مقالات آموزشی

آموزش استفاده از الکسا با معتبرترین راهنمای آموزشی تصویری

مفید بود؟

Alexa Rank یه ابزار بازاریابی شخص ثالث است که میزان ترافیک وبسایت و رتبه صفحه رو تخمین میزنه و اغلب در مشاغل آنلاین برای تجزیه و تحلیل رقابت بین سایت ها مورد استفاده قرار میگیره. این رتبه بندی ها با توجه به افرادی که از سایت بازدید میکنن و تعداد صفحات مشاهده شده تخمین زده میشه. الکسا برای سایت ها دارای رتبه 1 تا 100,000 است. اما خب قبل از همه این حرف‌ها باید بدونیم چطوری دامنه خودمون رو تو این سایت ثبت کنیم؛ موضوع مقاله امروز ما در مورد آموزش استفاده از الکسا است که میتونه برای آینده کسب و کار شما و کاهش این رتبه خیلی مفید باشه.

این شرکت در سال 1996 راه اندازی شد، الکسا تابع شرکت آمازون در کالیفرنیا است و متخصص تهیه داده های تجارت اینترنتیِ جمع آوری شده از طریق نوار ابزارهای مختلف و افزونه های مرورگر وب است.

برخی از قابل توجه‌ترین فعالیت‌های قبلی الکسا شامل تهیه یه پایگاه داده است که پایه و اساس ایجاد ماشین Wayback و ایجاد امکانات مختلف جستجو (در حال حاضر کامل قطع شده!) بود. فعلاً “رتبه الکسا” مشهورترین ویژگی این شرکته. این متریک بین وبسایت ها بسیار معروف و رایجه و به شما نشون میده که طی سه ماه گذشته چقدر خوب عمل کردین پس برای همینه که آموزش استفاده از Alexa تو این روزها خیلی پرطرفدار شده!

آموزش استفاده از الکسا

برای آموزش Alexa و نحوه کار کردن با اون باید اول از همه چندتا نکته درباره نحوه محاسبه این رتبه و چک کردن رتبه یه سایت در داخل اون رو یاد بگیرین:

1. رتبه بندی الکسا چطوری محاسبه میشه؟

باید بدونین که یکی از مهم‌ترین ابزارها برای هر وبمستری ابزار رتبه بندی الکسا و نحوه استفاده از Alexa است و اهمیت الکسا تو این حوزه واقعاً زیاده!

الکسا بر اساس بازدید کاربرانی که نوار ابزار الکسا رو در مرورگر خودشون نصب کردن به وبسایت ها رتبه میده و امکان بررسی آمار و تعداد بازدید کاربرانی که این نوار ابزار رو نصب نکرده باشن نداره.

درسته که خود الکسا میگه ما برای جمع آوری داده ها از منابع دیگه‌ای هم استفاده میکنیم ولی خب کسی از اون منابع دیگه خبر نداره!

این رتبه بر اساس ترکیب بازدید کنندگان روزانه و تعداد بازدیدهای صفحه یکتا در طی 3 ماه گذشته محاسبه میشه و سایتی که بالاترین ترکیب از بازدیدکنندگان و بازدیدهای یونیک صفحه رو داشته باشه رتبه بالاتری کسب میکنه.

 

سایتی که بالاترین ترکیب از بازدید کنندگان و بازدیدهای صفحه یکتا رو تو این قسمت داره، رتبه اول میشه.

داده ها از طریق کاربران اینترنتی که از یکی از 25,000 افزونه مرورگر برای گوگل کروم و فایرفاکس یا اینترنت اکسپلور استفاده میکنن، جمع آوری میشه.

الکسا به داده های بازیابی شده از مرورگر به عنوان Global Traffic Panel اشاره میکنه. در واقع این اطلاعات رو از مرورگر میلیونها کاربر استخراج کرده و با این حال منابع داده اون به طور مستقیم توسط نرم افزارهای شخص ثالث تهیه میشه تا صحت ردیابی اطلاعات رو بهبود ببخشه.

