مقالات آموزشی

ابزار آنالیز سایت – معرفی چند ابزار ضروری برای آنالیز سایت

مفید بود؟

آنالیز پیوسته سایت یک فاکتور اساسی برای رقابت با سایر سایت ها و مفید بودن اون برای کاربران هست و چک لیست‌های خاص میتونه به شما توی موندن در کار کمک کنه. اما کدوم ابزار آنالیز سایت مفیدتره و به ما کمک بیشتری رو میرسونه؟

طبق یک بررسی در سال 2019 تعداد بالایی از بازاریاب‌ها، مدیران، طراحان و سازنده‌های محتوا مورد نظرسنجی قرار گرفتن و از اونها پرسیده شده که کدوم یک از ابزارهای تحلیل وب سایت قدرتمندتره و بدون اون نمیتونن به کسب و کارشون ادامه بدن. این افراد نماینده مشاغل و صنایع مختلف بودن و سال‌ها تجربه داشتن. توی این مقاله قراره به نتیجه همین تحقیق بپردازیم و به شما بگیم که کدوم یک از ابزارها سودمندتره.

بیشتر تجزیه و تحلیل سنتی وب سایت ها، با بررسی حجم و الگوهای ترافیک شروع میشه، این ابزارها روی موارد زیر نظارت میکنن:

  • جایی که ترافیک وب سایت شما از اونجا میاد.
  • صفحاتی که در وب سایت شما محبوب‌تر هستن.
  • منابع ترافیکی که روی وب سایت شما مؤثرتر عمل میکنن.

این اطلاعات برای تک تک صفحات وب سایت و تکنیک‌های تولید ترافیک میتونه مفید باشه. همچنین اثربخشی کمپین‌های بازاریابی رو افزایش میده.

Google Analytics

گوگل آنالیتیکس محبوب‌ترین و به طور گسترده شناخته شده‌ترین ابراز آنالیز وب سایت و تجزیه و تحلیل ترافیک به شمار میاد. 62.5% از شرکت کنندگان، اون رو به عنوان ابزار مورد علاقه خودشون معرف کردن. طبق گزارش کارشناس‌ها، استفاده از تحلیلگر گوگل دلایل زیادی داره. عمده‌ترین این دلایل عبارتند از: تجزیه و تحلیل الگوها و منابع ترافیک، ارزیابی اثر کمپین‌های جدید، بهره‌وری از محتوا تازه و همینطور گزارش تجارت الکترونیکی (e-commerce). این ابزارهای آنالیز وبسایت خیلی قدرتمندتر از چیزیه که مردم فکر میکنن. اگر به درستی ازش استفاه بشه، میتونین ایده‌های بی‌نظیری برای تبلیغات، جستجوگرها، سئو، شرکا، محتوا و هر جنبه‌ای از بازاریابی پیدا کنید.

Adobe Analytics

این ابزار تجزیه و تحلیل سنتی ترافیک، جمع آوری داده‌های چند کاناله و عملکردهای پیشرفته‌ای رو ارائه و به شما اجازه میده تا داده‌های ترافیک وب سایت خودتون رو تجزیه و تحلیل و سازماندهی کنید. Adobe یک گزارشگر بالقوه ترافیک، جایگزین برای Google Analytics هست. بر اساس نظرسنجی، تأکید این ابزار بر ارتباط چند کاناله، اون رو مفید کرده. یعنی تجزیه داده‌ها رو از منابع چندگانه انجام میده تا بررسی‌های بیشتری رو در مورد رفتار کاربر به‌دست بیاره.

Heap Analytics

یکی از ابزارهای تحلیل وب سایت و ابزار ردیابی رفتاری و CRO هست که به شما امکان میده تا اقدامات خودتون رو در سراسر سایت و برنامه‌های تلفن همراه مشاهده کنید. این تحلیلگر برای آنالیز حرکات کاربر مفیده. در واقع خیلی‌ها به دنبال اضافه کردن یک کد به وب سایت خودشون بودن تا بتونن تصویر کاملی از کسب و کار داشته باشن. این ابزار به شما اجازه میده تا انتخاب‌های خودتون رو بر اساس نمای دلخواه داشته باشین.

Zendesk Explorer

Zendesk مجموعه کاملی از محصولات پشتیبانی مشتری و تجزیه و تحلیل داده‌های سایت رو داره. ابزاری که به طور خاص، یک وسیله همه فن حریفه و به شما امکان میده به طور کلی ترافیک برند خودتون رو از طریق پلتفرم‌ها کنترل کنید. این تحلیلگر برای نظارت بر ترافیک از طریق منابع مختلف (ترافیک وب سایت، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل) در یک داشبورد خوب عمل میکنه.

