هم ما و هم احتمالاً شمایی که دارین این مقاله رو میخونین، همه میدونیم که ایجاد محتوای با کیفیت در زمینه بازاریابی محتوا خیلی ارزشمند و مهمه. آمار میگه که روزانه داره بیشتر از ۲ میلیون پست وبلاگ منتشر میشه. طبق این آمار شما اگه بخواین دیده بشین نیاز دارین محتوای با کیفیت و برجستهای تولید کنین. خب الان واستون سوال شد که «چطور میتونم محتوای با کیفیت تولید کنم که جذب ترافیک کنه؟». مقاله فعلی ما این کار رو واسه شما آسون میکنه. امروز ۵ تا از تکنیک های تولید محتوا که به شما کمک میکنه کیفیت محتوا خودتون رو بالا ببرین، معرفی میکنم ?
۱. عنوان جذاب بنویسین
هدف یک عنوان اینه که خوانندهها رو مجبور به خوندن جمله اول بکنه. اگه در نگاه اول توجه و حواس خوانندهها رو به خودتون جلب نکنین، احتمال این که اونها رو از دست بدین خیلی زیاد میشه. اینجاست که صرف نظر از این که چه محتوای عالی تولید کردین، تمام تلاشهای شما در فرآیند تولید محتوا هدر داده شده. برای همین اولین تکنیک تولید محتوا رو اختصاص میدیم به عنوان جذاب.
همه عناوین عالی دارای یک یا چند ویژگی هستن که به شرح زیر است:
- عنوان باید منحصر به فرد باشه. مخاطب مورد نظر شما ممکنه مقالاتی مانند مقالهای که شما مینویسن رو بخونه، اگه عنوان منحصر به فردی نداشته باشین، مخاطب فکر میکنه این همون قبلیه. شما باید مطمئن بشین که هیچ کس دیگهای از عنوان مقاله شما استفاده نمیکنه و این عنوان در انحصار شماست.
- عنوان باید خاص باشه. باید در عنوان اطلاعات کافی برای خواننده ها ارائه بدین تا بدونن چرا دارن وقت ارزشمند خودشون رو فدای خوندن مقاله شما میکنن.
- عنوان باید حس ضروریت رو انتقال بده. عنوان شما باید حسی به خواننده شما القا کنه که اگه محتوایی رو نخونه و نبینه چیزی رو از دست داده.
۲. پست های طولانی ایجاد کنین
به عنوان یکی از تکنیک های تولید محتوا میشه به تولید پست های طولانی اشاره کرد. هرچی پستی که ایجاد میکنین طول بیشتری داشته باشه، با کیفیتتر در نظر گرفته میشه. شاید شما هم شنیده باشین که Google وبلاگهایی رو دوست داره که دائماً به روز میشن. برای مثال شما سعی کردین تا میتونین در محدوده ۴۰۰ تا ۶۰۰ کلمه پست منتشر کنین ولی علیرغم وقت و تلاشی که صرف این کار کردین، پیشرفت قابل توجهی در ترافیک شما مشاهده نمیشه!
در این قسمت میخوام چند تا فکت بهتون نشون بدم:
- SERPIQ تحقیق کرده و دیده پیج هایی که در رتبه اول گوگل قرار گرفتن، بیشتر از ۲۰،۰۰۰ کلمه کلیدی داشتن. اونا به این نتیجه رسیدن که مقاله های طولانیتر، رتبه بهتری در گوگل دارن.
- پروفسور جونا برگر از وارتون، دریافت که محتوای طولانیتر، ۷۶.۸٪ احتمال ویروسی شدن داره. میانگین تعداد کلمات از ۱۰ نتیجه برتر در گوگل چیزی بیشتر از ۲۰۰۰ کلمه بوده (نکته مهم اینجا اینه که محتوای شما باید مفید باشه، بین طولانی بودن و مفید بودن تفاوت هست). پس چرا اکثر بلاگ ها پستهایی با نهایت ۴۰۰ یا ۵۰۰ کلمه دارن؟ چون نوشتن پست ۵۰۰ کلمهای هم آسونه هم ارزون.