در آخر توجه داشته باشین که الکسا رتبه های جداگونه‌ای برای زیردامنه ها و زیر صفحات ارائه نمیده. البته شبکه های بزرگ وبلاگ مثل WordPress.com از این قاعده مستثنا هستن.

2. چطوری میتونم رتبه بندی الکسا یه سایت رو چک کنم؟

این یه قسمت ساده از آموزش کار با الکسا است که فقط کافیه وارد سایت رسمی الکسا بشین و نام دامنه خودتون رو تایپ کنین و دکمه Return رو بزنین. الکسا اسم این گزارش رو گذاشته “Website Traffic Analysis”.

در این گزارش معیارهای جالبی مثل نرخ پرش، بازدید روزانه صفحه به ازای هر بازدید کننده، مدت زمانی که کاربران روزانه در سایت شما صرف میکنن و درصد بازدید از جستجو نشون داده شده. همچنین دموگرافی‌های مختلف، یه لیست از سایت های لینک شده به شما و حتی سرعت صفحه یا زمان بارگذاری سایت رو بهتون نشون میده. همچنین با نصب تولبار الکسا میتونین رتبه Alexa هر سایتی که بازدید میکنین رو هم ببینین.

علاوه بر رتبه جهانی الکسا، یه رتبه بندی محلی هم داریم که همون موارد قبلی و رتبه سایت در منطقه خاص جغرافیایی رو نشون میده.

3. آموزش الکسا

اصلاً فکر نکنین که ثبت سایت تو الکسا کار خیلی سختیه، نه اتفاقاً خیلی هم راحته! اول از همه فقط کافیه یه حساب کاربری ایجاد کنین. حساب کاربری تو الکسا دو نوعه که یکیش پیشرفته و اون یکی شرکتی است.

این دو نوع اکانت تو هزینه ماهانه‌‌ای که باید پرداخت کنین تفاوت دارن؛ مثلاً اکانت شرکتی ماهانه 299 دلاره و اکانت پیشرفته ماهانه 150 دلاره. البته یادتون باشه که شما یه سری اکانت آزمایشی هم دارین و دیگه لازم نیست که حساب متفاوت براشون ایجاد کنین.

 

ساخت اکانت الکسا به این صورته که اطلاعات کسب و کار و یک ایمیل وارد میکنین. سپس سایت ازتون میخواد که اطلاعات یه Credit Cart مثل ویزا کارت یا مسترکارت رو وارد کنین و اگه این کار رو انجام ندین نمیتونین از خدمات سایت استفاده کنین.

اگه از اون حساب های آزمایشی که تو قسمت بالا بهشون اشاره کردم، استفاده کنین پولی از حساب شما کم نمیشه و بعداً وقتی که تاریخ مصرف این دوره آزمایشی گذشت الکسا از شما میپرسه که دلتون میخواد یه اکانت پیشرفته یا شرکتی داشته باشین و اگه شما بگین بله، هزینه ماهانه رو از حساب شما کم میکنه و اگه بگین نه حساب رو میبنده و هیچ اتفاقی هم نمیفته!

بعد از این که حساب خودتون رو ساختین 35 تا فرصت برای ثبت سایت تو این ابزار رو دارین. البته این یه فرآیند خیلی ساده است فقط لازمه که آدرس سایت مورد نظرتون رو ثبت کنین و چند ثانیه صبر کنین تا الکسا اطلاعات این سایت رو به دست بیاره!

 

تا اینجای کار آموزش استفاده از الکسا برای ثبت سایت رو براتون گفتیم.

زیر مجموعه های سایت الکسا

گفتیم که برای یاد گرفتن نحوه کار با Alexa اول از همه باید در الکسا ثبت نام کنین، شما الان داشبورد الکسا رو مشاهده میکنین که در بالای صفحه اون چندتا پیام به شما نمایش داده میشه که ازتون میخواد سایت خودتون رو اضافه کنین.

