نحوه انتخاب موضوع خوب برای وبلاگ موفق
برای اولین قدم میخوایم در مورد انتخاب موضوع صحبت کنیم که یکی از معیارهای یه وبلاگ موفق به حساب میاد. این مرحلهایه که بسیاری از مردم با اون مشکل دارن و خیلی وقتها با یه انتخاب موضوع اشتباه تمام زحمات خودشون رو به هدر میدن. بسیاری از وبلاگ نویسها فکر میکنن باید موضوعی رو پیدا کنن که قبلاً هیچکس دیگهای درباره اون چیزی ننوشته باشه. به عبارت دیگه موضوع شما باید خاص و منحصر به فرد باشه.
مثلاً وبلاگ نویس مقاله ما میاد کلی توی گوگل میگرده تا یه موضوع خوب پیدا کنه ولی حسابی تو ذوقش میخوره چون میبینه ملت درباره همه چیز یه مطلبی نوشتن و یه محتوایی تولید کردن. اما جای هیچ نگرانی نیست، چون این یه اتفاق کاملاً طبیعیه. باید بگیم که خوشبختانه، جدید بودن و تک بودن موضوع باعث نمیشه شما یه وبلاگ موفق داشته باشین.
علاوه بر داشتن موضوع خوب و یونیک، وبلاگی یه وبلاگ موفق است که مردم بتونن به راحتی با اون ارتباط برقرار کنن. یعنی ایده ناب شما از چیزی که نوشتین مشخص باشه و ملت رو جذب خودش کنه.
ولی در کل اگر هم یه موضوع سخت و خیلی جدید انتخاب کردین، اصلاً نگران نباشین چون ما با روشهایی که داریم، بهتون یاد میدیم چطوری اون موضوع و مطلب رو به یه مطلب از مطالب وبلاگ موفق تبدیل کنین:
نکات مهم برای انتخاب موضوع
- باید روی موضوعی که انتخاب کردین تسلط کافی داشته باشین،
- به موضوع علاقه داشته باشین،
- اون موضوع پتانسیل کسب ترافیک و درآمد رو داشته باشه.
داشتن وبلاگ موفق با نام گذاری مناسب
همونطور که میدونین نامگذاری هر چیزی یه چالش بزرگه از اسم انتخاب کردن برای بچه بگیرین تا نامگذاری یه بلاگ که در نهایت به یه وبلاگ موفق تبدیل بشه.
در واقع این کار، میتونه انقدر چالشبرانگیز باشه که حتی گاهی اوقات صاحبان کسب و کار برند خودشون رو از روی محصولی که تولید میکنن میسازن (یعنی انقدر واسشون سخته چه برندی انتخاب کنن که از اسم محصولاتشون استفاده میگیرن).
درسته که هنگام نامگذاری وبلاگ موفق لازم نیست فردی رو برای کمک استخدام کنین، ولی حتماً باید از خودتون خلاقیت نشون بدین (ولی اگه خلاق نیستین بهتره برین سراغ استخدام یه فرد متخصص که یه اسم رنگ و لعابدار براتون انتخاب کنه!).
برای این که وبلاگی که راه میندازین به یه وبلاگ موفق تبدیل بشه باید حواستون به ویژگیهای یه اسم خوب برای وبلاگ باشه:
- اسم وبلاگ باید به یاد ماندنی باشه. یعنی کوتاه و در عین حال جذاب باشه، طوری که آدما یادشون بمونه.
- اسم وبلاگ باید تا حد امکان کوتاه باشه.
- اسم وبلاگ باید متناسب با موضوع خود وبلاگ انتخاب بشه.
- اسم وبلاگ باید مشابه نام دامنه یا دامین Domain وبلاگ باشه.
فرآیند رسیدن به یه وبلاگ موفق
- انتخاب و خرید دامنه یا دامین Domain
- انتخاب و خرید سرویس میزبانی سایت یا هاست Hosting
- نصب و راه اندازی وردپرس
- پیکربندی تنظیمات وردپرس
- نصب پلاگین ها یا افزونه های مهم و توصیه شده وردپرس
- انتخاب و نصب تم Theme اصلی
- تنظیم صفحات وبلاگ
- انتشار اولین پست روی وبلاگ
9 نکته درباره محتوای یه وبلاگ موفق
بخش دشوار وبلاگنویسی و تبدیل اون به یه وبلاگ موفق، تولید محتوا و مطلبه که از هر چیز دیگهای مهمتره. تولید محتوا ممکنه در شروع کار سخت باشه و یا حتی بعد از گذشت چندین سال از تولید کردنش، باز هم به عنوان یه چالش بزرگ در نظر گرفته بشه! با این وجود، نکاتی وجود دارن که میتونین به کمک اونا مطمئن بشین که محتوایی که تولید میکنین داره باعث معروفیت شما به عنوان یه وبلاگ موفق میشه. معروفیت یعنی چی؟ یعنی وبلاگ شما در ردهبندی موتورهای جستجو رتبه بالایی پیدا میکنه، به ترافیک زیادی میرسه و درنهایت زمینهای برای درآمدزایی شما فراهم میکنه.