در این قسمت چند راه برای طولانی کردن پست ها به شما نشون میدم:
- مثالهای واقعی اضافه کنین: ممکنه مشتری یا خوانندهای داشته باشین که از مشاوره شما بهرهمند شده باشه. خب درباره همون افراد، تجربیات و این که چه نوع نتایجی به دست آوردن، بنویسین. خواننده ها دوست دارن از استراتژیهایی که شما برای به دست آوردن نتیجه استفاده کردین بهره ببرن. حتی اگه نمونههای شخصی ندارین، میتونین اون چیزی که بقیه انجام دادن رو نقل کنین (گرچه الویت با تجربه شخصی شماست).
- عمیقتر بشین: بیشتر محتوای آنلاین امروز عمق نداره. مثلاً یه مقاله کاهش وزن رو در نظر بگیرین. ممکنه حاوی یک لیست شامل نکاتی مانند “ردیابی کالری دریافتی” شما باشه. حالا شما میتونین با تهیه لیستی از سوالات متداول و پاسخ دادن به اونها، عملکرد خودتون رو بهتر کنین و به عمق محتوای خودتون اضافه کنین: بهترین برنامه برای ردیابی کالری چیه؟ تقریباً چند کالری در روز باید دریافت کنم؟ آیا کالری “خوب” و “بد” وجود داره؟ خواننده ها عاشق محتوای غنی هستن که تمام جزئیات رو در بر گرفته.
۳. مقدمههای خودتون رو کوتاه نگه دارین
مقدمه شما دومین عنصر مهم در محتوای شما پس از عنوان است. هدف از مقدمه به عنوان یکی از تکنیک های تولید محتوا ، ترغیب خواننده به خوندن ادامه مقاله است. من مقالههایی با مقدمههای طولانی زیاد دیدم و این چیزی نیست که شما میخواین و بهش نیاز دارین.
از بین کلیه بازدیدکنندگان در وبسایت شما، تقریباً ۱۰٪ به هیچ عنوان اسکرول نمیکنن. برای این که افرادی بیشتری رو برای خوندن مطالب خودتون ترغیب کنین، باید یه مقدمه قدرتمند و قانع کننده داشته باشین تا افراد رو درگیر کنه.
چند راه برای نوشتن یک مقدمه خوب به شما میگم:
- جمله اول خودتون رو کوتاه کنین. خواننده های شما میتونن جملات کوتاه رو بهتر هضم کنن. پس از مقدمه شما وحشت نمیکنن!
- مقدمه رو مختصر کنین. خواننده ها معمولاً بازه توجه کوتاهی دارن. بیشتر مواقع بیصرانه دنبال اصل داستان هستن.
- موضوع مقاله رو در مقدمه ارائه بدین. در مقدمه، طی یکی دو جمله، موضوع مقاله خودتون رو به طور شفاق بیان کنین و به مزایایی اشاره کنین که خواننده طی خوندن مقاله به اونها دست پیدا میکنه.
- به نگرانی یا مشکلی که مخاطب شما داره درمقدمه اشاره کنین. مقاله شما باید با هدف حل یک مشکل برای خواننده شما باشه. پس نشون بدین که انتظار خواننده رو در ادامه مقاله برآورده کردین.
- مقدمه رو در قالب یک داستان بگین. داشتن روایت محتوای شما، اجازه نمیده دیگران حس کنن طولانیه و اونها رو درگیر و جذب میکنه.
