مقالات آموزشی

۱۰ مورد از تکنیک های خطرناک سئو که باید از اونها دوری کنین!

مفید بود؟

تکنیک های خطرناک سئو چیه؟ چه لزومی به شناسایی اونها هست؟ چرا این مسئله مهمه؟ اینها سوالاییه که با دیدن این مقاله ممکنه به ذهنتون برسه و ما اینجا هستیم تا به تمام سوالات شما در این مورد پاسخ بدیم. با توجه به اهمیت تجارت آنلاین در دنیای امروزی، سئو اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده.

سئو یکی از تاثیرگذارترین راه‌ها برای ارتقاء رتبه گوگل سایت شماست. وقتی شما از تاکتیک‌های مناسبی برای سئو استفاده کنین، میتونین بهبود رتبه سایت خود رو در نتایج سرچ گوگل ببینین. شما میتونین با استفاده از تاکتیک‌های پایه‌ای مثل متا خوب، کیفیت محتوا و استفاده از HTTP شروع کنین.

هرچند در این بین باید مراقب بعضی از روش ‌های خطرناک سئو هم باشین، چون به راحتی توسط الگوریتم‌های گوگل شناسایی میشن. در این مقاله قصد داریم این تکنیک‌های خطرناک رو به شما معرفی کنیم تا از استفاده از اون‌ها پرهیز کنین.

در اینجا 10 تکنیک خطرناک سئو که باید از اون‎ها پرهیز کنین به شما معرفی می‌کنیم. اگه رتبه سایت شما در گوگل براتون مهمه با ما همراه باشین.

تبادل لینک یکی از تکنیک های خطرناک سئو در سال‌های اخیره. شما برای حفظ رتبه خود در موتورهای جست‌وجو باید از تبادل لینک پرهیز کنین. در واقع تبادل لینک در سال‌های گذشته یه روش مرسوم بین وبلاگ نویس‌ها و وب مسترها بود تا رتبه‌ سایت خودشون رو افزایش بدن. اما بعد از مدتی مشخص شد که این روش از روش‌های ممنوعه گوگل است که جریمه‌ سنگینی هم داره. استفاده از لینک دو طرفه که به اون لینک تبادلی‌ هم گفته میشه در اوایل دهه 2000 روش رایجی برای ایجاد لینک بود اما در سال‌های اخیر محبوبیت خودش رو از دست داده.

البته تبادل لینک هنوز هم اتفاق میفته، طبق آمارهای بدست اومده فقط 26% از وب سایت‌ ها از تبادل لینک استفاده نمی‌کنن، بنابراین نتیجه می‌گیریم که تبادل لینک هنوز هم روش رایجیه.

 

تبادل لینک میتونه به اعتبار و رتبه سایت شما در موتور جست‌وجوی گوگل صدمه بزنه برای همین یکی از تکنیک های پر خطر سئو به حساب میاد. در ادامه به شما توضیح میدیم که تبادل لینک چطور میتونه به سئو سایت شما آسیب میزنه؟

پنالتی شدن

خیلی ساده بخوایم بگیم، تبادل لینک خلاف دستورالعمل‌های وب مستر گوگل است. اگه شما در سایت خود از بک لینک استفاده می‌کنین یا اگه با تبادل لینک قصد دارین نتایج موتور جست‌وجوی گوگل رو دستکاری کنین باید بدونین که سایت شما در معرض جریمه شدن توسط گوگل قرار داره.

کاهش اعتبار و رتبه سایت

اگه از سایت ‌های خارجی که محتوای اونها مرتبط با محتوای شما نیست بک لینک بگیرین ممکنه با کاهش رتبه سایت خود در موتور جست‌وجوی گوگل روبرو بشین. لینک گرفتن از سایت‌ های معتبر مشکلی نداره اما زیادی لینک گرفتن از این سایت‌ها تاثیری در بهبود رتبه سایت شما در موتور جست‌وجو نداره.

