مقالات آموزشی

بازاریابی بین المللی چیست؟ صفر تا صد بازاریابی بین الملل

مفید بود؟

بازاریابی بین المللی چیه؟ آیا می‌خواید همه چیز رو در خصوص بازاریابی بین المللی بدونین؟ با ما همراه باشین. همونطور که پیش می‌ریم، فناوری جهش‌هایی در ارتباطات، حمل و نقل و جریان‌های مالی ایجاد می‌کنه. این تغییرات باعث میشه تا جهان کوچک‌تر و کوچک‌تر به نظر برسه. برای شرکت‌ها و مصرف کنندگان این امکان وجود داره که به لطف پیشرفت در تجارت بین الملل در هر کشور در سراسر جهان تجارت کنن. طبق گزارش سازمان تجارت جهانی، حجم تجارت بین المللی کالاها بین سال‌های 1951 تا 2010 ، 33 برابر شده. مارک‌ها و محصولاتی که کشور سازنده اونها یه کشور واحده، در کشورهای دیگه با شور و شوق پذیرفته می‌شن. به طور مثال، کیف‌های دستی لوئیس و BMW و قهوه کلمبیا که همه محصولات خارجی هستن، نمادهای کیفیت محصول در ایالات متحده هستن. و بسیاری از مارک‌های آمریکایی مثل کمپانی برادران وارنر، پایه‌های مشابهی در خارج از آمریکا دارن.

با این حال جهانی سازی به همان اندازه چالش‌هایی ایجاد کرده، که مارک‌هایی که در خارج از کشور سرمایه گذاری می‎کنن، فرصت‌هایی رو ایجاد می‌کنن. از اونجا که مصرف کنندگان گزینه‌های بیشتری برای محصولات مشابه دارن، شرکت‌ها باید اطمینان حاصل کنن که محصولات اونها از نظر قیمت، با حفظ کیفیت، مقرون به صرفه هستن. علاوه بر این، محصولات نمی‌تونن به شکل یکسان در سراسر جهان به بازار عرضه بشن. احتیاج بازاریابی بین المللی بیش از دونستن زبان کشور مقصد در نظر گرفته میشه و این شامل فرهنگ، اشباع بازار و رفتارهای مشتری هست.

 

شرکت‌های آمریکایی و اروپایی، تلاش‌های بازاریابی بین المللی خود رو به چیزی فراتر از صادرات تبدیل کردن. یعنی چی؟ یعنی این که اونها مارک تجاری خود رو متناسب با تفاوت در مصرف کنندگان، جمعیت و بازارهای جهانی تنظیم کردن. یک نمونه از شرکت‌هایی که این کار رو بسیار خوب انجام دادن شامل کوکاکولا هست که کشف کرد کلمه «diet» به معنی «رژیم» در آمریکای لاتین، مفهوم منفی داره و نام کالای «صفر کالری» خود رو به Coke lite برای اون کشورها تغییر داد. یو پی اس که در آمریکا به کامیون‌های قهوه‌ای معروفه، بعد از اطلاع از این که کامیون‌های برجسته قهوه‌ای اونها شبیه کامیون‌های اسپانیایی هست، ناوگان دیگه‌ای به رنگ دیگه ایجاد کرد.

بازاریابی بین المللی چیه؟

بازاریابی بین المللی استفاده از اصول بازاریابی در بیش از یه کشور، خارج از مرزهای ملی هست. بازاریابی بین الملل مبتنی بر گسترش استراتژی بازاریابی محلی یه شرکته. با توجه ویژه به شناسایی، هدف گیری و تصمیم گیری در سطح بین المللی! طبق انجمن بازاریابی آمریکا: بازاریابی بین المللی ، فرآیند چند ملیتی برنامه ریزی و اجرای ایده، قیمت گذاری، تبلیغ و توزیع ایده‌ها، کالاها و خدمات برای ایجاد مبادلاتیه که اهداف فردی و سازمانی رو برآورده می‌کنه.

چه کسانی از بازاریابی بین المللی استفاده می‌کنن؟

پیشرفت سریع فناوری به معنای از بین رفتن موانع ارتباطی جغرافیایی و فرهنگیه. حتی مشاغل کوچک‌تر بدون حضور فیزیکی در کشورهای دیگه می‌تونن محصولات خود رو در سطح یبن المللی بازاریابی کنن و به فروش برسونن. این موضوع به این معنیه که تقریباً هر کسی تمایل داشته باشه می‌تونه بازاریابی بین المللی داشته باشه. اما بسته به فکر و تحقیقاتی که در استراتژی بازاریابی بین المللی انجام می‌شه، با موفقیت در سطوح مختلفی این کار رو انجام خواهد داد.

