قابلیت سئو میتونه به شما در پشتیبانی پروژههای مهم و خرید سهامداران کمک کنه. در این مقاله ایدههایی راجع به چگونگی فعال کردن قابلیت سئو در سازمان به شما ارائه میدیم. آیا تا به حال سعی کردین که پروژه سئو رو پیاده سازی کنین؟ و از IT، توسعه، محصول، طراحی UX، مارک تجاری، استراتژی محتوا یا هر تیم غیر سئویی دیگه بهره بگیرین؟ اگه اینطوریه پس شما تنها نیستین!
باید اینو بدونین که سئو سایت اغلب به تیمهای دیگه وابسته است و پروژه شما بدون پشتیبانی مناسب یه پروژه شکست خورده به حساب میاد بنابراین خرید ذینفعان یه فاکتور مهم و در عین حال چالش برانگیز برای اجرای یک پروژه سئو هست.
در حقیقت استراتژی های سئو سایت سایت مثل داشتن صندلیهای خالی دور یه میزه! با این حال متخصصان سئو و سئو کاران باید هدف گیری و تلاش زیادی داشته باشن؛ چرا که اگه فرصتی برای سخنرانی در اون میز به شما داده نشه یا اگه به جلسه مناسب دعوت نشین؛ این صندلی خالی چه ارزشی داره؟ اشتباه نکنین! نشستن دور میز اولین قدم مهمه اما همین صندلی کافی نیست. در عوض باید به این مسئله فکر کنیم که چطوری میتونیم افرادی که در تیم سئو نیستن رو قادر کنیم تا بهترین تصمیمات مربوط به سئو رو بگیرن و به تنهایی از این کانال دفاع کنن صرف نظر از این که دور میز نشستن یا نه!
قابلیت سئو کلید اجرایی کردن کاره
بسیاری از اوقات وظیفایف شما به عنوان متخصص سئو شما رو مجبور میکنه به عنوان دروازهبان یا به قولی به عنوان سرایدار عمل کنین. شما به عنوان دروازهبان هر گونه محتوا و تصمیم فنی رو با QA متهم میکنین تا مطمئن شین از بهترین روشهای سئو استفاده شده. شما به عنوان سرایدار مجبورین در صورتی که تیمهای دیگه تصمیمی بگیرن که به طور حتم مانع پیشرفت سئو بشه یا به اون آسیب بزنه رو متوقف کنین و اون رو اصلاح کنین.
هیچ کدوم از موقعیتها ایده آل نیست. اینجا دقیقاً زمانیه که فعال کردن قابلیت سئو در سازمان میتونه به شما کمک کنه. قابلیت سئو فرآیند اشتراک مداوم دانش، منابع و ابزارهای جستوجوگرها با تیمهای دیگه است؛ به طوری که اونها قادرن همیشه با بهترین روشهای جستوجوگرها برای هر پروژه همسو بشن. ایجاد این پروسه در سازمان شما سئو رو دموکراتیک میکنه و به دیگران کمک میکنه تا سئو رو به عنوان یه طرز فکر توسعه بدن. در اینجا برخی از پیامدهای مثبت انجام این پروسه رو برای شما بازگو میکنیم:
1. در این روش از طرف چندین تیم پشتیبانی ساپورت میشین، بنابراین گرفتن و خرید پروژه برای شما آسونتر میشه.
2. وقتی افراد دیگه دارن برای کارهای دیگه نقشه میکشن، شما به فکر استراتژیهای سئو هستین!
3. بازدههای گردش کار رو توسعه میده.
4. اجازه میده تا برای اجرای استراتژیهای بین کانال و تیم هماهنگی باشه.
به این ترتیب با مسئولیتهایی که در کل سازمان تقسیم میشه، سئو به یه ورزش تیمی تبدیل میشه. در اینجا شما دیگه لازم نیست نقش دروازهبان یا سرایدار رو بازی کنین.
