امروز قراره درباره گوگل نیوز صحبت کنیم و بگیم که این قابلیت گوگل از کی و چطوری شروع به کار کرد و شما چطوری میتونین با استفاده از اون یه ترافیک قابل توجهی برای سایت خودتون به دست بیارین.
در جریان حوادث دلخراش 11 سپتامبر 2001، مردم برای یافتن اخبار و اطلاعات به روز و قابل اعتماد در گوگل تلاش میکردن. وقتی اونها به دنبال اطلاعاتی درباره اتفاقاتی که در نیویورک افتاده بود، میگشتن، الگوریتمهای گوگل به جای نشون دادن نتایحج مورد نظر، نتایج مربوط به تاریخچه شهر یا توصیههایی رو برای مسافران نشون میداد!
کمی بعدتر یعنی در سال 2002، Google News برای رفع همچین مشکلی به وجود اومد. صفحه اصلی Google News ایجاد شد تا به کاربران کمک کنه اخبار به روز رو از بین مقالات و دیدگاههای مختلف بخونن.
طی این چند سال گذشته، محصولات خبری و ویژگیهای که ساخته شده با جستجوی YouTube، دستیار گوگل، گوگل Discover و موارد دیگر ادغام شده. در همین موقع، اکوسیستم خبرآنلاین غنیتر، متنوعتر و پیچیدهتر شد. صنعت خبر مدرن این فرصت رو برای همه ایجاد میکنه که بیشتر از هروقت دیگهای در جهان کاوش کنن و در معرض دیدگاههایی قرار بگیرن که ممکنه هیچوقت تا حالا باهاشون روبرو نشده باشن. البته با این اوصاف، شناخت منابع قابل اعتماد هم سخت میشه!
مردم معمولاً میپرسن که چطوری میتونیم تجربههای خبری رو در جستجوی Google News ،Discover ،YouTube یا دستیار گوگل ایجاد کنیم. بنابراین امروز داریم مطالبی مربوط به How News مینویسیم. به این ترتیب اصولی که باید دنبال کنین و رویکردهایی که لازمه بدونین رو در اختیارتون قرار میدیم.
گوگل نیوز در یک نگاه
پشتیبانی از اکوسیستم خبر و خوانندگان اون
گوگل قصد داره از طریق خبرهای باکیفیت از دیدگاههای مختلف به همه کمک کنه تا جهان رو بهتر درک کنن و این کار رو به صورت لحظهای برای نسخههای Google News در سراسر جهان انجام میده. الگوریتمهای مورد استفاده برای تجربیات خبری گوگل صدها فاکتور مختلف رو برای شناسایی و سازماندهی داستانهایی که روزنامه نگاران پوشش میدن، تجزیه و تحلیل میکنه تا اطلاعات متنوع و قابل اعتماد رو ارتقا بده.
Google به جز موارد نادر، هیچ تصمیم مبتنی بر این که کدوم داستان نشون داده بشه، نمیگیره. در این موارد، ممکنه بخوایم مطمئن شیم که یه موضوع اختصاصی در Google News برای یه رویداد مهم مثل اسکار یا جام جهانی وجود داره.
چگونه تجربههای خبری بسازیم؟
هر کس هنگام بررسی اخبار انتظارات متفاوتی داره. در طول یه روز، ممکنه بخوایم اخبار داغ روز رو بدونیم، جدیدترین مطالب رو در مورد موضوعاتی که شخصاً بهشون اهمیت میدیم بدست بیاریم یا این که میخوایم در مورد خبری که از قبل میدونیم، اطلاعات بیشتری کسب کنیم. به همین دلیل گوگل نیوز سه روش متمایز اما بهم پیوسته برای کشف اخبار در محصولات و دستگاههای ما ارائه میده:
- اخبار برتر برای همه، با ویژگیهایی مانند Headlines in Google News یا اخبار فوری در YouTube. اونها داستانهای مهمی رو که در یه زمان مشخص پوشش داده میشن به نمایش میذارن و اصلاً شخصی نیستن.