اعتماد از دست رفته

شما قطعاً نمیخواین اعتماد موتورهای جست‌وجو رو نسبت به سایت خود از دست بدین اما تبادل لینک میتونه باعث بشه که این اتفاق برای سایت شما بیفته. از دو راه این اتفاق برای شما میفته:

1. سایت شما تعداد لینک‌های غیرمرتبط بالایی به صورت تکی داشته باشه.

2. متن لینک شما به محتوای شما ربطی نداشه باشه. به یاد داشته باشین حفظ ارتباط در لینک ها بسیار مهمه.

به خاطر دلایل گفته شده سعی کنین از این تکنیک استفاده نکنین چون این روش از تکنیک های خطرناک سئو محسوب میشه که میتونه باعث افت رنکینگ سایت شما بشه.

محتوای تکراری

محتوای تکراری یکی دیگه از تکنیک های خطرناک سئو است که باید از استفاده از اون تا حد ممکن پرهیز کنین. الگوریتم گوگل به شما توصیه میکنه که محتوای سایت خود رو منحصر به فرد و اورجینال نگه دارین؛ چون محتوای تکراری بی‌ارزش و کم ارزشه.

اگه از محتوای تکراری در سایت خودتون استفاده کنین الگوریتم پاندا به مقابله با شما میاد. الگوریتم پاندا توسط گوگل منتشر شده تا با سایت‌های کپی کار مقابله کنه. این موضوع بیانگر اینه که اگه از محتوای تکراری استفاده کنین که منحصر به فرد نیست، گوگل خوشش نمیاد و از چشمش میفتین.

 

محتوای تکراری به دو صورت وجود داره. صورت اول اینه که دو یا چند صفحه مشابه به هم در یک سایت وجود داره که خب این مورد قابل حله و لازمه یکم بررسی انجام انجام بدین.

صورت دوم به این شکل که محتوای سایت شما با یک یا چند سایت شبیه به هم هستن که برطرف کردن این مشکل پیچیدگی خاص خودش رو داره اما وجود هر شکل از اون میتونه به سئو سایت شما صدمه بزنه.

در ضمن زمان آپدیت وبسایت خودتون از اورجینال و تازه بودن محتوا و مطالبی که به اشتراک میذارین، اطمینان حاصل کنین. اورجینال و منحصر به فرد بودن مطالب شما باعث میشه تا مخاطبان هدف خود رو از دست ندین و کاربران و بازدیدکنندگان سایت شما دوباره به سایت شما برگردن. چیزی که برای موتور جست‌وجو خیلی مهمه اینه که محتوای سایت شما کیفیت بالایی داشته باشه و همچین این مسئله‌ای به رشد برند شما کمک می‌کنه. در آخر باید بگم که از محتوای تکراری پرهیز کنین چرا که با توجه به دلایل گفته شده از جمله روش های خطرناک سئو است.

لینک ‌ها تا 80% رتبه بندی گوگل سایت شما رو تعیین می‌کنن. تقریباً همه وب مسترها از تاثیرات منفی خریدن لینک بر سئو سایت آگاه هستن. شما ممکنه با پرداخت هزینه‌ کمی اقدام به خرید لینک بکنین اما باید آگاه باشین که در نهایت مجبور به پرداخت هزینه سنگینی به گوگل خواهید بود. خریدن لینک کار درستی نیست و این روش یکی دیگه از تکنیک های خطرناک سئو است که تا حد ممکن باید از اون دوری کنین. اگه دنبال کاهش رتبه خودتون در موتور جست‌وجوی گوگل هستین بهتره برنامه دراز مدتی بچینین و طبق اون پیش برین. در هر صورت خرید لینک راه مناسبی نیست چون میتونه شما رو با مشکلات جدی در آینده روبرو کنه.

 

گوگل علناً اعلام کرده که خریدن لینک برخلاف سیاست‌های این سایت بوده و تخلف شناخته میشه و با متخلف برخورد میشه. به منظور مقابله با این موضوع گوگل متخلف رو بعد از شناسایی، جریمه میکنه.

