مقالات آموزشی

لینک سازی داخلی چیست؟ + تاثیر لینک های داخلی بر سئو

مفید بود؟

لینک سازی داخلی احتمالاً یکی تاکتیک هایی هستش که ما در بازاریابی سئو خیلی نادیده میگیریمش. هممون به سرعت به سمت تاکتیک های لینک سازی خارجی (بک لینک) تمایل پیدا میکنیم .قبل از این که محتوای شما بتونه وارد رتبه بندی بشه، به لینک های داخلی نیاز داره. اینطوریه که گوگل میتونه پست ها و صفحه های شما رو به بهترین نحو پیدا کنه. لینک های داخلی محتوای شما رو بهم متصل میکنه و یه بازخورد کلی از ساختار وبسایت شما به گوگل میده و باعث میشه با ارزش ترین صفحه های سایت شما، معتبر تر و قدرتمند تر بشن. بنابر این استفاده از استراتژی مناسب لینک سازی داخلی میتونه سئو سایت شما رو تقویت کنه.

لینک سازی داخلی چیست؟

لینک سازی داخلی یعنی بیایم یک صفحه از وبسایت رو به وسیله لینک های داخلی به یک صفحه دیگه از همون وبسایت متصل کنیم. هم کاربر ها و هم موتور های جستجو از لینک های داخلی برای پیدا کردن محتوا در وبسایت شما استفاده میکنند. کاربرها از لینک های داخلی برای حرکت در بین صفحات و پست های وبسایت شما و دست پیدا کردن به محتوای مورد نظر خودشون استفاده میکنن. اگه لینک سازی داخلی انجام ندین اونا رو از دسترسی به صفحات دیگه محروم کردین.

چندین نوع لینک داخلی وجود داره، علاوه بر لینک هایی که تو صفحه اصلی هستند مثل منو، پست فید و ..، میتونید لینک هایی رو به محتوای خودتون اضافه کنید، که ما بهش میگیم: لینک های متنی که مطالب جالب و مرتبط رو به کاربر ها نشون میدن و علاوه بر این اونا به موتور های جستجو این امکان رو میدن که بفهمن که چه محتوایی تو وبسایت شما وجود داره و ارزش اون محتوا رو مشخص کنند. هر چی تعداد لینک هایی که به یک صفحه میدین بیشتر باشه، اون صفحه از نظر موتور جستجو اهمیت بیشتری پیدا میکنه.

لینک سازی داخلی برای استراتژی سئو شما خیلی مهمه.

فرق لینک سازی داخلی با لینک سازی خارجی

هر وبسایتی از لینک های داخلی و لینک های خارجی تشکیل شده. لینک های داخلی صفحات و پست های شما رو در وبسایت بهم متصل میکنه و لینک های خارجی صفحات شما رو به وبسایت های دیگه (غیر از وبسایت خودتون) متصل میکنه. و تو این مقاله تاکید ما روی لینک سازی داخلی و تاثیر و اهمیتش برای سئو هست.

گوگل برای کشف محتوای وبسایت شما و برای رتبه بندی این محتوا در نتایج جستجو، لینک های شما رو دنبال میکنه. اگه یه پست یا یک صفحه لینک های زیادی بگیره، در واقع داره یه سیگنال به گوگل میده که آقا من مهمم! یک مطلب مهم تو این صفحه هست!

لینک های داخلی و خارجی اون چیزیه که گوگل در نظرش میگیره. و لینک های داخلی اون چیزایین که شما اختیار کاملش رو دارین. با یه استراتژی لینک سازی داخلی خوب میتونید بازدید کننده ها و گوگل رو به مهم ترین صفحه های خودتون جذب کنید.

ارتباط بین محتوا ها

گوگل با استفاده از یک ربات به اسم Google Bot، لینک های داخلی و خارجی رو دنبال میکنه. این ربات به صفحه اصلی وبسایت میرسه و شروع میکنه به رندر کردن و اولین لینک رو دنبال میکنه. با دنبال کردن لینک ها گوگل میتونه ارتباط بین صفحه ها مختلف، پست ها و مطالب دیگه رو درک کنه و به این ترتیب گوگل میفهمه که کدوم صفحه ها در وبسایت شما موضوع مشابه رو پوشش میدن.

علاوه بر درک ارتباط بین محتواها، گوگل ارزش لینک رو بین همه لینک های موجود در یک صفحه وب تقسیم میکنه. غالباً صفحه اصلی وبسایت، بیشترین مقدار لینک رو داره (چون بیشترین مقدار بک لینک رو داره). پس ارزش یک لینک بین همه لینک های موجود در صفحه اصلی به اشتراک گذاشته میشه.

