مقالات آموزشی

فعال سازی جستجوی صوتی در گوگل و تاثیر اون بر سئو سایت شما

مفید بود؟

جستجوی صوتی در گوگل ، این محصول کاربردی و محبوب که وجود هر روز ضروری تر میشه. آیا شده که آهنگی رو که با «لالای، هالالای» شروع میشه یا آهنگی که با شروع آکورد گیتار روی همچین ملودی پیش میره «داری رای رام رام» دنبالش بگردین؟ در اینجاست که جستجوی صوتی در گوگل به کمک شما میاد. همه ما می‌دونیم که چقدر ناامیدکننده می‌تونه باشه وقتی شما نمی‌تونین نام یه آهنگ یا هر کلمه‌ای از اون رو به یاد بیارین اما لحن و ملودی اون در ذهن شما گیر کرده. در Search on، در گوگل اعلام شده که این غول جستجو می‌تونه در این زمینه به کاربران کمک کنه. خبر خوب اینه که نیازی به متن، نام هنرمند یا صدای عالی نیست! شما به راحتی می‌تونین با فعال سازی جستجوی صوتی گوگل آهنگ مورد نظر خود رو پیدا کنین. با ما همراه باشین تا به جواب تمامی سوالات خود در این زمینه برسین.

جستجوی صوتی گوگل چیه؟

 

جستجوی صوتی در گوگل که با نام Search by voice شناخته میشه، یه فناوری گوگل هست که به شما امکان میده با صحبت کردن با تلفن همراه یا کامپیوتر از جستجوی گوگل استفاده کنین. این فناوری در هر کجا در دسترسه. شما فقط باید روی نماد میکروفن در نوار گوگل کلیک کنین یا ضربه بزنین و درخواست خودتون رو با صدای بلند اعلام کنین. این فناوری نکات مثبت بسیاری داره. مزیت اصلی اون اینه که می‌تونین با حرف زدن و بدون نیاز به تایپ و کلیک جستجو کنین. این موضوع به این معنیه که می‌تونین چند کار رو با هم انجام بدین و در حالی که گوگل به سوالات شما پاسخ میده، هر کاری بخواید می‌تونین انجام بدین. همچنین به نظر می‌رسه جستجوی صوتی سریع‌تره! فقط به این دلیل که بیشتر افراد سریع‌تر از تایپ کردن صحبت می‌کنن. جستجوی صوتی گوگل کاربر پسنده، چرا که واقعاً شبیه یه مکالمه طبیعیه.

صدای توی سر خود رو سرچ کنین!

از امروز می‌تونین برای حل مشکل صدای توی سرتون یا ملودی و آهنگی که تو مغزتون گیر کرده، آواز بخونین، سوت بزنین یا ملودی رو برای گوگل بخونین. در تلفن همراه خودتون آخرین نسخه گوگل رو باز کنین یا ابزارک جستجوی گوگل رو پیدا کنین و بعد روی نماد میکروفن ضربه بزنین و بگین: «این آهنگ چیه؟» یا روی دکمه جستجوی آهنگ کلیک کنین؛ سپس به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه شروع به زمزمه کنین. در Google Assistant، کار به همین سادگیه. بگین: «سلام گوگل، این چه آهنگیه؟» و بعد ملودی اون آهنگ رو زمزمه کنین. این ویژگی در حال حاضر به زبان انگلیسی در ios و به بیش از ۲۰ زبان در اندروید موجوده! امیدواریم که در آینده جستجوی صوتی در گوگل به زبان‌های بیشتری گسترش پیدا کنه.

بعد از این که زمزمه رو تموم کردین، الگوریتم یادگیری ماشین گوگل، به شناسایی موارد منطقی آهنگ کمک می‌کنه.

نکته
نگران نباشین! شما برای استفاده از این ویژگی به پیچ خیلی عالی نیاز ندارین.