- اخبار شخصی سازی شده برای شما، با محصولاتی مثل Discover یا ویژگیهایی مانند For You در Google News، یا آخرین برگه برنامه YouTube در تلویزیونها که به شما کمک مکنن از موضوعاتی که برای شما مهم هستن مطلع بشین.
- زمینه عمیق و چشم اندازهای متنوع، شامل اخبار غیرشخصی از طیف گستردهای از منابع در Top Stories in Search, Top News search results on YouTube یا Full Coverage in Google News هستن.
ویژگیهای جدید نیاز به گذراندن یک فرآیند دقیق ارزیابی دارن که شامل آزمایشات زنده و هزاران رأی دهنده کیفیت خارجی جستجو در سراسر جهانه. گوگل همچنین قبل و بعد از عرضه خبر به دنبال بازخورد کاربره تا بفهمه چطوری میتونه اونها رو ارتقا بده.
نگاهی کلی بر گوگل نیوز
برای این که بریم سراغ گوگل نیوز و راههای ثبت سایت شما در این ابزار، بهتره اول به یه سری موضوع بپردازیم:
هدف شما از سئو، ایجاد لینک و بازاریابی موتور جستجو چیه؟
برای اکثر دارندگان وبسایت، رسیدن به صفحه اول یا رتبه اول گوگل مهمترین هدفه!
اما، همونطور که میدونین، این کار سادهای نیست.
اگه از میزان سخت کوشی، زیرکی و دانش لازم برای کسب این رتبه بندی مطلع نبودین، احتمالاً الان در حال خوندن این پست نبودین!
درنتیجه بله. رسیدن به صفحه اول یا حتی پوزیشن اول Google چیزیه که اکثر کارآفرینان و صاحبان مشاغل رویای اون رو دارن.
این موقعیت آرزوییه که رسیدن به اون ماهها یا حتی گاهی سالها طول میکشه.
اما، اگه به شما بگیم راه دیگهای هم برای این کار هست خوشحال میشین نه؟
اگه میخواین مستقیماً به صفحات اول Google برسین، میتونی سایت خودتون رو در اخبار گوگل برجسته کنین!
اگه وبسایت شما در Google News ذکر شده باشه، بقیه متوجه میشن که شما یه سایت آموزشی و مفید هستین!
همچنین شما در حال ارائه اطلاعات واقعی و با کیفیتی هستین که Google News از اون پشتیبانی میکنه.
وقتی Google اساساً محتوای شما رو تأیید میکنه و میگه ارزشمنده، یعنی از رقبای خودتون جلو افتادین.
ورود به Google News یه روش قدرتمند برای افزایش آتوریتی دامنه، ایندکس شدن سریع مقالات و افزایش زمان بازدید وبسایت شماست.
برای همین ما این رو مثل یه پیروزی بزرگ میدونیم!
در پایان این مقاله، شما دقیقاً متوجه میشین که Google News چیه و چطوری وبسایت خودتون رو برای اون آماده کنه.
ما همچنین نوع دقیق محتوایی رو که Google جستجو میکنه به شما نشان میدیم و خوانندگان رو تحریک میکنه تا روی اون کلیک کنن.
اگه قبلاً به طور منظم مقالاتی با ارزش خبری ایجاد میکردین، این مقاله با آموزش قرار دادن سایت در جستجوی Google News به شما کمک میکنه تا مخاطبان و میزان دسترسی کلی شما رو افزایش بده.
Google News چیست؟
Google News یک سایت خبری رایانهایه که عناوین مختلفی بیش از 500000 منبع خبری مختلف در سراسر جهان رو جمع آوری میکنه.
با کلیک کردن روی این لینک میتونین وارد گوگل نیوز بشین: https://news.google.com
متناوباً، وقتی یه خبر جدید به عناوین اصلی میرسه، Google مقالات خبری مربوط به اون جستجو رو در بالای صفحه اصلی Google نشون میده.
در مثال بالا، وقتی عبارت “Price Harry” رو جستجو کنین، چند مقاله مختلف خبری در مورد اون موضوع ظاهر میشه.