شرکت‌های فروش کالاهایی که محدودیت گمرکی دارن، مثل مواد غذایی و گیاهان زنده، باید قبل از بازاریابی محصولات خود در سطح بین المللی، با یه فرآیند نظارتی دقیق‌تر برخورد کنن. اگرچه این شرکت‌های فروش ممکنه در راه اندازی تجارت صادرات بین المللی خود با دشواری‌های بیشتری روبرو بشن، اما این فرصت رو دارن که محصولات بومی خودشون رو در کشورهای دیگه عرضه کنن. کشورهایی که به هیچ طریق دیگه ای نمیتونن به این محصولات دسترسی داشته باشن.

انواع دیگه شرکت‌ها که اغلب در سطح بین المللی عملکرد خوبی دارن، شامل شرکت‌هایی هستن که در صادرات، سرمایه گذاری‌های مشترک و سرمایه گذاری‌های مستقیم شرکت دارن.

پرسش
صادرات چیه؟

شرکت‌های برجسته‌ای که در بازاریابی صادرات خارجی خود به ایالات متحده فعالیتهای بسیار خوبی انجام می‌دن شامل نوشابه‌های فانتا، هوندا و غول خرده فروشی H&M هست. در حقیقت H&M، سه و نیم میلیون دلار برای تبلیغات 30 ثانیه‌ای در جریان Super Bowl 2012 پرداخت کرد.

سوالی که در این بخش پیش میاد چیه؟ این که شرکت‌هایی که سرمایه گذاری مشترک می‌کنن هدفشون چیه؟ این نوع شرکت‌ها تلاش مشترک برای منافع 2 یا چند کسب و کار می‌کنن. یکی از معروف‌ترین داستان‌های موفقیت در سرمایه‌گذاری مشترک بین المللی متغلق به شرکت سونی اریکسون هست. مشارکتی بین یه شرکت الکترونیکی ژاپنی و یه شرکت مخابرات سوئدی! استراتژی بازاریابی بین المللی اونها متشکل از رنگ‌های روشن و اشکال مدرنه که به شناخته شدن سرمایه گذاری مشترک در سراسر جهان کمک کرده.

یه شرکت سرمایه گذاری مستقیم با هدف تولید یک محصول یا بخشی از محصول در خارج از کشور، دارایی ثابت خود رو در یه کشور خارجی قرار میده. به عنوان مثال، کامپیوترهای Dell، یه شرکت آمریکایی با کارخونه‌هایی در بسیاری از کشورهاست که کامپیوترهای شخصی رو از قطعات ساخته شده در سراسر جهان اسمبل می‌کنه. خب، Dell با تاکید استثنایی بر نیازهای مشتری و سفارشی سازی، کامپیوترهای خود رو به بازار عرضه می‌کنه.

آمار و اطلاعات
لازم به توجه که بدونین برخلاف سایر شرکت‌هایی که محصولات پیش ساخته رو می‌فروشن، کامپیوترهای Dell بعد از سفارش مشتری به صورت سفارشی مونتاژ می‌شن.

مشتری‌ بازاریابی بین المللی کیه؟

 

جواب این سوال کاملاً شفافه. بسته به مارک یا برند شما، هر شهروند خارجی مشتری بالقوه‌ای هست. اما چطوری یه تیم بازاریابی می‌فهمه که چطوری می‌تونه در یه بازار بین المللی کار کنه؟ این مسئله ممکنه برای بازاریابان بین المللی کمی چالش برانگیز باشه. چرا که مشتریانی که در بازارهای خارجی هستن، عادت‌ها و الویت‌های خرید متفاوتی نسبت به مشتریانی دارن که بازاریاب با اونها آشناست. با ردیابی این مشتریان خارجی از طریق تحقیقات بازار و نظرسنجی‌های فرهنگی، بازاریاب‌ها می‌تونن بهترین روش‌های دستیابی به این مشتریان رو کشف کنن.

تلاش برای بازاریابی برند تجاری بین مشتریان بین المللی، بدون تحقیق فقط دردسرساز هست. تجربه بارها و بارها ثابت کرده که توجه دقیق به عقاید و اعتقادات و تعصبات یه فرهنگ در بازاریابی بین المللی مهمه.

مثال
به عنوان مثال، در فرهنگ مسلمانان، سگ‌ها حیوانات کثیفی هستن. در نتیجه موقعیت یه سگ به عنوان ” بهترین دوست انسان موقعیت تثبیت شده یا جالبی نیست.

چگونه یه برنامه بازاریابی بین المللی تدوین و به کار گرفته میشه؟

تهیه یه برنامه بازاریابی بین المللی برای یه شرکت کوچک یا متوسط ممکنه دشوار باشه، چون این نوع شرکت‌ها به طور کلی تخصص یا بودجه لازم برای راه اندازی این کمپین رو ندارن.

