مقالات آموزشی

آموزش ساخت کد کیو آر QR برای لینک عمیق به اپلیکیشن های موبایل

مفید بود؟

QR Codes یا کدهای QR در اصل به معنی Quick Response code یا کد عکس العمل سریع هستن. کدهای QR اولین بار در سال 1994 توسط کمپانی Toyota (تویوتا) به منظور سهولت در فرآیند ساخت خودروها، طراحی شدن. امروزه اکثر کمپانی ها و شرکت ها از کدهای کیو آر برای جلب نظر و تعامل بیشتر با مصرف کنندگان و مشتریان، استفاده می‌کنن و از طریق این کدها چیزهای مختلف و متفاوتی رو به اونها عرضه می‌کنن. تکنولوژی پیشرفته QR code که اَپ شما رو مستقیما و سریعا در یه صفحه ویژه و خاص از برنامتون باز می‌کنه، لینک سازی عمیق یا Deep Linking نامیده میشه. پلتفرم های لینک سازی عمیق مثل URLgenius برای بازاریابان و نمایندگی ها طراحی شدن. اونها این امکان رو فراهم می‌کنن که به آسونی کد QR برای لینک عمیق به اپلیکیشن موبایل رو بسازین. با انجام این کار، مشتریان شما، به راحتی بدون نیاز به نصب یا SDK (بسته توسعه نرم افزار) می‌تونن وارد اپلیکیشن طراحی شده شما بشن. در ادامه مطلب، ما ساخت کد کیو آر QR برای لینک عمیق به اپلیکیشن موبایل رو به ساده ترین شکل بهتون آموزش می‌دیم.

در ابتدا بهتره ببینین که برند معروف Coca-Cola چه جوری با استفاده از کد QR این امکان رو برای علاقه‌مندان و مشتریانش فراهم می‌کنه که بتونن به راحتی وارد پیج اینستاگرام این شرکت بشن.

استفاده برند Coca-Cola از کد QR

کدهای QR می‌تونن یه راه مناسب برای افزایش دانلود و جذابیت اپلیکیشن شما باشن. این کدها یه برنامه iOS یا Android رو بسته به نوع دستگاهی که کد رو باهاش اسکن می‌کنین، براتون باز می‌کنن. به این مثال از کد کیو آر برای پروفایل اینستاگرام Coca-Cola توجه کنین. اگه تلفن همراه با سیستم عامل iOS داشته باشین، فقط کافیه که دوربین گوشی رو برای اسکن باز کنین. اگه نسخه قبلی iOS یا تلفن همراه Android دارین، برای اسکن کد، از برنامه اسکن کد کیو آر (QR code scanning) استفاده کنین.

این کد QR با پلتفرم URLgenius ایجاد شده. همچنین، وقتی از تلفن همراه روی لینک کد QR شرکت کوکاکولا کلیک کنین، در صورتیکه برنامه اینستاگرام رو روی تلفن همراهتون از قبل نصب کرده باشین، پیج اینستا coca-cola براتون به راحتی باز میشه. در صورت عدم نصب اینستا، وبسایت اینستاگرام (که برای گوشی طراحی شده) براتون باز میشه.

کدهای QR این امکان رو برای کاربران فراهم می‌کنن که اونها خیلی راحت تر و سریع تر بتونن به یه صفحه یا قابلیت ویژه و خاص اپلیکیشن شما دسترسی پیدا کنن. همچنین این کدها به صورت آنلاین یا آفلاین، چه به صورت چاپ شده چه به هر شکل دیگه، می‌تونن توسط کاربری که جذب برند و شرکت شما شده، مورد استفاده قرار بگیرن.

کدهای QR و تنظیمات Fallback یا بازگشت URL

یه نکته مهم برای کد QR شما، تنظیمات بازگشت URL یا URL fallback settings هست. به بیان ساده، وقتی کد QR رو می‌سازین، در صورتی که کاربر، اپلیکیشن شما رو نصب نکرده باشه، می‌خواین که با اسکن کد، وارد app store بشه یا وارد وبسایت شما؟ پاسخ این سوال بستگی به اهداف فعالیتی شما داره. اگه هدفتون افزایش نصب برنامه هست، fallback رو جوری تنظیم کنین که کاربر وارد app store بشه و اپلیکیشن شما رو دانلود و نصب کنه. اما اگه فکر می‌کنین که احتمالش کمه که کاربر در اون لحظه برنامتون رو نصب کنه، بهترین گزینه اینه که بازگشت URL رو به وبسایت خودتون که برای تلفن همراه طراحی شده، تنظیم کنین.