Mixpanel

Mixpanel گزارش‌های تجزیه و تحلیل رفتاری ایجاد میکنه تا به شما توی درک بهتر تجربه کاربری کمک کنه. میتونین از اون برای ایجاد پروفایل کاربران معمولی و یا شخصی و مقایسه رفتارهای اونها استفاده کنید. این ابزار آنالیز سایت برای داشتن درک بهتر در مورد این که هنگام بازدید از سایت شما، کاربر چه چشم اندازی رو از دست میده، چه علایقی رو به دست میاره و چه جوری ترجیح میده با سایت شما ارتباط برقرار کنه، مفید هست.

 

تجزیه و تحلیل سنتی وب سایت مهمه، اما این تجزیه و تحلیل کاربر محور هست که میتونه واقعاً به شما کمک کنه تا از رقابت خارج نشین. ابزارهای تحلیل رفتار، پنجره‌ای بی‌نظیر از نحوه رفتار افراد در وب سایت به سوی شما باز میکنه. در ادامه لیستی از این ابزارها رو به شما معرفی میکنم.

Hotjar

Hotjar برای درک رفتار کاربر، از جمله ضبط صفحه نمایش بازدیدکننده (Visitor Recordings)، قیف تبدیل (Conversion Funnels) و نقشه حرارتی (Heat maps)، ابزارهای تصویری با کاربردی آسون ارائه میده. متخصصان از Hotjar به عنوان ابزاری عالی برای تحلیل رفتار در سایت، پیدا کردن نقاط خروج و مشخص کردن مناطقی که نیاز به پیشرفت دارن، استفاده میکنن.

UserTesting

یک ابزار آنالیز سایت هست که به شما کمک میکنه تا تست‌های جدیدی ایجاد کنین و کاربران واقعی رو درگیر سایت خودتون کنین. UserTesting برای اجرای تست از راه دور تعدیل شده و نتایج به دست اومده از این ابزار رو میشه برای بهبود عملکرد و اثربخشی سایت استفاده کرد. یک پژوهشگر در مورد استفاده از این ابزار توضیح داده که: UserTesting رو روی صفحه اصلی سایت و صفحه فرود اجرا کرده تا اطمینان حاصل بشه که صفحات قبل از بارگذاری نهایی در سایت قابل تشخیص هستن.

Crazy Egg

Crazy Egg به شما کمک میکنه تا قصد ورود مشتری به سایت رو از طریق تولید نقشه گرما و ضبط جلسات، درک کنید. همچنین شامل یک ویژگی تست A/B میشه. این ابزار آنالیز وبسایت برای تست تغییرات سایت و مشاهدات اقدامات کاربر مفیده و باعث میشه رفتار و منافع کاربر رو مشاهده کنین.

Google Optimize

این ابزار گوگل برای اجرای آزمایشات روی یک وب سایت، مثل تست A/B هست. Google Optimize برای ارزیابی اثربخشی تغییرات بالقوه وب سایت و تست یک سری ویژگی‌ها مثل فراخوان عمل یا همون Calls to Action استفاده میشه.

یکی دیگه از مؤلفه‌های تجزیه و تحلیل کاربر محور، استفاده از ابزار بازخورد و صدای مشتریه و باعث میشه شما بهتر درک کنین که کابران سایت شما چه کسایی هستن و چه چیزی رو ترجیح میدن و دوست دارن. شایع‌ترین راه انجام این کار از طریق ایمیل، آنلاین و نظرسنجی‌های آنلاین هست.

SurveyMonkey

به عنوان محبوب‌ترین ابزار بررسی آنلاین شناخته شده و برای جمع آوری بازخورد کلی از مشتریان استفاده میشه؛ هم تحقیق درباره مشتریان و هم درباره محتوا.

Intercom

این ابزار یک پلتفرم پیام رسانه که به کسب و کارها اجازه میده به طور مستقیم با مشتریان خودشون در وب سایت، از طریق رسانه‌های اجتماعی و ایمیل ارتباط برقرار کنن. Intercom برای جمع آوری بازخورد محتوا از مشترکین خیلی خوبه.

GetSiteControl

GetSiteControl ویجت‌های pop-up رو برای وب سایت ارائه میده تا به کمک اون بتونین نظرسنجی‌هایی رو اجرا کنین یا به جمع آوری فرم‌های بازخورد بپردازین و همینطور جمع آوری آدرس‌های ایمیل و استفاده از chat boxes.

Delighted

Delighted یک پلاگین نظرسنجی pop-up هست که میتونه به شما کمک کنه تا داده‌های رتبه بندی مشتری رو از کاربران خودتون جمع آوری کنید (نمره وفاداری مشتری، نمره تلاش مشتری و نمره رضایت مشتری). این برنامه برای ارائه نظرسنجی‌های سریع pop-up در مورد تجربه مشتری خوب هست.

