دیگه حتماً همه شما در جریان هستین که توضیح متا چیه، ولی خب برای کسایی که هنوز نمیدونن، پست امروز رو با یه تعریف کوتاه از توضیح متا شروع میکنیم. نوشته ای که در زیر عنوان در نتایج جستجو مشاهده میکنین توضیح متا هست! خب با این تعریف ممکنه سوالاتی به ذهن شما برسه دربار ه این که اصلاً توضیح متا چه ربطی به ترافیک سایت داره و مگه راهی برای افزایش ترافیک سایت به وسیله توضیح متا وجود داره؟
تو پستی که در مورد توضیح متا نوشته بودیم هم گفتیم درسته که گوگل از متا دیسکریپشن به عنوان یه فاکتور رتبه بندی استفاده نمیکنه ولی نوشتن و بهینه سازی اون به طور غیر مستقیم روی رتبه گوگل شما تاثیر میذاره.
خیلی از سایت ها رو دیدیم که اصلاً دست از نوشتن متا دیسکریپشن برداشتن و بیخیال اون شدن!! اما خب مگه شما نمیخواین تو نتایج جستجو رتبه خوبی داشته باشین و خودتون رو در این رتبه بندی بالا بکشین؟! پس به همچین سایت هایی دقت نکنین و بدونین که توضیح متا و افزایش ترافیک سایت به هم دیگه ربط دارن!
البته اگه شما توضیحات رو ننویسین، خود گوگل یه قسمت مرتبط از متن شما رو برمیداره و به عنوان Meta Description به کاربران نشون میده، اما خب، تشخیص گوگل میتونه خوب و دقیق نباشه و گاهی هم نتیجه خیلی وحشتناک میشه و ممکنه اصلاً بحش انتخاب شده چیز مناسبی نباشه!
پس خودتون باید تلاش کنین یه توضیح متایی بنویسین که به همه سوالات کاربر پاسخ بده و اون رو به کلیک کردن روی سایت شما تشویق کنه.
آیا توضیح متا و افزایش ترافیک سایت بهم مرتبط هستن
قبل از این که در مورد روشهای افزایش ترافیک سایت به وسیله توضیح متا بدونین، به نظرتون اصلاً افزایش ترافیک و متا دیسکریپشن بهم ربطی دارن؟
در حقیقت توضیحات متا احتمالاً موثرترین روش برای بهبود نرخ کلی کلیک شماست، چون که وقتی وبسایت شما به اندازه کافی مورد توجه واقع شد، اگه بتونین نرخ کلیک (CTR) خودتون رو بهبود ببخشین، در نهایت تجربه کلی کاربر رو هم بهبود خواهید بخشید.
پس یادتون باشه که چنین جزئیات به ظاهر کم اهمیتی میتونن روی رفتار کاربرها تاثیر بذارن و قطعاً رفتار کاربر، بخشی از الگوریتم جستجو رو تشکیل میده. بهبود رفتار کاربر هم در واقع بهبود تجربه کاربری هست و در این حالت، میتونیم بگیم که توضیحات متا یکی از بهترین راههای تأثیرگذاری بر رفتار کاربر است. پس همه این موارد منجر به افزایش ترافیک سایت با استفاده از توضیح متا میشه.
و این همون چیزیه که گوگل در مورد بهبود رتبه بندی یا عدم رتبه بندی شما مورد توجه قرار خواهد داد.
بعد از همه این موارد، اگه شما هنوز هم توضیح متای خودتون رو ننوشتین، پس احتمالاً میزان زیادی از بازدید و ترافیک سایت رو نسبت به رقبای خودتون که برای نوشتن توضیحات متا تلاش میکنن از دست میدین و ما شرط میبندیم که شما اصلاً دلتون نمیخواد همچین چیزی اتفاق بیفته.
راههای زیادی برای افزایش بازدید و ترافیک سایت وجود داره ولی ما امروز فقط به بهینه سازی توضیح متا و تاثیر مثبتی که میتونه روی ترافیک داشته باشه میپردازیم. برای همین هم میخوام ببینیم اولین کاری که میتونیم برای افزایش ترافیک با استفاده از توضیح متا انجام بدیم چیه:
1. در SERPs سایتها رو بررسی کنین
یکی از کارهایی که میتونین برای افزایش ترافیک وب به وسیله متا دیسکریپشن انجام بدین اینه که سایت های مورد نظر خودتون رو در SERP ها بررسی کنین و ببینین که از چه توضیح متایی استفاده کردن، سپس، نحوه نوشتن متن و جواب دادن به سوالها رو بررسی کنین تا برای نوشتن توضیحات متای خودتون ایده بگیرین.
علاوه بر این، میتونین به توضیح متای رقیبهایی که دارین هم نگاهی بندازین و نحوه نوشتن اونها رو بررسی کنین. این کار به شما ایدههای زیادی میده که چطوری میتونین متا دیسکریپشن بهتری بنویسین، به کوئری جستجو شده پاسخ بدین و در نتیجه ترافیک بیشتری کسب کنین.
