ویدئوهای بازاریابی از جذاب ترین راه های معرفی برند و لینک سایت به کاربران اینترنتی است که استفاده از آن بر پایه سئو می تواند در سودآوری تاثیرگذار باشد.
برای سفارش آنلاین بازاریابی ویدئویی کافیست در سایت ثبت نام نموده و سفارش آنلاین بازاریابی ویدئویی ثبت نمائید تا بلافاصله فاکتور دریافت نمائید و سپس تصمیم گیری فرمائید.
کاربران اینترنتی تنها به دنبال متن و یا در جستجوی تصاویر مورد نظرشان در گوگل نیستند، بلکه در حال حاضر ویدئوهای آموزشی، آنونسهای تبلیغاتی، فیلم های خبری و… نیز بسیار پرمخاطب شده است و همین مسئله موجب گردیده که امروزه بسیاری از موسسات تجاری، خدماتشان را در قالب ویدئو در صفحات اینترنتی انتشار دهند و به جهت قرارگیری این فیلم ها در رتبه های نخست موتورهای جستجو به رقابت بپردازند.
اهمیت بازاریابی ویدئویی
قبل از هرچیزی لازم است شما با ضرورت این نوع از بازاریابی و تاثیری که بر کسب و کارتان دارد آشنا شوید. در سال های اخیر و پیشرفت علم بازاریابی که با کشف روش های جدیدی در این زمینه همراه بوده است، ویدئو مارکتینگ جایگاه خوبی در میان مخاطبان و صاحبان کسب و کارها، به ویژه کسب و کارهای آنلاین کسب کرده است. این جایگاه بر محبوبیت روز افزون آن افزوده و سبب جذب افراد زیادی به سمت بازاریابی ویدئویی شده است.
اما به راستی ضرورت این نوع از تبلیغات چیست؟ تصور کنید شما در یک ویدئوی کوتاه، مختصر و مفید تمام آنچه لازم است مخاطب در رابطه با محصول یا خدماتی که ارائه می دهید، بداند را به دور از هرگونه اغراق با کمال صداقت شرح دهید، چه اتفاقی می افتد؟ بدون شک اولین چیزی که به دست می آورید اعتماد مخاطب است و چه چیزی با ارزش تر از این برای یک بیزینس وجود دارد!
این اعتماد در نهایت به خرید بیشتری از سوی مشتریان منجر می شود و این گونه در بازه ی زمانی کوتاه تری به سود می رسید و کسب و کارتان رونق پیدا می کند. از آنجایی که اغلب کاربران دیدن ویدئوها را به خواندن مطالب طولانی ترجیح می دهند می توان با اطمینان گفت زمان و هزینه ای که برای ساخت ویدئوی بازاریابی صرف می کنید ارزش این کار را دارد زیرا نتیجه ای رضایت بخش در پی دارد.
آیا تاکنون به این موضوع توجه کردید که اکثر مردم از بین مطالعه ی یک کتاب یا دیدن فیلمی که بر اساس همان کتاب ساخته شده، دیدن فیلم را ترجیح می دهند؟ این می تواند مثالی برای اثبات محبوبیت هرگونه فیلم نزد مخاطبان باشد. به صورت شفاف تر می توانیم رمان آنه شرلی در گرین گیبلز و سریال محبوب آن را مثال بزنیم، اغلب ما با این مجموعه ی محبوب و دوست داشتنی خاطراتی شیرین داریم. این در صورتی است که افرادی که رمان فوق را مطالعه کرده اند بسیار معدودند.
“بازاریابی ویدئویی یعنی تولید محتوای متحرک”
یادگیری تکنیک های بنیادی ویدئو سازی بر پایه سئو بسیار آسان است و بسیاری از متخصصین و مشاورین امر دیجیتال مارکتینگ همواره حجم وسیعی از این فنون آموزشی را تدوین و به کارآموزان ارائه میدهند، اما جزئیات بسیار مهمی نیز وجود دارد که بازاریابان و متخصصین سئو اغلب به اشتباه آنها را نادیده میگیرند، بنابراین در این مقاله سعی دارم به تشریح این مطلب بپردازم که در ساخت ویدئو باید به چه نکاتی توجه کنیم تا فیلم تهیه شده کاملا بر پایه سئو ارائه شود و برگشت سرمایه را تضمین نماید.
در هنگام ساخت یک ویدئوی تبلیغاتی باید در وهله ی اول سعی کنید برندتان را به تصویر بکشید و از بازی کردن با ذهن مخاطب پرهیز کنید. نکته ی بعدی که مستلزم توجه شماست این است که در ویدئوها از دیالوگ های گنگ و بی اثر و حتی الامکان از تصاویر تکراری استفاده نکنید چرا که چشم و گوش مخاطبین از این نوع ویدئو ها پر است. در نهایت شما باید با ترکیب فنون سئو و خلاقیت خود، ویدئویی برای بیزینس خود تهیه کنید که نه تنها مشتریان را ترغیب به تماشا خواهد کرد، بلکه موتورهای سختگیر جستجو را نیز شگفت زده کند.