در این قسمت چند ایده جهت چگونگی فعالسازی قابلیت سئو در سازمان برای شما گفتیم.
آموزش بدین … موعظه نکنین!
ما تمایل داریم که از اصطلاحات فنی زیادی در سئو استفاده کنیم. این مسئله باعث میشه افرادی که از این اصطلاحات سر در نمیارن از سئو زده شن و این کار رو شروع نشده رها کنن و این باعث میشه قابلیت سئو فعال نشه.
هدف شما در این ایده اینه که از این ریاکشنهای منفی افراد جلوگیری کنین. هر بار که شما یه پیشنهاد سئو رو ارائه میکنین اون رو به عنوان یه مورد کوچیک تجاری سئو یا یه مقاله قانع کننده تصور کنین. شما قصدتون اینه که مخاطبان خودتون رو مشغول نگه دارین و کاری کنین که خواهان خدمات یا محصول شما بشن و نتیجه اون فعال کردن قابلیت سئو در سازمان باشه. زمانی که شما یه ایمیل SEO POV ارسال میکنین یا از شما خواسته میشه که دادههای سئو رو به گروهی از سهامداران ارائه بدین، فقط به یه توصیه کوتاه با مجموعهایی از دادهها و نمودارهای نامفهوم ارائه نکنین.
سئو رو به عنوان یه قاب قابل دسترسی ارائه کنین. برای توضیح دادن وقت بذارین حتی اگه زمان بیشتری برای ارائه صرف میکنین و یا حتی اگه مفهوم یکسانی رو برای همون افراد چندین بار توضیح بدین. هر زمان که تیم ما یک پیشنهاد سئو رو برای ذینفعان میخواد ارائه بده از قالب زیر پیروی میکنه.
خلاصه اجرایی TLDR
2 یا 3 جمله در ابتدای پیشنهاد سئو خود بگین که شامل خلاصه اجرای پروسه شما میشه و میتونه کمک کنه تا ذهن مشتری برای مطلب اصلی آماده بشه.
مشکل چیه؟
برای این که مشکل سئو رو حل کنین در این بخش باید توضیح بدین که سئو به طور معمول شامل چه تعاریفی برای اصطلاحات خاص میشه که میتونین مخاطب رو با بعضی از این تعاریف آشنا کنین.
چرا فعال کردن قابلیت سئو در سازمان مهمه؟
در این بخش درباره اهمیت فعال کردن سئو در سازمان صحبت میکنین و این که چرا در این پروژه باید سئو در نظر گرفته بشه. در این بخش به راحتی میتونین نقاط مثبت این قابلیت رو تقویت کنین تا مشتری و مخاطب قانع به فعال کردن سئو بشه. آوردن نقل قولهایی از متخصصان این صنعت و موارد مشابه این بخش میتونه خوب باشه.
چه تاثیری بر عملکرد داره؟
در این بخش باید توضیح بدین که نتیجه کار در صورت عمل به توصیههای شما چی میشه یا اگه به توصیههای شما به شکل جزئی عمل کنن یا اصلاً عمل نکنن و فقط به شما ارائه تحویل بدن چه اتفاقی میفته؟ در این بخش بهتره که از مطالعات موردی و دادهها برای نمایش نظرات خود استفاده کنین.
در کل برای این که پروسه فعال کردن قابلیت سئو در سازمان با موفقیت انجام بشه بهتره که مفاهیم سئو رو به روشی که مردم بتونن درک کنن توضیح بدین. این کار باعث میشه مفاهیم بیشتری تقویت بشه و درونی سازی این اطلاعات برای دیگران آسونتر بشه.
مهارتهای سئو رو در خارج از تیم خود توسعه بدین
مهارتهای سئو خاصی وجود داره که برای تصمیمگیری مناسب در مورد سئو مهمه و این مسئله که سایر افراد در سازمان شما از این مهارتها برخوردار باشن هم مهمه. کمک به تیم و همکاران در توسعه این مهارتها میتونه سد راه تصمیمگیری و اجرای غلط اونها بشه و پاداشی که در قبالش دریافت میکنین اینه که به اونها کمک میکنه تا از نظر حرفهایی پیشرفت کنن. در این بخش چندین مهارت مفید برای سهامداران سئو آورده شده که به فعال کردن قابلیت سئو در سازمان به شما کمک میکنه.