پلتفرم هایی مثل URLgenius به بازاریاب ها و شرکت ها این امکان رو می‌دن که تنظیمات بازگشت یا fallback رو بتونن کنترل و تنظیم کنن. در URLgenius به قسمت تنظیمات صفحه لینک برین و fallback رو برای وبسایت یا app store تغییر بدین. شما می‌تونین تنظیمات fallback رو حتی وقتی لینک در حال تولیده، تغییر بدین.

همونطور که گفته شد، وقتی شما کد QR رو برای برنامتون می‌سازین، کاربران با اسکن اون کد از طریق گوشی می‌تونن به برنامه شما لینک عمیق بشن و در واقع به اون صفحه ای برن یا محصولی رو مشاهده کنن که مدنظر شماست. در مثال زیر، ما یه کد QR برای یه صفحه کالا در برنامه Amazon می‌سازیم. این می‌تونه به هر تبلیغ کننده‌ای که در بازار آمازون کالا و محصول تبلیغ می‌کنه، کمک کنه. روشی که برای ساخت کد QR آموزش می‌دیم، فقط مخصوص برنامه Amazon نیست و برای اپلیکیشن برند و شرکت شما هم می‌تونه قابل کاربرد باشه. برای این کار، فقط کافیه با یه پلتفرم لینک سازی عمیق مثل URLgenius تماس بگیرین و ازشون درخواست کنین که اپلیکیشن شما رو به پلتفرم خودشون اضافه کنن. معمولا این پلتفرم ها برای اضافه کردن اپلیکیشن شما به صورت آزمایشی هزینه ای دریافت نمی کنن.

در صورتی که خواستین از URLgenius برای ساخت کد QR استفاده کنین، مراحل زیر رو انجام بدین (ما برنامه Amazon رو به عنوان مثال انتخاب کردیم):

  • به صفحه اصلی خودتون در وبسایت آمازون برین و محصولی که قصد دارین براش کد QR بسازین رو انتخاب کنین و لینکش رو از address bar مرورگرتون کپی کنین.
  • حواستون باشه که فقط باید لینک اصلی محصول رو کپی کنین (به فرض مثال اگه محصولتون یه کتاب الکترونیکی هست، دقیقا لینک اصلی کتاب الکترونیکی رو باید کپی کنین).
  • به صفحه اصلی URLgenius برین، روی قسمت Shopping کلیک کنین و در کادری که باز میشه، لینک رو پیست کنین.
  • وقتی لینک رو پیست کنین، نماد تصویری شرکت آمازون به حالت پر رنگ و هایلایت شده تبدیل میشه. در واقع URLgenius ، نوع لینکی که پیست می کنین رو تشخیص میده.
  • توجه داشته باشین که در پایین صفحه یه کادر وجود داره که چهار تا مشخصه به صورت رندوم داخلش نوشته شده.
  • میتونین این چهار مشخصه رو بر اساس نوع فعالیتی که دارین، اختصاصی‌تر کنین. این مرحله در واقع بیشتر به منظور اهداف ردیابی هست. در مثال کتاب الکترونیکی بالا می‌تونیم این کادر رو به nyc-travel تغییر بدیم. (nyc: new york city)
  • روی قسمت Compose کلیک کنین، سپس وارد صفحه تنظیمات می‌شین و کد QR ایجاد شده رو مشاهده می‌کنین. توجه داشته باشین که کد QR ایجاد شده رو سریعا با تلفن همراه اسکن کنین تا عملکرد کد رو امتحان کنین.
  • کد QR رو در فرمت های مختلف برای استفاده آنلاین یا آفلاین دانلود کنین. به همین سادگی ساخت کد QR برای لینک عمیق به اپلیکیشن موبایل رو یاد گرفتین.