گوگل بر اساس احتمالات، گزینه‌های محتمل رو به شما نشون میده؛ بعد می‌تونین بهترین انطباق رو انتخاب کنین و اطلاعات مربوط به هنرمند و آهنگ رو هم سرچ کنین. جستجوی صوتی گوگل یه ویژگی خیلی خوب و کاربردی محسوب میشه که می‌تونه تجربه خوبی رو برای کاربران ثبت کنه.

چگونه ماشین‌ها ملودی‌ها رو یاد می‌گیرن؟

 

جستجوی صوتی در گوگل چطوری کار می‌کنه؟ یه روش آسون برای توضیح این موضوع اینه که بگیم ملودی آهنگ مثل اثر انگشت آهنگه! هر کدوم از اون آهنگ‌ها هویت منحصر به فرد خود رو دارن. گوگل تونسته مدل‌های یادگیری ماشینی بسازه که می‌تونن صدای همهمه، سوت یا آواز شما رو روی این اثر انگشت منحصر به فرد مطابقت بدن. هنگامی که یه ملودی رو جستجو می‌کنین، مدل‌های یادگیری ماشینی گوگل، صدا رو به یه توالی مبتنی بر عدد که ملودی آهنگ رو نشون میده تبدیل می‌کنن. مدل‌های گوگل آموزش داده شدن تا آهنگ‌ها رو بر اساس منابع مختلف از جمله آواز، سوت یا زمزمه انسان و همچنین ضبط‌ های استودیویی، شناسایی کنن. الگوریتم‌ها هم، همه جزئیات دیگه رو محو میکنن. جزئیاتی مثل سازهای همراه، نوار و لحن صدا. چیزی که در نهایت برای ماشین‌های گوگل باقی می‌مونه، توالی مبتنی بر تعداد آهنگ یا همون اثر انگشتی هست که بهتون گفتیم شناسه یک آهنگه.

گوگل این توالی‌ها رو با هزاران آهنگ از سراسر جهان مقایسه می‌کنه و آهنگ‌های بالقوه رو شناسایی می‎کنه.

مثال
به عنوان مثال اگه Dance Monkey رو از Tones and I گوش بدین. آهنگ رو خونده یا سوت زده یا زمزمه می‌کنین. به همین ترتیب مدل‌های یادگیری ماشینی، ملودی نسخه ضبط شده توسط استودیو رو تشخیص میدن، که می‌تونیم از اون برای مطابقت با صدای آرام شخص استفاده کنیم.

جستجوی صوتی گوگل بر فناوری تشخیص موسیقی تیم تحقیق AI گوگل استواره. گوگل با استفاده از شبکه‌های اتصال عمیق برای به رسمیت شناختن موسیقی در دستگاه‌های تلفن همراه، در حال حاضر Now playing روی Pixel2 رو راه اندازی کرده.

در سال ۲۰۱۸، گوگل همین فناوری رو به ویژگی Sound search در برنامه گوگل وارد کرد و دسترسی به کاتالوگ میلیون‌ها آهنگ رو گسترش داد. این تجربه جدید می‌تونه گوگل رو یه قدم جلوتر ببره، چرا که در حال حاضر جستجوی صوتی گوگل می‌تونه آهنگ‌های بدون متن یا آهنگ‌های اصلی رو تشخیص بده. تنها چیزی که لازمه به گوگل ارائه بدین تا آهنگتون رو براتون پیدا کنه، یه زمزمه است.

