اگه دارین تلاش میکنین که PPC یا Pay-Per-Click (پرداخت به ازای هر کلیک) تبلیغات خودتون رو، به ویژه در Google Ads، کنترل کنین، به درک درستی از امتیاز کیفی گوگل ادز یا Quality Score نیاز دارین چون امتیازات کیفی شما تاثیر زیادی روی کاهش هزینههای پرداختی خودتون داره. همونطور که امتیاز اعتباری (Credit Score) شما میتونه در صلاحیت دریافت وام یا بالا بودن نرخ بهره تون تاثیر بذاره، امتیاز کیفی گوگل هم بر چگونگی عملکرد تبلیغات PPC و میزان پرداختتون برای هر کلیک تاثیر میزاره.
در ادامه مطلب ما همه چیز از صفر تا صد امتیاز کیفی رو برای شما مطرح کرده ایم.
امتیاز کیفی گوگل ادز یا Quality Score چیه؟
امتیاز کیفی یا Quality Score امتیازیه که گوگل به میزان کیفیت و مفیدبودن کلمات کلیدی و PPC تبلیغاتتون میده. با استفاده از امتیاز کیفی، شما میتونین CPC یا Cost-Per-Click (هزینهای که برای هربار کلیک روی آگهی خودتون به شرکت تبلیغ کننده پرداخت میکنین) رو تعیین کنین و سپس مقدار اون رو در حداکثر قیمت پیشنهادی خودتون ضرب کنین تا رتبه تبلیغتون (Ad Rank) رو بدست بیارین.
هر چی کیفیت تبلیغات شما بالاتر باشه، امتیاز کیفی بالاتری رو کسب میکنین، در نتیجه هم هزینه کمتری پرداخت میکنین و هم جایگاه بهتری در تبلیغات دارین. امتیاز کیفی عددی بین 1-10 هست و میزان کلیک مورد انتظار روی تبلیغ، میزان سودمندی تبلیغ، و بازدید از صفحه فرود یا Landing Page (صفحه ای که کاربر در وبسایت شما ابتدا با اون روبرو میشه) رو شامل میشه. وقتی که تبلیغات و صفحههای فرود شما برای کاربر پرفایده و مفید باشن، به احتمال زیاد امتیازات کیفیتون هم بالاتر میره. Quality Score گوگل ادز یه تخمین از عملکرد کلی شما در مزایدههای تبلیغاتیه و در زمان حراج برای تعیین رتبه آگهی استفاده نمیشه.
عوامل موثر بر میزان امتیاز کیفی گوگل ادز
میزان امتیاز کیفیت شما به فاکتورهای گوناگونی بستگی داره که عبارتند از:
- میزان تبلیغات کلیکی شما (CTR / click-through-rate)
- تناسب هر کلمه کلیدی با گروه تبلیغاتش
- کیفیت و مفید بودن صفحه فرود (Landing Page)
- خوب بودن متن تبلیغ شما
- میزان کارائی حساب قبلی گوگل Ads شما
همگی این موارد، عوامل اصلی و تاثیر گذاری بر امتیاز کیفی گوگل ادز هستن. هیچکس دقیقاً نمیدونه که هر فاکتور در الگوریتم امتیاز کیفیت چقدر تاثیر داره، اما ما میدونیم که مهمترین عامل، میزان تبلیغات کلیکی یا همون CTR است. به این معنی که هرچی تعداد بیشتری از افرادی که تبلیغ شما رو میبنن، روی اون کلیک کنن، یه علامت قویتری برای گوگل هست که تبلیغات شما برای کاربران مفید و سودمند بوده. بر این اساس گوگل به شما پاداش میده:
- بالا رفتن رتبه تبلیغاتتون
- پایین اومدن هزینهها
راه های افزایش و بالابردن Quality Score
در Google Ads، تبلیغات با بهترین عملکرد، معمولاً تبلغاتی هستن که مردم توجه بیشتری به اونها دارن و براشون پرکاربرد و پرفایده هست. به این که خودتون در اینترنت چجوری سرچ میکنین و چرخ میزنین فکر کنین، قطعاً دلتون میخواد دنبال مواردی برین که به نیاز و علاقه خودتون بیشتر نزدیک باشه و بهتون کمک کنه تا به مشکلاتتون رسیدگی کنین! به فرض اگه در حال جستجوی شیرینیهای خامهای باشین، احتمالاً از تبلیغاتی که مربوط به شیرینیهای خشک هستن صرف نظر میکنین. اگه میدونین که مشتریان شما به دنبال چه چیزی هستن، تمرکز خودتون رو روی این بذارین که فعالیتها، کلمات کلیدی، تبلیغات و صفحه فرود شما بیشتر برای اونها کاربردی و جالب باشه، اینطوری مخاطب تمایل بیشتری به کلیک کردن روی تبلیغاتتون داره.