کجا از کدهای QR ایجاد شده توسط URLgenius استفاده کنیم؟

  1. از کدهای QR در پروفایل رسانه های اجتماعی خودتون برای افزایش کاربران و فالور استفاده کنین.
  2. برای افزایش مشارکت و تعامل، سعی کنین برای همه صفحات اپلیکیشن مخصوص گوشی، کد QR ایجاد کنین.
  3. روی وبسایت، ایمیل و سایر رسانه های اینترنتی خودتون از کدهای QR استفاده کنین.
  4. در بروشورها و سایر مطالب چاپ شده بازاریابی، این کدها رو قرار بدین تا مشارکت در اپلیکیشن شما زیاد بشه.
  5. در تبلیغات چاپی، علاوه بر URL وبسایت خودتون، کدهای QR رو هم به عنوان CTA یا فراخوان به عمل قرار بدین.

هر زمانی که خواستین می‌تونین وارد URLgenius بشین و بفهمین که تا چه اندازه از مشارکت و تعامل رو کدهای QR تونستن برای رسانه های اجتماعی یا اپلیکیشن برندتون فراهم کنن. در واقع، چقدر افراد با استفاده از کد QR که ایجاد کردین، به برنامه گوشی لینک عمیق می‌شن و آدمها از اون استفاده می‌کنن. در عکس زیر، یه نمونه نمودار مشاهده می‌کنین که تعداد کاربران و کلیک ها رو در یه بازه زمانی نشون میده.

 

به طور مثال در نمودار زیر هم نشون داده شده که برنامه Amazon به چه میزان توسط پلتفرم های مختلف باز شده. با استفاده از این نمودارها می‌تونین تخمین بزنین چند درصد از کاربران رسانه های اجتماعی شما، برنامه تلفن همراه YouTube رو برای iOS و Android نصب کردن. درصدی که نشون میده برنامه از طریق app store باز شده، در واقع میزان علاقه به باز کردن لینک های شما رو در Amazon Shopping app مشخص می‌کنه، اما همینطور هم نشون می‌ده که چه میزانی هنوز اپلیکیشن خود شما رو نصب نکردن. با این نمودار به جزئیات بیشتری پی می‌برین و به این نتیجه می‌رسین که اپلیکیشن شما در کجا بهتره دیده شده و چه اندازه با ساخت کد QR برای لینک عمیق به اپلیکیشن موبایل موفق شدین.همچنین در پلتفرم URLgenius این قابلیت وجود داره که نمودارهایی رو مشاهده کنین که نشون می‌ده لینک ها و کدهای QR شما بیشتر با چه نوع دستگاه تلفن همراه و در چه کشورهایی باز شدن.

توجه داشته باشین که بعد از هر کلیک، تقریبا حدود یه ساعت طول میکشه تا اون کلیک گزارش بشه و در سیستم ثبت بشه. هر ماه هم یه به روز رسانی تجزیه و تحلیلی براتون ارسال می‌شه.

تمامی ویژگی ها و قابلیت های ارائه شده برای آپدیت لینک های سایر رسانه های اجتماعی مثل فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام، اسنپ چت و همچنین برنامه های خرید مثل دیجی کالا، ترب و غیره، قابل کاربرد و استفاده هستن.

 

تا اینجا ما ساخت کد QR برای لینک عمیق به اپلیکیشن موبایل رو براتون توضیح دادیم. همونطور که گفته شد، کدهای QR رو به این منظور ایجاد کردیم که به کاربران کمک کنن به برنامتون لینک عمیق بشن و در واقع به راحتی و به سرعت وارد یه صفحه خاص یا یه قابلیت خاص از اپلیکیشن شما بشن. در ادامه، مزایایی که Deep Links یا لینک های عمیق دارن رو بهتون معرفی می‌کنیم تا باهاشون بیشتر آشنا بشین.