در واقع برای این که شما یه محتوای خوب تولید کنین که باعث بشه وبلاگ شما به یه وبلاگ موفق تبدیل بشه، باید ببینین با چه مخاطبی طرفین و اون مخاطب چه انتظاری از شما داره و میخواد که شما به کدوم سوالش جواب بدین. این یعنی باید پرسونای مشتری خودتون رو بشناسین. اینجا مشتری شما میشه همون خواننده وبلاگ. پس کاملاً خودتون رو جای مخاطب بذارین.
در اینجا 9 نکته برای تولید بهترین محتوا برای وبلاگ رو براتون آوردیم:
۱. پستهای وبلاگ شما باید به یک سؤال پاسخ بدن.
از نظر ما یه وبلاگ موفق باید بتونه تو همون پستهای اول، به سوالات مردم پاسخ بده.
این سوالات میتونن سوالات خیلی چالشبرانگیز باشن، مثل «با زندگیم چیکار کنم؟» یا سوالات خیلی ساده مثل «چطوری پاستا بپزیم؟».
اینطوری براتون بگیم که حتی مهم نیست عین همون سوال رو داخل پست وبلاگ بیارین، چیزی که مهمه اینه که تو مطلبی که مینویسین به جواب سوال مردم اشاره کرده باشین و مخاطب رو بدون جواب نذارین!
پس اگه بتونین به تعداد کافی مطالبی بنویسین که به سوالهای مخاطبان پاسخ بده، و خب دیگه لازم نیست بگیم که مهمترین چیزی که یه وبلاگ موفق دنبالشه، اعتماد مخاطب و توجه اوناست. یعنی هدفتون رو باید این در نظر بگیرین که به وبلاگی تبدیل بشین که مردم خیلی راحت و سریع به جواب سوالهاشون میرسن.
توجه داشته باشین که به وبلاگی نمیگن یه وبلاگ موفق که به همه سوالهای مردم جواب بده. و از طرف دیگه یه وقتایی یه وبلاگی هست که اصلاً کاری نداره مشکلات و سوالات مردم چیه، و هدفش رو سرگرم کردن مخاطب گذاشته و با جذابیت و مطالب سرگرم کننده، پای خودش رو به عنوان یه وبلاگ موفق سفت میکنه.
با این حال، ما قصد داریم اینجا به ادامه بحث درباره همون بلاگهای اطلاعاتی و پرسش و پاسخی بپردازیم و اگه جای دیگه فرصتی بود حتما به جنبه سرگرمی سایر وبلاگها هم سری میرنیم.
2. یه وبلاگ موفق پست های طولانی و مفصل داره.
خیلی از وبلاگ نویسهای تازهکار سؤال می کنن که اگه بخوایم یه وبلاگ موفق داشته باشیم، محتوایی که منتشر میکنیم باید چه اندازهای باشن؟ چه تعداد کلمه داشته باشن؟ چقدر باید طول و تفصیل بدیم؟ محتوا باید طولانی باشه یا کوتاه؟ و کلی سوال مشبه دیگه.
باید بگیم که قاعده و قانون کلی برای حجم محتوای وبلاگ وجود نداره و یه امر کاملا نسبیه. یعنی بستگی به اون سوالی داره که مخاطب توی پست وبلاگ شما دنبال جوابشه.
ولی در هر حال پاسخ شما در محتوای وبلاگ باید طوری باشه که سوال مردم رو به درستی و کامل و بدون کم و کاست توضیح بده و مردم به جواب موردنظر خودشون برسن. بسیاری از وبلاگ نویسها فکر میکنن هر چی بیشتر توضیح بدن بهتره! ولی شما باید ببینین اگه مثلاً برای جواب فلان سوال ۵۰۰ کلمه توضیح کافیه، همون جا دیگه ادامه ندین و تو اوج تمومش کنین. اصطلاحاً به محتوای خودتون آب نبندین و نبافین!
پس همونطور که گفتیم محتوای وبلاگ رو نه زیاد طول و تفضیل بدین نه زیاد سطحی و کوتاه بنویسین (نه این ور بوم نه اون ور بوم). متناسب با سوال، جواب بدین. این موضوع واقعاً اهمیت بالایی داره. اگه به محتوای چندتا وبلاگ موفق که میشناسین سر بزنین، میبینین این موضوع رو رعایت کردن.
۳. یه بلاگ موفق غلط املایی و نگارشی نداره.