راههای زیر به شما کمک میکنن تا امتیاز کیفی گوگل ادز خودتون رو افزایش بدین و کاری کنین که مشتریان بیشتری جذب شما بشن و تبلیغات خودتون رو پربازدیدتر کنین.
1. ایجاد گروههای تبلیغاتی ویژه
اولین مورد ارتقای امتیاز کیفی Google Ads اینه که هر گروه تبلیغاتی در شرکت شما باید منحصراً روی یه محصول یا خدمات متمرکز باشه تا تبلیغاتتون برای مشتری ها بیشتر کاربردی به نظر برسه. مشتری عاشق شیرینی شما به احتمال زیاد رو تبلیغ مربوط به شیرینی کلیک میکنه تا یه تبلیغ عمومی درباره غذا. در واقع کاربردی بودن تبلیغاتتون باعث میشه تا کیفیت اونها بالاتر بره و ویژه بودن، یکی از راههای کاربردی بودن تبلیغاتتون هست. به طور مثال، اگه فروشگاه محصولات کیک و شیرینی شما انواع مختلف و متفاوتی از شیرینی رو میفروشه، به این فکر کنین که برای هر نوع شیرینی یه گروه تبلیغاتی مجزا ایجاد کنین، مثلاً یه گروه تبلیغاتی برای شیرینیهای عید نوروز و یه گروه تبلیغاتی دیگه ویژه شیرینی و کیک تولد.
2. انتخاب دقیق کلمات کلیدی
کلمات کلیدی خاصی رو انتخاب کنین که مستقیماً با موضوع ویژه گروه تبلیغاتی و صفحه فرود شما ارتباط دارن. اغلب استفاده از کلمات کلیدی که دو یا سه کلمه دارن بجای استفاده از تنها یه کلمه، موثرتره. برای مثال اگه پکیجهای مختلف شیرینی میفروشین، برخی از کلمات کلیدی که میتونین در نظر بگیرین عبارتند از: باکس هدیه شیرینی یا سینی هدیه شیرینی. کلمات کلیدی عمومی مثل “شیرینی” یا “هدیه” احتمالاً موثر و کارآمد نیستن چون خیلی کلی هستن.
دلتون میخواد بیشتر در مورد کلمات کلیدی فکر کنین؟ از Keyword Planner استفاده کنین چون بهتون کمک میکنه کلمات کلیدی بیشتری پیدا کنین و تخصصیتر عمل کنبن
3. گنجاندن کلمات کلیدی در متن آگهی
کلمات کلیدی خودتون رو در متن آگهی به ویژه در تیتر تبلیغاتتون وارد کنین تا به مردم نشون بدین که تبلیغات شما با سرچ اونها ارتباط مستقیم داره. وقتی افراد عبارات جستجوی خودشون رو در متن تبلیغ شما مشاهده میکنن، متوجه میشن که تبلیغتون احتمالاً با چیزی که خودشون سرچ میکنن مرتبطه. اگه میخواین یه باکس هدیه شیرینی بفروشین و کلمه کلیدیتون عبارت “باکس هدیه شیرینی” رو داره، متن تبلیغ هم باید “باکس هدیه شیرینی” رو در بر بگیره.
4. داشتن تبلیغات ساده اما جذاب
چه تفاوتهایی محصول یا خدمات شما رو در رقابت برجسته و متمایز میکنه؟ سعی کنین کاری کنین که این تفاوتها در تبلیغتون پررنگتر و مهمتر به نظر برسن. آیا تحویل کالای رایگان برای مشتریان دارین؟ آیا موارد خاصی رو میفروشین؟ مطمئن بشین که هر ویزگی و خدمات منحصر بفردی که دارین رو توصیف میکنین و در اختیار مشتریان قرار میدین.