پرسش
این نوع شرکت‌های کوچک یا متوسط باید چه کنن؟

این نوع شرکت‌ها می‌تونن با مشارکت در گروه دیگه‌ای یا استخدام کارشناسان بازاریابی با آگاهی از بازارهای خارجی، تحقیقات فرهنگی خود رو انجام بدن و این کار رو به شکل موفق‌تری اجرا کنن. خواه یه شرکت، شراکت با آژانس خارجی دیگه‌ای رو انتخاب کنه یا نماینده داخلی بازاریابی بین المللی رو استخدام کنه، مهم‌ترین وجه ایجاد یه کمپین بازاریابی بین الملل موفق، تحقیقاتیه که انجام می‌دن.

پرسش
تحقیقات چرا اینقدر در بحث بازاریابی بین المللی مهمه؟

تحقیقات، ماموریت بازاریابی شرکت رو در هنگام پیشبرد به اطلاع دیگران می‌رسونه و به شرکت این امکان رو میده که پتانسیل خود رو در بازارهای جدید به حداکثر برسونه. پس از اتمام تحقیقات و انتخاب بازار، کارشناسان باید استراتژی بازاریابی یه برند رو بررسی و اصلاح کنن تا متناسب با مشخصات جمعیتی مخاطبان رو هدف قرار بده. در این مرحله استخدام نمایندگانی از کشور مقصد به شما اطمینان میده که همه اختلافات فرهنگی به طور مناسب و با حساسیت کنترل می‌شن.

برای یه برند بین المللی در حال ظهور، ایجاد مشارکت و شبکه سازی با سایر شرکت‌ها در این کشور برای موفقیت ضروریه. شرکای موجود در یه بازار هدف به شرکت‌های جدید کمک می‌کنن تا خود رو در بازارهایی مستقر کنن که کمتر کسی سراغشون رفته.

خیلی مهمه که یه استراتژی بازاریابی بین المللی رو به صورت فصلی بررسی کنین. حتی اگه شرکتی نمایندگان خود رو برای سفر به بازارهای خارجی بفرسته، پیدا کردن نبض یه کمپین بازاریابی در خارج از کشور بسیار دشوارتره. این موضوع به این معنیه که نتایج باید بسیار دقیق ردیابی بشن و باید به طور مرتب اصلاحاتی انجام بشه تا به محصول کمک کنه و جایگاه مناسبی برای موفقیت اون محصول کسب بشه. در کل، کارها در بازاریابی اینترنشنال کمی پیچیده‌تر و چالش برانگیزتره.

چه مشاغلی با استراتژی‌های بازاریابی بین المللی کار می‌کنن؟

 

از اونجا که تجارت بین المللی عمدتاً از طریق اینترنت و تلفن انجام می‌شه، یه متخصص بازاریابی بین الملل باید درک کاملی از تغییر فناوری‎ها و همچنین درک فرهنگ‌های مختلف و اقتصاد جهانی داشته باشه. حرفه بازاریابی بین المللی به خصوص برای فردی مناسبه که درک سیاسی، مهارت‌های اقتصادی و ارتباطی خوب و هنر گوش دادن داره و به زبان مقصد هم مسلطه.

مدیران بازاریابی

  • مدیران بازاریابی چیکار می‌کنن؟

کمپین‎های بازاریابی بین المللی معمولاً توسط یه مدیر بازاریابی با دانش و آموزش لازم جهت مدیریت و هدایت موثر یه کمپین جهانی جامع هدایت می‌شن. به طور معمول، مدیران بازاریابی بر کلیه فعالیت‌های بخش بازاریابی و تبلیغات یه شرکت به صورت محلی و خارج از کشور نظارت می‌کنن. این مدیران، دستورالعمل‌های تجاری و استراتژی‌های رشد رو ایجاد می‌کنن. نیازهای مشتری در بازارهای خارجی رو ارزیابی می‌کنن و برنامه‌های بازاریابی وابسته به فرهنگ رو تغییر می‌دن. این جایگاه شغلی، یه مولفه اصلی در تضمین موفقیت یه کمپین بازاریابی اینترنشنال هست.

  • این مدیران به چه آموزش و مدرکی احتیاج دارن؟

بیشتران مدیران بازاریابی حداقل دارای مدرک لیسانس بازاریابی یا لیسانس در یک گرایش مرتبط مدیریت مانند ارتباطات، تبلیغات یا تجارت هستن. برای یه مدیر بازاریابی بین المللی ، تسلط کامل به زبان بین المللی بسیار سودمند هست. مدیران بازاریابی به طور کلی از موقعیت‌های بازاریابی سطح پایین شروع می‌کنن و در پله‌های شغلی پیشرفت می‌کنن.