البته یادتون باشه که منظور ما کپی کردن نیست! کپی کارهای بقیه فقط باعث افت و زیر سوال رفتن اعتبار شما میشه، پس به جای کپی، از کارهای رقبای خودتون ایده بگیرین.
نتیجه همه این کارها علاوه بر افزایش ترافیک سایت باعث میشه نرخ کلیک یا CTR سایتتون هم بالاتر بره!
2. کلمات کلیدی غنی در توضیح متا بکار ببرین
درسته که گفتیم کلمات کلیدی در توضیح متا تو نتیجه جستجو تاثیری ندارن ولی خب شما ترجیح میدین سراغ سایتی برین که داخل توضیح متای خودش درمورد کوئری شما صحبت کرده یا اونی که چیزی نگفته؟
در حقیقت مخاطب شما از طریق توضیح متا متوجه حضور کلید واژه مورد نظرش در محتوای شما میشه و اکثر اوقات هم بر اساس همین موضوع روی سایت شما کلیک میکنه.
برای همینه که ما تاکید میکنیم تا کلیدواژه اصلی رو شناسایی و سعی کنین اون رو در محتوای خودتون به مخاطب ارائه بدین، این یکی از بهترین روشها برای افزایش ترافیک سایت با استفاده از توضیح متا هست.
3. توضیح متای مجهول ننویسین
این کار یکی از بزرگترین اشتباهاتیه که شما ممکنه انجام بدین، چون دارین خواننده رو به خوندن چیزی مجهول و مبهم دعوت میکنین!
درعوض انرژی و وقت خودتون رو روی نوشتن یه متا دیسکریپشن معلوم و چیزی که مردم به راحتی با اون ارتباط برقرار میکنن بذارین تا اینجوری بتونین اونها رو ترغیب کنین تا وارد سایت شما بشن و شاهد افزایش ترافیک وب به وسیله متا دیسکریپشن باشین!
4. راه حل سودمند ارائه بدین
موتورهای جستجو ابزاری خارق العاده برای تبلیغات هستن زیرا ذاتاً مبتنی بر ارزش هستن، افراد دنبال چیزی میگردن که مد نظرشونه، حالا این ممکنه پاسخ به یه سوال، یه محصول یا خدمات باشه، برخی از مشاورهها میتونن به شما یاد بدن که داخل توضیح متای خودتون چی بنویسین، یعنی در واقع بهتون میگن که قصد ملت از سرچ فلان کلیدواژه چیه و این آدمها با سرچ کردن دنبال چه چیزی میگردن.
با توجه به همه اینها، آسونترین راه برای جلب بازدید مردم از سایت شما، ارائه راه حلی است که به دنبال اون هستن.
یه مثال خیلی خوبی از متا دیسکریپشن که تونسته، همون چیزی که ملت دنبالش هستن رو ارائه بده تو تصویر بالا میبینین.
یعنی داره به خوانندگان میگه که اگه وارد سایت من شدین، قراره چی بخونین و به چه چیزی برسین!
5. زیر 155 کاراکتر بنویسین
یکی از راه های افزایش ترافیک سایت با استفاده از توضیح متا اینه که توضیحات متای شما زیر 155 حرف باشه، چون اگه طولانیتر باشه موتورهای جستجو شروع به بریدن محتوای شما میکنن.
هنگام نوشتن توضیحات متا، از نقل قول هم استفاده نکنین.
البته حواستون باشه که دیگه خیلی کوتاهم ننویسین. درسته که مختصر نویسی خوبه، اما توضیح متایی که خیلی کوتاهه ممکنه نتونه ارزشی که باید رو به خواننده منتقل کنه.
6. توضیح متا رو پر از کلیدواژه نکنین
درسته برای افزایش ترافیک سایت به وسیله توضیح متا باید از کلمات کلیدی استفاده بشه، اما اگه این کار رو خیلی زیاد انجام بدین، مخاطب شما میپره و میره سراغ سایتی که نوشته جذابتری داره!
در توضیح متا، یک بار که از کیورد استفاده کنین کافیه. در حقیقت باید بیشتر به توضیح محتوای پستتون با کیورد بپردازین. نه اینکه در این 2 خط توضیح متا کلمات کلیدی تون رو پشت سر هم قطار کنین.
یادتون باشه که شما محتوا رو برای متقاعد کردن موتورهای جستجو نمینویسین. محتوای شما ارزش داره و قراره به دست خوانندگان واقعی برسه. پس طوری بنویسین که مخاطب خوشش بیاد و جذب کارتون بشه.
7. هرگز توضیح متای خودتون رو کپی نکنین
یکی از مهمترین روشهایی که میتونه باعث افزایش ترافیک سایت به وسیله توضیح متا بشه اینه که یک توضیح متای یونیک داشته باشین!