پس به یاد داشته باشین که خریدن لینک نه تنها امتیاز مثبتی برای سایت شما نیست بلکه خلاف قوانین گوگل بوده و عواقب بدی برای شما در پی داره. اگه این سوال به ذهنتون رسید که چطور گوگل از خرید لینک شما آگاه میشه؟ باید بگم که الگوریتم های گوگل مدام در حال به روزرسانیه و در این مسئله بسیار قدرتمند عمل می‌کنه و به راحتی می‌تونه خرید لینک رو تشخیص بده؛ بنابراین از این تکنیک خطرناک سئو دوری کنین.

کلمات کلیدی (keyword stuffing)

بمبارون کلمات کلیدی تاثیر منفی بر سئو سایت شما داره. با توجه به آپدیت موتور جست‌وجو گوگل و الگوریتم اون، استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی در دنیای امروز به هیچ وجه جواب نمیده.

اصطلاح keyword stuffing یا همون بمبارون کلمات کلیدی، یه روش رایج برای معرفی کلمات کلیدی به گوگل است. در این تکنیک تلاش میشه که با تکرار یه کلمه یا عبارت در متن، عنوان یا توضیحات متا شانس بهبود جایگاه سایت رو در موتور جست‌وجو افزایش بدیم. این روش که یکی از تکنیک ‌های پرخطر سئو محسوب میشه به این صورت انجام میگیره که از کلمات کلیدی به دفعات زیاد و به شکل غیر طبیعی استفاده میشه و بعد ربات‌های موتور جست‌وجو درگیر این کلمات میشن و در نتیجه به اون سایت جایگاه ویژه‌ای میدن. این تکنیک خطرناک سئو بیشتر در سال‌های 2007 تا 2011 میلادی استفاده میشد اما با تغییر الگوریتم گوگل و ورود الگوریتم پاندا، این روش جایگاه خودش رو از دست داد.

 

با استفاده از این تکنیک کاربران سایت و رتبه گوگل خودتون رو از دست میدین. پس بهتره از این استراتژی خطرناک سئو دوری کنین.

متن مخفی

متن مخفی یکی از روش‌های قدیمی و منسوخ شده برای سئو کردن سایت است که شامل تکنیک های خطرناک سئو هم میشه. شاید از خودتون بپرسین که متن مخفی چیه؟

متن مخفی به هر گونه محتوا و لینک یا تصویری گفته میشه که از دید کاربران پنهان بمونه. مثلاً محتوای همرنگ با پس زمینه یا لینکی همرنگ با پس زمینه. استفاده از این روش قدیمی برای گوگل و سئو تاثیرات منفی داره. گوگل بات‌های قدرتمندی داره که در صورت مشاهده چنین چیزی به راحتی میتونن منبع رو پیدا کنن. روش‌های قدیمی ایجاد متن مخفی از جمله خطوط قرمز گوگل است. انجام این کار افت رتبه شما و جریمه شدن شما رو در پی داره. توصیه گوگل به شما اینه که تا حد امکان از متن مخفی در محتوای خود استفاده نکنین. در صورت سرپیچی از این قانون و استفاده از این تکنیک پر خطر سئو ، باید ریسک افت رتبه خود در موتور جست‌وجو گوگل رو بپذیرین.

 

Cloaking (کلاکینگ)

Cloaking یکی دیگه از تکنیک ‌های خطرناک سئو است که باید از اون دوری کنین. این روش به این صورته که سایت اطلاعات اشتباهی رو به شکل مخفی به موتورهای جست‌وجو میده. در حقیقت سایت در تلاش برای فریب دادن موتور جست‌وجوست. این شیوه معمولاً برای جلب توجه کاربران صورت میگیره. کلاکینگ به معنای نمایش صفحات وب به شکل‌های متفاوته. این روش یکی از اصول کلاه سیاه برای سئو محسوب میشه.

 

جریمه استفاده از این روش اینه که ممکنه گوگل شما رو از نتایج جست‌وجو حذف کنه. متاسفانه ماجرا به اینجا ختم نمیشه و شما باید دوباره تمام تکنیک‌ های سئو رو برای بهبود جایگاه خودتون در موتور جست‌وجو به کار بگیرین. ما به شما توصیه می‌کنیم که هرگز ریسک انجام این روش رو قبول نکنین چون با توجه به آپدیت الگوریتم گوگل شما خیلی زود شناسایی میشین.