هماهنگ کننده‌های بازاریابی

  • هماهنگ کننده‌های بازاریابی چیکار می‌کنن؟

یه هماهنگ کننده بازاریابی، وظایف روزمره مشخصی داره. اونها شخصیت پردازی یه برند رو در همه بازارها سازماندهی و اجرا می‌کنن. در مورد بازاریابی بین المللی ، ممکنه برای هر بازار خارجی یک هماهنگ کننده بازاریابی استخدام بشه تا اطمینان حاصل بشه که برند و پیام اون برند به طور مناسب در همه فرهنگ‌ها در برنامه معمول استفاده میشه.

  • هماهنگ کننده های بازاریابی چه آموزش و مدرکی لازم دارن؟

بیشتر هماهنگ کنندگان بازاریابی به مدرک کارشناسی در بازاریابی، برنامه ریزی رویداد یا یه زمینه مرتبط نیاز دارن. اما به طور کلی نسبت به سایر موقعیت‌ها در زمینه بازاریابی بین الملل به تجربه کمتری نیاز دارن. هماهنگ کنندگان بازاریابی باید مهارت‌های مدیریتی و سازمانی عالی داشته باشن و بتونن چندین پروژه رو در مهلت‌های محدود مدیریت کنن. باز هم تسلط به یه زبان خارجی بسیار مفیده. در کل، در زمینه بازاریابی اینترنشنال دانستن و تسلط به زبان‌های دیگه می‌تونه خیلی مفید و موثر باشه.

مترجم‌ها

  • مترجم‌ها چیکار می‌کنن؟

حتی اگه بیشتر اعضای یه تیم بازاریابی بین المللی به زبان دوم تسلط داشته باشن، بهترین کار این که یه مترجم رو در کارمندانی که با ظرافت‌ها و گفته‌های منحصر به فرد یه زبان در بازار هدف آشنا هستن داشته باشین. به عنوان یه متخصص زبان، یه مترجم کمک می‌کنه تا معاملات تجاری بدون مشکل از گذر موانع زبانی انجام بشه. مترجم‌ها می‌تونن از بروز سوءاستفاده در بازاریابی اینترنشنال جلوگیری کنن.

  • مترجم ها به چه آموزش و مدرکی احتیاج دارن؟

در اکثر مواقع یه مترجم، تحصیلات رسمی خود رو به زبان تخصصی انجام میده، مثل مدرک لیسانس در اسپانیایی یا ایتالیایی. با این حال، یه مترجم همچنین می‌تونه یه متخصص متولد شده در یک کشور خارجی باشه که زبان دوم یا سوم یا حتی چهارم اون انگلیسیه.

تحصیل در رشته بازاریابی

داشتن مدرک بازاریابی برای شروع کار در بازاریابی بین المللی ضروریه. تحصیلات در رشته بازاریابی می‌تونه در تحقق اهداف زیر به شما کمک کنه:

  1. درک گسترده بازار و فرهنگ
  2. درک نیاز مشتری و شناسایی رفتار مشتری
  3. یادگیری تکنیک‌های برند سازی
  4. استفاده از استراتژی‌های ارتباطی در همه رسانه‌ها
  5. یافتن بهترین راه برای ادامه کار

یکی از بزرگترین فواید تحصیل در این رشته، امکان فعالیت در حوزه بازاریابی بین المللی با در دست داشتن مدرک دانشگاهی در بازاریابی هست. فارغ التحصیلان بازاریابی، دانش تبلیغات، هوشمندسازی مصرف کننده و فرهنگی و مهارت‌های ارتباطی لازم رو برای ایجاد یه حرفه موفق رو دارن. بیشتر سازمان‌هایی که یه تیم بازاریابی یکپارچه استخدام می‌کنن، حداقل به مدرک لیسانس بازاریابی نیاز دارن. اونها همچنین به دنبال افرادی با مهارت‌های خلاقیت قوی و توانایی دیدن تصویر کلی در عین توجه به جزئیات هستن. کسب مدرک تحصیلی از یه دانشگاه معتبر شما رو از دانش پیش زمینه مناسب برای ایجاد حرفه خود مطمئن میک‌نه و موفقیت شما رو در این زمینه تضمین می‌کنه.

در این مقاله سعی شد تا صفر تا صد بازاریابی بین المللی و مشاغل مطرح در زمینه بازاریابی اینترنشنال رو به شما معرفی کنیم. امیدواریم این نوشتار برای شما مفید بوده باشه. سوالات و نظرات خود رو با ما به اشتراک بذارین.

Author

مدیریت سایت

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.