مهارت های تحلیلی
همونطور که میدونین بسیاری از پروژههای وبسایت میتونن روی عملکرد سئو تاثیر بذارن بنابراین اگه تیمهای دیگه این موضوع رو درک کنن و بدونن حتی مرتبطترین مجموعه دادهها چقدر میتونه در این مسئله مفید باشه، همهچی بهتر میشه.
ارزش درج دادههای سئو در گردش کار رو به سهامداران خودتون بیاموزین و به اونها نشون بدین که کدوم معیارها و گزارشها مهمترین دلایل بررسی هستن. در اینجا چند مثال برای شما آورده ایم:
برای تیمهای توسعه دهنده: مثلاً در این مورد درباره اهمیت سئو فنی با اونها صحبت کنین و بعد با تجزیه و تحلیل دادههای خزنده، اونها رو قادر به استخراج و نظارت بر اونها کنین.
برای نویسندگان: به این دسته میتونین راجع به اهمیت تحقیق در مورد کلمات کلیدی توضیحاتی بدین و بعد به اونها بیاموزین که چگونه قابلیت مشاهده کلمات کلیدی محتوای منتشر شده خودشون رو ردیابی و نظارت کنن. این مسئله میتونه در فعالسازی قابلیت سئو به شما کمک کنه.
برای طراحان و استراتژیستهای UX: به این گروه میتونین نحوه خزیدن و نمایش صفحات توسط گوگل رو توضیح بدین؛ سپس تاثیرات ترافیکی صفحاتی رو که پیوند خوبی ندارن یا محتوای پنهانی دارن به اونها نشون بدین.
اونها برای فعال کردن قابلیت سئو در سازمان، نیاز به دونستن نحوه انجام هر کار سئو ندارن بلکه با دونستن کار سئو در بخش کاری خودشون میتونن کارای مفیدی انجام بدن. با این حال آموزش چگونگی تجزیه و تحلیل دادههای سئو که بیشترین ارتباط رو با نقش اونها داره به اونها کمک میکنه تا طرز تفکر سئو رو که میتونه به اونها و شما در اجرای پروژه کمک کنه، توسعه بدن.
میانبرهای اکسل و دستکاری داده ها
بسیاری از کارهای جستوجوگرها در اکسل آغاز و خاتمه پیدا میکنه با این حال اکسل میتونه مانع بزرگی برای ورود بسیاری از ذینفعان سئو باشه. به هر حال حتی اگه مردم خودشون بدونن که چطوری دادههای سئو رو ترسیم کنن، وقتی هزاران ردیف از رتبه کلمات کلیدی یا دادههای ترافیکی وجود داشته باشه کی حاضره به صورت دستی اونها رو مرتب کنه؟ احتمالاً هیچ کدوم از اونها نمیخوان همچین کاری کنن.
برای مقابله با این مشکل، فرمولهای رایج اکسل رو به همکاران خود یاد بدین یا برای اونها یه الگوی شروع کننده اکسل با فرمولهای محوریهای از پیش ساخته شده برای اونها ارسال کنین تا از اونها استفاده کنن. برای فعال کردن قابلیت سئو سازمانی میتونین به پرسش مطرح شده پاسخ بدین.
مثلاً آیا با استراتژیستهای محتوا در حال تحقیق درباره ایدههای کمپین بعدی خود کار میکنین؟ به اونها بیاموزین که چطوری از فرمولهای IF برای دسته بندی کلمات کلیدی بر اساس موضوع محتوا استفاده کنن و موضوعاتی که بیشترین تقاضای جستوجو رو دارن سریع مشاهده کنن. این لیست ادامه داره. برای ایدههای بیشتر اکسل Distilled یه راهنمای شگفت انگیز اکسل برای سئو داره و خیلی از فرمولهای مفیدی که میتونین برای کارهای معمول سئو استفاده کنین در اون قرار داره. این گزینه برای فعال کردن قابلیت سئو در سازمان بسیار مناسبه..