5. استفاده از Call-To-Action
متن تبلیغ شما باید یه فراخوان عمل قوی داشته باشه. فراخوان عمل، کاربران رو ترغیب میکنه تا روی تبلیغاتتون کلیک کنن و به اونها کمک میکنه که بفهمن بعد از رسیدن به Landing Page چه کاری میتونن انجام بدن. در اینجا چند مثال از کلمات call-to-action رو برای شما آوردیم: خرید، فروش، سفارش دادن، جستجو کردن، یافتن، ثبت نام یا sign up، امتحان کردن، پیشنهاد. این دستورالعملها در واقع خیلی راحت مشتری رو به مرحله بعد در خرید راهنمایی میکنن و میتونه امتیاز کیفی تبلیغات گوگل شما رو بهبود ببخشه.
6. تست انواع تبلیغات
برای ارتقای امتیاز کیفی گوگل ادز ، پیشنهادات و عبارات فراخوان عمل مختلفی رو امتحان کنین تا بفهمین چه چیزی برای اهداف تبلیغاتیتون از همه بیشتر موثره. سیستم Google Ads به طور خودکار تبلیغات رو در یه گروه تبلیغاتی میچرخونه و بیشتر وقتها تبلیغاتی با عملکرد بهتر رو نشون میده. به مرور زمان، ممکنه متوجه بشین که برخی از انواع تبلیغات عملکرد بهتری نسبت به تبلیغات دیگه دارن و فلان متن تبلیغی شما موثرتر بوده.
7. بررسی منظم عملکرد شرکت
فعالیتهای خودتون رو مرتباً تست کنن و اونها رو اصلاح کنین تا به نتایجی که میخواین دست پیدا کنین. عملکرد تبلیغ خودتون رو بررسی کنین تا به شما کمک کنه بهترین راهها رو برای دستیابی به اهدافتون کشف کنین. به مرور زمان که تبلیغاتتون رو مشاهده میکنین، متوجه تغییراتی در میزان کلیک روی تبلیغ یا میزان خرید میشین. به عنوان مثال اگه متوجه شدین که مشتریان به یه فراخوان عمل خاص در متن تبلیغتون واکنشی نشون نمیدن، اون تبلیغ رو حذف کنین و مورد دیگهای رو امتحان کنین.
همونطور که دیدین، امتیاز کیفی گوگل ادز در درجه اول معیاری از سودمندی و مفید بودن تبلیغه. ارتقای امتیاز کیفی امریه که در واقع فعالیتهای تبلیغاتی شما رو در گروههایی از کلمات کلیدی که کوچیک، سازمان یافته و کاملاً جامع هستن قرار میده. همچنین تحقیق و سازماندهی بهتر کلمه کلیدی به طور طبیعی کیفیت و ویژگی تبلیغات و محتوای وبسایت خودتون رو بهبود میبخشه و به شما امکان میده مشتریان خاصی رو که به دنبال محصولاتتون هستن رو هدف تبلیغات خود قرار بدین.
مزایای بهبود و ارتقای امتیاز کیفی گوگل
با تجزیه و تحلیل هزاران حساب PPC، ما میدونیم که امتیاز کیفی ارتباط مستقیمی با موفقیت شما در Google Ads و Bing Ads داره. با بهینه سازی امتیازات کیفی خودتون ( optimizing your Quality Scores)، بازگشت سرمایه (ROI/return on investment) بهتری رو برای خودتون فراهم میکنین. هر چی این امتیازات بالاتر باشه، شما CPC یا Cost Per Conversion کمتری پرداخت میکنین. توجه داشته باشین که cost per conversion از cost per click متفاوته.
در واقع cost per conversion هزینهای که برا هر کلیک میپردازین، نیست بلکه هزینهای هست که شما به شرکت تبلیغ کننده خودتون پرداخت میکنین برای وقتی که کسی تبلیغ شما رو میبینه و تصمیم میگیره یه تست رایگان از تبلیغتون دریافت کنه یا محصول شما رو بخره. از اونجایی که هر کلیک منجر به خرید محصول یا دریافت تست رایگان نمیشه، cost per conversion عموما” نسبت به cost per click بیشتره. خوشبختانه امتیازات کیفی خوب و بالا هم cost per conversion و هم cost per click رو براتون کاهش میده.
