مقالات آموزشی

معرفی تولید محتوای دیجیتال و رشته تولید محتوا 

مفید بود؟

محتوای دیجیتال با کیفیت

رشته تولید محتوا چیست ؟ شاید برای شما هم این سوال پیش امده باشد. به هرکجا که نگاه کنید، محتوایی وجود دارد که توسط شخصی ایجاد شده است که احتمالاً برای ایجاد آن پول دریافت کرده است. آن کپی پشت جعبه غلات، نامه‌های ناخواسته‌ای که باز نکرده‌اید، شعار روی تی‌شرت، تکه‌های خبر صبحگاهی، ویدیویی که در اینستاگرام تماشا کرده‌اید،

متنی که هم‌اکنون در حال خواندن آن هستید؟ همش محتوا است. برای اینکه بتوانید در زمینه تولید محتوای دیجیتال به خوبی پیشرفت کنید باید به سراغ افراد حرفه ای رفته از آن‌ها بخواهید که دانش و تجربه خودشان را در اختیار شما قرار دهند. اصلی ترین هدف رشته تولید محتوا رسیدن به این دستاورد است.

 تولید محتوای دیجیتال چیست؟

تولید محتوای دیجیتال به معنای تولید محتوا

به طور خاص برای رسانه های دیجیتال است. کسب‌وکارها و سازمان‌ها به حضور آنلاین نیاز دارند، اما استراتژی محتوای رسانه‌های چاپی با قالب‌های اینترنتی کار نمی‌کند. به همین دلیل رشته تولید محتوای دیجیتال ایجاد شده است تا آموزش‌های لازم برای طراحی و تولید این نوع محتوا را به نفرات و کاربران ارائه دهد.

 

رشته تولید محتوا 

محتوای دیجیتال با کیفیت بالا شامل رسانه های اجتماعی، وب سایت ها، تبلیغات دیجیتال و سایر قالب های آنلاین است. هدف این نوع محتواها جذب مخاطب است. دیجیتال مارکتینگ شامل طراحی گرافیکی، کپی رایتینگ، ایمیل مارکتینگ و محتوای ویدیویی است.

بازاریابی محتوا بخش مهمی از فرآیند تولید محتوا را شامل می‌شود اما بخش مهمی که در فرآیند تولید محتوا دیجیتال کمتر دیده شده است مربوط به آموزش های کاربردی در این زمینه است. به همین دلیل امروزه برخی از سایت های معتبر اقدام به ارائه رشته تولید محتوا کرده اند. در این رشته افراد می توانند در بخش های مختلف فرآیند تولید محتوا را فرا بگیرند.

بررسی کلیت فرآیند آموزش در رشته تولید محتوا

پلتفرم های آموزش اقدام به برگزاری دوره های آموزش تولید محتوا کرده اند. در این دوره ها از اساتید برتر و نفرات برجسته استفاده شده است. دانش‌آموزان می‌توانند مخاطبان هدف، پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی، محتوای بصری و ابزارهای مورد نیاز برای تولید محصولاتی مانند Adobe یا Canva را کشف کنند. فراگیران می توانند دوره ها را به‌صورت رایگان بررسی کنند یا از آموزشگاه های معتبر برای پیشرفت حرفه ای خود بهره ببرند.

در رشته تولید محتوا در ازای پرداخت هزینه، دانش آموزان پس از تکمیل الزامات دوره، دسترسی مادام العمر به دوره ها و گواهی رسمی دریافت می‌کنند. دوره های تک، گواهینامه ها و مدارک کامل را ارائه می‌دهد. حتی یک مدرک خرد در بازاریابی دیجیتال در دسترس است

دوره ها و گواهینامه های دیجیتال مارکتینگ

دانش‌آموزان می‌توانند فرآیند تولید محتوا را به خوبی و با استفاده از رشته تولید محتوا فرا گرفته و از آن برای بهبود بازاریابی در دنیای دیجیتال مارکتینگ استفاده نمایند. در رشته تولید محتوا دانش آموزان نظریه‌های پیشرفته و انواع استراتژی های تولید محتوا را در کنار روش‌های بازاریابی و انواع قالب ها و ساختار های محتوایی را بررسی می‌کنند.

 اهمیت تولید محتوای دیجیتال در عصر جدید

از آنجایی که شرکت‌ها از اپلیکیشن‌ها و سایت های اینترنتی بهره می‌برند، بازاریابان می‌توانند با ایجاد محتوایی که مخاطبان هدف را در این فضاهای تخصصی جذب می‌کند، مشاغلی ایجاد کنند. رشته تولید محتوا به بررسی بهترین شیوه های تولید محتوای دیجیتال می پردازد. دانش‌آموزان می‌توانند یاد بگیرند که محتوای عالی ایجاد کنند، از انواع محتوای جدید مانند اینفوگرافیک یا پادکست استفاده کنند و جدیدترین‌ها روش ها در تولید محتوا را فرا بگیرند.