اجرای یک استراتژی هدف محور برای ساخت ویدئو
گاهی مواقع، آژانس های تبلیغاتی و یا شرکت های تجاری آنلاین در بازاریابی ویدئویی با شکست مواجه خواهند شد و دلیل آن نیز بسیار آسان است، آن ها دقیقا نمیدانند سئو چیست و چه تاثیری بر کسب و کار آنلاین دارد. اغلب طراحان سایت و یا مدیران شرکتها درک درستی از جزئیات اشتراک گذاری فیلمها در شبکه های اجتماعی پر مخاطب مانند یوتیوب ندارند و نمی دانند چگونه Rich snippet را برای سایتشان به وجود آورند و به همین دلیل اغلب در سودرسانی به شرکت از طریق سئو موفق عمل نخواهند کرد.
یکی از مواردی که افراد بدان توجه نمی کنند ساخت یک ویدئو خلاقانه بر پایه علم سئو است و معمولا قبل از تعیین فنون مورد نیاز سئو برای یک فیلم تبلیغاتی و یا آموزشی، به ساخت ویدئو و برش و ادیت آن می پردازند و پس از آن مبادرت به بهینه سازی می نمایند که پروسه ای کاملا اشتباه است. در تولید فیلم ابتدا باید تمام تکنیک های سئو را در نظر گرفته، پس از آن اقدام به فیلم برداری نماییم. بنابراین:
- ابتدا اهداف تجاریتان را تعیین کنید.
- مخاطبین خدماتی که می خواهید ارائه دهید را بشناسید.
- برای محتوایی که می خواهید در رابطه با کسب و کار خود تولید کنید، تحقیق و جستجو کنید.
- تعیین کنید که چه استراتژی تبلیغاتی و چه نوع ویدئو با چه سبکی برای محصول شما بهتر عمل خواهد کرد.
- تکنیک های بهینه سازی مناسب را انتخاب کرده و روی ویدئوی خود پیاده سازی کنید.
- به ساخت و تولید ویدئو بپردازید
- ویدئو را به اشتراک گذاشته و در انتظار نتیجه بمانید.
Rich snippet
Rich snippet به اطلاعات خلاصه شده و مفید در رابطه با سایت ها که در قسمت بالایی و یا پایینی متای توضیحات در هنگام جستجو نمایش داده میشود، گفته می شود. زمانی که فیلمی را در صفحات اجتماعی به اشتراک میگذارید، باید توجه کنید که گوگل قادر نیست تا کیفیت فیلم ارسالی را ارزیابی کند، بنابراین ساخت یک Rich snippet می تواند تا چند برابر موجب افزایش نرخ کلیک و رتبه ویدئو شما توسط موتورهای جستجو شود.
ساخت ویدئو و اشتراک گذاری آن در اینترنت می تواند مانند یک تبلیغات قدرتمند عمل کند. شما میتوانید تبلیغات را شخصا بسازید و یا تهیه آن را به آژانس های تبلیغاتی سفارش دهید، فرقی نمیکند، در هر صورت مطالعات اثبات کرده زمانی که مردم تبلیغات ویدئویی را در رابطه با یک محصول مشاهده میکنند 9% بیشتر به خریدار آن کالا تبدیل خواهند شد، اما نکته مهم در این است که نباید فراموش کنید که ویدئو مورد نظر را حتما در یوتیوب که امروزه بعنوان بزرگترین شبکه اجتماعی ویدئو محور شناخته میشود و میلیون ها کاربر دارد، به اشتراک بگذارید.
زمان ویدئو از محتوای آن اهمیت کمتری دارد، مهم تر از آن ویژگی داستانی است که در فیلم مطرح می شود. هراندازه ویدئوها کوتاه تر اما خلاقانه تر باشند تاثیر بیشتری بر مخاطبین خواهند گذاشت و نام برند را بر سر زبان ها قرار خواهند داد. بسته به اهداف تجارتتان میتوانید از اشخاص مشهور در تبلیغات برند استفاده کنید و یا قسمت تاثیرگذار از همایشی که برگزار کردید را به اشتراک بگذارید، اما نکته ای که باید به یاد داشته باشید این است که سعی کنید تا حس مثبت و قابل اعتمادی را به مخاطب انتقال دهید.
معایب بازاریابی ویدئویی
هنگامی که می خواهید برای ویدئو مارکتینگ اقدام کنید و آن را به عنوان یکی از راه های بازاریابی برای کسب و کار خود برگزینید باید به این نکته توجه داشته باشید که این نوع از تبلیغات مانند تمام شاخه های دیگر مزایا و معایب مختص به خود را دارد. بنابراین شما باید با بررسی تمام این موارد بهترین گزینه ای که برای شما مناسب است انتخاب کنید، در غیر این صورت ممکن است نتیجه تبلیغات شما کاملا برعکس باشد و به ضررتان تمام شود.