پس دیگهاون موقع گذشت که نمی‌تونستین اسم بعضی از آهنگ‌های جذاب که از رادیو شنیدین رو به یاد بیارین، فقط کافیه که شروع به زمزمه ملودی یا بخشی از اهنگ بکنین و بعد از ضبط صدای خود، اهنگ مورد نظر رو دارین. به همین راحتی: )

چرا جستجوی صوتی گوگل محبوب‌تر میشه؟

 

دلایل مختلفی برای رشد فناوری تشخیص صدا در دستگاه‌های مصرف کننده مثل دستگاه تلفن همراه اندروید و فناوری خانه‌های هوشمند مثل Amazon’s Alexa وجود داره. دلیل اصلی اون سهولت استفاده در مقایسه با تایپ هست. یه نفر به طور متوسط می‌تونه در هر دقیقه ۴۰ کلمه تایپ کنه، اما می‌تونه در هر دقیقه حدود ۱۵۰ کلمه صحبت کنه. این موضوع نشون میده که می‌تونه با تلاش کمتر ویژگی بیشتر رو فراهم کنه. علاوه بر این موارد، تحقیقات انجام شده در جستجوی صوتی در گوگل نشون میده که تقریباً از هر ۴ کاربر، یه نفر به دلیل دشواری در تایپ در دستگاه‌های خاص، جستجوی صوتی رو انتخاب می‌‎کنه.

دلیل دوم محبوبیت روزافزون جستجوی صوتی گوگل، ادغام مداوم اون با محصولات و فناوری‌های نوظهوره! ارقام فروش واحدهای الکسا در آمازون ثابت کرده که مصرف کنندگان آماده و مشتاق پذیرش «انقلاب خانه هوشمند» هستن. افزایش اعتماد و پیشرفت در فناوری تشخیص صدا، احتمالاً علاقه به این دستگاه‌ها و خدمات رو بیشتر می‌کنه.

چگونه سایت خود رو برای جستجوی صوتی بهینه کنیم؟

شاید تا الان به این فکر کرده باشین که چطوری می‌تونین سایت خود رو برای جستجوی صوتی آماده کنین؟ خبر خوب این که اگه شما از بهترین روش‌های فعلی سئو استفاده می‌کنین، کارهای بسیار کمی برای انجام دادن دارین. خبر بد این که اگه از بهترین روش‌های فعلی جستجوگرها استفاده نمی‌کنین، باید کارهای زیادی انجام بدین تا سایتتون برای جستجوی صوتی آماده بشه.

قصد کاربر و جستجوی صوتی

اگه تا حالا روی دستگاه تلفن همراه خود جستجوی صوتی انجام داده باشین، حتما میدونین که روند کلی کار به چه صورت هست.

مثال
مثل: آدرس یا ساعات کار یه فروشگاه، قیمت یه محصول خاص یا یه تجارت که نوع خاصی از خدمات رو ارائه میده.

به همین ترتیب مهمه که شما در زمان ساخت سایت و محتوای خود، قصد کاربر رو در ذهن داشته باشین و یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار اینه که اول جواب این سوالها رو پیدا کنین.

این مسئله ممکنه ساده به نظر برسه، اما در واقع اطمینان از این که اطلاعات مهم مثل آدرس خیابون و ساعات کار (در صورت وجود) به راحتی در سایت شما در دسترس هستن، اولین قدم شما هست. بله! گوگل موتور جستجوی فوق العاده پیچیده‌ای محسوب میشه و بهتره نحوه کار گوگل رو باید بخونید و یاد بگیرید. اما هر چه بتونین محتوای خود رو برای عنکبوت‌های گوگل کرال و تجزیه و تحلیل کنین، احتمال نمایش در نتایج جستجو بیشتر میشه. قدم بعدی اینه که، به محصولات یا خدمات واقعی خود فکر کنین. مطمئناً شما از کار خود در داخل و خارج آگاهی دارین اما این مسئله به این معنی نیست که مشتریان احتمالی شما هم این آگاهی رو دارن. اونها حتی ممکنه متوجه نشن که به خدمات شما احتیاج دارن. پاسخ به این دسته از سوالات مهمه:

پرسش
مشتریان احتمالی شما معمولاً چه سوالاتی درباره کار شما دارن؟ چشم انداز شما برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد تجارت شما به چه اطلاعات مهمی نیاز داره؟ پیشنهاد فروش منحصر به فرد شما چیه؟ آیا مشاهده مطالب در سایت مشخصه؟

اینها همه سوالاتی هستن که باید پیش بینی کرده و به طور پیش گیرانه به اونها پاسخ بدین. در نظر گرفتن قصد کاربر از همان ابتدا، خصوصاً برای دارندگان وب سایت‌های بزرگتر، این کار رو خیلی آسون می‌کنه. این یکی از کاربردی‌ترین موردها بود که برای جستجوی صوتی در گوگل باید توجه کنین.

