استراتژی سئو برنامهای برای موفقیت کسب و کار شما در هر زمینهایه! البته هنوز هم وقتی اکثر وبمسترها در مورد استراتژی سئو حرف میزنن فقط تولید محتوا بر اساس کلمات کلیدی رو پیشنهاد میکنن که علاوه بر سخت بودن، اشتباهم هست!!
امروز من برنامه ریزی درمورد سئو سایت در اختیارتون میذارم که برای شروع کار خیلی به دردتون میخوره و میتونه شما رو به سمت هدفی که دارین هدایت کنه.
بهتره برای شروع یه تعریف کوتاهی از سئو و انواع اون داشته باشیم!
سئو چیست؟
سئو SEO یعنی بهینه سازی موتورهای جستجو و از کلمه Search Engine Optimization گرفته شده و دو نوع داره:
- سئو داخلی On-Page SEO
- سئو خارجی Off-Page SEO
اگه دلتون میخواد خیلی دقیقتر با مفهوم سئو آشنا بشین بهتره این مقاله رو مطالعه کنین.
استراتژی سئو یا برنامه ریزی سئو چیه؟
استراتژی سئو یا پلن سئو ،برنامهایه برای فعالیتهای بهینه سازی موتور جستجو و سازمان دهی محتوای وب سایت براساس موضوع سایت است. همچنین این استراتژی یه راه حل بلند مدت از پیش تعیین شده برای هدایت ترافیک ارگانیک به سایت شما، بهبود نرخ تبدیل Conversion و افزایش درآمد آنلاین شماست. اگرچه این استراتژی بیشتر بلندمدته ولی تو عرض چندماه میتونین به طور غیر مستقیم شاهد تغییرات مثبتی باشین که سایت شما رو تحت تاثیر قرار داده.
برای استراتژی SEO باید چیکار کنیم؟
شرکت ما در تلاشه تا با دقیقترین ابزارها و بهترین متخصصان و مشاوران سئو به شما خدمات برنامه ریزی برای سئو سایت تون رو ارائه بده، البته برای این کار باید چند مرحله رو طی کرد که من برای آشنایی بیشتر شما با این پروسه، مراحل رو براتون آماده کردم و در اختیارتون میذارم:
1. توجه به اهداف تجاری سایت
اولین قدم در تعیین استراتژی سئو ، توجه به اهداف تجاری سایت شماست، منظور از اهداف تجاری صرفاً رتبه گرفتن در موتور جستجو گوگل و بهتر دیده شدن وبسایت نیست، بلکه منظور ما توجه به کسب و کاری هست که بخاطرش سایت رو راه اندازی کردین، و معمولاً نتیجه و هدف همه صاحبان سایت جذب مخاطب و کسب درآمد از طریق سایت است که برای این کار باید فعالیتهایی مربوط به بازاریابی انجام بشه و ملت با برند Brand شما آشنا بشن!
2. تعیین اهداف بازاریابی
بعد از این که به اهداف تجاری سایت توجه کردین و متوجه شدین که هدف اصلیتون چیه باید برای رسیدن به اهداف بازاریابی که شامل سه تا هدف اصلی میشه، تلاش کنین. این اهداف شامل موارد زیره:
- افزایش سطح آگاهی مخاطب از برند شما
- افزایش ورودیهای قیف فروش
- ترغیب مشتری بالقوه به خرید کردن از شما
برای طی کردن این مراحل باید از سئو کلاه سفید استفاده کنین تا بتونین به موفقیتهای خوبی برسین البته یادتون باشه قبل از شروع کار باید به سوالات زیر جواب بدین و اصلاً بدونین که چی میخواین و قراره به کجا برسین:
- چرا سایت به سئو نیاز داره؟
- کسب و کار من با توجه به نتایج سئو چه تغییری میکنه؟
- چه فعالیتی بیشتر با اهداف تجاری من همخونی دارن؟
3. شروع استراتژی سئو و آنالیز اولیه
اولین قدم از استراتژی سئو ، تکمیل آنالیز سایت و بررسی رقبای اونه. هنگام تجزیه و تحلیل، یه مشاور سئو و بهینه سازی موتور جستجو میتونه نقاط قوت و ضعف زیرساختهای فنی فعلی سایت ، کلمات کلیدی که مورد هدف قرار گرفتن، محتوای صفحات، لینک سازیها و تحلیل رقبا رو از ابتدای کار ببینه. البته یادتون باشه که مشتری باید حتماً حتماً از تکنیک هایی که قبلاً از اونها استفاده میکرده با کارشناس سئو صحبت کنه.
