عینک فروشی یکی از مشاغل جذاب محسوب میشود که هم میتواند به پزشکی مرتبط باشد و هم میتواند به صورت مستقل از آن عمل کند. از این رو طراحی کارت ویزیت عینک فروشی از همین ابتدا دارای دو دید مختلف است. برای حل این مسئله باید ابتدا شغل عینک فروشی را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم و سعی کنیم که آن را به درستی بشناسیم. سپس بر اساس این شناخت گروه یا گروههای مشتری این کسب و کار را مشخص کنیم و در نهایت بر اساس ویژگیهای این گروه یا گروههای مشتری اقدام به طراحی کارت ویزیت عینک فروشی کنیم.
یادتان باشد این یک مدل کلی برای طراحی هدفمند تبلیغات و هر چیز دیگر مرتبط با یک کسب و کار است. از این رو حتی اگر شغلی مرتبط با عینک فروشی ندارید نیز میتوانید از متن زیر استفاده کنید. زیرا به هر حال برای داشتن یک طراحی هدفمند باید ابتدا کسب و کار خودتان را بشناسید، سپس بر اساس آن گروههای مشتری خود را مشخص کنید و ویژگی هر کدام را مشخص کنید و در نهایت بر اساس این ویژگی دست به کار شوید.
فراموش نکنید هرچه ویژگیهای بیان شده از مشتریها اختصاصی تر و مشخص تر و خاص تر باشد طراحی شما نیز همانقدر خاص و منحصر به فرد تر خواهد و این میتواند موفقیت شما را در این زمینه تضمین کند. نظر شما چیست؟ آیا فرصت این را دارید که چند دقیقه با هم در آزمایشگاه مجازی دست به کالبد شکافی شغل عینک فروشی بزنیم تا در نهایت بر اساس نتایج این آزمایش مانند طراحی کارت ویزیت چشم پزشکی، کارت ویزیت مناسبی برای آن طراحی کنیم؟ پس با ما همراه بمانید.
عینک فروشی، شغلی که بسیار خوب است!
مسلماً عینک فروشی باید خود را مدیون رشته چشم پزشکی بداند. زیرا این رشته به نوعی به انسان نشان داد که باید وسیلهای ایجاد شود تا ضعف چشم انسان را پوشش بدهد و قدرت چشم را دوباره به او برگرداند. از این رو عملاً عینک سازی شغلی است که هدف اول و اصلی آن طراحی و ساخت عینکهای طبی است. عینک طبی معمولاً در مواقع خاص یا به صورت 24 ساعته روی چشم فرد خواهد بود. معمولاً عینک فروشی اقدام به ساخت این عینکها نمیکند.
بلکه عینک فروش یک مرکز توزیع عینک با خدمات اضافه محسوب میشود. این خدمات اضافی شامل، تنظیم شیشه عینک بر اساس قدرت خواسته شده، تنظیم فیزیکی چارچوب عینک، تعمیر عینک و … میشود. اما همانطور که به خوبی میدانید داستان عینک فروشی تنها به عینکهای طبی در طرحها و شکلها مختلف تمام نمیشود. بخش دیگر این کسب و کار وجود دارد که کاملاً اقتصادی و بدون وابستگی به پزشک است. فروش عینکهای آفتابی بخش دوم و البته مهم شغل عینک فروشی را به خود اختصاص میدهد.
این بخش درست مانند هر کسب و کار خرده فروشی دیگر بر اساس خرید یک محصول به صورت عمده و فروش آن به صورت خرده به مشتری شکل گرفته است. از این رو اصولاً سود هر محصول کم اما سود مجموع فروش میتواند بسیار خوب و جذاب باشد. نکته مهم این است که درفروش عینک آفتابی دیگر نیازی به تنظیم شیشه آن نیست و تنها چیزی که دراینبین وجود دارد این است باید مخاطب یا مشتری از آن راضی باشد.
فروش عینک آفتابی بر اساس قدرت چشم
در نظر داشته باشید که دسته سوم فروش نیز برای عینک فروشی میتوانیم تعریف کنیم که مخلوطی از دو دسته قبل است. یعنی فروش عینک آفتابی بر اساس قدرت چشم. در این حالت فروشنده عینک یا خودش یا با تماس با شرکت سازنده شیشه متناسب با قدرت خواسته شده را تأمین میکند و با جایگذاری آن به جای شیشههای اصلی، عینک آفتابی طبی میسازد.
اما به طور کلی میتوانیم بگوییم که این دسته را میتوان به طور کلی نادیده گرفت و آن را در دل همان دو دسته بالا در نظر داشت. اما یک فروشنده باهوش میتواند دقیقاً از همین دستهای که ما به سادگی از آن میگذریم سود خوبی بسازد. در ادامه ماجرا از این داستان بیشتر برایتان خواهم گفت. فعلاً نوبت این است که گروههای مشتری این شغل را بشناسیم و ویژگیهای آنها را به دست بیاوریم.
چه کسانی مشتریهای عینک فروشی هستند؟
مسئله مهم دومی که باید در طراحی کارت ویزیت عینک فروشی به آن پرداخت این است که بدانیم چه کسانی مشتریهای این مشاغل محسوب میشوند. کاملاً مشخص است که گروه اول را باید به کسانی اختصاص دهیم که بر اساس دستور پزشک به عینک طبی احتیاج دارند. این افراد از آن جایی که احتیاج مداوم به عینکها دارند ( حال یا به صورت 24 ساعت یا به صورت استفادههای مقطعی و بر اساس موقعیت ) بسیار دوست دارند عینکی که استفاده میکنند علاوه بر جنس خوب و مقاومی که دارد بسیار راحت و سبک باشد.