 

ایجاد محتوا و آموزش

رشته تولید محتوای دیجیتال مسیری را برای یک حرفه پر رونق به شما نمایش می‌دهد. بهینه‌سازی محتوا برای وب‌سایت‌ها تا ایجاد، تبلیغ و رتبه‌بندی یک محتوای عالی، استفاده از ابزارهای ایجاد محتوا و آموزش برای ایجاد محتوای با کیفیت برای سازمان‌ها، شرکت های خصوصی و غیره را می توانید به راحتی با استفاده از رشته تولید محتوا انجام دهید.

 چگونه می‌توانید به عنوان یک تولیدکننده محتوا شروع به کار کنید؟

اگر نمی‌خواهید شغلی به‌عنوان تولیدکننده محتوا در کسب کار های دیگر داشته باشید و یا به دنبال راه اندازی کسب و کار خود هستید باید به خوبی بخش های مختلف رشته تولید محتوا را بررسی و آموزش های آن را پیاده سازی کنید.

قبل از اینکه به سراغ رشته تولید محتوا بروید باید با برخی از مفاهیم تولید محتوا و سازنده محتوا آشنا شوید. در اینجا به برخی از سؤالات شما پاسخ داده شده است. این پاسخ ها می تواند به خوبی نیاز های اساسی برای ورود به رشته تولید محتوا را به شما آموزش دهد. این ها مواردی است که در همان ابتدای ورود به رشته تولید محتوا باید برای آن‌ها جوابی داشته باشید.

سازنده محتوا چیست؟

سازنده محتوا کسی است که مطالب سرگرم کننده یا آموزشی ایجاد می کند تا از طریق هر رسانه یا کانالی بیان شود. تولید محتوا برای بخش های دیجیتالی سازمانها، شرکت ها و موسسه ها انجام می‌شود و به همین دلیل به این فرایند تولید محتوای دیجیتال گفته می‌شود.

برای کسب‌وکارها، ایجاد محتوا می‌تواند به معنای ساخت خبرنامه، ایمیل، مواد بازاریابی دیجیتال، بروشور، رسانه‌های اجتماعی، مقالات، گزارش‌های سالانه، تبلیغات، سرمقاله و ارتباطات شرکت و موارد دیگر باشد.

 محتوا چیست؟

در صنعت نشر، ارتباطات و هنر، محتوا را می توان به عنوان تمام اطلاعات و تجربیات، مانند نوشتن، گفتار یا سایر هنرهای مختلف تعریف کرد که از طریق یک رسانه برای انتقال ارزش به کاربر نهایی بیان می‌شود؛ اما در تجارت، محتوا چیزهایی است که کاربران، خوانندگان یا بینندگان از آن استفاده کرده و با آن چیزی به ارزش ها و دانش کاربران اضافه می‌شود.

  •  اطلاعات و یا تجربه
  •  رسانه و یا کانالی که اطلاعات در آن ارائه می‌شود
  • هر ویژگی مفیدی که رسانه به اطلاعات یا تجربه اضافه می کند

 ارائه برای محتوا

در اینجا شایان ذکر است که در حالی که رسانه برای ارائه برای محتوا ضروری است، اما مهمترین بخش از سه گانه فوق نیست. در فرایند تولید محتوای دیجیتال اطلاعات و تجربه پادشاه است. بدون آن‌ها، رسانه اساساً هیچ ارزشی ندارد. به همین دلیل است که در سال های اخیر رشته تولید محتوا ایجاد شده است تا نفرات حرفه ای بتوانند به راحتی تجربیات و اطلاعات خود را دانش آموزان و افراد تازه کار در میان بگذارند.

 انواع محتوایی که در رشته تولید محتوا آموزش داده میشود

در حالت کلی شاید بتوان گفت که محتوا به چهار دسته متن، ویدیو، عکس و اینفوگرافیک و صوت تقسیم می‌شود اما این موارد خیلی کلی هستند. محتوا می تواند شامل موارد گوناگونی باشد که هر سازمان، شرکت و یا کسب کاری بر اساس نیاز خود از این موارد استفاده می‌کنند.