طی این فرآیند مشاور سئو به مواردی که در زیر براتون ردیف کردم توجه میکنه:
- ساختار سایت و شاخههای اون
- لینک های داخلی و خارجی
- بک لینک ها Backlink
- متا دیتا از جمله Meta title و متا دیسکریپشن
- تگهای هدر (H1، H2، H3 و …)
- طول محتوا و کیفیت اون
- دوره زمانی آپدیت محتوا
- پرونده های و کدهای زیرساختی مثل؛ اسکریپت ها، کدهای رهگیری، ریدایرکتها،robots.txt، Sitemap و غیره.
- داده های رقبا (شامل یه تجزیه و تحلیل از مواردی که در بالا گفتم میشه، منتها برای رقیبان!)
4. تجزیه و تحلیل و توصیههای لازم
بر اساس تجزیه و تحلیل اولیه، یه مشاور سئو ، نقاط ضعفی که سایت داره و همچنین فرصتهایی که میتونه ترافیک جدید جذب کنه رو شناسایی و مورد بررسی قرار میده و سپس یه گزارشی برای کمپین بهینه سازی موتور جستجو آماده میکنه. این گزارش شامل توصیههایی برای هر دو مدل سئو ، سئو داخلی و سئو خارجی ، است که از استراتژی سئو نهایی پشتیبانی میکنه و تو برنامه ریزیها نقش مهمی رو ایفا میکنه.
سئو سایت میتونه به کمک یه توسعه دهنده و با انجام توصیههای لازم و یا ارائه این پیشنهادات به شما و انجام دادنش توسط خودتون (البته اگه با این کار آشنا هستین) برنامه ریزی بشه.
اگه سراغ یه شرکتی که سئو کار حرفهای داره برین، میتونه متناسب با شرایط و نیاز شما بهترین استراتژی رو براتون تهیه کنه. البته یه همچین چیزی به عواملی مثل سایز سایت ، اوضاع رقابتی، این که وب سایت جدیده یا قدیمی و روی رشد و نگهداری متمرکز هست یا نه، بستگی داره!
5. تحقیقات کلمات کلیدی
به طور معمول تعداد کلمات کلیدی موردنظر به اندازه و دامنه پروژه سئو بستگی داره. وقتی که دارین برای استراتژی سئو برنامه ریزی میکنین، تحلیلگر میتونه ایده بهتری برای تعداد کلمات کلیدی مورد نیاز بهتون بده. سپس میتونه طرحی رو برای چگونگی سازگاری اون کلمات کلیدی با صفحات بهینه شده و لینک های ارسال شده لازم برای بالا اومدن در نتیجه جستجوی گوگل یا SERP ایجاد کنه.
تحلیلگر این کار رو با تحقیق درباره کلمات کلیدی شروع میکنه و با یه لیست کوتاه وارد عمل میشه که آژانس و مشتری از بابت اون خوشحال میشن! این لیست ممکنه شامل چندتا روش تحقیق برای کلمات کلیدی پیشنهاد شده از سمت مجری، سرمایه گذار و مشتری، نظرسنجیها، کلماتی که با استفاده از ابزار به دست آوردن و موارد دیگه باشه.