دید این افراد معمولاً در خرید عینک، دقیقاً مانند کسانی است که میخواهند خودرو خریداری کنند. سعی میکنند که تقریباً همه شرایط را بسنجند. خودشان را در آیینه مدام نگاه میکنند و دوست دارند این عینک نشان دهنده درست از عقاید آنها باشد. عین را خم و راست میکنند که از کیفیت آن مطمئن شوند و سپس در انتها سبکی آن را میسنجند. در کلام بهتر این افراد ذاتاً در برابر عینک بسیار تیزبین و ریزبین میشوند.
اما دسته دیگر که مربوط به خریدار عینکهای آفتابی است خود میتواند به دو دسته اساسی تقسیم شود. این دو دسته اساسی تنها بر اساس امکان مالی خریدار جدا میشوند. عینک آفتابی جزو معدود وسایل زندگی محسوب میشود که میتواند در عین حالی که کاربردی باشد میزان درآمد و ثروت شما را نشان دهد. گروه اول مشتریانی هستند که به هر حال بر اساس نیازی که احساس کردند، میخواهند دست به خرید عینک آفتابی بزنند. به هر حال هرکسی دلش میخواهد بتواند راحت و بدون اذیت نور خورشید راه برود و یا رانندگی کند.
در خرید عینکهای آفتابی با دو گروه کاملاً مجزا رو به رو هستیم
عدهای نیز تنها صرف خودنمایی ( نه به معنی بد آن ) و زیبایی و نشانههایی که عینکهای آفتابی میتواند داشته باشد اقدام به انتخاب و خرید آن میکنند. برای گروه اول همچنان کسانی که سراغ خرید عینک طبی آمدهاند، راحتی، کیفیت و البته قیمت اهمیت بالایی دارد. اما برای گروه دوم مهمترین فاکتور ترند و مد روز بودن عینک انتخابی خود است. پس به واقع در خرید عینکهای آفتابی با دو گروه کاملاً مجزا رو به رو هستیم.
یادتان باشد در طراحی کارت ویزیت عینک فروشی نمیتوانید به صورت همزمان همه این افراد را راضی نگه دارید. اما با این وجود به نظر میآید اخلاقیات گروه اول مشتریان عینک آفتابی با گروه مشتریان عینک طبی نزدیک است و میتوان آنها را در یک دسته قرار داد. به شرطی که بتوان عینک آفتابی و عینک طبی را در یک گروه قرار داد!!
طراحی کارت ویزیت عینک فروشی
اما حالا نوبت به این رسیده است که بر اساس آن چیزی که در مورد عینک فروشی دانستیم و بر اساس شناسایی که از گروه مشتریان انجام دادیم اقدام به طراحی کارت ویزیت عینک فروشی داشته باشیم. به طور کلی آن چیزی که مشخص است میتوان به دو صورت طراحی کارت ویزیت عینک فروشی داشت. شکل اول طراحی با هدف جذب مخاطبان عینکهای طبی و دسته اول مخاطبان عینکهای آفتابی خواهد بود. باید در طراحی کارت ویزیت عینک فروشی به این مسئله اشاره شود که کیفیت شرط اساسی است و قیمت کالاها نیز کاملاً مناسب است. ذکر فروش اقساطی یا چک کارمندی و … نیز بسیار میتواند مفید باشد.
در واقع این ها تنها فاکتورهایی هستند که این افراد زیاد به آنها توجه میکنند. سعی کنید در طراحی کارت ویزیت عینک فروشی برای این گروه از مشتریان چندان گران قیمت جلوه نکنید. استفاده از رنگهای زرد و قرمز و سفید در کنار هم میتواند طراحی شما را ارزانتر نشان بدهد و همین برای اطمینان خاطر قلبی مشتری که میتواند از نظر قیمتی به شما اعتماد کند بسیار مناسب است. یادتان باشد که شما باید بر اساس ذهن مخاطب دست به طراحی بزنید پس نگران پرستیژ شغلی خود نباشید. در این طراحی از وکتور عینک نیز میتوانید استفاده کنید که این کار میتواند به مخاطب اعتماد بیشتری بدهد.
میخواهید بیشتر با کدام گروه سروکار داشته باشید
اما در طراحی کارت ویزیت عینک فروشی برای دسته بعدی باید کمی روش خودمان را عوض کنیم. در مدل دوم اصولاً افراد دوست دارند فروشگاه آنها کاملاً شیک، مد روز و دارای عینکهای جدید باشد. بهترین حالت برای جذب این افراد این است که هیچ چیزی روی طراحی کارت ویزیت عینک فروشی نداشته باشید. بیان بهتر کلمه این است که هرچه کارت ویزیت شما ساده و بدون وکتور عینک باشد و تنها نام برند و مغازه شما در تمی یک رنگ نوشته شده باشد همانقدر احساس جذابیت به مشتری منتقل میشود.
پیشنهاد میکنیم این تم در مایههای سیاه باشد. سیاه میتواند ابهام و راز آلودی داستان را بیشتر کند و همین امر کافی است که مخاطب به سمت شما جذب شود. حال به شما بستگی دارد که بر اساس این که میخواهید بیشتر با کدام گروه سروکار داشته باشید چه طراحی کارت ویزیت عینک فروشی استفاده کنید.
انتهای سخن
نکته پایانی که به هر حال باید آن را ذکر کنیم این است که لنز نیز جزئی از لوازم عینک فروشی میتواند باشد که ما در این جا به آن اشارهای نکردیم. لنز نیز تقریباً همین مسیر را طی میکند با این تفاوت که به جای این که لنز آفتابی داشته باشیم لنزهای رنگی استفاده میشود که رنگ چشم را عوض میکنند. یادتان باشد تا میتوانید گروه مشتریان خود را بر اساس تجربه فروشی که دارید محدودتر کنید تا فروش بالاتری داشته باشید.