بنابراین، در صورتی که شما به جدید ترین پست های وبلاگتون از صفحه اصلی لینک بدین، ارزش لینک بیشتری کسب کردین و علاوه بر این گوگل اینجوری پست های جدید شما رو زودتر پیدا میکنه.

وقتی که این مفهوم رو متوجه شدین که ارزش لینک ها به اشتراک گذاشته میشه و بین همه لینک ها تقسیم میشه، اینم میفهمین که هرچی بیشتر به یک پست لینک بدین، ارزشش بالاتر میره و شانس رتبه بندیش افزایش پیدا میکنه.

برای سئوی سایت شما خیلی مهمه که به طور منظم استراتژی لینک سازی داخلی رو آنالیز و بهترش کنید. گوگل با اضافه کردن لینک های داخلی با ارزش :

  • رابطه بین صفحه ها
  • ارزش صفحه ها

رو درک میکنه.

برای تنظیم یک استراتژی لینک سازی داخلی، موارد زیادی وجود داره که باید در نظر گرفته بشه و چگونگی انجام این کار، به سایت و اهداف شما بستگی داره.

مراحل زیر یه قائده خوب رو به شما پیشنهاد کرده.

1. یک ساختار ایده آل برای سایت خودتون تعیین کنید

ما همیشه به صاحبان وبسایت توصیه میکنیم که وبسایت خودشون رو به عنوان یه هرم تصور کنند. در نوک هرم که بالاترین قسمتش هست، صفحه اصلی شما قرار داره. زیر اون بعضی از بخش ها و دسته بندی ها وجود داره و در قائده هرم یا بخش زیرینش، صفحه ها و پست های شخصی وجود داره. اگه این کار رو به خوبی انجام بدین، فهرست وب سایت شما باید این ساختار رو منعکس کنه.

2. مهم ترین محتوا سایت رو مشخص کنید

بعد از اون باید تعیین کنید که مهم ترین محتوای سایت شما چیه؟ به طور خلاصه مهم ترین محتوای شما اونیه که داره درمورد هدف اصلی بیزینس شما میگه. این محتوا همون چیزیه که شما میخواید افراد موقع جستجو در مورد موضوعی که شما توش تخصص دارین بهش بر بخورن.

از اونجایی که میخواید به گوگل بفهمونید که این مهمترین محتوای شماست، باید لینک های زیادی به اون بدین.

وقتی مقاله های مختلفی راجع به یک موضوع خاص نوشتید، باید اونا رو به هم دیگه لینک کنید. با این کار به کاربرها و گوگل نشون میدید که این مقاله ها از لحاظ موضوعی به هم مرتبط هستند. میتونید مستقیماً از طریق جملات موجود لینک بدین یا بذارین آخر پست لینک اضافه کنید.

علاوه بر این شما میخواین به گوگل نشون بدین که کدوم یکی از این مقاله ها اصلی تر و کامل تر هستش، کاری که باید بکنین اینه که بیاین تو تمام مقاله ها و این مهم ترین مقاله رو لینک کنین و توی این اصلی ترین مقاله تون، تک تک مقاله های فردی رو لینک کنین.

با این کار گوگل میفهمه که کدوم مقاله ما اصلی تره و بیشترین اطلاعات رو داره و بنابر این گوگل این مقاله رو بالاتر از سایر پست های با همین موضوع در نتایج صفحه جستجو به نمایش در میاره.

4. لینک رو به قسمت مرتبط پست اضافه کنید

افزونه ها و ماژول های بسیاری هستند که کاربرد Internal Linking دارن و میان یه قسمتی از یک پست مرتبط رو به پست شما اضافه میکنند. اگه از یکی از اونا استفاده میکنید، حتماً تست کنید که واقعا این پست ها مرتبط باشن، اگه مطمئن نیستید، لینک دادن به پست ها رو به صورت دستی انجام بدین چون این احتمالاً بهترین راه به نظر میرسه.

علاوه بر لینک دادن به پست ها و صفحات مرتبط، میتونید با لینک دادن به صفحات اصلی یا ناوبری، به محتوای اصلی خودتون اعتبار بیشتری ببخشید. این کار به پست ها و صفحات مهم شما ارزش بیشتری میده و باعث میشه در نظر گوگل قوی تر به نظر برسن.

طبقه بندی ها، مثل دسته ها و برچسب ها، به شما تو سازماندهی سایتتون کمک میکنند و به کاربر ها و گوگل کمک میکنند تا محتوای شما رو درک کنند. لینک دادن به دسته و برچسب ها به گوگل کمک میکنه تا ساختار وبلاگ شما رو بفهمه و به کاربر ها کمک میکنه تا راحت تر در پست های مرتبط حرکت کنند.( تو همین صفحه میتونید نمونه این نوع لینک سازی داخلی رو مشاهده کنید و متوجه میشیدکه چقد این کار میتونه مفید واقع بشه!)