Hotjar

این برنامه چندتا ابزار بازخورد وب سایت مثل نظرسنجی‌های مختلف از جمله نظرسنجی‌های pop-up برای قرار دادن توی وب سایت شما داره. Hotjar برای جمع آوری بازخورد کاربر عالیه. این برنامه علاوه بر امکانات برنامه قبلی که شامل نمرات مختلفی مثل نمره وفاداری مشتری، نمره تلاش مشتری و نمره رضایت مشتری بود، دارای ویژگی روان شناختی مشتری هم هست.

یک استراتژی خوب سئو، در واقع بستر مناسبی برای اکثر برنامه‌های ترافیک ارگانیکی هست که نیاز به تجزیه و تحلیل جامع موارد زیر داره:

Ahrefs و SEMrush دو ابزار تحلیل وبسایت هستن که به عنوان محبوب‌ترین‌ها شناخته شدن ولی ابزارهای تخصصی دیگه‌ای هم وجود داره که اونها رو هم معرفی میکنم.

Ahrefs

Ahrefs مجموعه‌ای از ابزارهای جستجوگر هست که به شما کمک میکنه تا ترافیک جستجو سایت رو افزایش بدین و روند کار خودتون رو کنترل کنین.

موارد محبوب مورد استفاده از این برنامه شامل: تحقیق درباره کلمه کلیدی، تجزیه و تحلیل رقابتی، ردیابی عملکرد سایت و مقاله‌ها در طول زمان میشه. همچنین این برنامه برای وقتی که میخواین ساختار استراتژیک لینک یک وب سایت دیگه رو مورد هدف قرار بدین، توصیه میشه.

BrightEdge

این برنامه یک پلتفرم SEO و نرم افزار مدیریت عملکرد محتوا است که به شما کمک میکنه تا یک استراتژی کلمه کلیدی ایجاد کنین و سپس عملکرد اون رو در طی زمان مورد نظارت قرار بدین.

در حالی که به اندازه دو برنامه قبل محبوب نیست ولی توسط چندین شرکت به عنوان یک ابزار ضروری برای ردیابی کلمات کلیدی و رتبه بندی صفحه در طول زمان ذکر شده. همچنین برای داشتن پیشنهادات کلمات کلیدی به منظور بهینه سازی محتوا و استراتژی برنامه‌ریزی برای آینده مفید هست.

Screaming Frog SEO Spider

این نرم افزار به شما اجازه میده تا URL های وب سایت خودتون رو دنبال کنین تا بتونین خطاهای مختلفی مثل ارور 404 و محتوای تکراری رو پیدا کنین. درحالی که در همین حین شما مشغول آنالیز متادیتا و تگ‌های صفحات میشین.

این ابزار برای یک سری از عملکردهای مهم سایت مفید و ضروری هست. به طوری که بعضی از کارشناسان اون رو برای دنبال کردن لینک‌ها یا به اصطلاح web crawler، شناسایی خطاهای سایت و بررسی دقت تگ‌ها مناسب میدونن.

Clearscope

Clearscope از هوش مصنوعی استفاده و به شما کمک میکنه تا محتوای خودتون رو بهینه و در جستجو به منظور رقابت بهتر به خوبی عمل کنین.

یک مدیر بازاریابی اظهار داره که از این برنامه به منظور اطمینان حاصل کردن از افزایش رتبه بندی برای کلمات کلیدی مناسب استفاده میکنه و همچنین باعث میشه تا هدف جستجو برای کلمات کلیدی خاص شناسایی بشه.

وقتی که یک وب سایت به آرومی بارگذاری میشه، میتونه باعث عصبانی شدن و از بین رفتن مخاطبان بشه و همینطور به رتبه‌های جستجو آسیب بزنه. تجزیه و تحلیل عملکرد وب سایت میتونه به شما کمک کنه تا متوجه بشین وب سایت خودتون آروم‌تر از حد معمول بارگذاری میشه یا نه و اگر میشه دلیلش چی هست.

اطمینان حاصل کردن از این که وب سایت شما به درستی عمل میکنه، شامل موارد زیر هست:

  • مدت زمان بارگذاری
  • اندازه صفحه
  • فشرده سازی عکس
  • chache مرورگر

تعداد انگشت شماری ابزارهای قابل اعتماد وجود دارن که به طور مکرر برای ارزیابی عملکرد وب سایت استفاده میشن.

GTMetrix

GTMetrix سرعت سایت رو با استفاده از چندتا مرورگر مختلف و همچنین چند موقعیت متفاوت و سایر متغیرها تست میکنه. سپس نتایج رو با جزئیات تجزیه و تحلیل میکنه. این برنامه یک ابزار آنالیز سایت قوی هست که به ما فرصت بهبود بخشیدن به کسب و کار رو میده. همچنین ذخیره سازی گزارش‌های این برنامه هم کار راحتیه و دقیقاً مشخص میکنه تا چه مواردی در صفحه شما مشکل بارگذاری رو دارن.

