این سؤال همیشه وجود داشته که آیا اینستاگرام برای کسب و کار مناسب است؟ بله و دقیقا در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که چرا باید از اینستاگرام به عنوان یک پلتفرم تجاری، فارغ از نوع صنعتی که در آن مشغول به فعالیت هستید، استفاده کنید.
با توجه به اینکه بیش از 25 میلیون حساب تجاری اینستاگرام فعال است و بیش از 7 میلیارد دلار سرمایه گذاری تبلیغاتی در اینستاگرام در سال گذشته صورت گرفت، جای تعجب نیست که برندها به سرمایه گذاری در این کانال مشغول هستند.
با این حال، مابقی افراد از این مورد کناره گیری کرده اند و یکی از دلایل اصلی آنها این است که معتقدند چیزی برای پست کردن نداشته و نیازی به اینستاگرام برای کسب و کار ندارند.
این طرز فکر قطعا اشتباه است.
چه شما یک شرکت مد روز B2C یا یک شرکت B2B قدیمی باشید، باز هم اینستاگرام برای شما مفید است.
اصلا دچار این طرز فکر اشتباه نشوید که کسب و کار شما هیچ مورد بصری جذابی برای پست کردن ندارد.
با مقداری برنامه ریزی خلاقانه و استراتژیک، متوجه خواهید شد موارد خیلی زیادی هستند که میتوانید در اینستاگرام پست کنید.
در ادامه 9 دلیل را بیان میکنیم که فارغ از نوع صنعتی که در آن هستید، نشان میدهند که چرا باید از اینستاگرام برای کسب و کار استفاده کنید:
1 مشتریان انتظار دارند ؛
مشتریان در اینستاگرام به دنبال شما خواهند گشت.
شاید دقیقا با اسم به دنبال شما بگردند یا از طریق هشتگهایی که مربوط به کسب و کار یا مکان شماست، جستجو کنند.
به هر صورت، پیدا نکردن شما تجربه بدی خواهد بود.
حتی اگر برنامه ندارید خیلی در اینستاگرام فعالیت داشته باشید، بهترین کار این است که حساب کاربری بسازید که حداقل اسم تجاری، اطلاعات تماس و تعدادی پست برای نشان دادن برند شما داشته باشد.
در هر صورت قطعا دوست ندارید که وقتی نام برند شمارا در اینستاگرام جستجو میکنند هیچ نتیجه ای نشان ندهد و یا حتی بدتر از این حالت، مشتریان را به سمت رقیب شما ببرد.
2- نقش سیگنال اعتماد دارد؛
داشتن اینستاگرام برای کسب و کار مخصوصا حساب کاربری که تأیید شده باشد، سیگنال دیگری برای کسب و کار شماست و نشان دهنده ی این است که معتبر، واقعی و فعالیتی شفاف و واضح دارید.
در صورتی هم که منحصرا کسب و کار آنلاین دارید، باز هم داشتن حساب کاربری شبکه اجتماعی که در آن مشتریان بتوانند با کسب و کار شما آشنا شوند بسیار ارزشمند است.
3- مشتریان و کاربرانتان میتوانند شما را تگ کنند؛
حالتی را فرض کنید که خدمات فوق العادهای را به یک مشتری عرضه کردهاید یا یک مشتری بخاطر محصولی که به تازگی از شما خریداری کرده بسیار خوشحال است.
احتمال اینکه این افراد به اینستاگرام مراجعه کرده تا استوری آن را به اشتراک بگذارند بسیار زیاد است و قطعا نظرات مثبت و تشویق کننده آنها بسیار ارزشمند خواهد بود.
اما نکته اینجاست که اگر از اینستاگرام برای کسب و کار استفاده نکرده باشید یعنی حساب کاربری ایجاد نکرده باشید، امکان اینکه مشتریان بتوانند شما را تگ کنند اصلا وجود نداشته و شانس بزرگی را از دست میدهید.
4- میتوانید تگ کنید و محصولات خود را بفروشید؛
اگر فروشنده محصولات هستید، اینکه بتوانید تصاویر و ویدیوهایی که مستقیما به محصولات شما لینک هستند را به اشتراک بگذارید، موفقیت بزرگی است و این فقط با داشتن حساب کاربری اینستاگرام برای کسب و کار امکان پذیر است.