همان طور که می دانید در صورتی که بخواهید خودتان برای ساخت یک ویدئوی تبلیغاتی اقدام کنید نیاز به ابزار زیادی از جمله دوربین فیلم برداری، ابزار نورپردازی و … دارید. حتما شما به خوبی به این موضوع واقف هستید که در شرایط فعلی خرید ابزار مذکور نیازمند صرف هزینه های گزاف و سرسام آوری است که اغلب افراد از پرداخت آن ها عاجزند. راه دومی که پیش روی شماست سفارش ساخت ویدئوی مورد نظر به شرکت هایی است که در این زمینه فعالیت دارند که در این صورت نیز باید هزینه زیادی پرداخت کنید.
از طرف دیگر زمانی که می خواهید صرف ساخت یک ویدئوی تبلغاتی کنید چندین برابر زمانی است که برای تولید محتوای متنی انجام می دهید، اگر شما زمان کمی دارید باید بدانید این روش بازاریابی چندان مناسب شما نیست. مشکل دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که دیدن این گونه ویدئو ها اینترنت بیشتری مصرف می کند و ممکن است کاربران ترجیح بدهند از دیدن آن فیلم خودداری کنند و تنها به خواندن مطالبی مرتبط به آن کسب و کار بسنده کنند.
مزایای بازاریابی اینترنتی
در مطالبی که پیش تر بیان کردیم سعی کردیم از معایب و مشکلاتی که ویدئو مارکتینگ دارد سخن بگوییم زیرا بر خود واجب می دانیم مخاطبان را با تمام جوانب آن آشنا کنیم تا بتوانند با سنجیدن این عیوب، و در نهایت بررسی شرایط خود بهترین تصمیم را به منظور ارتقای کسب و کار خود بگیرند. اما بیان کردن مشکلات این مسیر دلیل بر بد بودن ویدئو مارکتینگ نیست و نیک می دانیم مزایای آن را نیز که می توانند شما را به راحتی توجیه کنند تا برای تبلیغات محصولات خود این روش را انتخاب کنید، بیان کنیم.
حتما تاکنون تجربه این را داشته اید مطالبی که در یک ویدئو به شما منتقل شده برای مدت متمادی در ذهنتان ماندگار شده است در صورتی که ماندگار شدن یک محتوای متنی در ذهن نیازمند مرور و تکرار می باشد. مهم ترین دلیل این ماندگاری را شاید بتوان این گونه بیان کرد که ویدئو احساسات مخاطب را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین تا اینجای مطلب در می یابیم فروش و سوددهی یک محصول از طریق ویدئوی تبلیغاتی بیشتر از سایر روش هاست.
افزون بر مزیت فوق مشاهده کردن یک ویدئو بسیار راحت تر از خواندن چندین صفحه متن است، یعنی اگر از مصرف بیشتر اینترنت را فاکتور بگیریم این روشی به صرفه تر محسوب می شود. در مطالب پیشین نیز از اهمیت زمان سخن گفتیم اما اینجا زمان مخاطب مد نظر است نه صاحب تجارت، به عبارتی ساده تر با این روش برای زمان مخاطب خود ارزش و احترام قائل می شوید که این اقدام شما نتیجه ی مثبتی نیز برای بیزینس خودتان دارد به قول معروف از هر دستی بدهید از همان دست نیز پس می گیرید. محبوبیت و جامع بودن مزایای دیگری هستند که به ویدئو های تبلیغاتی اختصاص می یابد.
نتیجه گیری
نهایتا می توان نتیجه گرفت که افراد ساخت ویدئو برای سایت را با یکی از 3 اهداف زیر انجام میدهند:
- ساخت ویدئو بعنوان تبلیغی برای برند تجاریشان
- ساخت ویدئو با هدف تبدیل مخاطب به مشتری
- ساخت ویدئو با هدف معرفی سایت و ایجاد بک لینک
بنابراین چنانچه شما نیز قصد تهیه ویدئو برای کسب و کار خود دارید قبل از اینکه اقدام به این کار نمایید، ابتدا توجه کنید که هدف کاری شما در کدام یک از این دسته ها قرار می گیرد، سپس بر اساس ریزنکات گفته شده در مقاله امروز اقدام به اجرایی کردن هدف خود کنید.
سوالات متداول
-
بازاریابی ویدیویی چیست؟
بازاریابی ویدیوئی یا ویدیو مارکتینگ یکی از زیر مجموعه ها یا به عبارت دیگر یکی از راه های بازاریابی اینترنتی به شمار می رود که صاحبین کسب و کار سعی می کنند به وسیله آن بیزینس یا کالاهای خود را به مخاطبان معرفی کنند.
-
مزایای بازاریابی ویدئویی چیست؟
یک ویدئوی مناسب و کاربردی نسبت به یک متن طولانی تاثیری دو چندانی بر ذهن مخاطب دارد. اگر بتوانید با این ویدئو محصول خود را به بهترین نحو ممکن معرفی کنید مشتریان بیشتری به سمت خود جذب می کنید.
-
رعایت نکات سئو در ساخت ویدئوی تبلیغاتی چه ضرورتی دارد؟
با رعایت کردن مواردی همچون زمان ویدئو، محتوای ویدئو به گونه ای که علاوه بر اینکه خلاصه و مفید است کسب و کار یا محصول را به طور کامل شرح دهد و … تبلیغات شما در ذهن مخاطبین ماندگارتر و موثرتر خواهد بود.