کلمات کلیدی در اهداف جستجو یا Search Intent و طول بسیار متفاوتن. کلمات کلیدی کوتاه یا Short-tail Keywords مثل “رستوران سرخپوستی” ممکنه حجم جستجوی خیلی بالایی داشته باشن و این در حالیه که کلمات کلیدی طولانی یا Long-tail Keywords مثل “رستوران سرخپوستی که در شیکاگو صبحانه سرو میکنه” حجم جستجوی کمتری دارن!
این بخش به دوتا تا قسمت مهم تقسیم میشه:
تعیین کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا و رقابت کم
همونطور که در بالا اشاره کردم ما یه سری کلمه کلیدی طولانی با عنوان Long-Tail Keywords داریم که میتونه برای شروع کار حسابی بهتون کمک کنن، جستجوی این کلمات ابزار خاص و دانش استفاده از اون ابزار رو میطلبه که سئو کاران حرفهای ما میتونن بهترین و مناسبترین کلمات کلیدی طولانی رو برای سایت و کسب و کار شما پیدا کنند!
حالا میدونین چرا این کلمات انقدر در استراتژی سئو مهماند؟
چون معمولاً حجم جستجوی نسبتاً بالا و رقابت کمی دارن! مثلاً اگه شما یه برند کفش ورزشی هستین، میتونین از کیوورد یا کلیدواژه “کفش ورزشی مخصوص پیاده روی” استفاده کنین! حالا نه تنها رقابت تو همچین کلمه کلیدی کمه بلکه مخاطبی که شما رو با این کلیدواژه پیدا میکنه به احتمال زیاد قصد خرید داره پس میگیم کیفیت مخاطب این نوع کلید واژه بالاست و درآمد شما رو افزایش میده.
تولید محتوایی که جلب توجه میکنه
دومین مورد که به خلاقیت و دانش کافی نیاز داره اینه که یه محتوای جذاب و در عین حال معتبر تهیه کنین، طوری که هم مخاطبان شما اون رو بپسندن و با هم به اشتراک بذارن، هم این که سایت های دیگه به شما رفرنس بدن و به عنوان یه منبع تو اون زمینه ازتون یاد کنن!
یه همچین کاری علاوه بر این که ترافیک زیادی براتون میاره باعث میشه تو موتورهای جستجو بهتر دیده بشین و گوگل رتبه خوبی بهتون بده.
6. اجرای سئو
این یه بخش هیجان انگیز و حساس از استراتژی سئو SEO Strategy است! تغییراتی که بر سر اون توافق کردین توسط مشاور شما به طور مستقیم روی وبسایت اعمال میشن، اگه یه سیستم مدیریت محتوا یا به اختصار CMS دارین که هیچی، ولی اگه ندارین میتونین با توسعه دهنده سایت تماس بگیرین، تا اون تغییرات مورد نیاز رو براتون کد کنه! بهینه سازی خارج از صفحه یا Off-Page Optimization که شامل لینک سازی و گزینههایی مثل بهینه سازی صفحات Google Places است نیز تو همین مرحله حساس و بحرانی انجام میشه.
این مرحله هسته استراتژی SEO به حساب میاد و تلاش برای بهتر انجام دادن این مرحله به بهتر دیده شدن سایت شما در موتورهای جستجو کمک زیادی میکنه!
7. گزارش دهی
در طول کمپین خود، باید گزارش پیشرفتهایی که سایت داشته رو تحویل بدین. یادتون باشه که بهینه سازی موتور جستجو یه یه استراتژی سئو بلندمدت نیاز داره و شما نمیتونین نتایج رو به به صورت مستقیم و سریعاً ببینین. قاعده کلی کار اینه که شرکتهای سئوکار گزارش هایی با فواصل زمانی یک ماهه برای مشتریشون ارسال میکنن، این که شرکت شما در طول انجام پروژه با مشتری در ارتباط باشه یه امر ضروریه و این فرصتیه که شما برای اطلاع پیدا کردن از نحوه کار کمپین و پرسیدن هر سوالی که مدنظرتونه دارین.