آخرین مطلب در این مورد، لینک سازی داخلی به محبوب‌ترین و جدیدترین پست های وبلاگ شماست. ترجیحاً این بخش ها رو به نوار کناری یا پاورقی وبسایتتون اضافه کنید تا تو همه صفحه ها و همه پست ها به نمایش دربیاد (همین الان اگه از سیستم کامپیوتر استفاده میکنید به نوار سمت چپ نگاه کن. دیدی؟ محبوب ترین و جدید ترین پست های مارو میبینید.)

شما هم احتمالاً صفحه هایی دارید که برای سئو وبسایت شما اهمیتی ندارند به عنوان مثال اگه در صفحه اصلی برای مشتری خودتون لینک ورود دارین، نمیخواین ارزش این لینک به صفحه ورود نشت کنه چون اون صفحه نیازی به رتبه بالا در نتایج جستجو نداره. موقعی که تصمیم دارین لینک سازی داخلی انجام بدین، حتماً باید حواستون به صفحه هایی که ارزش سئویی ندارن باشه، که بیخودی براشون زمان نذارین.

میتونید برای این که از از دست رفتن ارزش لینک ها جلوگیری کنید، یک تگ nofollow اضافه کنید. تگِ nofollow از گوگل میخواد که لینک رو دنبال نکنه و در نتیجه ارزش لینک از بین نمیره.

ممکنه موقع لینک سازی داخلی، شما بیاید با خودتون بگید خب من میام یه تعداد لینک توی صفحم اضافه میکنم و بعد یه سری هاش رو nofollow میکنم تا اون لینک های مهم تر با ارزش تر بشن، آره این قبلاً این تکنیک کار میکرد ولی الان گوگل باهوش تر شده و ارزش لینک های nofollow به سایر لینک ها منتقل نمیشه.

اگه منطقی بهش نگاه کنید به جای این که بیایم یه سری لینک داخلی اضافه کنیم و به امید این که اگه بعضی هاش رو nofollow کنیم ارزشش به لینک های dofollow منتقل میشه، بیایم از اول تعداد لینک کمتری رو قرار بدیم بهتره.

توجه داشته باشید که اضافه کردن یه برچسب nofollow به این معنی نیست که اون صفحه در نتایج جستجو به نمایش در نمیاد. اگه نمیخواین صفحه ها یا پست ها در نتایج جستجو نمایش داده بشن، باید به اونا یه برچسب noindex هم بدین. برچسب noindex به این معنیه که گوگل نباید این صفحه رو رندر کنه و نباید محتواش رو تو فهرست گوگل قرار بده تا تو نتایج جستجو به نمایش در بیاد.

متن لنگر یا انکر تکست Anchor text

وقتی که تصمیم گرفتین لینک ها تو کدوم صفحه باشن، و کدوم صفحه ها باید ارزش لینک رو دریافت کنند، استفاده از متن لنگر مناسب، مهم میشه (متن لنگر تیکه ای از متن قابل کلیک و لینک دار هستش). در برنامه‌ریزی برای لینک سازی داخلی یا Internal Linking انتخاب انکر تکست هوشمندانه خیلی خیلی اهمیت داره.

اگه متن لنگر رو بیش از حد بهینه کنید در واقع به وبسایت خودتون ضربه زدین. قبلاً میتونستین با استفاده از کلمات کلیدی مشابه در متن لنگر، گوگل رو وادار کنید که رتبه شما رو بالا تر ببره ولی همونطور که گفتم دیگه گوگل باهوش تر از این حرفا شده و اینطوری نمیتونید گولش بزنید. الان دیگه گوگل انقد باهوش شده تا بفهمه متن لنگر بیش از اندازه داره روی کلمه کلیدی مانور میده تا خود متن لنگر.

بنابراین مطمئن بشین که متن لنگر طبیعی به نظر میرسه. استفاده از کلمه کلیدی خوبه اما به طور مستقیم کلمات کلیدی رو به متن لنگر هر لینک اضافه نکنید.

استراتژی لینک سازی داخلی ساده و کارآمد

یک استراتژی لینک سازی قوی میتونه به محتوای شما کمک کنه که در گوگل یه رتبه جدید داشته باشه.

نیاز نیست یه راهبرد پیچیده داشته باشید، چون بر خلاف گرفتن لینک های خارجی، شما در یک استراتژی لینک سازی داخلی، کنترل کامل هر مرحله از فرآیند رو دارین.

با داشتن داده های صحیح، ابزار و برنامه ریزی، میتونید به استراتژی لینک سازی سریع اجرا کنید که نتایج بزرگی رو واستون رقم میزنه.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.