1. تسهیل در سفر خریدار از طریق گوشی

شاید عبارت سفر خریدار یا buyer’s journey تا حالا به گوشتون نخورده باشه! منظور در واقع فرآیندی هست که خریداران از طریق اون، آگاهی کسب می‌کنن، فکر و ارزیابی می‌کنن و در نهایت تصمیم به خرید یه محصول یا خدمات جدید می‌گیرن. حالا چه جوری لینک عمیق می‌تونه سفر خریدار رو آسون کنه؟ لینک عمیق کاربر رو تنها با یه کلیک به محتوای مربوط و مدنظرش می‌رسونه. اینجوری دیگه مسیرهای مختلف باعث گیج شدن کاربر نمیشن و یا در طول سفر خریدار با اپلیکیشن، هیچگونه مانع و سدی ایجاد نمی‌شه (صرف نظر از اینکه خریدار در کدوم مرحله از سفر هست، آگاهی، ارزیابی و یا تصمیم).

2. افزایش تعامل و مصرف و حفظ کاربر

وقتی کاربران از طریق لینک عمیق به برنامه شما وارد می‌شن، میزان اینکه اونها از محصولاتتون خریداری کنن و یا در برنامتون باقی بمونن و فالورتون بشن، دوبرابر افزایش پیدا می‌کنه. پس هیچوقت قدرت لینک عمیق رو دست کم نگیرین و برای بازاریابی بیشتر ازش استفاده کنین. این افراد نسبت به افرادی که به اپلیکیشن شما لینک عمیق نمیشن، دوبرابر بیشتر برنامتون رو بازدید می‌کنن و تعامل اونها دو برابر افزایش پیدا می‌کنه. باید بتونین بر اساس موقعیت مکانی کاربر و اولین چیزی که باعث شده که به نصب برنامتون علاقه‌مند بشه، یه صفحه شخصی براش ایجاد کنین. اینجوری تمایل شخص بیشتر می‌شه که همواره از طریق لینک های عمیقی که بهش پیشنهاد می‌کنین وارد صفحات ویژه برنامتون بشه. دقیقا کاری که شرکت Amazon انجام داده.

3. کمک به تعامل و مشارکت مجدد کاربران غیرفعال اپلیکیشن شما

بسیاری از کاربران تلفن همراه، اپلیکیشن رو نصب می‌کنن، مدتی ازش استفاده می‌کنن، و بعدش غیرفعال می‌شن. سعی کنین از طریق ایمیل، تبلیغات retargeting، پست های رسانه های اجتماعی و سایر شبکه ها به این کاربران غیرفعال دسترسی پیدا کنین و بهشون موارد تبلیغاتی متفاوت یا دسترسی انحصاری به قابلیت ها رو ارائه بدین. تا مجددا ترغیب بشن که از اپلیکیشن شما استفاده کنن. اما توجه داشته باشین که اگه پیشنهادی امیدوارکننده بهشون ارائه بدین اما مجددا اونها رو به صفحه اصلی اپلیکیشن خودتون ببرین، دوباره علاقه و اعتماد اونها رو نسبت به خودتون از دست می‌دین. برای مواردی که به منظور ترغیب مجدد کاربران غیرفعال فراهم کردین، لینک های عمیق ایجاد کنین و اونها رو مستقیما به صفحه محتوای درون برنامه ای مناسب هدایت کنین. با این کار، مطمئن باشین که می‌تونین دوباره اونها رو جذب خودتون کنین. فراموش نکنین که با ساخت کد QR برای لینک عمیق به اپلیکیشن موبایل می‌تونین به راحتی این کار رو انجام بدین.

به عنوان مثال، وقتی کاربران از اپلیکیشن شما استفاده نمی‌کنن، می‌تونین اونها رو با یه پیشنهاد تخفیف یا off، به استفاده مجدد از برنامتون ترغیب کنین و برای این پیشنهاد، لینک عمیق ایجاد کنین. این لینک، اونها رو مستقیما به صفحه درون برنامه ای مخصوص تخفیف ارائه شده می‌بره و اونها میتونن از تخفیف استفاده کنن.

امیدواریم این مقاله در ساخت کد QR برای لینک عمیق به اپلیکیشن موبایل بهتون کمک کرده باشه. می‌تونین به کدهای QR به چشم یه استراتژی بازاریابی نگاه کنین که بهتون کمک می‌کنن کاربران و مشتریان زیادی رو جذب کنین و تعامل اونها رو با خودتون افزایش بدین. کدهای QR در واقع به نوعی انجام کارهای دانلود و نصب رو هم راحت‌تر می‌کنن و هم سرعت می‌بخشن.

 

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.