تاریخچه مختصر جستجوی صوتی گوگل

مثل بسیاری از محبوب‌ترین سرویس‌های گوگل، جستجوی صوتی گوگل در لابراتوارهای گوگل متولد شد. جستجوی صوتی در گوگل برای اولین بار در سال 2010 معرفی شد. در ابتدا کاربران رو ملزم به تماس با یه شماره تلفن از تلفن همراه خود می‌کرد، بعد از اون پیام ضبط شده‌ای به اونها میگفت که «کلمات کلیدی جستجوی خود رو بگین». سپس کاربر هر کدوم از کلمات کلیدی رو که می‌خواسته جستجو کنه، میگفت. در نهایت یه صفحه وب باز رو با نتایج جستجوی خود می‌دید یا خودس لینکی رو به کاربران ارئه می‌داد که می‌تونستن با کلیک روی اونها به صفحه نتایج جستجوی خود منتقل بشن.

قطعاً این ظریف‌ترین راه حل نبود، اما زمینه رو برای پیشرفت‌های بنیادی در فناوری تشخیص صدا فراهم کرد که کمی بعد گوگل از اون استفاده کرد. بعد از راه اندازی جستجوی صوتی گوگل ، گوگل شروع به ادغام فناوری تشخیص صدا با بسیاری از محصولات محبوب خود کرد. مثل Google Maps، دستیار مجازی Google Now و حتی هسته اصلی موتور جستجوی خود.

امروزه جستجوی صوتی در گوگل با ده‌ها برنامه و محصول کاملاً سازگاره. جستجوی صوتی گوگل به بخشی جدایی ناپذیر از تجربه گوگل تبدیل شده.

جستجوی صوتی گوگل و به روزرسانی مرغ مگس خوار

چند سال پیش، گوگل یکی از بزرگ‌ترین تغییرات الگوریتم اصلی خود رو ایجاد کرد. این به روزرسانی به مرغ مگس خوار معروف بود و تقریباً در همه موارد تغییر کرد. یکی از بزرگ‌ترین عناصری که با ظهور مرغ مگس خوار تغییر کرد، تاکید بر جستجوی معنایی یا معنای ضمنی جستجو بود. قصد کاربر یکی از مهم‌ترین مبانی جستجو محسوب میشه، اما برای ماشین آلات نتیجه گیری اونچه کاربران هنگام انجام جستجوهای خاص واقعاً میخوان، بسیار دشواره. این یکی از مهم‌ترین دلایل به روزرسانی مرغ مگس خوار بود. این مسئله نشون دهنده تغییر توانایی گوگل برای تعیین هدف در جستجوهای نسبتاً مبهم و ارائه تجربه بهتر به کاربرانه. چیزی که گوگل با توسعه سیستم یادگیری ماشین Rank Brain خود ادامه داد. در اینجا بود که جستجوی صوتی در گوگل خیلی کاربردی‌تر و موفق تر در بازار به کار خود ادامه داد.

در این مقاله نحوه استفاده از جستجوی صوتی در گوگل رو به شما آموزش دادیم. مزایای این محصول محبوب رو با هم مرور کردیم و تاریخچه‌ای از تولد این محصول به شما ارائه دادیم. سوالات خود در این زمینه رو با ما در میون بذارین و ما خوشحال میشیم در حل شدن ابهامات ذهنی تون به شما کمک کنیم.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.