در استراتژی سئو ، شرکت باید تعیین کنه که گزارش دهی هر چندوقت یک بار انجام میشه.
8. نگهداری و بررسی مداوم
بعد از این که شما به خوبی و خوشی در موتورهای جستجو رتبه بندی شدین، باید با متخصصان و مشاوران SEO بحث کنین که آیا لازمه نمونه کارها و کلمات کلیدی تون رو گسترش بدین و کلید واژه های بیشتری رو مورد هدف قرار بدین یا این که فقط دنبال بهینه سازی و حفظ سایت تون باشین! البته این امر باز هم به عوامل مختلفی مثل، تعداد صفحات وب سایت ، سطح رقابتی که تو زمینه کاری شما هست، ترافیک هدایت شده به سایت تون، نرخ تبدیل و غیره بستگی داره.
معمولاً افراد تو این زمینه مایلن سئو سایت شون رو ارتقا بدن و اون رو حفظ کنن! بنابراین توصیه میشه که به نظارت، تدوین و گسترش استراتژی SEO خودتون ادامه بدین. عقل حکم میکنه روی دیده شدن در موتورهای جستجو حسابی وقت بذارین که اگه این کار رو انجام ندین در نهایت رقیب شما پیشرفت میکنه و شما از رتبه بندی جا میمونین و اونو از دست میدین.
9. بررسی و بازنگری استراتژی سئو
استراتژی سئو باید که تا حدودی انعطاف پذیر باشه و به بررسی منظم برای اطمینان از این که بهینه سازی ها موثر بودن و اهداف در حال برآورده شدن هستند، نیاز داره. اگه زمینهای که شما داخلش کار میکنین خیلی رقابتیه، مهمه که تلاشهای وب سایت در زمینه رقابت با بقیه سایت ها رو در نظر بگیریم و ببینیم چطوری میشه از اون در بهبود وضعیت در SERP یا نتیجه جستجو حمایت کنیم.
استراتژی سئو و موفقیت شما
در کل همیشه باید یادتون باشه که هیچ کدوم از فعالیتهای مربوط به سئو توسط هیچ شرکتی نمیتونه تو یه زمان خاص و به سرعت باعث موفقیت شما بشه، سئو یه پروژه طولانی مدته و به کلی تکنیک حرفهای و سرمایه گذاری احتیاج داره و با یه کار اشتباه میتونه شما رو از عرش به فرش بیاره! اگه کسی بهتون قول میده که سه سوته سایت شما رو تو گوگل میاره بالا مطمئن باشین یه کاسه ای زیر نیم کاسه است!
شما میتونین اثرات مثبت سئو رو در طول شبانه روز مشاهده کنین ولی اگه دنبال یه زمان قطعی برای موفقیت حتمی هستین (در صورتی که همه راه رو درست رفته باشین، با متخصصان حرفهای کار کرده باشین و اصلاً سراغ تکنیکهای خطرناک مثل سئو کلاه سیاه نرفته باشین) به 18 تا 24 ماه وقت نیاز دارین که اثر گذاری کلی اون رو ببینین.
یه سوالی همون اول مطرح کردیم.
شما راجع به پلن سئو چیکار باید کنین؟
امیدوارم تا اینجا متوجه شده باشین که این کار اصلاً شوخی بردار نیست و چقدر زمان میبره تا به موفقیت برسین پس بعد از تصمیم گیری و انتخاب هدف اصلیتون باید تحقیق و جستجو در مورد یه شرکت مورد اعتماد با تیم متخصص رو شروع کنین، شما میتونین مطابق با نیاز و بودجهای که دارین تیم حرفهای خودتون رو انتخاب کنین و برای رشد سایت و کسب وکارتون از خدماتشون استفاده کنین.