اگر مقالات وبلاگ شما از این مدل اشتباهات اساسی و املایی دادن، اصلاً انتظار نداشته باشین که مردم به شما اعتماد کنن و به شما بگن یه وبلاگ موفق! چون مردم معتقدن وقتی خود وبلاگ نویس متوجه نیست چی مینویسه، ما هم با خوندن به جواب سوالمون نمیرسیم.
اگر هم قواعد زبان فارسی شما ضعیفه، حتماً باید کتاب های زبان فارسی معتبر رو تهیه و مطالعه کنین تا از پس رفع غلطهای املایی و دستوری خودتون بربیاین.
4- یه وبلاگ موفق قالب محتوایی مناسب داره.
هنگام تولید محتوا برای وبلاگ خودتون باید حتماً از یه قالب و ساختار مناسب پیروی کنین. این قالب باید جوری باشه که محتوا رو تو هر دستگاه و Device کامل و خوانا نشون بده. هیچ وبلاگی که قالب مناسب با موبایل (هم در طراحی سایت و هم در تولید محتوا) نداره، تا حالا به عنوان یه بلاگ موفق سری تو سرا در نیاورده. توجه داشته باشین که همین الان که دارین این مقاله رو میخونین، بیش از نیمی از ترافیک وب از طریق موبایلها ایجاد میشه.
به همین دلیل، شما باید پست های وبلاگ خودتون رو طوری قالببندی کنین که خوندن مطالب بر روی صفحه کوچک موبایل هم حتی آسون باشه. این به این معنیه که شما باید:
- جملات رو کوتاه نگه دارین.
- تعداد پاراگرافها رو بیشتر کنین.
- برای محتوا عنوان خوب انتخاب کنین و دسته بندی موضوعی داشته باشین.
۵. بیش از اندازه از تصاویر استفاده نکنین.
6. وبلاگ رو شبیه سایت ویکیپدیا بسازین.
ما توصیه نمیکنیم که بیاین یه وبلاگی بسازین که مدام درگیر به روز کردن اون باشین و تمام توجهتون به سمت آپدیت کردن وبلاگ و ترندهای جدید باشه. ولی در عوض پیشنهاد میکنیم از وبلاگ خودتون یه ویکیپدیا مینیاتوری و کوچیک بسازین که هر مطلبش به مطلبهای قبلی مربوط باشه. این ارتباط رو با لینک دادن مطالب به همدیگه نشون بدین. یه وبلاگ موفق روی شبکه لینک سازی داخلی خودش خیلی کار می کنه و مطالب رو جوری آماده میکنه که همیشه همه چی به همه چی ربط داشته باشه.
7. اصول اولیه سئو رو یاد بگیرین
اگه تا الان کلی راه و روش یادگیری وبلاگنویسی رو امتحان کرده باشین، ته تهش به کلمه سئو یا SEO رسیدین. سئو یعنی بهینه سازی موتور جستجو که به بهبود رتبه شما در گوگل کمک میکنه و باعث میشه به یه وبلاگ موفق تبدیل بشین. از نظر فنی، سئو تمام موتورهای جستجو رو شامل میشه، اما گوگل اصلی ترین و مهمترین موتور جستجو به حساب میاد. واسه همین، همیشه رتبه سایت یا وبلاگ تو این موتور جستجو برای وبلاگ نویسها اهمیت داره.
مبحث سئو خودش جای صحبت و مطالعه داره. چون سئو چند تا روش مختلف داره و باید تکنیک های مختلف اونو یاد بگیرین. چون داریم راجع به محتوای بلاگ صحبت میکنیم، حداقل راجع به یئو محتوا اطلاعاتتون رو زیادتر کنین.
سعی کنین بهترین پستها رو در زمبنه کاری خودتون برای وبلاگ بنویسین، چون گوگل میخواد بهترین اطلاعات رو به مخاطبها نشون بده و هر پیشرفتی که باعث میشه یه قدم به سمت وبلاگ موفق بودن بردارین، اینه که به موتور جستجوی گوگل نشون بدین بهترین هستین. اینجوری رتبه بهتری تو نتایج جستجوی گوگل به دست میارین.
۸. به منابع با کیفیت بالا پیوند بدین
9. وبلاگ فقط درباره شما نیست!
وقتی دارین یه مطلب برای وبلاگ خودتون آماده میکنین، مدام از خودتون حرف نزنین! چون اینجوری مخاطب اصلاً به حرفهای شما اهمیتی نمیده! چون مخاطب یا پرسش داره یا مشکلی که براش دنبال راه حل میگرده، دنبال این نیست که از شما قصه بشنوه!
این ممکنه از نظر شما بی انصافی باشه، اما یه وبلاگ زمانی به وبلاگ موفق تبدیل میشه که به حل مسئله کاربر کمک کنه و اگه داره راجع به نظر یا تجربه خودش حرف میزنه در راستای پاسخگویی به سوال کاربر باشه.