Pingdom

این برنامه روی سایت شما نظارت میکنه تا زمانی که سایت شما به مشکل برخورد و یا از کار افتاد و حتی سرعت سایت رو به کندی رفت شما رو مطلع کنه. در واقع یه سیستم آسون برای نظارت بر سرعت و خرابی سایت هست که به شما اجازه میده به طور دقیق و تا سطح قابل توجهی متوجه مشکلات وب سایت بشین.

Google PageSpeed Tools

نرم افزار Google pagespeed یک ابزار اختصاصی گوگل برای تجزیه و تحلیل و بهینه سازی صفحه وب از نظر سرعت هست. متخصصان این زمینه، این برنامه رو برای ارزیابی پیشرفت وب سایت در سرعت بارگذاری صفحات سایت مفید میدونن.

HubSpot Website Grader

این یک وب سایت رایگان برای بررسی سایت طبق معیارهایی مثل عملکرد، بهینه سازی موبایل، امنیت و حتی SEO هست. این یک راه سریع و آسون برای ارزیابی شخصی از وب سایت با استفاده از رتبه بندی مدرن به حساب میاد.

شما نمیتونین یک نمای کلی از وب سایت خودتون، بدون آنالیز نقطه‌ای که در اون قرار دارین و همینطور آنالیز رقبا داشته باشین. تجزیه و تحلیل رقابتی فرآیند شناسایی و تجزیه و تحلیل رقبا برای ارزیابی تهدیدات و فرصت‌ها از جمله موارد زیر هست:

  • ارزیابی نحوه مقایسه محصولات و خدمات در مقایسه با رقبا
  • درک استراتژی پیام‌های رقبا
  • استفاده از ابزارهای SEO برای به دست آوردن دانش از ترافیک و منابع رقبا

Ahrefs

همینطور که قبلاً گفته شد، Ahrefs مجموعه‌ای از ابزاهای تجزیه و تحلیل SEO است که به شما امکان میده سایت‌های رقبا رو علاوه بر سایت خودتون مورد تجزیه و تحلیل قرار بدین. این برنامه، ابزار آنالیز وب سایت مناسبی هست که به شما نشون میده رقبای کسب و کار شما برای چه کلمات کلیدی رتبه‌های خوبی به دست آوردن و چقدر ترافیک تولید میکنن.

SEMrush

این یکی دیگه از مجموعه‌های تجزیه و تحلیل سئو هست که به شما اجازه میده تا ترافیک جستجو و همینطور کلمات کلیدی رقیب رو بررسی کنین. SEMrush ابزار مناسبی برای ردیابی موقعیت‌ها به منظور نظارت بر رتبه بندی جستجو روزانه رقبا یا مقایسه کلمات کلیدی اونها با خودتون به حساب میاد.

SimilarWeb

SimilarWeb میتونه هر برنامه یا وب سایتی رو برای اطلاعاتی مثل داده‌های ترافیکی، رتبه بندی سئو و یا شناسایی بهتر مخاطبان از نظر رفتار مورد تحلیل قرار بده.

G2

G2 بررسی‌های بی طرفانه‌ای در مورد شرکت‌های نرم افزاری و خدماتی جمع آوری میکنه. این ابزار تحلیل سایت برای به دست آوردن دیدگاه نسبت به این که کاربران واقعی چه چیزهایی رو درباره رقبای شما دوست دارن و از چه چیزهایی بدشون میاد مفید عمل میکنه.

Alexa Site Overview

این سایت به شما اجازه میده تا یک سایت رو مورد بررسی و جستجو قرار بدین و گزارش فوری تجزیه و تحلیل رقابتی رو دریافت کنین که این گزارش بر اساس اطلاعات سایت و چهارتا رقیب برتر اون سایت هست. از طریق این سایت میتونین فرصت‌های محتوا رو با دیدن کلمات کلیدی با ترافیک بالا پیدا کنین.

 

خب حالا که مشخص شد کارشناسان و متخصصان چه ابزاری رو برای تجزیه و تحلیل سایت خودشون ترجیح میدن، شما چه برنامه‌ای رو برای آنالیز وب سایت انتخاب میکنید؟ شاید با خودتون بگین از طریق آزمون خطا باید انتخاب بشن. عمدتاً افراد همین کار رو میکنن. سعی کنین ابزارهای مختلفی رو امتحان کنین تا بفهمین کدوم یکی راحت‌تر استفاده میشه و کدوم اطلاعات عملیاتی بیشتری رو در اختیار شما قرار میده. اینجوری میتونین بهترین ابزارهای آنالیز سایت رو انتخاب کنین.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.