 

شما هم میتونین این کار رو در بخش “Site metrics” و با یه کلیک روی گزینه “Add a site” انجام بدین.

تو این قسمت سایت خودتون رو وارد کنین و بعد روی گزینه “Add” کلیک کنین.

 

تو الکسا شما با هر ثبت نام یا مثلاً خرید اکانت، میتونین یه سایت رو اضافه کنین! بعد هم این سایت به عنوان مرجع شناخته میشه و بعضی از تحلیل‌هایی که مربوط به سایت است رو فقط برای این دامنه میتونین داشته باشین.

پس بعد از اضافه کردن سایت خودتون، روی گزینه “Home” کلیک کنین.

 

منوی الکسا و میز کار تو قسمت چپ این داشبورد قرار گرفتن. خود منوی الکسا 5 تا زیر مجموعه داره: Work space ، Site Audits، SEO Tools، Competitive Analysis و Site Metric.

حالا تو این آموزش استفاده از الکسا یه توضیح کوچیکی درمورد هر کدوم از این بخش‌ها دادیم:

مثلاً Work Space یه مکانی برای شخصی سازی محیط کار الکسا است که میتونین فعالیت‌های مهم خودتون رو به این بخش اضافه کنین تا سریع‌تر بهشون دسترسی داشته باشین.

 

ولی خب اگه دنبال این هستین که یه گزارشی از سئو، کارآیی، امنیت و استانداردهای سایت خودتون به دست بیارین باید برین سراغ Site Audits.

 

Seo Tools هم یه بخش خیلی قدرتمند برای تحلیل و مقایسه سایت شما با رقبای خودتونه. با استفاده از این بخش میتونین منابع زیادی برای بک لینک سازی پیدا کنین و علاوه بر این با استفاده از تحلیل رقبا هم یه سری کلمه کلیدی مناسب برای سایت خودتون استخراج میکنین که در نهایت باعث میشه بتونین سایت خودتون رو طبق استانداردها و پیشنهادات الکسا سئو کنین!

 

بریم سراغ بخش Competitive Analysis که همه بخش‌های “Site Info” رو براتون تجزیه و تحلیل میکنه.
Site Metrics هم یه شورتکات از صفحه “Site Info” سایت خودتونه که یه سری کار مثل قرار دادن بک لینک و لوگو و غیره رو میتونین انجام بدین.

4. نحوه استفاده از Alexa

نحوه استفاده از الکسا هم مثل همون آموزش ثبت سایت در الکسا است. وقتی که وارد حساب کاربری خودتون بشین میتونین 35 تا پروژه رو به اکانت خودتون اضافه کنین که این فرآیند با ثبت آدرس سایت در قسمت مشخص شده انجام میشه.

 

حالا تغییرات شما رو به صورت یه نمودار بهتون نشون میده.

 

البته یه چندساعتی طول میکشه تا داده های دقیقی رو بهتون ارائه بده اما خب تو بخش “Site Metrics” میتونین یه سری داده های دیگه از سایت رو بررسی کنین.

 

این هم از آموزش استفاده از الکسا خیلی سریع و کاربردی!

رتبه الکسا نشون دهنده چیه؟

به نظر میرسه که یه همبستگی خیلی کمرنگی بین رتبه الکسا یه سایت و ترافیکش وجود داره. یعنی شاید شما ترافیک زیادی دریافت میکنین ولی رتبه الکسا سایت خودتون هنوز تغییر نکرده.