برای اینکه از این ویژگی نیز استفاده کنید، باید کاتالوگ محصولات را از صفحه فیسبوک بسازید (جایی که اینستاگرام اطلاعات محصول را از آن استخراج میکند).
5- متصل کردن به سایت خود ؛
فقط محصولات نیستند که میتوانید با استفاده از حساب کاربری اینستاگرام برای کسب و کار نشان دهید، بلکه گزارشات دقیق خود، اینفوگرافی ها، پستهای وبلاگ و هر محتوایی که روی وب سایت خود پست میکنید نیز قابلیت به نمایش گذاشتن در حساب کاربری اینستاگرام را دارند.
اینستاگرام پلتفرمی بیشتر از یک کانال اجتماعی است که در آن میتوانید کاری کنید که بازدید سایت شما هم زیاد شود.
شما میتوانید قابلیت به اشتراک گذاری روی فیسبوک یا توئیتر را هم در اینستاگرام فعال کنید یا اینکه از داشبورد اجتماعی استفاده کنید که به شما امکان پست همان متن را تنها با چند کلیک در کانالهای اجتماعی مختلف میدهد.
6- مدیریت اعتبار آنلاین؛
وقتی صحبت از مدیریت اعتبار آنلاین و بهینه سازی موتور جستجو برای نام برند شما میشود، داشتن یک حساب کاربری اینستاگرام برای کسب و کار یک امر ضروری است.
شهرت آنلاین شما برای کسب و کارتان بسیار حیاتی است و به همین دلیل، باید در مورد چیزی که موقع سرچ مشتریان در مورد کسب و کار یا نام برند شما نشان داده میشود هوشیار باشید.
علاوه بر وب سایت، کانالهای شبکه اجتماعی شما نیز معمولا در صفحه اول نتایج موتور جستجو ظاهر میشوند.
به همین دلیل حتی اگر قصد ندارید زیاد روی شبکه های اجتماعی مختلف فعالیت داشته باشید، بهترین کار این است حساب کاربری برای کسب و کار روی تمامی شبکه های اجتماعی با نام برند خود درست کنید.
هدف از این کار این است که صفحه نتایج موتور جستجو را تا حد امکان با ساخت پروفایل ها و محتوایی که مشتریان را به سمت برند شما سوق میدهد، کنترل کنید.
با این کار، در صورتی هم که بازخورد عمومی آنلاین بدی دریافت کنید، وب سایت و حساب کاربری شبکه های اجتماعی این فرصت را دارند که در رتبه ای بالاتر و بهتر از محتواهای با بازخورد منفی قرار بگیرند.
7- رقیبان شما در اینستاگرام هستند؛
در صورتی که حساب کاربری اینستاگرام برای کسب و کار نداشته باشید و رقیبان شما ساخته باشند، به طور حتم به آنها یک برگ بنده داده اید.
در صورتی که سردرگم هستید که چه محتوایی را در اینستاگرام پست کنید، نگاه کنید که رقیبان شما چه کار میکنند.
این کار به شما کلی ایده خواهد داد که چه کار میتوانید بکنید و چه چیزی پست کنید.
8- نتورکینگ
اینستاگرام ابزار نتورکینگ هم هست.
شما میتوانید کسب و کارها یا افرادی که هم عقیده و هم نظر با شما هستند را لایک کرده، برای پست آنها کامنت بگذارید و پیام بفرستید و در طی زمان با ارتباطات هدفمند، ارتباط کاری خوبی تشکیل دهید.
با این کار حتی اگر بخواهید در دنیای واقعی نیز به مشتریان خود دسترسی پیدا کنید یا اینکه در یک رویداد با آنها برخورد داشته باشید، در صورتی که حساب کاربری اینستاگرام برای کسب و کار خود از قبل ایجاد کرده باشید، پایه کار را گذاشته اید.
5- توانایی جذب توانایی و استعداد خاص را دارید؛
هر زمان که افراد قصد همکاری داشته باشند یا برای یک شرکت جدید فکر همکاری داشته باشند، میخواهند بدانند که چطوری است.
به آنها یک نگاه گذرا و مشخصی از لحظات کار در شرکت از طریق اینستاگرام یا کلا هر شبکه اجتماعی دیگر بدهید چرا که برای نشان دادن فرهنگ شرکت خود شیوه فوق العادهای است