نکته قابل توجه در مورد Google News در مقایسه با مطبوعات سنتی، روش کار اونه. در رسانههای سنتی، شما نشریهای رو که از خوندن اون لذت میبرین انتخاب میکنین و سپس عناوین رو یه اسکن میکنین تا عنوان محبوب خودتون ور پیدا کنین و بخونین.
Google News به شما امکان میده ابتدا عنوان یا عناوین مورد نظرتون رو انتخاب کنین و سپس تعدادی از نشریات مختلف رو که اخبار جدیدی در مورد اون موضوع دارن، تنظیم کنین.
تاثیر اخبار گوگل بر ترافیک سایت
Google News بیش از 10 میلیارد کلیک برای ناشران ارسال میکنه، بنابراین نمایش سایت شما در این ابزار تضمین میکنه که شما کلی ترافیک به دست میارین.
همانطور که در بالا ذکر کردیم، برای موضوعات پرطرفدار فعلی، Google مقالات خبری رو در بالای نتایج جستجو نشون میده.
در واقع بالاتر از تبلیغات پولی و لینک های ارگانیک قرار میگیره!
این به این معنیه که احتمال این که کسی از این طریق روی وبسایت شما کلیک کنه، در مقابل میلیونها نفر دیگر که میتونن انتخاب کنن، به طور تصاعدی افزایش پیدا میکنه.
به محض نمایش Google News، احتمالاً شاهد بهبود در دامنه و تعداد پیوندهای ایجاد شده از محتوای خود خواهید بود.
کدوم سایت ها میتونن در Google News برجسته بشن؟
انواع مختلفی از وبسایت ها وجود داره که از نمایش در Google News بهرهمند میشن.
به جای این که برای منفعت بردن وارد نیچهای مختلفی بشین، نکته اصلی که باید برای پذیرفته شدن توسط Google بخاطر بسپرین، اینه که مقالاتی با ارزش خبری منتشر کنین.
سایتهای اصلی که در اخبار Google مشاهده خواهید کرد، انتشارات بسیار بزرگی مانند وال استریت ژورنال، سی ان ان و بی بی سی است. اما این موارد نباید مانع از رتبهبندی سایر رسانههای کوچکتر برای کلمات کلیدی خاص در اخبار Google بشن، البته به شرطی که اونها به تمام الزامات تعیین شده توسط Google و بهترین روشهای تعیین شده توسط افرادی که سالها این کار رو انجام دادن، پایبند باشن.
با این حال، اگه میخواین شانس خودتون رو در Google News امتحان کنین، باید به طور مداوم محتوای خبری منتشر کنین.
یادتون باشه که Google از سایتهایی که مقدار زیادی محتوای خبری مفید منتشر میکنن، طرفداری میکنه و حسابی دوستشون داره.
اما، مطمئن بشین که کمیت رو باکیفیت پایین جایگزین نمیکنین. اشتراک گذاری حجم زیادی از محتوای بیکیفیت مانع از این میشه که به شانس شما افزایش ترافیک شما کمک کنه.
اما به یاد داشته باشین پست شما در اخبار Google بیش از 2-3 روز رتبه نخواهد داشت، بنابراین مهمه که همیشه سعی کنین محتوای منظم و به روز خبری تهیه کنین.
نحوه ورود به Google News
تا زمانی که در حال نوشتن مقالات با کیفیت عالی در زمینه اخبار هستین، شانس خوبی برای نمایش در اخبار Google برای هر موضوع خاص دارین.
البته از نوشتن مطالبی مانند موارد زیر خودداری کنین:
- مقالات چگونه
- ستونهای مشاوره
- آگهیهای استخدام
- لیستهای املاک
این موارد برای گوگل نیوز محتوای خبری به حساب نمیان و ارسال اونها ممکنه منجر به رد حساب شما بشه.
اگه متوجه شدین که درخواست شما رد شده، بعد از 60 روز میتونین یه درخواست دیگه بدین، بنابراین بهتره که همون دفعه اول اوکی بشه!