مثلاً ما میتونیم بگیم که شاید سرعت رشد ترافیک سایت شما خیلی ملایم باشه در حالی که فلان سایت افزاش ترافیکش با سرعت و شیب تندتری باشه و خب تو رتبه بندی‌ها از شما جلو میفته؛ علاوه بر این سایت الکسا داده ها رو برای جمع آوری سایت هایی که رتبه‌ای بیشتر از 100,000 دارن، نداره و نمیتونه اونها رو درست و منطقی رده بندی کنه، حتی خودش هم گفته که هرچی رتبه یه سایت به یک نزدیک‌تر بیشتر قابل اعتماده.

آیا سیستم رتبه بندی الکسا قابل اعتماده؟

به نظر میرسه خیلی از افرادی که به داده های معتبر تحلیلگر وب دسترسی دارن، مثل گوگل آنالتیکس آمار و اطلاعاتی که با رتبه الکسا منطبق باشه رو دریافت نمیکنن!

جستجوی سریع گوگل برای این جمله “آیا رتبه Alexa دقیقه؟” نشون میده که خیلی از وبمستران به این رتبه بندی اعتماد ندارن. اگرچه خیلی از سایت های برند و غول‌های تجارت اینترنتی به این سایت مراجعه میکنن ولی سایت هایی که رتبه بیشتر از 100,000 دارن و البته کم هم نیستن، خیلی نمیتونن به این رتبه بندی اعتماد کنن.

دوتا مسئله تو قلب این داستان وجود داره:

اول این که الکسا نمیتونه از همه سایت ها داده جمع آوری کنه. چون به تاریخچه مرورگر همه دسترسی نداره، در نتیجه فقط میتونه داده ها رو از زیر مجموعه چند میلیون کاربری که تولبار خودش رو نصب کردن به دست بیاره. پس این مسئله نشون میده رتیه‌ای که ارائه میده انقدرا هم مطمئن و دقیق نیست!

دومین مسئله هم اینه که هیچوقت به طور دقیق نمیگه این رتبه رو چطوری به دست میاره، یعنی نمیاد بگه آقا این رتبه با استفاده از این مراحل به دست میاد، فلان موارد روش تاثیر میذارن و غیره بلکه هی فقط میگه این رتبه ترکیبی از میانگین بازدید کنندگان روزانه و تعداد بازدیدهای صفحه یکتا در طی 3 ماه گذشته محاسبه میشه!!

اما خب با این حساب نمیشه گفت که آموزش استفاده از Alexa به درد نمیخوره، وقتی چیزی انقدر محبوبیت داره، اون هم تو دنیای تجارت بهتره که شما نحوه کار کردن با اون رو بلد باشین!

اهمیت رتبه الکسا

برای اکثر وبمستران دونستن این که وبسایت اونها در برابر رقیب هاشون چطوری عمل میکنه خیلی مهمه. با این حال موقع ارزیابی سایت خودتون در الکسا، توصیه ما اینه که یه سری داده های گوگل انالتیکس هم دم دستتون باشه چون داده های این ابزار از داده های الکسا قابل اعتمادتره.

یادتون باشه که این سایت محبوبیت شما در بین رقیب هاتون رو نشون نمیده، بلکه شما رو با همه مقایسه میکنه!! پس ممکنه یه رتبه خیلی ناامیدکننده داشته باشین در حالی که هم ترافیک خوبی دارین و هم درآمد عالی ولی خب میتونه تا حدودی بهتون نشون بده که مشارکت مخاطب با شما چقدره.

یادتون باشه که رتبه الکسا فقط یه راهنمایی در مورد نحوه رتبه بندی سایت ها در مقایسه با هم دیگه است؛ یعنی یه سایت ابزار فروشی با یه سایتی که در مورد تکنولوژی صحبت میکنه و یه سایت آشپزی و غیره با هم مقایسه میشن! پس شاید دیگه انقدرا هم چیز مهمی به حساب نیاد ولی توصیه ما به شما اینه که نحوه استفاده از الکسا رو بلد باشین چون به هرحال تو دنیای تجارت آنلاین لازم میشه رتبه الکسا خودتون رو بدونین و اگه خوب به رقیب هاتون پُز بدین!

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.