Spammed Content (هرزنامه)

Spammed Content در سئو سود زیادی داره اما یکی از خطرناک‌ترین روش‌ها برای ارتقاء رتبه سایت شماست. استفاده از اسپم در سئو یکی از تکنیک‌ های کلاه سیاه است. استفاده از این تکنیک میتونه به سایت شما خسارت جبران ناپذیری رو بزنه. گوگل به روز رسانی شده و الگوریتم پاندا به راحتی میتونه اسپم شما رو پیدا کنه و بعد از شناسایی سایت شما امکان حذف شما از موتور جست‌وجو وجود داره. بهتره تمرکز خودتون رو روی تولید محتوایی با کیفیت بالا بذارین و از تکنیک‌ های خطرناک سئو دوری کنین.

کیفیت پایین محتوا

پایین بودن کیفیت محتوا باعث میشه شما یه پنالتی از گوگل بگیرین. هر وقت شما محتوایی با کیفیت پایین تولید کنین جایگاه خودتون رو در گوگل از دست میدین و رنکینگ شما در سایت گوگل به طور قابل توجهی پایین میاد. پس تولید محتوای با کیفیت داشته باشین. شاید به نظر بی‌اهمیت برسه اما این گزینه هم روشی پرخطر برای سئو سایت شماست.

سرعت سایت

گاهی اوقات سرعت وب سایت افت می‌کنه این به اون معنیه که کاربران زمان زیادی منتظر میمونن تا یه صفحه لود بشه. این موضوع می‌تونه نارضایتی کاربران رو به دنبال داشته باشه و رنکینگ سایت رو کاهش بده؛ بنابراین میتونیم بگیم سرعت سایت تاثیر مستقیمی بر سئو سایت شما داره. شاید این مورد ربطی به استراتژی های خطرناک سئو نداشته نباشه اما تاثیر مهمی در رنکینگ سایت شما داره.

 

فقدان بهینه سازی تصاویر

در خیلی از سایت‌ها دیده میشه که از بهینه سازی تصاویر چشم پوشی کردن که این مسئله میتونه ضربه بزرگی به رنکینگ سایت اون‌ها بزنه. با تصاویر عالی شما میتونین به راحتی رنکینگ بالایی در نتایج تصاویر گوگل بگیرین. اگه شما همچنان از این استراتژی چشم پوشی کنین، رنکینگ پایینی در سایت گوگل خواهید داشت. اگه چیزی از بهینه سازی تصاویر نمیدونین، بهتره که شروع به یادگیری کنین؛ چون در قرن حاضر و با توجه به اهمیت دیجیتال مارکتینگ بهتره دانش خود رو در این زمینه گسترش بدین.

در کل، گوگل با الگوریتم‌های پیشرفته‌ای که داره هدف مهمی رو دنبال می‌کنه و اون هدف کسب رضایت کاربرانه. نتایج جست‌وجو گوگل مطالبی رو در صفحات اول نمایش میده که کاربران بیشتر پسندیدن. پس بهتره برای جذب مخاطب از تصاویر جذابی در محتوای خود استفاده کنین.

در حقیقت بی‌توجهی به دو مورد آخری که براتون گفتم میتونه به سئو شما آسیب بزنه و یکم با بقیه استراتژی های خطرناک سئو متفاوت بود ولی اگه ازشون استفاده کنین تاثیر مثبت خیلی زیادی روی رتبه سایت و سئو شما داره!

در این مقاله به اختصار چند مورد اندک از تکنیک های خطرناک سئو رو بازگو کردیم. تکنیک ‌های خطرناک دیگه‌ای هم وجود داره که برای مطالعه بیشتر میتونین به سایت پیشنهادی ما مراجعه کنین. به یاد داشته باشین که روش‌هایی که در سال‌های قبل استفاده میشده لزومی نداره الان هم کاربرد قبل رو داشته باشه. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشه.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.