۴. پرسونای مخاطب خودتون طراحی کنین
یک ذهنیت رایج در تولید محتوا اینه میگه که :«هرچه بتونین برای افراد بیشتر بنویسین، بهتره!» اگه سعی در جذب همه داشته باشین در نهایت هیچکس رو نمیتونین جذب کنین. یکی از تکنیک های تولید محتوا طراحی پرسونای مخاطب هستش. داشتن پرسونای مخاطب باعث میشه مطلب شما عمیقتر و مرتبطتر باشه. انجام تحقیق درباره شخصیت مخاطبان هم به شما در تولید ایدههای محتوایی کمک میکنه.
قدم اول: از بازار هدف خودتون شروع کنین
شما میتونین با نگاه کردن به مشتریان موجود، توسعه پرسونای خودتون رو شروع کنین. انواع مشتری هایی که شما رو دوست دارن کیا هستن؟ اگه دایره مشتریان شما به اندازه کافی بزرگ نیست، به مشتری های ایدهآل خودتون فکر کنین.
قدم دوم: علایق اونها رو کشف کنین
قدم بعدی در تکنیک های تولید محتوا اینه که منافع مخاطبان مورد نظر خودتون رو در نظر بگیرین. اونچه اونها در رسانه های اجتماعی عمده مثل لینکدین و توییتر به اشتراک میزارن رو مرور کنین و نکات زیر رو یاد داشت کنین:
- چه موضوعاتی رو به اشتراک میزارن؟
- چه کسانی رو دنبال میکنن؟
- فرمتهای ایدهآل پست اونها چیه ( آیا یک لیست، ویدیو یا اینفوگرافیک است)؟
هدف شما اینه که در آخر لیستی از موضوعات مورد علاقه مخاطبان رو داشته باشین.
قدم سوم: شروع به ساختن پرسونا کنین
بر اساس تحقیقاتی که در مرحله یک و دو انجام دادین، سوالات زیر رو از خودتون بپرسین:
- بزرگترین مشکلاتی که مخاطب ها سعی در اون دارن چیه؟
- مخاطبان چه چیزی بیشتر احتیاج دارن؟
- مخاطبان اطلاعاتی رو جستجو میکنن؟
- چه روندهایی بر موفقیت تجاری یا شخصی مخاطبان تاثیر گذاره؟
- مخاطبان تمایل به مصرف آنلاین چه نوع اطلاعاتی دارن (آموزشی یا سرگرمی؟ آیا تمایل دارن فیلم تماشا کنن یا تو وبینار شرکت کنن)؟
هیچ نوع قانونی در مورد نوع اطلاعاتی که باید در پرسونا وارد کنین وجود نداره. چند ویژگی وجود داره که شامل موارد زیر میشه:
- گروه سنی، جنسیت، موقعیت مکانی، عنوان شغلی، وضعیت مالی، نیازها/چالشها، رویاها و اینکه چگونه از وب استفاده میکنن.
درحال حاضر، شما باید شرح مختصری از مشخصات جمعیتی، نیاز ها و رفتارهای مخاطب خودتون داشته باشین.
۵. اشتراک پذیری رو در الویت قرار بدین
پس از تعیین پرسونای مخاطب، گام بعدی انتخاب موضوع است. و اینجا جاییه که اکثر ما گیر کردیم. ما مطالبی مینویسیم که خواننده ها به اونها اهمیتی نمیدن و در آخر فقط وقت و تلاش خودمون رو هدر دادیم.
شما باید محتوایی بنویسین که محبوبیت اون اثبات شده باشه. یکی از روشهای کاربرد این مفهوم استفاده از تکنیک آسمان خراش توسط برایان دین است.
قدم اول: محتوایی که ارزش لینک داشته باشه انتخاب کنین
مرحله اول به این معناست که محتوایی که انتخاب میکنین قبلاً هم به وفور اشتراک پیدا کرده باشه و هم بک لینک ایجاد کرده. قبل از شروع، اطمینان حاصل کنین لیستی از کلمات کلیدی دارین که میخواین برای اونها رتبه بندی کنین.
در این قسمت چند روش برای انجام این کار بهتون معرفی میکنم: