخ‌هایی که به پرسش‌های شما میدن با اطلاعات جغرافیایی که از ابزارهای گوگل به دست اوردین و همینطور اطلاعات EXIF منطبقه؟
  • از اونها بخواین تا در صورت امکان سایر تصاویری که دارن رو برای شما ارسال کنن.

ویدیوها

اگر شما در مورد ساخت ویدیو شک دارین، از نرم افزارهای ویرایش مثل VLC media player، Avidemux و یا Vegas Pro برای تقسیم ویدیو به فریم‌های تشکیل دهنده استفاده کنین.

اگر کارهایی که تا به این جا گفته شده رو به ترتیب انجام بدین، به همه نشون میدین که نوشته‌های شما قابل اطمینان هستن. مخاطبان بیشتر از سایت شما استفاده میکنن و حتی به دوستان و اطرافیان خودشون هم معرفی میکنن. نتیجه همه اینها افزایش ترافیک سایت به صورت ارگانیک و دیده شدن در صفحات اول گوگل هست. جایی که هر مدیر سایتی میخواد قرار بگیره. برای همین موضوعه که تاکید داریم باید ابتدا مطالبی که قراره در سایت خودتون بذارین رو تایید کنین.

3. برای استفاده از محتوا (عکس، فیلم، صدا) از نویسنده یا مبتکر محتوا اجازه بگیرین

قوانین کپی رایت از کشوری به کشور دیگه متفاوته. دریافت مجوز استفاده از تصاویر، ویدیو و محتوا دیگران ضروریه. زیر پا گذاشتن قانون کپی رایت در بسیاری از کشورها جریمه سنگینی داره یا حتی ممکنه شما رو به زندان بندازه. برای همینه طی پیش بردن فرآیند تایید محتوا باید به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشین.

هنگام درخواست اجازه:

  • در مورد اینکه دقیقاً از کدوم مطلب میخواین استفاده کنین، صادق باشین.
  • توضیح بدین که قراره چجوری از اونها استفاده کنین.
  • روشن کنین که نویسنده تمایل داره چجوری اسمش رو بیارین؛ با نام مستعار، اسم خودش یا کاملاً به طور ناشناس.

 

همونطور که قبلاً گفتیم اونقدر در زمینه تولید محتوا رقابت بالاست که نمیشه بی‌برنامه پیش رفت. باید برنامه دقیقی داشت و چندین نفر در تیم مسئول فرآیند تایید محتوا باشن. وقتی شما محتوایی با کیفیت و معتبر تولید میکنین به مخاطبان این اطمینان رو میدین که تمام محتواهای تولید شده توسط شما قابل اطمینان هستن و میتونن به عنوان منبع از کارهای شما استفاده کنن. در این بین اگر فقط یکی از محتواهای شما مشکل عدم صحت داشته باشه، مخاطب درباره مابقی مطالب شما هم به شک میفته و برگردوندن اعتماد از دست رفته هم کار دشواریه. برای همینه که اجرای با دقت مراحل تأیید محتوا از اهمیت بالایی برخورداره. اگر افراد به شما بیشتر اعتماد کنن، بیشتر سراغ سایت و مطالب شما میان. پس گوگل متوجه میشه سایت شما محبوبه و بیشتر اون رو به نمایش میذاره و سئو شما افزایش پیدا میکنه. این چیزیه که هر وب مستری خواهانشه.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.