اگه برای قرار گرفتن در گوگل نیوز جدی هستین، باید حداقل روزی دوتا مقاله بنویسین.
وجه مشترک اکثر سایت های رسانههای خبری در اخبار گوگل، سیستم چند تألیفی است. به یه روزنامه سنتی فکر کنین! اگه همان شخصی مقاله ورزشی مینویسه، اخبار تکنولوژی رو هم بنویسه خیلی عجیب میشه!
اگه افراد تیم خودتون کمن، میتونین یه قسمتی از کار رو به نویسندههای فریلنسر بدین و ازشون بخواین تو این به شما کمک کنن تا روزانه بیشتر از دو پست منتشر کنین!
چه محتوایی بنویسیم؟
وقتی میخواین بدونین چه نوع محتوایی رو برای Google News بنویسین، اولین کاری که باید انجام بدین اینه که برنامه ریزی کنین و از محتوای خودتون به موقع و به درستی استفاده کنین.
اولاً زمان بندی همه چیزِ اخبار Google است، بنابراین از تلاش برای نوشتن محتوای همیشه سبز خودداری کنین.
روی مواردی که همین الان و در این منطقه جغرافیایی مهمن تمرکز کنین!
خبر خوب اینه که اگرچه تعدادی دستورالعمل وجود داره که باید در Google News گنجانده بشه، اما پس از قبولی در اون، محتوای موضوعی قوی بر اساس شایستگی و کیفیتش به بالای صفحه راه پیدا میکنه.
همونطور که در بالا گفته شد، شما باید از انتشار محتوای تبلیغاتی یا بازاریابی خودداری کنین زیرا این موضوع خبری نیست و نمایش داده نمیشه.
یادتون باشه که تولید محتوا برای گوگل نیوز کار سادهای نیست و به یه جمع زیادی از نویسندگان نیاز داره! در مورد منابع خبری دیگه تحقیق کنین تا مطمئن بشین که محتوای شما درسته.
اطمینان حاصل کنین که محتوای اخبار خودتون رو از محتوای وبلاگ خودتون متمایز میکنین. انتشار مقالات خبری با انتشار محتوای وبلاگ متفاوت است. اگه یک خبر در روز جمعه جدید باشه، تا روز دوشنبه قدیمی میشه و دیگه در موتورهای جستجو نشون داده نمیشه.
وقتی تیمی از نویسندگان داشته باشین که به تهیه و تدارک مقالات خبری شما میپردازن، ایجاد راهنمای برند یا سند صوتی روش مفیدیه.
به این ترتیب هر نویسنده از همون استانداردها پیروی میکنه و سایت خبری شما احساس خوبی نسبت به اون خواهد داشت.
نحوه نوشتن و قالب بندی مطالب
محتوای شما نه تنها نیاز دراه که اورجینال باشه بلکه باید از ساختار مناسبی هم برخوردار باشه. این شامل استفاده از متنهای لنگر باکیفیت، برچسبهای متا در کنار آتوریتی است.
هنگامی که یه پست وبلاگ عادی مینویسین، اغلب شما بر روی SEO تمرکز میکنین، سعی میکنین تمام کلمات کلیدی لازم رو برای رتبه بندی برای عبارت انتخابی خودتون بگنجانین.
با این حال، روزنامه نگاری فعالیتی متفاوته و در عوض تمرکز شما باید روی تحقیق کردن باشه.
شما باید این کار رو با ساختار بخشی به مقاله خبری خودتون انجام بدین تا مهمترین مطالب در اولویت قرار بگیرن!
اکثر روزنامه نگاران برای تولید کیفیت خاصی از نوشتن مدت زیادی رو صرف مطالعه کار روی کار خودشون میکنن. خوبه که شما هم یه مدتی رو به مطالعه درباره روزنامه نگاری بگذرونین تا استاندارهای خاص این حرفه دستتون بیاد و محتوای باکیفیتی تحویل گوگل و کاربران بدین!
سبک نوشتاری هرمی یکی از ساختارهای رایج در روزنامه نگاری است:
یادتون باشه که کار خودتون رو با اشتباهات گرامری و نگارشی، بیارزش نکنین!
متوجه تیتر خودتون باشین
شما همیشه باید محتوای خودتون رو شامل عناوین غنی از کلمات کلیدی کنین تا برای اون کلمه کلیدی رتبه بگیرین.
عنوان شما اولین و تنها فرصت شماست تا خوانندگان خودتون روبه کلیک کردن روی مقاله تحریک کنین.
اول از همه شما باید در عنوان به مخاطب قول یدین! چه قولی؟ قولی که نشون بده قراره به جواب سوالش و چیزی که سرچ کرده برسه!
برای این که بیشترین توجه رو به محتوای خودتون داشته باشین، باید از به کار بردن کلمات یا عباراتی که ممکنه برای برخی از خوانندگان ناشناخته یا گیج کننده باشه، خودداری کنین. هئف ئر نوشتن عنوان، جذب مخاطبه!
در نوشتن عنوان برای یه پست معمولی به کار بردن اعداد روش خوبیه ولی برای مقالات خبری این روش جواب نمیده و به احتمال زیاد رتبه خوبی کسب نمیکنین!
برای یه تیتر خفن موارد زیر رو رعایت کنین:
- اون رو مختصر بنویسن
- قول بدین
- جذاب و خفن باشه
وقتی صحبت از عناوین خبری شما میشه، اول از همه مخاطبان خودتون رو با کننده کار درگیر کنین! یعنی سعی کنین از جملات مجهول استفاده نکنین!
مثال:
تام توسط یک کامیون کشته شد (منفعل)!
کامیونی تام را کشت (فعال)!
پس منظور ما اینه که خبر خودتون رو با فاعل شروع کنین نه مفعول و فعل!
با رعایت نکات بالا میتونین سایت خودتون رو وارد گوگل نیوز کنین و کلی ترافیک بگیرین!
دستورالعملهای فنی Google News
وقتی سایت خودتون رو به Google ارائه میدین تا در میان انتشارات خبری برجسته بشه، خزنده به دنبال موارد مختلفی خواهد بود.
پیروی از دستورالعملهای زیر احتمال پذیرش شما رو افزایش میده؛ بنابراین میتونین از ترافیک اضافهای که قراره از این طریق به دست بیاد بهرهمند بشین.
اول از همه، وبسایت شما باید کاربر پسند باشد. یعنی این که وقتی کاربر به سایت شما وارد میشه، به راحتی بتونه مسیر خودش رو طی کنه.
علاوه بر این، سایت باید سریع بارگیری بشه، این شامل تصاویر شما هم است. اگه به نظر میرسه تصاویر شما بسیار بزرگ هستن، از یه ابزار فشرده سازی تصویر مانند tk برای کاهش اندازه پرونده استفاده کنین، اما حواستون به کیفیت باشه!!
نکته دیگه اینه که باید مطمئن بشین همه URL های مقاله شما منحصر به فرد و دائمی هستن.
خزنده به طور خاص به دنبال پیوندهای HTML با حداقل چند کلمه لنگر است.
لازم به ذکره که خزنده نمیتونه PDF ،Javascript، پیوندهای گرافیکی، لینک ها در فریمها یا سایر قالبهای غیر HTML رو کراول کنه؛ بنابراین مطمئن بشین که هر مقاله در بخش اخبار سایت شما توسط Google قابل خزیدن است.
اگه هنوز سایت خودتون رو فهرست بندی نکردین اکنون زمان مناسبی برای این کاره، قبل از ارسال سایت خودتون به Google News موارد زیر رو یه نگاهی بندازین:
- Robots.txt یا برچسبهای متا. برای این که محتوای شما در Google News قرار بگیره، نمایندگان کاربر Googlebot و Googlebot-news باید بتونن سایت شما رو کراول و ایندکس کنن.
- محتوای چندرسانهای. اخبار Google در حال حاضر نمیتونه شامل پروندههای صوتی یا محتوای چندرسانهای باشه.
- برای کمک به خزنده با موفقیت در سایت خودتون یه سایت مپ ارسال کنین.
- همچنین باید مطمئن بشین که سایت شما حرفهای به نظر میرسه. این امر شامل صفحاتی مانند “تماس با ما” ، “درباره ما” یا “خط مشی و حفظ حریم خصوصی” است.
همونطور که میدونین بسیاری از افراد در اینترنت، به ویژه اخبار، با تلفن همراه خودشون در حال وبگردی هستن. پس مهمه که مطمئن بشین سایت شما طراحی ریسپانسیو داره و موبایل فرندلیه.
آیا برای Google News به نقشه سایت نیاز دارم؟
برای گوگل نیوز نیازی به نقشه سایت ندارین. داشتن اون لزوماً به سایت شما کمک نمیکنه تا در جستجوی اخبار Google رتبه بهتری داشته باشین. با این حال، داشتن یکی از این موارد باعث میشه محتوای شما سریعتر کشف بشه.
به این معنی که خزنده Google News فقط مقالات خبری شما رو کراول میکنه. Google یه نمونه نقشه سایت خبری رو برای دنبال کردن به کاربران ارائه می دهد:
اما قبل از ارسال نقشه سایت، باید در اخبار Google قرار بگیرین، یعنی اگه قبل از اون، نقشه سایت خبری خودتون رو ارسال کنین، ممکنه با تعدادی خطا روبرو بشین.
هنگام به روزرسانی نقشه سایت اخبار خود، فقط URLهای مقالات منتشر شده در 48 ساعت گذشته رو در اون قرار بدین. برای انجام این کار، نقشه سایت خودتون رو بعد از هر پست منتشر شده تازه کنین. این کار باعث میشه که Google سریعتر محتوای شما رو فهرست بندی کنه.
نحوه ارسال
هنگامی که احساس کردین سایت شما و محتوای اخبار شما آماده خزیدن و ارسال به Google است، مراحل زیر رو طی کنین:
وارد قسمت “Google News Publisher Center” بشین.
در بخش “My Sites” لیستی از سایتهای متصل به حساب Google خودتون رو مشاهده خواهید کرد. اگه نمیتونین سایتی رو مشاهده کنین، با استفاده از همان جزئیاتی که برای ورود به “Google Analytics” استفاده میکنین، وارد بشین.
مالکیت سایت خبری خودتون رو در “Search Console” تأیید کنین.
مطمئن بشین که مالکیت سایت خودتون رو در کنسول جستجوی Google تأیید کردین. برای این کار، با استفاده از پیوند بالا وارد کنسول جستجو بشین.
روی درخواست درج در Google News کلیک کنین.
وقتی این کار رو انجام دادید و وبسایت شما در برگه مالکیت به عنوان “verified” نشون داده میشه، روی “Request inclusion to News Index” کلیک کنین
جزئیات سایت خودتون رو از جمله نشانیهای اینترنتی و برچسبهای بخش اخبار وارد کنین و روی ارسال کلیک کنین.
و درنهایت…
اگه وبسایت یا مشاغلی دارین که قرار دادن اخبار هر روزه در اون کار منطقی است و میتونه به رشد و توسعه سایت کمک کنه؛ خب پس معطل چی هستین؟!
با این کار ترافیک جدیدی برای شما به وجود میاد و وبسایت و تجارت خودتون رو به عنوان مرجعی در فضای کاری خودتون قرار میدین.
ورود به گوگل نیوز نیاز به دنبال کردن مراحل ذکر شده در بالا داره تا مطمئن بشین که Google سایت شما رو میشناسه و محتوای شما رو دقیقاً در مقابل چشم مخاطبان قرار میده.
حتی اگه ممکنه با برخی از برترین نشریات خبری در جهان رقابت کنین، اطمینان از این که مقالات خودتون رو به درستی قالب بندی کردین و مطالب با کیفیت بالا نوشتین، احتمال کلیک مخاطبان روی سایت شما بیشتر از سایت اونهاست.