به طور کلی، هر چی امتیاز کیفی شما در Google Ads و Bing Ads بالاتر باشه، cost per conversion شما پایینتره. به یاد داشته باشین که امتیاز کیفی بالا روشی از گوگل است که بهتون نشون میده که تبلیغات کلیکی شما ( PPC ad) تونسته به خوبی تقاضا و نیازهای مشتریان شما رو برآورده کنه. زمانی که بتونین بهتر نیازهای احتمالی مشتریان رو تامین کنین، گوگل بابت تبلیغ کلیکی شما هزینه کمتری ازتون دریافت میکنه.از اونجایی که Quality Score در گوگل ادز مشخص میکنه که کجا و چندبار تبلیغاتتون نشون داده میشه، این نکته مهمه که با کار مداوم روی اکانت خودتون، رتبه خودتون رو بالا ببرین.
تصویر زیر بیانگر اینه که به فرض مثال اگه امتیاز کیفیتون 4 باشه، CPC یا Cost-Per-Click شما 25 درصد افزایش پیدا میکنه، اما اگه امتیاز شما 10 باشه، به میزان 50 درصد CPC شما کاهش پیدا میکنه.
چجوری بفهمیم امتیاز کیفی ما چنده؟
با عوامل موثر بر تعیین Quality Score آشنا شدیم، الان قصد داریم بفهمیم کدوم فاکتور(ها) در میزان امتیازتون تاثیر بیشتری داشتن و شما چه امتیازی کسب کردین؟
شما میتونین با مشاهده جدول کلمات کلیدی یا Keywords در بخش AdWords، امتیاز کیفی خودتون رو چک کنین. برای انجام این کار روی تب Campaigns در قسمت بالای منوی AdWords کلیک کنین، سپس به keywords برید. پس از ورود به این بخش، روی white speech bubble یا کادر سفید رنگ موجود در کنار استاتوس هر کیورد کلیک کنین تا بتونین جزئیات درباره Quality Score خودتون رو مشاهده کنین.
همچنین میتونین میزان کلیک بر روی تبلیغتون، کاربرد و مفیدی تبلیغ و بازدیدهای Landing Page رو ببینین. اگه به هر دلیلی روش قبلی موفقیت آمیز نبود، روش دوم برای بررسی امتیاز کیفیتون، فعال کردن ستون Quality Score در قسمت AdWords است. ابتدا تب Campaigns در AdWords رو انتخاب کنین و بعد به بخش keywords برین. پس از ورود، مطمئن بشین که ستون Quality Score قابل مشاهده هست. برا این کار روی منوی کشویی ستونها در نوار ابزار (toolbar) کلیک کنین و modify columns رو انتخاب کنین. در اونجا میتونین ویژگیهایی مثل Quality Score رو اضافه کنین و save رو بزنین. وقتی ستون جدید رو اضافه کردین، جدول شما باید به شکل زیر باشه:امتیاز کیفی شما برای هر فعالیت و کلمه کلیدی اکنون در ستونی که جدیداً اضافه کردین ظاهر میشه. این قسمت نه تنها امتیاز کیفی فعلی رو بهتون نشون میده، بلکه میتونه داده های قدیمی و قبلی رو هم در اختیارتون قرار بده. این کار برای پیگیری تاثیر تغییرات امتیاز کیفی شما هم مفیده.
امتیازات کیفی پایین در گوگل Ads اساساً نتیجه عدم ارتباط بین کلمات کلیدی، گروه های تبلیغاتی، متن آگهی و محتوای صفحه فرود است. وقتی که یه اکانت در Google Ads شامل کلمات کلیدی سازمان یافته در گروههای کلمه کلیدی مناسب باشه، متن آگهی به گروههای تبلیغاتی خاصی مربوط باشه و صفحات فرود با پیشنهاد متن تبلیغاتی در ارتباط باشن، امتیاز کیفی بالا به طور طبیعی بدست میاد. اگرچه هیچ پاسخ راحت و بیعیب و نقصی برای ارتقا دادن فرمول امتیاز کیفیتون وجود نداره، اما توجه دقیق به کاربردی و سودمند بودن تبلیغاتتون میتونه امتیازات شما رو خیلی بهبود ببخشه.