مقالات آموزشی

گزارش دادن در دسترس نبودن سایت به موتورهای جست‌وجو

مفید بود؟

از مشکلاتی که مدیران سایت‌ها با آن روبه رو هستند دردسترس نبودن سایت و یا اصطلاحا( Down ) می‌باشد. اگر سایت ها در مدت طولانی در دسترس نباشند مشکلات فراوانی ایجاد می‌شود.

در این موقعیت حتما باید به کاربران و موتورهای جستوجو اطلاع رسانی شود که سایت در دسترس نیست زیرا ممکن است به خاطر بی‌اعتمادی تعداد بازدید کننده‌های شما کاهش یابد. همچنین اگر اسپایدرها متوجه این امر شوند درحالی که هیچ دلیلی هم برای آنها قابل شناسایی نباشد، برای سایت یک امتیاز منفی محسوب می‌شود.
حال چگونه به اسپایدر ها اطلاع دهیم سایت ما در دسترس نیست؟
در زبان HTMLکد ۵۰۳ به اسپایدر ها اطلاع میدهد سایت موقتا در دسترس نیست. برای انجام این کار باید ابتدا صفحه ای ایجاد کنید که به درخواست موتورهای جست‌وجو پاسخ ۵۰۳ ارسال کند. با استفاده از کد زیر موتورهای جست‌وجو متوجه می‌شوند که چرا نمی‌توانند به سایت شما دسترسی پیدا کنند. کد زیر را با نام ۵۰۳ به فرمت PHP ذخیره کرده و در روت هاست خود بریزید.

سئو سایت، خدمات سئو، بهینه سازی سایت

دو خط ابتدایی به اسپایدر می‌گوید که سایت در حال حاضر در دسترس نیست و خط آخر هم میگوید که احتمالا تا ۳۶۰۰ ثانیه دیگر سایت در دسترس قرار میگیرد. همچنین می‌توان به جای زمان از تاریخ هم استفاده کرد.
اما این اقدام کافی نیست زیرا این فقط در صورتی کارامد است که اسپایدرها و بازدیدکننده‌ها از طریق آدرس اصلی وارد سایت شوند که این همیشه درست نیست و معمولا از طریق آدرس‌های دیگر هم وارد سایت می‌شوند.
در سرورهای لینوکس و آپاچی این کار بسیار ساده است شما میتوانید از طریق .htaccess تمامی آدرس‌ها را به این صفحه انتقال دهید تا همه متوجه شوند. در کد زیر از ۳۰۲ استفاده شده تا نشان دهیم این ریدایرکت موقتی ( Temporarily ) است و سایت برای مدت کوتاهی در دسترس نخواهد بود. پس کدهای زیر را در htaccess ذخیره کنید تا تمامی آدرس ها به این صفحه وارد شوند:

سئو سایت، خدمات سئو، بهینه سازی سایت

حرف R مشخص می‌کند که این ریدایرکت ۳۰۲ است. با استفاده از کد زیر که ای پی خود را قرار می‌دهید شما خودتان را از بقیه جدا می‌کنید و دسترسی به سایت برای شما ازاد می‌شود. پس این کد را به آخرین خط بالا اضافه کنید.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.