هر صفحه باید توضیح منحصر به فرد خودش رو داشته باشه، حتی اگه این کار به این معنی باشه که ایدههای مشابه رو به روشهای مختلف ترسیم کنین. پس اصلاً و ابداً سمت کپی کردن و استفاده از متا دیسکریپشن بقیه سایت ها نرین چون هم به اعتبار خودتون آسیب میزنین، هم موتورهای جستجو از این کار شما خوششون نمیاد!
خواننده از توضیح متا برای قضاوت کردن در مورد صفحهها استفاده میکنه و وقتی ببینه که دو تا توضیح متا مشابه هستن، قطعاً فکر میکنه که محتوای صفحات هم یکسانه و بیخیال کلیک کردن روی یکی از اون صفحات یا هر دوی اونها میشه.
در این قسمت، چهار تا روش رو براتون میگیم که علاوه بر تمرکز روی افزایش ترافیک وب به وسیله متا دیسکریپشن ، باعث میشه نرخ کلیک CTR سایت شما افزایش پیدا کنه:
1. کلمات کلیدی اصلی رو وارد کنین
درج کلمات کلیدی اصلی در توضیحات متای صفحه وب شما بسیار مهمه. چون این کار نه تنها به رتبه بندی سئو سایت کمک میکنه، بلکه توجه جستجوگران آنلاین رو هم به خودش جلب میکنه.
به عنوان مثال، Google کلمات کلیدی رو که کاربران جستجو میکنن برجسته میکنه، وقتی Google اون کلمات کلیدی مرتبط رو در توضیحات متای یک صفحه وب پیدا میکنه، موارد برجستهای رو نشون میده که ممکنه توجه مخاطب رو جلب کنه و نهایتاً باعث افزایش CTR بشه.
2. سوالات مناسب بپرسین
نویسندگان متن هوشمند از سوالات به عنوان ابزاری اصلی برای افزایش تعامل استفاده میکنن. این مفهوم در بهینه سازی توضیحات متا هم کاربرد داره.
پس باتوجه به جایگاهی که دارین و محتوایی که نوشتین، میتونین در توضیح متا سوالی بپرسین که باعث افزایش تعامل با کاربران و سپس افزایش ترافیک سایت به وسیله توضیح متا و نهایتاً افزایش نرخ کلیک بشه!
3. از آمار و دادههای مرتبط استفاده کنین
یکی از کارهایی که میتونه هم نرخ کلیک و هم ترافیک سایت رو با استفاده از توضیح متا افزایش بده، استفاده از آمار و دادهها در متا دیسکریپشن هست.
به عنوان مثال، اگه وبسایتی دارین که در درجه اول مطالعات موردی رو منتشر میکنه، با درج اعداد واقعی در توضیحات متا، شما در حال نمایش اجمالی چیزی هستین که واقعاً اتفاق افتاده. در این حالت، موتورهای جستجو و مخاطبان سایت شما رو معتبرتر و مرتبطتر ارزیابی میکنن.
4. CTA رو فراموش نکنین
یکی از بزرگترین اشتباهاتی که بیشتر نویسندگان و متخصصان سئو انجام میدن اینه که یادشون میره یه Call To Action خفن داخل متا دیسکریپشن درج کنند.
یادتون باشه که همیشه توضیحات متای یک صفحه وب رو به عنوان یه تبلیغ آنلاین در نظر بگیرین. شما با ارائه بیشتر اطلاعات ارزشمند، جستجوگران رو ترغیب میکنین تا روی سایت شما کلیک کنن.
شاید استفاده از CTA کار سختی باشه، به دلیل این که توضیحات متا خیلی فضای زیادی برای نوشتن نداره، اما باز هم میشه امتحانش کرد! اگره میتونین اطلاعات صحیحی رو با یه فراخوان به عمل قدرتمند وارد کنین، بدونین که نرخ کلیک خودتون رو افزایش خیلی راحت میدین!
در جمع بندی مطالب گفته شده در مورد افزایش بازدید سایت با استفاده از توضیح متا باید بگیم که، تا وقتی که روی نکاتی که در بالا بحث کردیم متمرکز بمونین، میتونین توضیح متایی بنویسین که توانایی جذب بازدید کننده رو داره و برای سایتتون کلیک و بازدید میاره.
به یاد داشته باشین که یه توضیح جذاب و خفن بنویسین تا اگه نوشته وب سایتتون رو در برخی از سایت های دیگه یا شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتن، براتون مخاطب جذب کنه و ترافیک و CTR سایت شما رو ارتقا بده!
توضیحات متای صفحات خودتون رو بهینه میکنین؟ تا حالا شاهد تغییراتی که بعد از بهینه کردن متا دیسکریپشن در سایت شما به وجود اومده بودین؟ شما از چه روشی برای بهینه سازی توضیح متا استفاده میکنین؟