انواع مختلف محتوا

  • مقالات
  •  اثر هنری
  •  سمعی
  •  پست های وبلاگ
  •  بروشورها
  • کتاب های الکترونیکی
  •  پست الکترونیک
  •  نمودار
  •  فیلم ها
  •  نمودارها
  •  گرافیک
  •  تصاویر/عکس
  •  اینفوگرافیک
  •  اخبار
  •  کپی محصول
  •  محتوای رسانه های اجتماعی
  •  فیلم ها
  •  کاغذهای سفید

فرایند تولید محتوا 

بله این انواع زیادی از محتوا است. خوشبختانه، لازم نیست حرفه ای باشید یا در همه آن‌ها تجربه داشته باشید تا به عنوان یک تولید کننده محتوای عالی شهرت داشته باشید. به همین دلیل باید به سراغ رشته تولید محتوا رفت. در این رشته شما به خوبی با بخش های مختلف فرایند تولید محتوا آشنا می‌شوید و می توانید به راحتی در زمینه های کاری مختلف اقدام به تولید محتوا نمایید.

 

هدف اصلی رشته تولید محتوا چیست؟

حال که جواب سوال رشته تولید محتوا چیست را پیدا کرده اید می توانید هدف اصلی این رشته را بررسی کنید. هدف اصلی رشته تولید محتوا این است که افراد را به‌صورت حرفه ای با تمامی استاندارد ها و فرایندهای تولید محتوا آشنا کند. شما باید همواره بهترین شیوه های را دنبال کنید تا مطمئن شوید که در زمینه تولید محتوای دیجیتال آمادگی لازم را دارید. در این صورت می توانید خیلی راحت بر دنیای محتوا حکومت کنید.

شیوه های تولید محتوا

  • همیشه در جریان باشید و در یک حوزه بمانید. حوزه تخصصی شما هر چه باشد، باید در راس آن باشید، آخرین اخبار را بدانید و روندها را دنبال کنید.
  •  مخاطب خود را بشناسید. هرچه مخاطبان خود یا مشتری خود را بهتر بشناسید، بهتر می توانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.
  •  از ابزارهای میانبر استفاده کنید که به شما در ایجاد محتوای عالی کمک می کند. تولید محتوا فقط ساختن کلمات نیست. همانطور که در بالا ذکر شد، همه چیز می تواند از مدیریت رسانه های اجتماعی گرفته تا طراحی بروشور و ایجاد ویدئو باشد. اگر از جدیدترین ابزارها استفاده می‌کنید، باید به خوبی بدانید که وقتی قالب‌های آنلاین رایگانی وجود دارند که طراحی گرافیکی را برای شما انجام می‌دهند، دلیلی ندارد خود شما اقدام به طراحی از صفر کنید.
  • تسلیم نشوید. حداقل 6 تا 8 ماه قبل از اینکه منتظر نتیجه باشید، به خودتان فرصت دهید.

 نتیجه گیری کلی در خصوص رشته تولید محتوا

امروزه رشته تولید محتوا به یک نیاز اصلی تبدیل شده است. با این حال افراد حرفه ای در زمینه تولید محتوا کمتر به سراغ آموزش افراد تازه کار میروند. بازار تولید محتوای دیجیتال در سال های اخیر رشد خوبی را داشته است به همین دلیل می توان به راحتی نفرات جدیدی را به آن اضافه کرد.

 

شما میتوانید برای کسب تجربه و دانش بیشتر به سراغ رشته تولید محتوا رفته و از سایت هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند استفاده کنید. در ایران نیز سایت ها آموزشگاه هایی وجود دارند که به‌صورت آکادمیک اقدام به برگزاری رشته تولید محتوای دیجیتال برای کسب و کار های مختلف می‌کنند. با این حال هنوز جای این رشته تخصصی در تحصیلات دانشگاهی خالی است.

 اصول تولید محتوا

شما میتوانید برای تحصیل در رشته تولید محتوا به سراغ سایت های خارجی بروید. در این سایت ها استاندارد های لازم برای تولید محتوا به شما آموزش داده می‌شود. همچنین آخرین  اصول تولید محتوا با سئوی محتوا نیز به شما آموزش داده می‌شود. بر اساس نوع سایتی که در آن ثبت نام میکنید در پایان دوره به شما گواهی پایان دوره داده می‌شود.

مجموعه رایامارکتینگ به عنوان بزرگترین تولید کننده محتوا در ایران شناخته می شود. شما می توانید برای آموزش بهتر در رشته تولید محتوا از منابع ، مقالات و کتاب های ترجمه شده توسط این مجموعه استفاده کنید. این مجموعه از اخرین استاندارد ها روش های تولید محتوا استفاده میکند .

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.