افراد رو با ابزار مناسب مجهز کنین
هنگامی که برای اولین بار به عنوان یک سئوکار، کار خودمون رو شروع کردیم با این پیش فرض جلو رفتیم که همیشه دسترسی به ابزار رو محدود کنیم و در عوض فقط اسناد تحقیقات نهایی و گزارشهای آماده مشتری رو به اشتراک میذاشتیم ولی بعد فهمیدیم که این طرز فکر روشی غلط برای ادامه کاره.
اینطوری پروسه فعالسازی سئو در سازمان خیلی راحت با مشکل روبرو میشد؛ چون که زمانی که شما تنها شخصی هستین که به ابزارهای جستوجوگرها دسترسی دارین یا میدونین چطوری از اونها استفاده کنین در همون نقش دروازهبان یا سرایدار باقی میمونین. به همین ترتیب مردم به جای این که خودشون این کارو انجام بدن چارهای ندارن جز این که از شما اطلاعات سئویی بخوان؛ بنابراین سئو به جای تبدیل شدن به یک جزء integrated یکپارچه از جریان کار اونها، در حاشیه اونها باقی میمونه. برای حل این مشکل به دیگران ابزارها و آموزشهای لازم رو برای ادغام سئو توضیح بدین. با این کار فعال کردن سئو راحتتر صورت میگیره. اگه میخواین طرز فکر سئو رو در سازمان به شکل گسترده تر توسعه بدین، انجام این کار ضروریه.
حداقل در اینجا سیستم عاملهایی وجود داره که توصیه میکنیم دسترسی به اونها رو با افراد دیگه سازمان به اشتراک بزارین.
گوگل انالتیک (Analytics): برای فعال کردن تجزیه و تحلیل ترافیک و گزارش روند.
تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی: برای فعال کردن موضوع تحقیق و ردیابی دید.
خزیدن وب سایت: برای فعال کردن تشخیص و نظارت بر مسائل فنی.
SEO Chrome Extensions and Testing Tools: برای فعال کردن بینش سریع سئو.
وقتی تیمهای دیگه به ابزارهای شما دسترسی پیدا کنن و بتونن خودشون تحقیق و نظارت کنن، باعث میشه تا اونها تا حدودی نسبت به کانال احساس مسئولیت کنن و بر این اساس تصمیم بگیرن.
و در آخر لازمه بگم که با داشتن بسیاری از الویتها و وظایف رقابتی، پیدا کردن زمان برای الویت قرار دادن قابلیت جستوجوگرها دشواره. سئو یکی از مطمئنترین بخشهای فعال کردن اطمینان از خرید صحیح و الویت بندی است. این مسئله مهمه که شما به ذینفعان خودتون فقط تصویری از نتیجه رو ارائه ندین؛ بلکه مراحلی که برای رسیدن به اون درجه طی کردین رو به اونها نشون بدین و به اونها یاد بدین که دفعه بعدی که با این مسئله روبرو شدن چگونه این کار رو انجام بدن.
این فرآیند به شما کمک میکنه تا زمانی که صرف مدیریت جزئیات کردین رو پس بگیرین و در عوض به شما این امکان رو میده که زمان بیشتری روی پروژههای مهمتر بزارین.
در این مقاله سعی کردیم تا فعال کردن سئو سازمانی رو به شما آموزش بدیم و نکات مهم در این باره رو به شما بگیم. در کل برای فعال کردن سئو همکاری و فعالیت تیمی و آگاهی لازمه.
شما در سازمان خودتون از چه استراتژیهایی برای فعالسازی سئو استفاده میکنین؟